• Januarimamma2011

Bebisen har Downs Syndrom-helt förstörd!!

Hej alla med eller utan DS-barn.

Har sent i graviditeten, efter tiden för abort (v 22)  fått veta att barnet jag väntar har downs syndrom. 

Jag är bara  23 år! Inte i riskzonen och så händer det här!

Barnet har downs syndrom - min värsta mardröm!  Vet inte hur jag ska ta hand om detta barn och jag måste föda det också. Är helt förstörd, apatisk, bara sover och drömmer mardrömmar och är helt hysterisk. Förhållandet med sambon blir allt sämre och jag tror att det snart tar slut. Ingen av oss har det som krävs för att ta hand om ett ds-barn känns det som. Detta är första barnet - det barn som skulle ge livet stor mening.

Mina föräldrar är övertygade om att jag kommer älska barnet när det kommer men jag känner att jag bara vill ta livet av mig så snart barnet är fött. Dö bort från ansvaret och låta någon annan ta hand om barnet. Har varit på psyk och gråtit, men ingenting hjälper.

Barnet sparkar superhårt och jag hatar, hatar, hatar känslan av sparkarna!

Jag kommer få bristningar och kanske bli ensamstående med ett ds-barn! Kommer någon man vilja ha en tjej med bristningar på magen och ds-barn??? Hur kommer jag klara av att våga bli gravid igen (OBS kub gav bra siffror)???

Ni som har ds-barn - hur är ert liv med dem? Hur hanterade ni beskedet? Har ni fått fler barn efter det och hur har det fungerat? Älskar ni era barn eller tar ni bara hand om dem av plikt?

Hur gjorde ni för att hålla ihop förhållandet med pappan? Min sambo försvinner in i sina datospel och är kall och stel som fisk. Vill inte pussas, kramas eller ta i mig alls. Känns som det här är mitt fel att barnet fått ds...

Hälsningar, förtvivlad blivande mamma som just nu inte vill ha barnet

• Svar på tråden Bebisen har Downs Syndrom-helt förstörd!!
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-09-14 14:53:38 följande:
    Wow, hade han ett val att vara pappa eller ej till sonen? 
    samma val som alla andra föräldrar till barn med DS; ta hand om eller lämna bort.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-09-14 17:57:36 följande:
    samma val som alla andra föräldrar till barn med DS; ta hand om eller lämna bort.
    Jag vet inte riktigt vilket årtionde du lever i, men nu för tiden "lämnar man inte bort" barn med DS. Man gjorde det förr, många gånger på uppmaning av läkare och för att man inte fattade bättre. Idag tar  man hand om dem, fostrar dem och älskar dem, som med alla barn.
  • Mollly

Har bara läst det första du skrev TS. Men vill bara dela med mig av min erfarenhet av DS. en släkting till mig är fosterförälder. Och vissa helger har dom en pojke med DS. Han är helt underbar, otroligt glad och framåt liten kille. Det finns ingen som inte älskar denna gosse. Han sprider sån glädje dit han kommer. 

Jag tror ni kommer fixa detta. Och din sambo kommer nog smälta när han ser sitt lilla barn på bb.

Kram på er.

• anne h
    Anonym skrev 2010-09-14 18:01:47 följande:
    Jag vet inte riktigt vilket årtionde du lever i, men nu för tiden "lämnar man inte bort" barn med DS. Man gjorde det förr, många gånger på uppmaning av läkare och för att man inte fattade bättre. Idag tar  man hand om dem, fostrar dem och älskar dem, som med alla barn.
    jodå, det finns faktiskt de som lämnar sina barn med DS och ingen skulle komma på tanken att klandra dem.
    i sverige. i dag. 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • ledsen03

Hej
    Jag läser din artikel och gråter för vi har precis dödat vår bebis i förra veckan med abort i 14-e veckan.
    Jag bor inte i Sverige utan i ett EU-land och här finns tydligen ingen gräns för IMG = /Avbryta graviditet på grund av medicinska skäl
    Allt gick mycket fort vi fick beskedet efter 12 veckors ultraljudet, blodprov och därefter pga dåliga värden ett prov på moderkakan som bekräftade Down's syndrom.

Centret där vi gjorde ultraljudet bokade automatiskt in en tid på sjukhuset för oss efter att de fått resultaten = 2 dagar senare hade vi en tid inbokad för prov av moderkakan.

Sjukhuset ringde upp oss 2 dagar senare då de hade resultatet av provet av moderkakan och det var en fredag för en och en halv vecka sedan. De hade redan bokat in en tid för rådgivning måndagen därefter och en abort onsdagen samma vecka.

Panik hela helgen ingen sömn och jag var panikslagen, ville inte döda bebisen, det är emot allt jag tror på.
    De kanske hade blandat ihop våra resultat med någon annans?

Samma dag på måndagen fick jag anti - gravid- hormoner el ngn sorts tabletter som man skulle ta framför sköterskan.
    Allt var som i en dimma och jag var panikslagen och ville absolut inte "föda barnet" vi var i gränsen i 14-e veckan. Så de bokade om onsdagen till tisdagen

De var alla mycket vänliga och lugna och lovade att jag skulle bli nedsövd
    Tisdagen kom vi in till sjukhuset tidigt och jag fisk duscha med Iodin (descinficeringsmedel) jag fick tabletter för att provocera fram värkar inom en halvtimme (jag fick inga värkar dock av dem) jag fick en hel hög med andra tabletter - jag frågade inte längre vad det var - jag bara grät
    Min man var med mig och hade han inte varit där skulle jag ha sprungit därifrån!!!!
    Efter en 40 minuter körde de iväg mig i en säng in i en operationssal.
    Sedan blev jag nedsövd, helt panikslagen innan jag var så rädd och hade så mycket skuldkänslor att tänderna skakade.
    Tänkte att jag förtjänar att lida för det vi gör jag kommer att vara förbannad i all evighet från och med nu.
    Sedan vaknade jag upp i en uppvakningssal. Jag grät och kommer ihåg att jag sade att jag har dödat min bebis. Sköterskorna var alla mycket vänliga ändå.
    Efter detta blev jag körd till ett eget rum i sjukhuset där min man väntade och fick lämna sjukhuset samma kväll.
    Jag undrade var de gjorde med fostren efter aborten. De lägger dem i individuella lådor och var 15 dag skickas de alla till en kyrkogård i staden där en präst håller en gudstjänst och sedan kremeras de.
    Jag har redan ett barn sedan tidigare. Ser på henne och undrar hur jag kunde göra en abort.

De säger att vi har räddat barnet från lidande och att man inte ska ha skuldkänslor för det.
    Allt gick så fort, jag är helt tom i magen nu. Kan inte sluta läsa på internet om Down's syndrom.
    De gör en odlingskultur här efter ett prov av moderkakan så man får veta om barnet hade fler sjukdomar eller enbart Downs. Och så föräldrarna kan få veta om de har en av generna el kromosomen vad det nu var som kan göra att man kan få fler barn med Down's.

Jag kan inte sova på nätterna längre och gick till vår husläkare för att få sömntabletter. Han tycker inte att man ska ha dåligt samvete om barnet var sjukt och man gjorde abort.... han sa att han hade tagit samma beslut om det var han och hans fru som hade fått samma besked.
    Min man säger att vi har räddat barnet från en massa lidande.
    Jag vet inte allt känns fel och jag känner mig som en hemsk person. 
    Jag gråter för dig och hoppas att allt kommer att ordna sig för er !!!!!!!!!!!!!!
    I Sverige finns det en annan struktur och hjälp med specialskolor och annat som inte finns här där vi bor.
    Jag känner verkligen med dig och önskar dig all lycka i livet ! 

• Bedan
    Anonym skrev 2010-09-14 18:01:47 följande:
    Det är klart att folk har möjlighet att lämna bort sina barn med DS om de vill det! I dagens Sverige. Vilket århundrade tror DU att vi lever i?
  • anne h
    ledsen03 skrev 2010-09-15 02:30:01 följande:
    I Sverige finns det en annan struktur och hjälp med specialskolor och annat som inte finns här där vi bor.
    Hemskt tråkigt det du fick gå igenom.
    ((kram))

apropå specialskolor; jag som mamma till en grabb med DS skulle helst se att det INTE fanns några specialskolor eftersom de tar så mkt resurser från grundskolan där jag anser att alla som kan ska gå, varför segregera och sär-behandla när det inte behövs? Bättre att ha fler lärare, mer personal, mindre klasser så fler kan vara med.
    (sen vet jag att det finns de barn som inte klarar att gå i grupp med andra, det finns alltid undantag, men de flesta som går i Särskolan skulle mkt väl kunna gå i grundskolan med individuella planer osv)
    Fanns inte sär-skolan skulle jag inte heller behöva höra frågan "ska ni inte skriva in honom i särskolan?" Jag vill inte ha den frågan, min son trivs alldeles utmärkt i sin grundskola, utvecklas i sin takt. Då får han stanna där.

Så det är olika det där, hur man ser på skola/utbildning.. vad man vill ha ut av den, vad man har för erfarenheter.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Anonym (anna)
    Anonym skrev 2010-09-14 14:53:38 följande:
    Wow, hade han ett val att vara pappa eller ej till sonen? 
    Det finns fler som väljer att inte vaera pappa, ds eller inte!
  • Anonym
    Anonym (anna) skrev 2010-09-15 14:03:02 följande:
    Det finns fler som väljer att inte vaera pappa, ds eller inte!
    Pappa blir man i och med befruktningen, det är inget man kan välja.
  • Anonym (usch)
    ledsen03 skrev 2010-09-15 02:30:01 följande:
    Hej
    Jag läser din artikel och gråter för vi har precis dödat vår bebis i förra veckan med abort i 14-e veckan.
    Jag bor inte i Sverige utan i ett EU-land och här finns tydligen ingen gräns för IMG = /Avbryta graviditet på grund av medicinska skäl
    Allt gick mycket fort vi fick beskedet efter 12 veckors ultraljudet, blodprov och därefter pga dåliga värden ett prov på moderkakan som bekräftade Down's syndrom.

Centret där vi gjorde ultraljudet bokade automatiskt in en tid på sjukhuset för oss efter att de fått resultaten = 2 dagar senare hade vi en tid inbokad för prov av moderkakan.

Sjukhuset ringde upp oss 2 dagar senare då de hade resultatet av provet av moderkakan och det var en fredag för en och en halv vecka sedan. De hade redan bokat in en tid för rådgivning måndagen därefter och en abort onsdagen samma vecka.

Panik hela helgen ingen sömn och jag var panikslagen, ville inte döda bebisen, det är emot allt jag tror på.
    De kanske hade blandat ihop våra resultat med någon annans?

Samma dag på måndagen fick jag anti - gravid- hormoner el ngn sorts tabletter som man skulle ta framför sköterskan.
    Allt var som i en dimma och jag var panikslagen och ville absolut inte "föda barnet" vi var i gränsen i 14-e veckan. Så de bokade om onsdagen till tisdagen

De var alla mycket vänliga och lugna och lovade att jag skulle bli nedsövd
    Tisdagen kom vi in till sjukhuset tidigt och jag fisk duscha med Iodin (descinficeringsmedel) jag fick tabletter för att provocera fram värkar inom en halvtimme (jag fick inga värkar dock av dem) jag fick en hel hög med andra tabletter - jag frågade inte längre vad det var - jag bara grät
    Min man var med mig och hade han inte varit där skulle jag ha sprungit därifrån!!!!
    Efter en 40 minuter körde de iväg mig i en säng in i en operationssal.
    Sedan blev jag nedsövd, helt panikslagen innan jag var så rädd och hade så mycket skuldkänslor att tänderna skakade.
    Tänkte att jag förtjänar att lida för det vi gör jag kommer att vara förbannad i all evighet från och med nu.
    Sedan vaknade jag upp i en uppvakningssal. Jag grät och kommer ihåg att jag sade att jag har dödat min bebis. Sköterskorna var alla mycket vänliga ändå.
    Efter detta blev jag körd till ett eget rum i sjukhuset där min man väntade och fick lämna sjukhuset samma kväll.
    Jag undrade var de gjorde med fostren efter aborten. De lägger dem i individuella lådor och var 15 dag skickas de alla till en kyrkogård i staden där en präst håller en gudstjänst och sedan kremeras de.
    Jag har redan ett barn sedan tidigare. Ser på henne och undrar hur jag kunde göra en abort.

De säger att vi har räddat barnet från lidande och att man inte ska ha skuldkänslor för det.
    Allt gick så fort, jag är helt tom i magen nu. Kan inte sluta läsa på internet om Down's syndrom.
    De gör en odlingskultur här efter ett prov av moderkakan så man får veta om barnet hade fler sjukdomar eller enbart Downs. Och så föräldrarna kan få veta om de har en av generna el kromosomen vad det nu var som kan göra att man kan få fler barn med Down's.

Jag kan inte sova på nätterna längre och gick till vår husläkare för att få sömntabletter. Han tycker inte att man ska ha dåligt samvete om barnet var sjukt och man gjorde abort.... han sa att han hade tagit samma beslut om det var han och hans fru som hade fått samma besked.
    Min man säger att vi har räddat barnet från en massa lidande.
    Jag vet inte allt känns fel och jag känner mig som en hemsk person. 
    Jag gråter för dig och hoppas att allt kommer att ordna sig för er !!!!!!!!!!!!!!
    Ursäkta, beklagar verkligen det du upplevt, men vad fasen bor du i för land där man automatiskt bokar in en abort om tester visar att man har DS?
Svar på tråden Bebisen har Downs Syndrom-helt förstörd!!