• Januarimamma2011

Bebisen har Downs Syndrom-helt förstörd!!

Hej alla med eller utan DS-barn.

Har sent i graviditeten, efter tiden för abort (v 22)  fått veta att barnet jag väntar har downs syndrom. 

Jag är bara  23 år! Inte i riskzonen och så händer det här!

Barnet har downs syndrom - min värsta mardröm!  Vet inte hur jag ska ta hand om detta barn och jag måste föda det också. Är helt förstörd, apatisk, bara sover och drömmer mardrömmar och är helt hysterisk. Förhållandet med sambon blir allt sämre och jag tror att det snart tar slut. Ingen av oss har det som krävs för att ta hand om ett ds-barn känns det som. Detta är första barnet - det barn som skulle ge livet stor mening.

Mina föräldrar är övertygade om att jag kommer älska barnet när det kommer men jag känner att jag bara vill ta livet av mig så snart barnet är fött. Dö bort från ansvaret och låta någon annan ta hand om barnet. Har varit på psyk och gråtit, men ingenting hjälper.

Barnet sparkar superhårt och jag hatar, hatar, hatar känslan av sparkarna!

Jag kommer få bristningar och kanske bli ensamstående med ett ds-barn! Kommer någon man vilja ha en tjej med bristningar på magen och ds-barn??? Hur kommer jag klara av att våga bli gravid igen (OBS kub gav bra siffror)???

Ni som har ds-barn - hur är ert liv med dem? Hur hanterade ni beskedet? Har ni fått fler barn efter det och hur har det fungerat? Älskar ni era barn eller tar ni bara hand om dem av plikt?

Hur gjorde ni för att hålla ihop förhållandet med pappan? Min sambo försvinner in i sina datospel och är kall och stel som fisk. Vill inte pussas, kramas eller ta i mig alls. Känns som det här är mitt fel att barnet fått ds...

Hälsningar, förtvivlad blivande mamma som just nu inte vill ha barnet

• Svar på tråden Bebisen har Downs Syndrom-helt förstörd!!
  • godisgumman

Gud var jag beundrar din styrka TS både att skriva här på FL och vara så öppen och ärlig som du varit och att bemöta denna dunst med en sådan styrka och ansvar. Jag ser upp till dig som själv är tre barns mor och jag VET att denna lilla bebis som du har i magen kommer att få en stark och underbar mamma som är ärlig och öppen och mottaglig för det värsta som kan hända. Du klarar detta och du kommer att bli en stark kvinna på grund av det. Allt händer för en orsak, ALLT.

Nu säger jag GRATTIS till ditt underverk och lycka till med den svåra resan. Du är stark, glöm inte bort det. 

• Anonym

TS,
    Jag beklagar.

Jag tycker du låter som en kärleksfull mor som har fått ett väldigt hårt budskap. Jag vill önska dig lycka till och jag tror och hoppas att det kommer gå bra.

Jag håller med Pinje ovan att du inte alls behöver lära dig tecken idag. Ta det när det kommer. Ett barn kan ju inte fokusera blicken i början och har väldigt dålig syn. Så känn ingen press på den biten.

• Yinsan

Om du vill svara, börjar pappans chock också släppa lite?
    Kramar igen!

• Januarimamma2011

Hej alla!

Tack för stöd och uppmuntran - ni är underbara!

Jag vet tyvärr inte alls om min sambo börjat acceptera vårt barn än. Utåt sett är han som vanligt - går till jobbet, kommer hem, spelar sina spel och myser gärna med en bra film i soffan - men han vill inte prata om barnet. Så fort jag försöker få lite ur honom om vad han känner så stänger han av. Har försökt föreslå att han ska gå till en kurator, för jag tänker att det kanske hjälper om han får gå själv och häva ur sig allt han känner utan att jag är med och lyssnar. Än så länge har han inte visat något intresse för det, men jag hoppas att mitt frö ska slå rot i hans hjärna så småningom.

Jag hoppas att det ska hjälpa lite när vi ska iväg och träffa den psykolog som kommer hjälpa oss med anknytningen efter att barnet fötts. Förhoppningsvis kan den psykologen få honom att ta sitt förnuft till fånga och söka hjälp. Barnet kommer om 3 månader och 8 dagar och då måste vi vara redo att hand om det.

• anne h
    Januarimamma2011 skrev 2010-09-12 10:45:27 följande:
    Hej alla!

Tack för stöd och uppmuntran - ni är underbara!

Jag vet tyvärr inte alls om min sambo börjat acceptera vårt barn än. Utåt sett är han som vanligt - går till jobbet, kommer hem, spelar sina spel och myser gärna med en bra film i soffan - men han vill inte prata om barnet. Så fort jag försöker få lite ur honom om vad han känner så stänger han av. Har försökt föreslå att han ska gå till en kurator, för jag tänker att det kanske hjälper om han får gå själv och häva ur sig allt han känner utan att jag är med och lyssnar. Än så länge har han inte visat något intresse för det, men jag hoppas att mitt frö ska slå rot i hans hjärna så småningom.

Jag hoppas att det ska hjälpa lite när vi ska iväg och träffa den psykolog som kommer hjälpa oss med anknytningen efter att barnet fötts. Förhoppningsvis kan den psykologen få honom att ta sitt förnuft till fånga och söka hjälp. Barnet kommer om 3 månader och 8 dagar och då måste vi vara redo att hand om det.
    Jag tror att han som de flesta andra fäder kommer falla handlöst senast när han får hålla sitt barn i sina armar.
    Det är lite svårare för en man att känna att det ÄR ett barn på g, han känner ju inte barnet varje stund såsom du gör.

Har ni möjlighet att träffa någon som har en bebis med DS så försök att göra det, för det är en BEBIS, inte ett syndrom, kan va bra att se.

För några år sedan åkte jag och min son  till ett par nyblivna föräldrar till en vacker gosse med just DS, min son satte sig direkt framför tv:n, slog på videon och tittade på några filmer.. det var det pappan i den familjen behövde; att se att barn med DS inte var olika andra, att de gör samma saker som andra barn. Att min son därtill faktiskt hanterade tv och video bättre än hans jämnåriga dotter gjorde ju inte saken sämre.
    Fram till denna dag hade han trott att hans son var ett kolli, nu såg han att det "bara" var ett barn.  
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Mamasnest
    anne h skrev 2010-09-12 11:23:50 följande:
    Jag tror att han som de flesta andra fäder kommer falla handlöst senast när han får hålla sitt barn i sina armar.
    Det är lite svårare för en man att känna att det ÄR ett barn på g, han känner ju inte barnet varje stund såsom du gör.

Har ni möjlighet att träffa någon som har en bebis med DS så försök att göra det, för det är en BEBIS, inte ett syndrom, kan va bra att se.

För några år sedan åkte jag och min son  till ett par nyblivna föräldrar till en vacker gosse med just DS, min son satte sig direkt framför tv:n, slog på videon och tittade på några filmer.. det var det pappan i den familjen behövde; att se att barn med DS inte var olika andra, att de gör samma saker som andra barn. Att min son därtill faktiskt hanterade tv och video bättre än hans jämnåriga dotter gjorde ju inte saken sämre.
    Fram till denna dag hade han trott att hans son var ett kolli, nu såg han att det "bara" var ett barn.  
    Fint exempel.
    Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Anonym

min sambos bror har ett barn med Ds och han var helt förstörd när han föddes men efter redan någon vecka då han    varit med barnen på bb så insåg att att det var hans barn/son....han valde att vara en pappa åt pojken och att älska han  ovasett sjukdom...i dag är han snart 8 år och han e helt underbar...sååå söt och go:) världens snällaste pojke:)....han gå riktigt skola med..ingen särskola heller...

• Anonym
    Anonym skrev 2010-09-14 09:52:30 följande:
    min sambos bror har ett barn med Ds och han var helt förstörd när han föddes men efter redan någon vecka då han    varit med barnen på bb så insåg att att det var hans barn/son....han valde att vara en pappa åt pojken och att älska han  ovasett sjukdom...i dag är han snart 8 år och han e helt underbar...sååå söt och go:) världens snällaste pojke:)....han gå riktigt skola med..ingen särskola heller...
    Wow, hade han ett val att vara pappa eller ej till sonen? 
Svar på tråden Bebisen har Downs Syndrom-helt förstörd!!