Inlägg från: en glad |Visa alla inlägg
  • en glad

Är det rätt att homosexuella skall få adoptera och gifta sig i kyrkan?

Clobberella skrev 2010-04-22 22:17:17 följande:
    Där ser man hur bra koll jag har... men varför debatterar man frågan fortfarande? Bör man inte i stället fokusera på hur dessa barn och deras föräldrar bemöts i samhället och liknande?
    Precis, varför kommer ideligen en debatt upp som är passé sedan många år ....
  • en glad
    Clobberella skrev 2010-04-22 22:50:01 följande:
    Märkligt... nu börjar det väl bli dags för uppföljning i stället... hur har det gått för de barnen som redan har adopterats av homosexuella, och på vilket sätt ska vi förändra samhället för att dessa människor ska bli accepterade. Eller blir de accepterade redan?
    Det finns inga barn att följa upp som adopterats internationllt av homosexuella! Helt enkelt för att inga kommit ....
  • en glad
    Ethi skrev 2010-04-24 15:08:32 följande:
    Fast egentligen inte, med tanke på att det precis som du säger då i Sverige handlar om närståendeadoptioner. Så vitt jag vet har inte ett enda barn som adopterats i övrigt inom Sverige under dessa sju år (dvs ca 140 barn eller så) hamnat hos homosexuella föräldrar! Vad säger det om vår vidsynthet? I framkant skulle jag istället säga att USA ligger.
    Det säger väl percis som det är, att vårdnadshavare har rätt till medbestämmande då de lämnar sitt barn för adoption i Sverige! Så länge det inte blir "samhällets barn/ägodel" så kan man inte placera barnet i ett adoptivhem som inte stämmer med den lämnande förälderns önskemål...mao den dag ngn vårdnadshavare önskar ett homopar som nya föräldrar för sitt barn då är det inga problem! Så det blir fel att prata om _samhällets_ vidsynthet!
  • en glad
    VNmamma skrev 2010-04-27 21:19:46 följande:
    Men hur många vårdnadshavare önskar ett heteropar? Ändå placeras alla barn hos heteropar eller heterosinglar. Vad jag menar är att man behöver inte vänta tills en vårdnadshavare uttryckligen önskar ett homopar som nya föräldrar. Man kan redan nu föreslå ett samkönat par som föräldrar (det finns utredda par med medgivanden).  Om vårdnadshavaren/vårdnadshavarna ogillar det föreslagna paret behöver man förstås ta hänsyn till det. Men man behöver inte ta hänsyn "i förskott". 
    Det är nog tyvärr så att den som lämnar sitt barn för adoption inte så sällan gör det just för att barnet skall få både en mamma och en pappa (och alltså själv inte kan erbjuda det) ... mao är det inte vanligt med önskemål om ensamstående föräldrar heller vid nationell adoption ... och ja, det är nog så att letandet av adoptivhem utgår från den/de lämnandes önskemål, inte från handläggarens preferenser/förslag .... så är nämligen lagstiftningen utformad; "Verksamheten skall bygga på respekt för människornas självbestämmanderätt och integritet. (SOL 1 kap 1 §)"
  • en glad
    VNmamma skrev 2010-04-27 22:07:04 följande:
    Vill bara tillägga att långt ifrån alla vårdnadshavare har några särskilda önskemål kring barnets nya föräldrar. Då har handläggaren stor frihet att välja ett par (homo, hetero) eller en singel (homo, hetero) med de allra bästa föräldrakvaliteterna för just det här barnet.  
    Är du insatt i handläggningen av nationella spädbarnsadoptioner? Eller hur vet du hur arbetet/samtalen med lämnande föräldrar går till och hur de tänker i den situationen? Min erfarenhet ser inte alls ut som din .....
  • en glad
    VNmamma skrev 2010-04-27 22:28:55 följande:
    De nationella spädbarnsadoptionerna är så få att varken din - eller min - erfarenhet väger särskilt tungt. Det jag sade var att det förekommer att föräldrar inte har några önskemål, jag sa inte hur vanligt det är. Att det förekommer framgår också från det fåtal studier som gjorts om svenska spädbarnsadoptioner.
    De studier som finns avser nationella spädbarnsadoptioner genomförda på -60 resp -90-talet! Då var det mycket som var annorlunda bla beroende på avsaknad av riktlinjer för socialtjänstens handläggning .... 
  • en glad
    VNmamma skrev 2010-04-27 22:28:55 följande:
    De nationella spädbarnsadoptionerna är så få att varken din - eller min - erfarenhet väger särskilt tungt.
    Och vilken erfarenhet jag har kan du inte veta!
Svar på tråden Är det rätt att homosexuella skall få adoptera och gifta sig i kyrkan?