• valkyrie

vi unga med PCO nr 2

tyckte det va dax för att skaffa en ny tåd nr 2

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

vi är ett gäng tjejer som har skrivigt med varandra sen april. och har lärt känna varandra och varandras olikheter i denna sjukdom. (tilståd för er så känner så)  alla nya är vällkommna in

VI SKA Plus tjejer!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-11 09:47
    vår gamla tråd:

www.familjeliv.se/Forum-7-133/m52107605.html

• Svar på tråden vi unga med PCO nr 2
  • Junior10
    roxicc skrev 2011-09-21 20:25:29 följande:

Jag tog min äl-spruta i torsdags. Så jag hoppas hoppas hoppas så in i helvete att detta tar sig. Annars blir det ivf -kön snart = kommer ta minst ett år innan vi får starta om :-/

Okej. Hoppas !! Håller tummarna. Om du inte skulle vara gravid.. Har du varit och tagit ett blodprov som bekräftar att du haft äl?

Nej, min läkare är ganska inkompetent. Men hade ägglossningsflytningar och ÄL-testen var negativa. Så allting tydde ändå på ägglossning.

Kissade på en sticka igår, den visade negativt. Så något måste det vara. Hade jag en "falsk" ägglossning kanske ?
    Aja, är i alla fall inte gravid.. Så bara att försöka igen... 
  • angelfire5

Hej alla

Jag är 26 år nu och blev diagnosticerad med PCO för 9 år sedan. Sedan dess har jag fått olika bud från varenda läkare jag träffat... vissa säger att "nejdå, du behöver inte oroa dig för att få problem med att bli gravid" och andra kommer med domedagsprofetior och vill proppa i en det ena pillret efter det andra (har gått på Diane, Yasmine, Glucofage etc. etc.).

Försökte med mitt ex i över ett år att få barn och ingenting hände. Vi var i och för sig inte så aktiva att vi kollade ägglossning, utan jag försökte hålla det någorlunda i huvudet (vilket är snudd på omöjligt när man har så oregelbunden mens). Vikten klarade jag av att tappa i alla fall, men ändå hände inget. I slutändan så höll inte förhållandet och inget barn blev det.

För ett drygt år sedan träffade jag min nuvarande sambo och jag upplyste honom från början om att jag ville ha barn ganska snart och att det kunde ta tid innan det blev av i och med PCOn. Vi bestämde oss att försöka under våren och i januari slutade jag med p-piller (neovletta). Här kommer solskenshistorian... i februari blev jag gravid och har nu 9 veckor kvar innan BF. Tog mig ganska lång tid att greppa att det inte krånglade mer. Ibland ska man väl ha tur antar jag.

Håller tummarna jättehårt för er alla att det fungerar för er också snart. Ge inte upp!

• valkyrie
    roxicc skrev 2011-09-21 23:45:48 följande:
    Ja, man har inte så mkt till val egentligen. Men vi gör det bra! Går inte så bra för mig, tyvärr. Men förhoppningsvis så vänder det snart.. Börjar tröttna efter snart 2 år av metformin, pergo, puregon och ovitrelle. 

precis vi har juh inte det,

oj funkar inget för deJ? metformin det har min läkare pratat med mej om att jag skulle få det. men jag har inte förstått vad det är är bra för?

men du anväder sprutor nu va?   
  • rosalack

hej

valkyrie, vi känner varandra sedan innan :)
    ang metformin; jag fick det utskrivet idag av min gyn. ska ta 1 st tabl i tre dagar, sedan ta 2 st tabl i 3 dagar, sedan ta 3 st tabletter "för alltid". (till jag ska dit nästa gång).

I samband med att jag var där idag fick jag Primolut-Nor (igen, har ätit det innan). Det skulle jag äta som jag gjort förut.

enligt min Dr så hjälper metforminet till att hålla insulinnivåerna nere. Om insulinnivåerna har lätt att stiga så påverkar det bland annat hur mycket testosteron äggstockarna producerar. är insulinnivåerna höga=hög halt testosteron och det försvårar för en normal ägglossning.
    Ungefär så fick jag förklarat för mig :)         

• valkyrie
    rosalack skrev 2011-09-22 14:12:22 följande:
    hej

valkyrie, vi känner varandra sedan innan :)
    ang metformin; jag fick det utskrivet idag av min gyn. ska ta 1 st tabl i tre dagar, sedan ta 2 st tabl i 3 dagar, sedan ta 3 st tabletter "för alltid". (till jag ska dit nästa gång).

I samband med att jag var där idag fick jag Primolut-Nor (igen, har ätit det innan). Det skulle jag äta som jag gjort förut.

enligt min Dr så hjälper metforminet till att hålla insulinnivåerna nere. Om insulinnivåerna har lätt att stiga så påverkar det bland annat hur mycket testosteron äggstockarna producerar. är insulinnivåerna höga=hög halt testosteron och det försvårar för en normal ägglossning.
    Ungefär så fick jag förklarat för mig :)         

hej 
    jaså gör vi? nu blir jag nyfiken hehe.

okej då förstår jag vad dom gör. men jag vet inte hur hög testosteronhalt jag har nu sen jag har gått ner. 

hur går det för dej da?      
  • rosalack

jag vet inte heller hur hög testosteronhalt jag hade. men det skulle tydligen kunna vara en bra medicin i alla fall.

MEN!! efter att ha ätit 1 st tablett idag så hade jag diarré och mådde jättedåligt 4 timmar efter jag tagit den. Hoppas verkligen inte att det fortsätter så.. men det var tydligen en biverkning....  

• valkyrie
    rosalack skrev 2011-09-22 17:03:47 följande:
    jag vet inte heller hur hög testosteronhalt jag hade. men det skulle tydligen kunna vara en bra medicin i alla fall.

MEN!! efter att ha ätit 1 st tablett idag så hade jag diarré och mådde jättedåligt 4 timmar efter jag tagit den. Hoppas verkligen inte att det fortsätter så.. men det var tydligen en biverkning....  

usch da. tålde du dom inte då. du får testa ett par dagar till
  • roxicc
    valkyrie skrev 2011-09-22 10:54:39 följande:
    precis vi har juh inte det,

oj funkar inget för deJ? metformin det har min läkare pratat med mej om att jag skulle få det. men jag har inte förstått vad det är är bra för?

men du anväder sprutor nu va?   

Jag får ägglossning av, precis, hormonsprutor. Det är först ett hormon som heter puregon, det injiceras 1 gång dagligen i en viss period, tills en eller två äggblåsor har blivit mogna. Då tar jag en spruta som heter Ovitrelle, vilket ger mig en äl.. Men det tar sig inte iaf, tråkigt nog.

Metformin fick jag bara ont utav, det fungerade inte alls på mig. Men jag har hört talas om många kvinnor som gått ner i vikt och fått förbättrade äggstockar samt äggblåsor, då kan metformin hjälpa!

• valkyrie

Roxicc: usch det låter jobbigt det där med sprutor. Men dom är mer efektiva än va pregro är va? Tråkigt att det inte funkar. Vet du varför det inte går?

• längtarmkt

sorry, har haft mycket för mig ett par dagar..

Ja, vi blev gravida av oss själva men det hör till saken att jag har ingen regelbunden mens och jag har stora problem med att hitta någon ägglossning VARJE månad... Tyvärr så har hoppet börjat sina lite, är en down-period just nu.

Har träffat en fertilitetsläkare och jag äter provera. Så jag antar att han menade att jag skulle äta färdigt kuren och har jag inte blivit gravid under det året så ses vi ju igen...

Det allra tyngsta är ju att det är så förbannat jobbigt med nedslag efter nedslag...
    Man måste försöka behålla glimten i ögat att det faktiskt fungerade en gång, även om det slutade med ett missfall...

Men vi ger inte upp, eller hur?!

roxicc skrev 2011-09-22 19:28:52 följande:

Jag får ägglossning av, precis, hormonsprutor. Det är först ett hormon som heter puregon, det injiceras 1 gång dagligen i en viss period, tills en eller två äggblåsor har blivit mogna. Då tar jag en spruta som heter Ovitrelle, vilket ger mig en äl.. Men det tar sig inte iaf, tråkigt nog.

Metformin fick jag bara ont utav, det fungerade inte alls på mig. Men jag har hört talas om många kvinnor som gått ner i vikt och fått förbättrade äggstockar samt äggblåsor, då kan metformin hjälpa!

en ynka detalj bara... njicerar du dessa sprutor själv eller går du till läkare varje gång? Hoppas att det skall börja fungera för dig! Jag håller tummarna

Svar på tråden vi unga med PCO nr 2