• lindilusan

Är det rätt att homosexuella skall få adoptera och gifta sig i kyrkan?

Det pratas så mycket om vad som är tabu eller inte. När det gäller homosexuella par så har det varit stora skriverier om DOM ska få vigas i kyrkan eller inte. Vad anser DU?

Vad det gäller adoption så får homosexuella par adoptera barn, med det är inte många länder som går med på att adoptera till homosexuella. Vad anser DU i denna fråga?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att homosexuella skall få adoptera och gifta sig i kyrkan?
  • lindilusan
    Michisen skrev 2010-04-23 10:45:37 följande:
    Ja, jag håller helt med dig. Jag personligen är helt för adoptioner. HELT för, med allt vad det innebär - att barn ska få föräldrar att älska och föräldrar ska få barn att älska.Det är därför jag tycker frågeställningen blir konstig när man drar in adoptivföräldrarnas sexualitet, de problem som finns kring utlandsadoptioner har ju uppenbarligen funnits så länge dessa adoptioner har funnits, även om de adopterade barnen bara kommit till heterosexuella föräldrar som är gifta med varandra...
    Jag föstår absolut att frågeställningen kring adoptivföräldrarnas sexualitet är konstig. Men avsikten med frågeställning har inte med diskriminering att göra. Denna diskussion har dykt upp i "urminnes" tider och jag personligen vill ha en rätsida på "preblemet" kring adoptioner för honosexuella. Det går inte att få en rätsida här på fl men jag hoppas i framtiden att man runt om i världen inte kommer att se till sexualliteten hos människor...vilket många gör idag och det tycker jag är fruktansvärt.   
  • Michisen
    lindilusan skrev 2010-04-23 10:54:49 följande:
    Jag föstår absolut att frågeställningen kring adoptivföräldrarnas sexualitet är konstig. Men avsikten med frågeställning har inte med diskriminering att göra. Denna diskussion har dykt upp i "urminnes" tider och jag personligen vill ha en rätsida på "preblemet" kring adoptioner för honosexuella. Det går inte att få en rätsida här på fl men jag hoppas i framtiden att man runt om i världen inte kommer att se till sexualliteten hos människor...vilket många gör idag och det tycker jag är fruktansvärt.   
    Som redan sagts tidigare i tråden så är det sedan år 2003 inga problem även för homosexuella par att prövas vid adoptioner.
    Och som jag skrivit så handlar det i praktiken främst om närståendeadoptioner, vilket jag tycker är fullt rimligt att det går igenom.

Så här i Sverige ligger vi i framkant, nu är det bara resten av världen kvar, men tyvärr misstänker jag att de inte läser i Familjelivsforumet särskilt ofta.
  • lindilusan
    Clobberella skrev 2010-04-23 10:46:28 följande:
    Där håller jag faktiskt inte med dig. Att ha föräldrar anser jag är en rättighet, inte att få barn.
    Visst är det en rättighet att ha föräldrar. Men som vuxen har man en längtan efter barn och det jag menar är att alla ska kunna få uppleva det oavsett om man lever ensam eller som par.
  • Clobberella
    lindilusan skrev 2010-04-23 11:06:00 följande:
    Visst är det en rättighet att ha föräldrar. Men som vuxen har man en längtan efter barn och det jag menar är att alla ska kunna få uppleva det oavsett om man lever ensam eller som par.
    Jag håller med dig om att det inte har någonting att göra med sexuell läggning eller om man har ett förhållande (och i så fall med hur många...) MEN jag kan inte påstå att jag tycker att ALLA passar som föräldrar. Därför tycker jag att fokus ska ligga på barnen.

På samma sätt tycker jag inte att landstinget ska bekosta hur många provrörsförsök som helst, för det finns annat som är viktigare att använda pengarna till. Om det är en mänsklig rättighet att få barn så måste vi ju lägga alla tillgängliga resurser på att hjälpa de som har svårt att få barn och det tycker jag faktiskt inte vi ska.

Däremot ska vi se till att alla barn får en trygg uppväxt med en eller flera föräldrar som älskar dem och har möjlighet att ta hand om den. Och varken kärlek eller förmåga att ta hand om barn sitter ju i den sexuella läggningen.
  • M2003

Homosexuella idag har ju redan rätt att adoptera barn. De kan adoptera svenska barn.
    Däremot tillåter inte givarländerna som MIA har godkänt, svenska homosexuella familjer att adoptera.
    Om kyrkorna vill eller kan viga homosexuella beror på vilken kyrka det är och vilken tro de säger sig ha. Svenska kyrkan tillåter det, men få andra samfund. Det är upp till dem. Samfundens tro måste få stå över vad tyckare och trender i samhället gillar just nu. Är man kristen och homosexuell och lever i en sådan relation är det väl OK att gå i Svenska kyrkan som tillåter det och då också viga sig i den kyrkan.

• Mizzz

Ja, det är klart.

♥ Linus 2007-04-21 ♥
  • väntar i Kina kön

Självklart ska de få gifta sig i kyrkan och adoptera{#lang_emotions_smile}

• Milkina cerka
    Emeli skrev 2010-04-22 20:12:30 följande:
    Adoptera - både ja och nej. Detta är ingen rättvisefråga för vuxna. Barnets bästa avgör. Självklart säger jag ja till närståendeadoption. I de flesta fall måste det vara förenligt med barnets bästa. Det är dock inte den form av adoptioner som jag i första hand tänker på när jag hör ordet adoption.När det gäller internationell adoption är jag mera tveksam. Eftersom det inte finns några länder som lämnar barn till homosexuella par i Sverige finns ingen erfarenhet, ingen forskning, ingen kunskap på området. Däremot finns en hel del adoptionsforskning, t.ex. Cederblad, Hjern/Lindblad/Vinnerljung, Irhammar, som beskriver dessa barns och senare ungdomars (och vuxnas) ömtålighet.
    Du skrev så bra att jag citerar dig.
    Vill bara tillägga att jag tror att jag som (utlands)adopterad(och  som haft det ganska svårt runt det) kunnat få det ännu jobbigare än det redan var, om jag dessutom adopterats av ett samkönat par.

Angående homosexuella o. vigsel i kyrkan - Så kommer jag att lämna SvK pga. det beslutet o. bli medlem i ett annat samfund.
    (¯`°?.¸ ♥ Kristen, konservativ, hemmamamma som älskar att vara maka o. mor ♥¸.?°´¯)
  • mammamys06
    Michisen skrev 2010-04-23 10:45:37 följande:
    Ja, jag håller helt med dig. Jag personligen är helt för adoptioner. HELT för, med allt vad det innebär - att barn ska få föräldrar att älska och föräldrar ska få barn att älska.Det är därför jag tycker frågeställningen blir konstig när man drar in adoptivföräldrarnas sexualitet, de problem som finns kring utlandsadoptioner har ju uppenbarligen funnits så länge dessa adoptioner har funnits, även om de adopterade barnen bara kommit till heterosexuella föräldrar som är gifta med varandra...
    Ja, jag håller med. Jag är kluven faktiskt. Men jag är helt för att homosexuella ska få vigas i kyrkan definitivt.
    Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
Svar på tråden Är det rätt att homosexuella skall få adoptera och gifta sig i kyrkan?