• valkyrie

vi unga med PCO nr 2

tyckte det va dax för att skaffa en ny tåd nr 2

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

vi är ett gäng tjejer som har skrivigt med varandra sen april. och har lärt känna varandra och varandras olikheter i denna sjukdom. (tilståd för er så känner så)  alla nya är vällkommna in

VI SKA Plus tjejer!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-11 09:47
    vår gamla tråd:

www.familjeliv.se/Forum-7-133/m52107605.html

• Svar på tråden vi unga med PCO nr 2
  • terror
    valkyrie skrev 2011-10-05 20:36:49 följande:
    Hej tjejer. Jag pratade med min gynläkare i dag och fick reda på att jag inte får pregro än min man måste lämna spermaprov först och jag ska ta blodprov på 23 mensdagen. Suck hade hoppas att jag fick pregro men nej är så grymt ledsen just nu.
    Det tog prick 7 dagar när min sambo lämnade spermaprov och fick svar. Så det behöver inte ta 4 veckor!
    Tycker det är bra att dom vill kolla upp din sambo så du slipper äta pergo eller liknande i onödan!
  • Firran
    terror skrev 2011-10-06 18:17:36 följande:
    Det tog prick 7 dagar när min sambo lämnade spermaprov och fick svar. Så det behöver inte ta 4 veckor!
    Tycker det är bra att dom vill kolla upp din sambo så du slipper äta pergo eller liknande i onödan!
    Min sambo fick svar samma dag... han kunde sitta och vänta under analysen men han va tvungen att jobba så dom ringde efter någon timme : ) riktigt snabbt gick det ... kanske beror på vilket sjukhus man lämnar... läste nån förut som fick vänta väldigt länge =/
  • Ell86

Skönt att inte alla behöver vänta fyra veckor, att få svar samma dag låter ju toppen!!

Fick pergotime utskrivet idag och ligger på CD6 och kunde börja med dem redan idag. Som man har väntat på dessa fantastiska (återstår att se kanske...) tabletter!

Håller tummarna för er alla - ni som äter pergo att ni blir gravida snabbt och ni som väntar att utredningen går snabbt.

• Nightrose

Min man fick svar efter 4 arbetsdagar. Gick riktigt fort. Och vi gjorde analysen i stockholm, där det mesta brukar gå ganska långsamt inom vårdvägar ;)

• roxicc

Hej tjejer. Var till min läkare i går och det lutar starkt mot att påbörja ivf. Om landstinget godkänner oss.. Är jag den enda som ska göra ivf här isf?

• valkyrie
    roxicc skrev 2011-10-06 15:20:49 följande:

Åh jag vet, det är en evig väntan.. Om spermierna visar sig simma dåligt blir det per automatik IVF. Ni kommer isf bli placerade i kö. Jag vet inte vilken kommun du bor i. Men uppsala och söderut har 3 gratis försök av landstinget. Medans norr över uppsala endast har 1 gratis.

Nu håller vi iaf tummarna för att spermierna simmar fin fint så ni slipper gå direkt till ivf

okej ja vi får vänta och se. jag har boka tid till min man nu att han ska lämna sperma prov den 25 :) känns bar börjat hända litre nu. min mens har men kommit så där är dte med snart dax :)
    Ell86 skrev 2011-10-06 17:26:03 följande:
    Hej!

Valkyrie - jag håller också tummarna!! Man är orolig innan svaren kommer och väntan är jobbig, men man får försöka se det som att spermaprovet är en viktig del i att få rätt behandling för att det ska leda till bebis.

Vi fick precis hem brev igår om att min killes spermaprov "visar normala resultat" och"i fall som detta rekommenderar vi ingen ytterligare åtgärd vad gäller mannen". Helt fantastiskt!! Blev så sjukt glad av att läsa dessa rader, men sansade mig snabbt.. PCOn kvarstår ju, så än är resan till att bli föräldrar inte slut, men detta besked var skönt eftersom att man nu vet att det "bara" är mig det är fel på.
    Det var dock långa 4 veckors väntan på provsvaret..

En fråga som säkert nån vet svaret på: Kan man börja med Pergotime på 6:e dagen i menscykeln? (Jag har läst att man ska börja på 5:e dagen?)
    Jag fick mens efter provera i onsdags och har besök hos läkaren på måndag som då är dag 6, jag hoppas då att hon kan skriva ut pergotime som jag kan hämta ut samma dag och börja med då. Är det för optimistiskt av mig att hoppas på det?
    Man blir ju så frustrerad när månaderna bara går och går och vill snabba på saker och ting så mycket det går.

tack :) ni är så snälla här i gruppen va roligt att din mans prov va bra ett problem minder som jag brukar säga   har du nylligen fått pregro?
    terror skrev 2011-10-06 18:17:36 följande:
    hoppas att det går fort nu bara. orkar inte vänta på det.
  • valkyrie

tjejer är det nån av er som har en äldre man eller vad man ska säga. hehe jag är BARA 22 ½ heheh och min man är 35 har det stor påvärkan på spermie kvaliten att min man är lite äldre. 35 är inte gammlat enligte mej. men hoppas ni fattar vad jag menar. blir spermiena mycket sämre med åren?

• valkyrie
    roxicc skrev 2011-10-11 12:23:32 följande:
    Hej tjejer. Var till min läkare i går och det lutar starkt mot att påbörja ivf. Om landstinget godkänner oss.. Är jag den enda som ska göra ivf här isf?

godkänner er? blir inte alla godkända för det föruton om man är överviktig?
  • roxicc
    valkyrie skrev 2011-10-11 12:46:21 följande:
    godkänner er? blir inte alla godkända för det föruton om man är överviktig?
    Jag är för ung, 22 år.. Och eftersom att jag har en ägglossningsstörning så anser de väl att jag borde vara fertil, bara jag får hjälp till att få en äl. Men jag är så less nu, för vi har försökt i två år. De borde godkänna oss eftersom att det inte går på egen hand. Annars får vi väl ta ett lån och göra privat ivf.
  • Ell86
    valkyrie skrev 2011-10-11 12:43:37 följande:

okej ja vi får vänta och se. jag har boka tid till min man nu att han ska lämna sperma prov den 25 :) känns bar börjat hända litre nu. min mens har men kommit så där är dte med snart dax :)
    Ell86 skrev 2011-10-06 17:26:03 följande:
    Hej!

Valkyrie - jag håller också tummarna!! Man är orolig innan svaren kommer och väntan är jobbig, men man får försöka se det som att spermaprovet är en viktig del i att få rätt behandling för att det ska leda till bebis.

Vi fick precis hem brev igår om att min killes spermaprov "visar normala resultat" och"i fall som detta rekommenderar vi ingen ytterligare åtgärd vad gäller mannen". Helt fantastiskt!! Blev så sjukt glad av att läsa dessa rader, men sansade mig snabbt.. PCOn kvarstår ju, så än är resan till att bli föräldrar inte slut, men detta besked var skönt eftersom att man nu vet att det "bara" är mig det är fel på.
    Det var dock långa 4 veckors väntan på provsvaret..

En fråga som säkert nån vet svaret på: Kan man börja med Pergotime på 6:e dagen i menscykeln? (Jag har läst att man ska börja på 5:e dagen?)
    Jag fick mens efter provera i onsdags och har besök hos läkaren på måndag som då är dag 6, jag hoppas då att hon kan skriva ut pergotime som jag kan hämta ut samma dag och börja med då. Är det för optimistiskt av mig att hoppas på det?
    Man blir ju så frustrerad när månaderna bara går och går och vill snabba på saker och ting så mycket det går.

tack :) ni är så snälla här i gruppen va roligt att din mans prov va bra ett problem minder som jag brukar säga   har du nylligen fått pregro?hoppas att det går fort nu bara. orkar inte vänta på det.

Varje delmoment är en bit på vägen! Hoppas ni får svar snabbt (det verkar ju som att det gått fort för de flesta!)
    Man går hela tiden och längtar efter nya datum. Nu längtar jag tills om ca 10 dagar då jag får veta om pergon lyckats ge mig några mogna ägg. Jag började med första tabletten pergotime igår.
    Det känns segt varje gång man väntar på något nytt, men det går trots allt rätt fort. Det svåra som jag känner är att komma ihåg att leva under tiden och inte bara räkna dagar och kolla datum i kalendern..
Svar på tråden vi unga med PCO nr 2