Lillsnufflan skrev 2010-04-22 19:15:05 följande:
Frågan är hur mycket forskning som behövs?
Ja jag har ju personligen inte koll på exakt hur mycket forskning som finns på ämnet. Jag ser det som självklart att homoadoptioner bör bli laglig, men om det bör bli det i dag eller om fem år beror ju på om sverige är redo för det. Kanske behövs mer forskning, kanske behöver man planera för hur skolor/barnomsorg ska agera om mobbing uppstår i dessa fall, kanske bör man se över sex- och samlevnadsundervisningen som på min tid i alla fall var väldigt heteroinriktad, kanske bör mer information om hbtq-frågor finnas i skolor och i samhället i allmänhet...
Eller så gör man det lagligt nu och tvingar folk att acceptera det, det är också en variant.
Jag tror inte på något sätt att homosexuella är varken bättre eller sämre föräldrar än hetero-bi-trans-etc. Men jag tycker att politiska beslut ska vara väl genomtänkta och jag är inte själv insatt i hur mycket foskning som finns på ämnet eller vilka andra åtgärder som är planerade för att göra samhället mer jämställt för homosexuella (och andra sexuella läggningar) Det är mycket som behöver göras, och jag tror det är bra att göra saker i rätt ordning.