• valkyrie

vi unga med PCO nr 2

tyckte det va dax för att skaffa en ny tåd nr 2

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

vi är ett gäng tjejer som har skrivigt med varandra sen april. och har lärt känna varandra och varandras olikheter i denna sjukdom. (tilståd för er så känner så)  alla nya är vällkommna in

VI SKA Plus tjejer!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-11 09:47
    vår gamla tråd:

www.familjeliv.se/Forum-7-133/m52107605.html

• Svar på tråden vi unga med PCO nr 2
  • soffan88

Vattenliljan : Jag har ätit pergotime i 6 månader på reken innan dess åt jag pergotime i 2 månade innan det blev slut i lagret. Den 12 ska jag tillbaka och prata med läkaren!

• längtarmkt

Hej igen tjejer!
    Jag skulle bara vilja höra med er... jag har ju jätteproblem med att hitta ägglossningen och jag börjar tro att jag inte har någon... Jag testar ju varje månad och det visar ingenting, har provat i både tid och otid, men alltid negativt.

Är det någon mer som har det här bekymret? Hur tusan beter man sig? Jag äter ju Provera sedan i våras (cirkus april, tror jag) och det lät på läkaren som om jag blir tvungen att vänta tills denna kuren är slut (ett år totalt, alltså tills i vår) innan han börjar arbeta med något alternativ. Jag vill ju inte vänta så länge!!!

Hjälp... Någon?? 

• terror
    längtarmkt skrev 2011-10-05 15:45:07 följande:
    Hej igen tjejer!
    Jag skulle bara vilja höra med er... jag har ju jätteproblem med att hitta ägglossningen och jag börjar tro att jag inte har någon... Jag testar ju varje månad och det visar ingenting, har provat i både tid och otid, men alltid negativt.

Är det någon mer som har det här bekymret? Hur tusan beter man sig? Jag äter ju Provera sedan i våras (cirkus april, tror jag) och det lät på läkaren som om jag blir tvungen att vänta tills denna kuren är slut (ett år totalt, alltså tills i vår) innan han börjar arbeta med något alternativ. Jag vill ju inte vänta så länge!!!

Hjälp... Någon?? 
    Var samma för mig. Trots att jag har pco fick vi vänta tills vi hade försökt i ett år. Nu har jag fått pergotime och ska köra min andra dos, nu dubbel för att få ägglossning. Den här väntan tär verkligen på en.

Tror inte att man får ägglossning av provera?
    Lycka till.
  • längtarmkt

det här verkar ju helt sjukt... men jag tror att jag ska boka en tid i alla fall, med läkaren... bara för att höra vad han har att säga.
    kan vara värt det, bara för att få höra det från honom.
    Nej, man funderar ju vad de gör för nytta isf, mer än själva blödningen, för den funkar som den ska sedan jag började med provera. Och jag hade ju ingen mens innan...

Tack, det var snällt att du tog dig tid.

• valkyrie

Hej tjejer. Jag pratade med min gynläkare i dag och fick reda på att jag inte får pregro än min man måste lämna spermaprov först och jag ska ta blodprov på 23 mensdagen. Suck hade hoppas att jag fick pregro men nej är så grymt ledsen just nu.

• roxicc
    valkyrie skrev 2011-10-05 20:36:49 följande:
    Hej tjejer. Jag pratade med min gynläkare i dag och fick reda på att jag inte får pregro än min man måste lämna spermaprov först och jag ska ta blodprov på 23 mensdagen. Suck hade hoppas att jag fick pregro men nej är så grymt ledsen just nu.
    Nä vad tråkigt. Men tänk också på att det är väldigt bra att de kollar båda spermiernas kvalitét och dina värden. Håll ut nu den sista tiden, förstår din besvikelse. Men snart så får ni påbörja bebisverkstaden!!
  • valkyrie

Roxicc. Tack. Känns bara så långt borta. Och det va inte änns säket att jag skulle få pregro. Hon hans premier va dåliga så skulle jag inte få det. Men vad händer då? Vad får man då för hjälp?

• roxicc
    valkyrie skrev 2011-10-06 12:40:49 följande:
    Roxicc. Tack. Känns bara så långt borta. Och det va inte änns säket att jag skulle få pregro. Hon hans premier va dåliga så skulle jag inte få det. Men vad händer då? Vad får man då för hjälp?

Åh jag vet, det är en evig väntan.. Om spermierna visar sig simma dåligt blir det per automatik IVF. Ni kommer isf bli placerade i kö. Jag vet inte vilken kommun du bor i. Men uppsala och söderut har 3 gratis försök av landstinget. Medans norr över uppsala endast har 1 gratis.

Nu håller vi iaf tummarna för att spermierna simmar fin fint så ni slipper gå direkt till ivf

• Ell86

Hej!

Valkyrie - jag håller också tummarna!! Man är orolig innan svaren kommer och väntan är jobbig, men man får försöka se det som att spermaprovet är en viktig del i att få rätt behandling för att det ska leda till bebis.

Vi fick precis hem brev igår om att min killes spermaprov "visar normala resultat" och"i fall som detta rekommenderar vi ingen ytterligare åtgärd vad gäller mannen". Helt fantastiskt!! Blev så sjukt glad av att läsa dessa rader, men sansade mig snabbt.. PCOn kvarstår ju, så än är resan till att bli föräldrar inte slut, men detta besked var skönt eftersom att man nu vet att det "bara" är mig det är fel på.
    Det var dock långa 4 veckors väntan på provsvaret..

En fråga som säkert nån vet svaret på: Kan man börja med Pergotime på 6:e dagen i menscykeln? (Jag har läst att man ska börja på 5:e dagen?)
    Jag fick mens efter provera i onsdags och har besök hos läkaren på måndag som då är dag 6, jag hoppas då att hon kan skriva ut pergotime som jag kan hämta ut samma dag och börja med då. Är det för optimistiskt av mig att hoppas på det?
    Man blir ju så frustrerad när månaderna bara går och går och vill snabba på saker och ting så mycket det går.

• terror
    längtarmkt skrev 2011-10-05 20:02:01 följande:
    det här verkar ju helt sjukt... men jag tror att jag ska boka en tid i alla fall, med läkaren... bara för att höra vad han har att säga.
    kan vara värt det, bara för att få höra det från honom.
    Nej, man funderar ju vad de gör för nytta isf, mer än själva blödningen, för den funkar som den ska sedan jag började med provera. Och jag hade ju ingen mens innan...

Tack, det var snällt att du tog dig tid.
    Proveran har du för att blöda ut, hört att det inte är så bra att inte ha mens.

Tycker som du skriver att du ska boka en tid. Tryck på om att du har pco!
Svar på tråden vi unga med PCO nr 2