• lindilusan

Är det rätt att homosexuella skall få adoptera och gifta sig i kyrkan?

Det pratas så mycket om vad som är tabu eller inte. När det gäller homosexuella par så har det varit stora skriverier om DOM ska få vigas i kyrkan eller inte. Vad anser DU?

Vad det gäller adoption så får homosexuella par adoptera barn, med det är inte många länder som går med på att adoptera till homosexuella. Vad anser DU i denna fråga?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att homosexuella skall få adoptera och gifta sig i kyrkan?
  • Emeli
    holi skrev 2010-04-27 18:47:14 följande:
    VNMamma; USA till exempel./Holi
    Det stämmer, åtminstone i vissa stater, men de adopterar endast i undantagsfall bort barn internationellt öht. Sydafrika är ett annat exempel som accepterar samkönade par som adoptivföräldrar, men bara inom landet.
  • en glad
    Ethi skrev 2010-04-24 15:08:32 följande:
    Fast egentligen inte, med tanke på att det precis som du säger då i Sverige handlar om närståendeadoptioner. Så vitt jag vet har inte ett enda barn som adopterats i övrigt inom Sverige under dessa sju år (dvs ca 140 barn eller så) hamnat hos homosexuella föräldrar! Vad säger det om vår vidsynthet? I framkant skulle jag istället säga att USA ligger.
    Det säger väl percis som det är, att vårdnadshavare har rätt till medbestämmande då de lämnar sitt barn för adoption i Sverige! Så länge det inte blir "samhällets barn/ägodel" så kan man inte placera barnet i ett adoptivhem som inte stämmer med den lämnande förälderns önskemål...mao den dag ngn vårdnadshavare önskar ett homopar som nya föräldrar för sitt barn då är det inga problem! Så det blir fel att prata om _samhällets_ vidsynthet!
  • VNmamma
    en glad skrev 2010-04-27 20:42:36 följande:
    Det säger väl percis som det är, att vårdnadshavare har rätt till medbestämmande då de lämnar sitt barn för adoption i Sverige! Så länge det inte blir "samhällets barn/ägodel" så kan man inte placera barnet i ett adoptivhem som inte stämmer med den lämnande förälderns önskemål...mao den dag ngn vårdnadshavare önskar ett homopar som nya föräldrar för sitt barn då är det inga problem! Så det blir fel att prata om _samhällets_ vidsynthet!
    Men hur många vårdnadshavare önskar ett heteropar? Ändå placeras alla barn hos heteropar eller heterosinglar.
    Vad jag menar är att man behöver inte vänta tills en vårdnadshavare uttryckligen önskar ett homopar som nya föräldrar. Man kan redan nu föreslå ett samkönat par som föräldrar (det finns utredda par med medgivanden). 
    Om vårdnadshavaren/vårdnadshavarna ogillar det föreslagna paret behöver man förstås ta hänsyn till det. Men man behöver inte ta hänsyn "i förskott". 
  • en glad
    VNmamma skrev 2010-04-27 21:19:46 följande:
    Men hur många vårdnadshavare önskar ett heteropar? Ändå placeras alla barn hos heteropar eller heterosinglar. Vad jag menar är att man behöver inte vänta tills en vårdnadshavare uttryckligen önskar ett homopar som nya föräldrar. Man kan redan nu föreslå ett samkönat par som föräldrar (det finns utredda par med medgivanden).  Om vårdnadshavaren/vårdnadshavarna ogillar det föreslagna paret behöver man förstås ta hänsyn till det. Men man behöver inte ta hänsyn "i förskott". 
    Det är nog tyvärr så att den som lämnar sitt barn för adoption inte så sällan gör det just för att barnet skall få både en mamma och en pappa (och alltså själv inte kan erbjuda det) ... mao är det inte vanligt med önskemål om ensamstående föräldrar heller vid nationell adoption ... och ja, det är nog så att letandet av adoptivhem utgår från den/de lämnandes önskemål, inte från handläggarens preferenser/förslag .... så är nämligen lagstiftningen utformad; "Verksamheten skall bygga på respekt för människornas självbestämmanderätt och integritet. (SOL 1 kap 1 §)"
  • VNmamma
    en glad skrev 2010-04-27 21:42:57 följande:
    Det är nog tyvärr så att den som lämnar sitt barn för adoption inte så sällan gör det just för att barnet skall få både en mamma och en pappa (och alltså själv inte kan erbjuda det) ... mao är det inte vanligt med önskemål om ensamstående föräldrar heller vid nationell adoption ... och ja, det är nog så att letandet av adoptivhem utgår från den/de lämnandes önskemål, inte från handläggarens preferenser/förslag .... så är nämligen lagstiftningen utformad; "Verksamheten skall bygga på respekt för människornas självbestämmanderätt och integritet. (SOL 1 kap 1 §)"
    Jag har svårt att tänka mig att vårdnadshavaren specifikt önskar sig ett heterosexuellt par. Av den enkla anledningen att det knappast föresvävar honom/henne att ett homosexuellt par skulle kunna bli aktuellt. Handläggaren skulle mycket väl kunna föreslå ett homosexuellt par. Men jag misstänker att många handläggares preferenser om vad som är en lämplig familj minskar chansen för ett sådant - ovanligt - förslag.
  • VNmamma

Vill bara tillägga att långt ifrån alla vårdnadshavare har några särskilda önskemål kring barnets nya föräldrar. Då har handläggaren stor frihet att välja ett par (homo, hetero) eller en singel (homo, hetero) med de allra bästa föräldrakvaliteterna för just det här barnet.

• en glad
    VNmamma skrev 2010-04-27 22:07:04 följande:
    Vill bara tillägga att långt ifrån alla vårdnadshavare har några särskilda önskemål kring barnets nya föräldrar. Då har handläggaren stor frihet att välja ett par (homo, hetero) eller en singel (homo, hetero) med de allra bästa föräldrakvaliteterna för just det här barnet.  
    Är du insatt i handläggningen av nationella spädbarnsadoptioner? Eller hur vet du hur arbetet/samtalen med lämnande föräldrar går till och hur de tänker i den situationen? Min erfarenhet ser inte alls ut som din .....
  • VNmamma
    en glad skrev 2010-04-27 22:11:54 följande:
    Är du insatt i handläggningen av nationella spädbarnsadoptioner? Eller hur vet du hur arbetet/samtalen med lämnande föräldrar går till och hur de tänker i den situationen? Min erfarenhet ser inte alls ut som din .....
    De nationella spädbarnsadoptionerna är så få att varken din - eller min - erfarenhet väger särskilt tungt.
    Det jag sade var att det förekommer att föräldrar inte har några önskemål, jag sa inte hur vanligt det är.
    Att det förekommer framgår också från det fåtal studier som gjorts om svenska spädbarnsadoptioner.
  • en glad
    VNmamma skrev 2010-04-27 22:28:55 följande:
    De nationella spädbarnsadoptionerna är så få att varken din - eller min - erfarenhet väger särskilt tungt. Det jag sade var att det förekommer att föräldrar inte har några önskemål, jag sa inte hur vanligt det är. Att det förekommer framgår också från det fåtal studier som gjorts om svenska spädbarnsadoptioner.
    De studier som finns avser nationella spädbarnsadoptioner genomförda på -60 resp -90-talet! Då var det mycket som var annorlunda bla beroende på avsaknad av riktlinjer för socialtjänstens handläggning .... 
  • en glad
    VNmamma skrev 2010-04-27 22:28:55 följande:
    De nationella spädbarnsadoptionerna är så få att varken din - eller min - erfarenhet väger särskilt tungt.
    Och vilken erfarenhet jag har kan du inte veta!
  • VNmamma
    en glad skrev 2010-04-27 22:41:33 följande:
    De studier som finns avser nationella spädbarnsadoptioner genomförda på -60 resp -90-talet! Då var det mycket som var annorlunda bla beroende på avsaknad av riktlinjer för socialtjänstens handläggning .... 
    Vart vill du komma?
    Påstår du att det inte förekommer att vissa föräldrar inte har några eller få önskningar/synpunkter på de nya föräldrarna?
    För övrigt brukar du själv referera till dessa studier - när det passar ditt syfte.
  • Ethi
    en glad skrev 2010-04-27 20:42:36 följande:
    Fast det har de i många fall i USA också och där förekommer det att den biologiska mamman aktivt väljer ett homosexuellt par. I och för sig är det många, många fler fall av både biomammor och väntande föräldrar så sannolikheten för en match ökar ju, men ändå. Att påstå att Sverige ligger i framkant tycker jag inte stämmer med verkligheten, bara teorin. Och ja, det tror jag ändå är en återspegling av samhällets vidsynthet...
Svar på tråden Är det rätt att homosexuella skall få adoptera och gifta sig i kyrkan?