• valkyrie

vi unga med PCO nr 2

tyckte det va dax för att skaffa en ny tåd nr 2

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

vi är ett gäng tjejer som har skrivigt med varandra sen april. och har lärt känna varandra och varandras olikheter i denna sjukdom. (tilståd för er så känner så)  alla nya är vällkommna in

VI SKA Plus tjejer!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-11 09:47
    vår gamla tråd:

www.familjeliv.se/Forum-7-133/m52107605.html

• Svar på tråden vi unga med PCO nr 2
  • Ell86
    roxicc skrev 2011-10-11 14:41:10 följande:
    Jag är för ung, 22 år.. Och eftersom att jag har en ägglossningsstörning så anser de väl att jag borde vara fertil, bara jag får hjälp till att få en äl. Men jag är så less nu, för vi har försökt i två år. De borde godkänna oss eftersom att det inte går på egen hand. Annars får vi väl ta ett lån och göra privat ivf.

Är det PCOs du har? Har du inte fått prova pergotime då?

Vad har de för åldersgränser för IVF och är de samma i hela landet?? Varför ska åldern spela någon roll, att vilja ha barn har väl inget med ålder att göra.. Jag blir så irriterad över sånt. Ungefär som när min läkare sa vid mitt första besök efter konstaterad PCO "oroa dig inte, ni är så unga, ni har lång tid på er att få barn"..
    Hon menade det antagligen som en tröst, men det är inte mycket till tröst. Längtan efter barn är ju inte mindre bara för att man är yngre.
  • valkyrie

Roxicc: jag har en tjejkompis som ska få börja på ivf nu. Hon är 23 och har äl men det tar sig inte dom har försökt i över 3 år. Men dom blev godkända. Då tycker jag att du med borde bli det. Och du är inte alls för ung.

• valkyrie

Li86: precis du har så rätt. Ja vi får hoppas det går fort. Jag håller tummar och tår att pregro funkar för dej

• Livisu

Grrr jag blir förbannad. Jag är 23 år och när jag vill försöka få barn tänker jag VÄGRA "försöka" ett år innan jag får medicinsk hjälp.
    Klart jag inte kan få IVF på en gång, det vore dumt.
    Men jag VET ju att min kropp inte är som jag önskar, att min ÄL inte är som den ska. Den läkare som tycker att vi ändå ska försöka ett år tänker jag ge fingret och be dra åt fanders! {#emotions_dlg.djavulsk} Aldrig i livet att jag ska försöka på egen hand ett helt år helt i onödan, när min mens kommer max 4 ggr per år.
    Stå på er, tjejer!

• Livisu
    valkyrie skrev 2011-10-11 12:45:29 följande:
    tjejer är det nån av er som har en äldre man eller vad man ska säga. hehe jag är BARA 22 ½ heheh och min man är 35 har det stor påvärkan på spermie kvaliten att min man är lite äldre. 35 är inte gammlat enligte mej. men hoppas ni fattar vad jag menar. blir spermiena mycket sämre med åren?
    Vid 35 års ålder tror jag verkligen inte att spermakvaliteten förändrats särskilt dramatiskt. Har intrycket av att mäns fertilitet är relativt god, åtminstone en bit upp i åldern, till skillnad från kvinnor.
    Tycker inte du ska oroa dig för hans ålder. Än.
  • valkyrie

Öllegård: okej tack för jag är lite orolig för hans spermie prov.

Men tycker du gör rätt i att begära hjälp direkt när du väll vill få barn har man papper på att man har problem med det så ska man få hjälp.

• Firran
    Livisu skrev 2011-10-11 23:42:03 följande:
    Grrr jag blir förbannad. Jag är 23 år och när jag vill försöka få barn tänker jag VÄGRA "försöka" ett år innan jag får medicinsk hjälp.
    Klart jag inte kan få IVF på en gång, det vore dumt.
    Men jag VET ju att min kropp inte är som jag önskar, att min ÄL inte är som den ska. Den läkare som tycker att vi ändå ska försöka ett år tänker jag ge fingret och be dra åt fanders! {#emotions_dlg.djavulsk} Aldrig i livet att jag ska försöka på egen hand ett helt år helt i onödan, när min mens kommer max 4 ggr per år.
    Stå på er, tjejer!
    Du får helt enkelt säga att ni försökt ett år : )
  • roxicc
    Ell86 skrev 2011-10-11 14:51:31 följande:
    Är det PCOs du har? Har du inte fått prova pergotime då?

Vad har de för åldersgränser för IVF och är de samma i hela landet?? Varför ska åldern spela någon roll, att vilja ha barn har väl inget med ålder att göra.. Jag blir så irriterad över sånt. Ungefär som när min läkare sa vid mitt första besök efter konstaterad PCO "oroa dig inte, ni är så unga, ni har lång tid på er att få barn"..
    Hon menade det antagligen som en tröst, men det är inte mycket till tröst. Längtan efter barn är ju inte mindre bara för att man är yngre.

Ja, jag har pco. Jag har provat pergotime i 6 månader, puregon + ovitrelle (hormonsprutor) i 9 månader och det tar sig inte. Nej jag vet, det är så sjukt. Vi får se vad landstinget säger helt enkelt.. Hoppas hoppas.

• roxicc
    valkyrie skrev 2011-10-11 16:15:09 följande:
    Roxicc: jag har en tjejkompis som ska få börja på ivf nu. Hon är 23 och har äl men det tar sig inte dom har försökt i över 3 år. Men dom blev godkända. Då tycker jag att du med borde bli det. Och du är inte alls för ung.
    Ja, men hon har inte pco. Om man har en känd fertilitetsstörning, som i mitt fall ägglossningen, så blir det svårare att få det godkänt :-/ Det är olika från olika landsting också. Som här i Norrland, ett gratis försök. Medans man har tre försök gratis i södra sverige. Ingen som helst rättvisa.
  • valkyrie

Roxicc: okej det visste jag inte att vad va så stor skillnad på olika län. Men det gäller ifs allt tyvärr. Hoppas att ni blir godkända

Svar på tråden vi unga med PCO nr 2