Inlägg från: lindilusan |Visa alla inlägg
  • lindilusan

Är det rätt att homosexuella skall få adoptera och gifta sig i kyrkan?

Det pratas så mycket om vad som är tabu eller inte. När det gäller homosexuella par så har det varit stora skriverier om DOM ska få vigas i kyrkan eller inte. Vad anser DU?

Vad det gäller adoption så får homosexuella par adoptera barn, med det är inte många länder som går med på att adoptera till homosexuella. Vad anser DU i denna fråga?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att homosexuella skall få adoptera och gifta sig i kyrkan?
  • lindilusan

Två olika frågor...Ja absolut, men de är ju de pratas om. Varför så tveksam till äktenskap i kyrkan? Är det inte ett större steg att skaffa barn?

• lindilusan
    LyckligtSlut skrev 2010-04-22 16:19:26 följande:
    Tycker att det är två helt olika frågor. Adoptera, ja, det tycker jag. Gifta sig i kyrkan, mer tveksam.
    Två olika frågor...Ja absolut, men de är ju de pratas om. Varför så tveksam till äktenskap i kyrkan? Är det inte ett större steg att skaffa barn?
  • lindilusan
    Clobberella skrev 2010-04-22 16:29:41 följande:
    Annat: adoptera-absolut!När det gäller giftermål så tycker jag att det är en religiös fråga, alltså måste man se till vad religionen säger. Om vi ska tvinga svenska kyrkan att viga homosexuella så måste vi även tvinga frikyrkorna, livets ord, Johovas, muslimerna, judarna och alla andra att viga honosexuella.Jag anser att vi ska införa borgerlig vigsel som det enda juridiskt giltiga, och sen får man komplettera med en meningslös religiös cermoni om man vill.
    Vi tvingar inte Svenska kyrkan till att viga homosexuella, det är ett beslut som Svenska kyrkan tagit. Med det är till varje präst att avgöra om han vill viga paret elelr ej. Vilket kanske är diskriminering i sig.

Jag tycker att du har en poäng i att det är en religiös fråga, men man kan inte jämföra muslimers tro med kristnas tro.
  • lindilusan
    Clobberella skrev 2010-04-22 16:37:33 följande:
    Jag vet att svenska kyrkan fattat det beslutet själva, och jag tycker det är märkligt att man bryr sig mer om vad samhället tycker än vad som står i boken man hävdar att man tror på. Men svenska kyrkan tappade mitt förtroende för länge sen, de tror inte på nånting egentligen, de vill bara dricka saft och spela innebandy...Varför kan man inte jämföra muslimer och kristna? Det är ju till och med samma gud!
    Samma gud, de vet jag. Men de har helt olika uppfattning om kvinnlig och manligt...slutsatsen kan man dra genom svenska kyrkans beslut i just frågan; vigsel mellan homosexuella par.
  • lindilusan
    Clobberella skrev 2010-04-22 18:27:32 följande:
    Frågan är ju om samhället blir mer accepterande om man inte tvingar folk, tex genom att tillåta homoadoptioner. Men samtidigt ska ju inte barn behöva lida för detta.... svår fråga som sagt!
    Visst är de en svår fråga. Men ett barn älskar sina föräldrar oavsett, och kommer de att lida? De är ju barnets föräldrar...man är ju förälder oavsett kön. Visst kan fördomarna göra så att mobbingen ökar men, då kanske det skulle förbjudas att kriminella, drogmissbrukare och alkoholister skaffar barn...sådana saker kan ju också skapa fördommar och mobbing. Ditt resonemang är helt klart för barnens bästa, men det finns så mycket mer som gör det lidande för barnen än könen på deras föräldrar.
  • lindilusan
    holi skrev 2010-04-22 19:42:50 följande:
    Självklart tycker jag frågan är absurd.Frågan är lika konstig att ställa som "Borde heterosexuella få adoptera?".Måste säga att jag känner mig kränkt över att ens se frågeställningen.Hälsar Holi, stolt lesbisk mamma till två fina barn på 3 och 5 år.
    Nu var inte frågan tänkt att kränka varken dig Holi eller någon annan homosexuell individ. Jag är helt klart för både adoption och kyrklig vigsel. Ämnet har varit så pass hett i både media och tidningar, så detta för mig är ett sätt att se en utveckling. (hoppas på det iallafall) Om du har läst mina tidigare inlägg så har jag inte kränkt homosexuella på något sett...frågan i sig kanske är kränkande sett utifrån dina ögon... har jag sårat dig är jag fruktansvärt ledsen..
  • lindilusan
    Clobberella skrev 2010-04-22 22:50:01 följande:
    Märkligt... nu börjar det väl bli dags för uppföljning i stället... hur har det gått för de barnen som redan har adopterats av homosexuella, och på vilket sätt ska vi förändra samhället för att dessa människor ska bli accepterade. Eller blir de accepterade redan?
    en glad skrev 2010-04-22 23:00:00 följande:
    Det finns inga barn att följa upp som adopterats internationllt av homosexuella! Helt enkelt för att inga kommit ....
    Eftersom internationella adoptioner inte ägt rum, så blir frågan isig svår att svara på.
    Att inte kunna acceptera handlar om okunnighet. De som inte kan acceptera får stå för dom, huvudsaken är att majoriteten i samhället är lyhörda för olikheterna i samhället. Då innebär det inte bara homosexuella par med barn, utan alla människor. Det finns ensamstående föräldrar som inte alls följer normen "kärnfamilj", det finns även heterosexuella par som adopterar mm. Om vi tar ämnet adoption så handlar det om längan efter en familj, ett barn... och oavsett om man är ensam eller i par så tycker jag att alla har rätt till en familj.
  • lindilusan
    Michisen skrev 2010-04-23 10:36:45 följande:
    Just frågan kring utlandsadoptioner borde snarare gälla frågan ifall det överhuvudtaget är rätt att adoptera barn.Med tanke på vad studier visar alltså.
    Det finns barn som behöver ett hem,  en familj och inte minst kärlek,  och det finns föräldrar (ofta ofrivilligt barnlösa) som inget hellre önskar än ett barn att älska.
  • lindilusan
    Michisen skrev 2010-04-23 10:45:37 följande:
    Ja, jag håller helt med dig. Jag personligen är helt för adoptioner. HELT för, med allt vad det innebär - att barn ska få föräldrar att älska och föräldrar ska få barn att älska.Det är därför jag tycker frågeställningen blir konstig när man drar in adoptivföräldrarnas sexualitet, de problem som finns kring utlandsadoptioner har ju uppenbarligen funnits så länge dessa adoptioner har funnits, även om de adopterade barnen bara kommit till heterosexuella föräldrar som är gifta med varandra...
    Jag föstår absolut att frågeställningen kring adoptivföräldrarnas sexualitet är konstig. Men avsikten med frågeställning har inte med diskriminering att göra. Denna diskussion har dykt upp i "urminnes" tider och jag personligen vill ha en rätsida på "preblemet" kring adoptioner för honosexuella. Det går inte att få en rätsida här på fl men jag hoppas i framtiden att man runt om i världen inte kommer att se till sexualliteten hos människor...vilket många gör idag och det tycker jag är fruktansvärt.   
  • lindilusan
    Clobberella skrev 2010-04-23 10:46:28 följande:
    Där håller jag faktiskt inte med dig. Att ha föräldrar anser jag är en rättighet, inte att få barn.
    Visst är det en rättighet att ha föräldrar. Men som vuxen har man en längtan efter barn och det jag menar är att alla ska kunna få uppleva det oavsett om man lever ensam eller som par.
Svar på tråden Är det rätt att homosexuella skall få adoptera och gifta sig i kyrkan?