• valkyrie

vi unga med PCO nr 2

tyckte det va dax för att skaffa en ny tåd nr 2

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

vi är ett gäng tjejer som har skrivigt med varandra sen april. och har lärt känna varandra och varandras olikheter i denna sjukdom. (tilståd för er så känner så)  alla nya är vällkommna in

VI SKA Plus tjejer!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-11 09:47
    vår gamla tråd:

www.familjeliv.se/Forum-7-133/m52107605.html

• Svar på tråden vi unga med PCO nr 2
  • dumdummast
    AgnesGN skrev 2011-09-25 15:52:00 följande:
    Jag har bara ändrat kosten, och nästan slutat träna.  Nu har motivationen för träning kommit tillbaka hoppas jag för jag var ute på en powerwalk med inslag av jogging nyss och känner mig levande igen. Jag hoppas viktnedgången går fortare i och med träning för det har varit några få hekto per vecka sen i juli... Denna vecka var de -0,3 kg. Hoppas på mer inför nästa vecka, för sen ska jag till Turkiet med familjen så jag hoppas att jag inte drar på mig för mkt skrot där...

Minus är alltid minus, fortsätt kämpa! Jag tror på LCHF, eftersom det funkar för mig. Min läkare tror oxå på det.

Kom igång ordentligt med kosten och sen när den motivationen är på topp rekommenderar jag träning. Powerwalka, simning, jogging och lite gymträning kommer det bli för mig i höst... Hoppas jag. Men jag vill så gärna detta nu så bara att ösa på!

Inget negativt kan ju hända när jag går ner i vikt, bara positiva saker. Så bara ånga på nu! Nu kör v
    Jätte bra :) Det är väldigt skönt med en powerwalk speciellt när man kommer hem sen. Man känner sig så himla pigg, det gäller bara att ta sig ut och verkligen promenera.

Jag är en sån människa att jag vill att allt ska hända på en gång så då sätter jag upp tok höga mål för mig själv också blir det bara pannkaka av alltihopa i stället. Men nu jäklar det är ju "bara" 10 kg kvar. Sen har jag tolv till, till målvikten. Jo precis det är som första steget att komma igång med kosten ordentligt, det är ju oftast första veckorna som är jobbiga med godis sug och allt sånt skit. 

Precis som du säger kommer det ju bara positiva saker ut av det hela. Så nu kör vi 100% ånga på bara :) 
  • AgnesGN
    dumdummast skrev 2011-09-25 16:26:36 följande:
    Jätte bra :) Det är väldigt skönt med en powerwalk speciellt när man kommer hem sen. Man känner sig så himla pigg, det gäller bara att ta sig ut och verkligen promenera.

Jag är en sån människa att jag vill att allt ska hända på en gång så då sätter jag upp tok höga mål för mig själv också blir det bara pannkaka av alltihopa i stället. Men nu jäklar det är ju "bara" 10 kg kvar. Sen har jag tolv till, till målvikten. Jo precis det är som första steget att komma igång med kosten ordentligt, det är ju oftast första veckorna som är jobbiga med godis sug och allt sånt skit. 

Precis som du säger kommer det ju bara positiva saker ut av det hela. Så nu kör vi 100% ånga på bara :) 
    Det jobbiga är helt klart att ta sig ut bara. Sen går det av bara farten när man väl börjar... =)

Jag är likadan som dig. Det ska hända på en gång allt - poff bara! Men det funkar ju inte så. Jag försöker intala mig att det ligger hårt arbete bakom... Men det är tufft. har j kämpat med vikten i 10 år, men det är klurigt... Jag har 15 kg kvar till hjälp från barnlöshetskliniken, sen efter det har jag 15-20 kg kvar till målvikt. Det är hårt. Men som du säger - 100% mot hälsosammare liv och förhoppningsvis egna bäbisar.
  • dumdummast
    AgnesGN skrev 2011-09-25 17:23:41 följande:
    Det jobbiga är helt klart att ta sig ut bara. Sen går det av bara farten när man väl börjar... =)

Jag är likadan som dig. Det ska hända på en gång allt - poff bara! Men det funkar ju inte så. Jag försöker intala mig att det ligger hårt arbete bakom... Men det är tufft. har j kämpat med vikten i 10 år, men det är klurigt... Jag har 15 kg kvar till hjälp från barnlöshetskliniken, sen efter det har jag 15-20 kg kvar till målvikt. Det är hårt. Men som du säger - 100% mot hälsosammare liv och förhoppningsvis egna bäbisar.
    Jo, det är ju så. Men det är fasen bara att bita ihop och gå. Ska verkligen försöka ta mig ut på promenad så ofta som möjligt. Jag fattar inte, varför gör man det inte bara man vet ju att det är bra för en? Det är som lite konstigt. Jo, jag har nog alltid varit lite överviktig.
    Har ni försökt få bäbis länge?
  • AgnesGN
    dumdummast skrev 2011-09-25 18:22:13 följande:
    Jo, det är ju så. Men det är fasen bara att bita ihop och gå. Ska verkligen försöka ta mig ut på promenad så ofta som möjligt. Jag fattar inte, varför gör man det inte bara man vet ju att det är bra för en? Det är som lite konstigt. Jo, jag har nog alltid varit lite överviktig.
    Har ni försökt få bäbis länge?
    Bara ge oss ut, var och en för sig men tillsammans... =)

Vi har velat ha barn länge men jag har velat "göra färdigt" först.... Så i december bestämde vi oss och nuvaringen åkte ut. Mensen var knäpp och tillslut kontaktade jag gyn... Fick en rolig nyhet om PCO-S... Men well... Bara att bita ihop... Så försökt så gott vi kunnat med oskyddat sex i 10 månader nu.

Har ni försökt länge?
  • dumdummast
    AgnesGN skrev 2011-09-25 19:03:32 följande:
    Bara ge oss ut, var och en för sig men tillsammans... =)

Vi har velat ha barn länge men jag har velat "göra färdigt" först.... Så i december bestämde vi oss och nuvaringen åkte ut. Mensen var knäpp och tillslut kontaktade jag gyn... Fick en rolig nyhet om PCO-S... Men well... Bara att bita ihop... Så försökt så gott vi kunnat med oskyddat sex i 10 månader nu.

Har ni försökt länge?
    Jo, jag har också velat ha barn länge, eller vi båda två. Vi har haft oskyddat sex hur länge som helst. Men för drygt ett och ett halvt år sedan fick jag veta att jag hade Pco, eller jag visst det innan men då fick jag det bekräftat av en läkare att så var fallet.
    Så jag har haft ett och halvt år på mig att gå ner i vikt men inte riktigt hittat motivationen av någon konstig andledning men nu efter att jag var till kvinnokliniken i våras så kom och jag körde LCHF 11 veckor helt utan fusk. Men sen kom den där jävla sommaren och förstörde allt.
    Mitt mål var egenligen att från sista april coh ett år framåt att gå ner 28 kg. Får se hur det lyckas med tanke på att det är ca.22 kg kvar. Börjar bli lite stressigt.
  • Vattenliljan

Jag vet inte riktigt vad som räknas som "ung" här, men jag hoppas att det finns plats för mig. :)

Jag är 24 år och har försökt bli gravid sen maj -11. Har alltid haft konstig, oregelbunden mens (flera gånger haft cykler längre än ett år) så jag blev inte direkt chockad när jag fick reda på att jag hade PCO. Har nu tagit tre Pergotime-kurer (en enkel, två dubbla) och den här månaden var första som jag faktiskt fick ägglossning. Yay! :) Går och väntar på mensen nu. Hoppas förstås att den inte kommer, men jag har känt lite värk de senaste fyra-fem dagarna (är på CD 28).

Till er som tar/tagit Pergotime: Hur många kurer fick ni ta? Jag träffade en ny gyn för några veckor sen eftersom min ordinarie var ledig, och den här "nya" sa att jag inte borde ta så många fler kurer utan gå vidare till Sofiahemmet/IVF. :( Nu när jag äntligen lyckats få igång ÄL med Pergo vill jag ju fortsätta med det ett tag och ge det en chans!

• roxicc
    Vattenliljan skrev 2011-09-26 11:51:38 följande:
    Jag vet inte riktigt vad som räknas som "ung" här, men jag hoppas att det finns plats för mig. :)

Jag är 24 år och har försökt bli gravid sen maj -11. Har alltid haft konstig, oregelbunden mens (flera gånger haft cykler längre än ett år) så jag blev inte direkt chockad när jag fick reda på att jag hade PCO. Har nu tagit tre Pergotime-kurer (en enkel, två dubbla) och den här månaden var första som jag faktiskt fick ägglossning. Yay! :) Går och väntar på mensen nu. Hoppas förstås att den inte kommer, men jag har känt lite värk de senaste fyra-fem dagarna (är på CD 28).

Till er som tar/tagit Pergotime: Hur många kurer fick ni ta? Jag träffade en ny gyn för några veckor sen eftersom min ordinarie var ledig, och den här "nya" sa att jag inte borde ta så många fler kurer utan gå vidare till Sofiahemmet/IVF. :( Nu när jag äntligen lyckats få igång ÄL med Pergo vill jag ju fortsätta med det ett tag och ge det en chans!

Hej och välkommen

Grattis till första äl! Jag tycker att du ska prata med dem på gyn och tala om hur du känner. Om de säger att du inte ska använda dig av pergotime mer. Be då om att få gå vidare med hormonsprutor. De heter Puregon. Visa att du är lite "påläst", så du kan tala för dig själv, ist för att de gör det åt dig. Det är lite väl drastiskt att skicka vidare till ivf efter 3 pergokurer. Lycka till!

• AgnesGN

Hej tjejer.

varje månad får jag fruktansvärt ömma bröstvårtor. De är det inte hela tiden månaden runt utan de blir ömma och värker och spänner ibland i några dagar och ibland i flera veckor. Är det ngn som har samma? Äter för tillfället inga mediciner eller läkemedel alls, så inget sånt kan påverka... Verkar inte ha ÄL enligt teststickor... Tänkte om det kan bero på PCOS?  Någon som vet vad det kan bero på?

• dumdummast
    AgnesGN skrev 2011-09-26 20:53:51 följande:
    Hej tjejer.

varje månad får jag fruktansvärt ömma bröstvårtor. De är det inte hela tiden månaden runt utan de blir ömma och värker och spänner ibland i några dagar och ibland i flera veckor. Är det ngn som har samma? Äter för tillfället inga mediciner eller läkemedel alls, så inget sånt kan påverka... Verkar inte ha ÄL enligt teststickor... Tänkte om det kan bero på PCOS?  Någon som vet vad det kan bero på?
    Jag har precis samma och det kan hålla i sig upp till två veckor. Jätte skumt.
  • AgnesGN
    dumdummast skrev 2011-09-26 23:14:54 följande:
    Jag har precis samma och det kan hålla i sig upp till två veckor. Jätte skumt.
    Då har det kanske nått med vårt symptom att göra... För det kan hålla i sig flera veckor som du säger... Hojja så jobbigt det är vissa dagar...
Svar på tråden vi unga med PCO nr 2