• lindilusan

Är det rätt att homosexuella skall få adoptera och gifta sig i kyrkan?

Det pratas så mycket om vad som är tabu eller inte. När det gäller homosexuella par så har det varit stora skriverier om DOM ska få vigas i kyrkan eller inte. Vad anser DU?

Vad det gäller adoption så får homosexuella par adoptera barn, med det är inte många länder som går med på att adoptera till homosexuella. Vad anser DU i denna fråga?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att homosexuella skall få adoptera och gifta sig i kyrkan?
  • Emeli
    Clobberella skrev 2010-04-22 22:17:17 följande:
    Där ser man hur bra koll jag har... men varför debatterar man frågan fortfarande? Bör man inte i stället fokusera på hur dessa barn och deras föräldrar bemöts i samhället och liknande?
    Det har varit lagligt att prövas som adoptivföräldrar, men ingen internationell adoption har ägt rum eftersom det inte finns ett enda land som lämnar barn till samkönade par i Sverige.  De adoptioner som har ägt rum har varit närstående adoptioner, och det innebär ju i vardagen väldigt liten, men juridiskt väldigt stor skillnad för barnen. Det är ju barn som redan bor i sina familjer.
  • en glad
    Clobberella skrev 2010-04-22 22:50:01 följande:
    Märkligt... nu börjar det väl bli dags för uppföljning i stället... hur har det gått för de barnen som redan har adopterats av homosexuella, och på vilket sätt ska vi förändra samhället för att dessa människor ska bli accepterade. Eller blir de accepterade redan?
    Det finns inga barn att följa upp som adopterats internationllt av homosexuella! Helt enkelt för att inga kommit ....
  • VNmamma
    holi skrev 2010-04-22 21:04:35 följande:
    Det finns länder som medger adoption till homosexuella, dock har Sveriges adoptionsbyråer inte avtal med dessa länder. Självklart är det också så att det spelar stor roll vad vi svenskar anser och vill. Dessa frågor kan vi driva, politiskt eller på andra sätt, och påverka samhället till att agera i den riktning som vi anser är rätt. Inte kan vi lägga oss platt. Det vore väl allt för synd för våra barn och kommande generationer. /Holi
    Vilka länder tänker du på? 
    Det finns flera länder som, liksom Sverige, medger adoption till homosexuella. Men vad jag vet så sätter alla dessa gränsen vid internationell adoption, kanske av skäl som Indras dotter skriver om?
    Sydafrika är tex ett land med många internationella adoptioner. Nyligen tilläts homosexuella att adoptera, men bara inom landet.
  • Clobberella
    en glad skrev 2010-04-22 23:00:00 följande:
    Det finns inga barn att följa upp som adopterats internationllt av homosexuella! Helt enkelt för att inga kommit ....
    Aha. Där ser man.
  • lindilusan
    Clobberella skrev 2010-04-22 22:50:01 följande:
    Märkligt... nu börjar det väl bli dags för uppföljning i stället... hur har det gått för de barnen som redan har adopterats av homosexuella, och på vilket sätt ska vi förändra samhället för att dessa människor ska bli accepterade. Eller blir de accepterade redan?
    en glad skrev 2010-04-22 23:00:00 följande:
    Eftersom internationella adoptioner inte ägt rum, så blir frågan isig svår att svara på.
    Att inte kunna acceptera handlar om okunnighet. De som inte kan acceptera får stå för dom, huvudsaken är att majoriteten i samhället är lyhörda för olikheterna i samhället. Då innebär det inte bara homosexuella par med barn, utan alla människor. Det finns ensamstående föräldrar som inte alls följer normen "kärnfamilj", det finns även heterosexuella par som adopterar mm. Om vi tar ämnet adoption så handlar det om längan efter en familj, ett barn... och oavsett om man är ensam eller i par så tycker jag att alla har rätt till en familj.
  • Michisen

Just frågan kring utlandsadoptioner borde snarare gälla frågan ifall det överhuvudtaget är rätt att adoptera barn.

Med tanke på vad studier visar alltså.

• lindilusan
    Michisen skrev 2010-04-23 10:36:45 följande:
    Just frågan kring utlandsadoptioner borde snarare gälla frågan ifall det överhuvudtaget är rätt att adoptera barn.Med tanke på vad studier visar alltså.
    Det finns barn som behöver ett hem,  en familj och inte minst kärlek,  och det finns föräldrar (ofta ofrivilligt barnlösa) som inget hellre önskar än ett barn att älska.
  • Michisen
    lindilusan skrev 2010-04-23 10:43:49 följande:
    Det finns barn som behöver ett hem,  en familj och inte minst kärlek,  och det finns föräldrar (ofta ofrivilligt barnlösa) som inget hellre önskar än ett barn att älska.
    Ja, jag håller helt med dig.
    Jag personligen är helt för adoptioner. HELT för, med allt vad det innebär - att barn ska få föräldrar att älska och föräldrar ska få barn att älska.

Det är därför jag tycker frågeställningen blir konstig när man drar in adoptivföräldrarnas sexualitet, de problem som finns kring utlandsadoptioner har ju uppenbarligen funnits så länge dessa adoptioner har funnits, även om de adopterade barnen bara kommit till heterosexuella föräldrar som är gifta med varandra...
  • Clobberella
    lindilusan skrev 2010-04-23 10:33:13 följande:
     och oavsett om man är ensam eller i par så tycker jag att alla har rätt till en familj.
    Där håller jag faktiskt inte med dig. Att ha föräldrar anser jag är en rättighet, inte att få barn.
Svar på tråden Är det rätt att homosexuella skall få adoptera och gifta sig i kyrkan?