• valkyrie

vi unga med PCO nr 2

tyckte det va dax för att skaffa en ny tåd nr 2

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

vi är ett gäng tjejer som har skrivigt med varandra sen april. och har lärt känna varandra och varandras olikheter i denna sjukdom. (tilståd för er så känner så)  alla nya är vällkommna in

VI SKA Plus tjejer!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-11 09:47
    vår gamla tråd:

www.familjeliv.se/Forum-7-133/m52107605.html

• Svar på tråden vi unga med PCO nr 2
  • AgnesGN
    terror skrev 2011-09-18 17:17:32 följande:
    Själv läste jag väldigt mycket om det, och ju mer jag läste desto mer förstod jag att det INTE är omöljligt att bli gravid bara för att man har pco. När vi väl ägglossar har vi väldigt bra ägg!

Vad sa läkaren att nästa steg för dig va? Jag äter pergotime just nu för att försöka få ägglossning. Kanske något för dig?

Jag har inte gett upp, en vacker dag ska jag bli mamma jag oxå!
    Jag håller tummarna att det du säger stämmer om bra ägg... Har tappat hoppet lite...

Läkaren sa att jag har tre val. P-piller, gulkroppshormon = inga barn just nu... eller barnlöshetskliniken för utredning... Kollade upp barnlöshetskliniken - för jag vill ju ha barn! - och de har en gräns på BMI under 30... Det sa läkaren inget om... Jag ligger just nu i krokarna runt 35... Så det är inget val förrän jag gått ner i vikt. Alltså ingen hjälp förrän jag tappat 15 kg...

Så känns tungt. Men läkaren skulle ringa upp när hon fått mina provsvar. Ska fråga massor då... Om jag kan skippa p-piller eller gulkroppshormon medan jag kämpar för viktnedgång eller om det är skadligt för mig. Så vi får se... Ska höra om pergotime - men jag tror jag måste gå via barnlöshetskliniken då...

Ge inte upp. Du ska se att du kommer få bli mamma...!
  • terror
    AgnesGN skrev 2011-09-18 19:06:09 följande:
    Jag håller tummarna att det du säger stämmer om bra ägg... Har tappat hoppet lite...

Läkaren sa att jag har tre val. P-piller, gulkroppshormon = inga barn just nu... eller barnlöshetskliniken för utredning... Kollade upp barnlöshetskliniken - för jag vill ju ha barn! - och de har en gräns på BMI under 30... Det sa läkaren inget om... Jag ligger just nu i krokarna runt 35... Så det är inget val förrän jag gått ner i vikt. Alltså ingen hjälp förrän jag tappat 15 kg...

Så känns tungt. Men läkaren skulle ringa upp när hon fått mina provsvar. Ska fråga massor då... Om jag kan skippa p-piller eller gulkroppshormon medan jag kämpar för viktnedgång eller om det är skadligt för mig. Så vi får se... Ska höra om pergotime - men jag tror jag måste gå via barnlöshetskliniken då...

Ge inte upp. Du ska se att du kommer få bli mamma...!

Det var iaf vad min gyn sa och jag har även läst att vi har väldigt bra ägg. Så jag litar på det :)

Jobbigt med vikten. Har du testat äta LCHF? Jag äter efter det och har gått ner 6 kg på ca 3 månader utan att varken träna eller promenera. Rör man på sig lär man tappa massor med mera kg. Ett tips!

Berätta gärna vad gyn sa sen, intressant hur olika alla ställen gör.
    Och kämpa på nu med vikten så löser det sig sen! (Läst att många får igång sina menscyklar av att bara tappa vikt)

• AgnesGN
    terror skrev 2011-09-18 19:17:32 följande:

Det var iaf vad min gyn sa och jag har även läst att vi har väldigt bra ägg. Så jag litar på det :)

Jobbigt med vikten. Har du testat äta LCHF? Jag äter efter det och har gått ner 6 kg på ca 3 månader utan att varken träna eller promenera. Rör man på sig lär man tappa massor med mera kg. Ett tips!

Berätta gärna vad gyn sa sen, intressant hur olika alla ställen gör.
    Och kämpa på nu med vikten så löser det sig sen! (Läst att många får igång sina menscyklar av att bara tappa vikt)

Äter LCHF sen maj, gått ner 11,7 kg. Så jag kämpar på med vikten innan jag fick denna dom. Nu fick jag bara bekräftat att jag gör rätt, så bara att köra på. Min gyn tyckte att jag äter precis rätt som gett mig in på denna vägen. =) Så jag ska bara fortsätta kämpa ner vikten stenhårt!

Uppdaterar absolut vad gyn säger när hon ringer. Ska bli spännande att höra.

Jag börjar komma ur min bubbla av sorg och nedstämdhet. Jag ska se till att bli mamma, på något sätt! Jag hoppas och tror att du/ni kommer bli det oxå.!
  • terror
    AgnesGN skrev 2011-09-18 20:46:20 följande:
    Äter LCHF sen maj, gått ner 11,7 kg. Så jag kämpar på med vikten innan jag fick denna dom. Nu fick jag bara bekräftat att jag gör rätt, så bara att köra på. Min gyn tyckte att jag äter precis rätt som gett mig in på denna vägen. =) Så jag ska bara fortsätta kämpa ner vikten stenhårt!

Uppdaterar absolut vad gyn säger när hon ringer. Ska bli spännande att höra.

Jag börjar komma ur min bubbla av sorg och nedstämdhet. Jag ska se till att bli mamma, på något sätt! Jag hoppas och tror att du/ni kommer bli det oxå.!

Va duktigt av dig! Bara kämpa på!! =)

Ja, vi alla ska bli mammor en vacker dag! Helt klart!!

• Lizard19

Hallå tjejer... 

Eh, nja ung å ung men 28 år e jag väl allt..

PCO-S sen jag var 20 år ( även problem med sköldkörteln )

Hjälp genom åren ? inte mye.. Biverkningar, ja många och tyvärr nästan endast ytliga som anses vara skönhetsfel bara =((

Barn, ja en dotter genom IVF och försöker nu få syskon till henne men fått 2 missfall :/

Bli gärna med här om jag får då jag känner mig faktiskt helt ensam med allt detta...  

• AgnesGN
    Lizard19 skrev 2011-09-18 21:35:25 följande:
    Hallå tjejer... 

Eh, nja ung å ung men 28 år e jag väl allt..

PCO-S sen jag var 20 år ( även problem med sköldkörteln )

Hjälp genom åren ? inte mye.. Biverkningar, ja många och tyvärr nästan endast ytliga som anses vara skönhetsfel bara =((

Barn, ja en dotter genom IVF och försöker nu få syskon till henne men fått 2 missfall :/

Bli gärna med här om jag får då jag känner mig faktiskt helt ensam med allt detta...  
    Förstår din känsla av ensamhet. Jag känner det själv då ingen i min bekantskapskrets hört talas om detta eller har svårt med barna-avlandet... Tråkigt med missfall. Jag hoppas ni lyckas få ett syskon. Här önskas hett ett barn, vi får börja där... jag som aldrig rodde det skulle vara något problem med att få barn. Och många ville jag ha. Nu får man nöja sig om jag ens får ett...
  • terror

I skolan fick man lära sig att använda kondom för annars blev man gravid.. pyttsan!

• AgnesGN

haha... Precis! =) Vaddå preventivmedel?? Behövs visst bara för att få regelbunden mens och mindre risk att få livmoderhalscancer. Gravid blir man ändå inte...

• Nightrose
    Ell86 skrev 2011-09-18 11:45:02 följande:
    Bor också i Stockholm och har samma "turordning" på de olika åtgärderna som du. Ligger något efter och har som sagt snart spolning och därefter hoppas jag på Pergo..

Jag förstår dina känslor, ibland vill man bara ge upp och jag kan tänka mig att det måste vara ännu jobbigare för dig och andra som provat både Pergo och sprutor och inget har hjälpt.
    Pessimisten i mig tror att det kommer ta många år till framöver för mig och att det blir till att snällt vänta 1 år i IVF-kön. (ska bli inskriven i den vid nästa besök då alla provsvar kommit, enligt min läkare så "provar man bara pergotime i väntan på IVF-behandling) Och det lät ju lagom optimistiskt att  Pergotime skulle fungera då... Tack för att hon drog ner den förhoppningen och lilla ljusstrimman om att jag kanske kan bli gravid snart. Jaja, det är bara att hålla ut även om det är så otroligt jäkla orättvist. Nästan skrattretande när man tänker på att när man var yngre satt man och planerade exakt hur gammal man skulle vara när man fick sitt första barn och hur många barn man sedan skulle ha. Inte fattade man hur svårt det är för många!

Förlåt att jag skrattar lite. Men jag hittade ett gammalt brev som jag skrev till mig själv. Det var då till mitt framtida jag. När jag är 26 skall jag vara gift, ha två barn och ha framgångsrikt jobb med bra betalt. Hrm... är 26 inga barn. Gift är jag. Framgångsrikt jobb...mjae är sköterska och trivs...men framgångsrikt med bra betalning...inte det inte ;) hehe

Fast du.... nu hoppas jag för din skull att pergo funkar bättre för dig än för mig. Men jag tror lite på din läkares inställning att sätta sig på listan medan man testar annat. Det finns de som testar en hel del behandlingar och sen kanske efter ca 6 månader inser man att näe det funkade inte... inget av dera och då sätts dessa på lista...då får man vänta i ytterligare 10-12mån innan ivf... så tror också på att man ska sättas på lista medan man försöker med behandlingar... vi har nu suttit 5 månader på vår lista och läkaren har inte gett upp än... ska vidare utredas för att förbättra behandlingen... så när vi väl är klara (är också lite pesimistisk nu) så är det inte alls långt kvar till ivf-turen...

Hoppas det går bra för dig med pergo när du väl startar och att det blir en bebbe snart!     
  • Lizard19
    AgnesGN skrev 2011-09-18 22:16:26 följande:
    Förstår din känsla av ensamhet. Jag känner det själv då ingen i min bekantskapskrets hört talas om detta eller har svårt med barna-avlandet... Tråkigt med missfall. Jag hoppas ni lyckas få ett syskon. Här önskas hett ett barn, vi får börja där... jag som aldrig rodde det skulle vara något problem med att få barn. Och många ville jag ha. Nu får man nöja sig om jag ens får ett...
    Ja fy, de står att så många kvinnor lider av det men ha inte hört om en i vänskapskretsen förutom en i släkten. Men ja så inte många förstår detta. Ja så kände vi också när vi började med IVF. Bara man får en knodd är man lycklig. Men shi fick man. Nu e man här å kämpar lika tokigt som med första. 
    Håller tummar för dig.
    Hur länge ha ni kämpat ? 
Svar på tråden vi unga med PCO nr 2