• Kavat

Allergitråden

ELI 79 skrev 2011-03-03 17:41:22 följande:
    i dag när jag hämtade på dagis var E illröd på kinderna igen.
    Han var i ena änden av rummet o i andra änden satt alla andra o på bordet där stod en korg med play-do lera (de använde edn inte men den stod där).
    Jag frågade om han hade lekt med leran i dag...då sa de "inte nu i alla fall" (det var fröknar från en annan avdelning. De slås ihop kl. 16 o jag var där 16:45)

"Han är så röd om  kinderna" sa jag då....
    "ja men han har ju varit ute länge..." var deras svar

Då undrar jag i mitt stilla sinne hur de tänker. Om de tittar på de andra barnen så hade de inte tillstymmelse till röda kinder och han var ILLRÖD...varför skulle han vara illröd när ingen annan ens var lite rosig om det hade med vädret att göra!
    Blir galen!!
    Kan ni inte informera rektorn så får hon informera personalen? OM han nu fått i sig igen. Oavsett vilken personal det är så måste ju reglerna runt honom hållas!
    Har du kollat med kök osv så de inte missat.
    Om barnen blir dåliga här så kollar jag alltid med kokerskan först vad som ätits och sen med köket som gör delar av maten och sen med personalen typ. För jag förutsätter att personalen säger till när/om de ser att han fått i sig något olämpligt.
    Fördelen är väl att han aldrig plockar upp saker från golvet och äter för han är så medveten att han inte får och att han blir dålig om han gör det! Gör din kille det?
    Här har vi inte hittat orsaken till de senaste reaktionerna och det tycker jag känns superjobbigt. Hade man vetat vad det var så hade det varit lättare att åtgärda. Nu har vi sett att det sammanfallit med bröd på lunchen i de allra flesta fall. Men det går ju typ inte att lösa på ett vettigt sätt. Men fortsätter det så här så vete katten. Det är inte värt att han ska reagera flera gånger i veckan. Han mår inte bra av det. Förra veckan tror vi han fick i sig tis och tors, ev också ons och han var jätte dålig hela helgen. Det var först på söndagen som han började bli "ok" i humöret, men då är ju eksem och annat kvar...

Här har sonen nog fått i sig igen... Ätit skitdåligt och världens utbrott så misstänker att eksemen på kroppen kommer imorgon..
    Nu har jag tröttnat. Och då har vi inte haft så många "olyckor".
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-03-03 18:44:00 följande:
    ELI : Herregud sicken trist attityd..de har tydligen inte förstått hur känslig han är ? Sen att det "bara" är kinderna vid små mängder ska ju inte spela någon roll. Nästa gång kanske han får i sig mer och sitter uppe flera timmar varje natt =/ Jag hoppas att de snart ska förstå att det är strikt vetefritt för honom..

Stora dottern har fått eksem på händerna. Hela ovansidan av handen är täckt och det svider så på henne =/ Vilken salva är snällast tror ni ? hon får ont av bara vatten just nu men något måste hon ju få på..

Sen har jag ju glömt att berätta om mitt egna läkarbesök i Tisdags. Enligt personen som bokade tiden åt mig var det en allergiutredning jag skulle göra eftersom alla andra tänkbara tester är gjorda,
    Vad tror ni händer ? Jo jag får en läkare som inte tror på allergitester ?? Så det blev inga sådana tagna alls eftersom jag mitt nöt blev så snopen och fick inte fram något vettigt alls..
    Han menade på att man kan ha allergi ändå, trots vad proverna visar. Och där var vi eniga. Men jag tycker ju åtmindstånde att man kunde testa? För hade det visat sig där hade man inte behövt leta vidare ?
    Han trodde i allafall att jag hade IBS ( hur många har inte fått den diagnosen istället för allergi)
    Tjocktarmen vart lite svullen och öm sa han .. så helt klart IBS ;) Jag hade ju dessvärre fått i mig något knas bara 1 vecka tidigare och var inte helt återställd så jag tror ju ömheten i magen berodde på det..
    Aja, det togs nya glutenprover även om jag stått på glutenfri kost i 3 månader snart. Sen tyckte han inte jag hade någon glutenkropp. För de människorna hade smala ben och armar med uppblåst mage. Jag är bara ruggigt smal med mina knappa 40 kg..så någon glutenintollerans trodde han inte på...
    Så läkarbesöket gav mig ingenting och jag kommer helt sonika fortsätta min utredning på egen hand
    Jag har sökt hjälp sen 08 och väger på pricken lika mycket än idag..så nu tror jag att jag klarar mig bäst på egen hand..
    Här använder vi nästan uteslutande Protopic och Locobase Repair och vi är nöjda. Alltså det funkar bra.

Oj, vilken läkare. Synd att det inte var den som du träffade när du ville kolla upp gluten innan du slutade äta... Suck!

Jo, det var ju bra att han inte litar blint på allergitesterna. Men att ta gluten när du inte ätit gluten?!?! Det känns ju verkligen som att kasta pengarna i sjön..?
    IBS ja, det hade jag med innan läkaren fick svaret att glutenprovet var positivt!  Suck! Du vet att de inte får sätta diagnosen ibs utan att ha uteslutit alla andra värre magåtkommer va?

Men du mår bättre nu utan vetestärkelse i alla fall eller?
  • Kavat

älsklingen, jo, glömde. Ska jag skicka ett kort på mig när jag fick glutendiagnosen till läkaren?
    Jag är bland de som istället blir överviktiga (kunde i röra mig heller å andra sidan och obefintlig sömn på det, men har ändå ätit "bra mat" som resten av familjen (som inte är överviktiga) och sen svullnade jag ju dessutom massor och band vatten när jag åt gluten... Så vaddå typisk gluten.

Nu ska jag se på film, så får kommentera tes inlägg sen!

• Kavat
    Bokhylla skrev 2011-03-03 21:11:15 följande:

Tagit blodprov på storebror idag ...äntligen. Varit tunga dagar för han med diarre och kaskadkräkningar i och med att vi ökat veteintaget.. Nu vägrar han att äta eller dricka och bara vinglar fram.
    Har stort rött märke där han varit emlad ....någon fler som är känslig mot det?

Varför har ni ökat veteintaget?
    Låter inte alls kul..

Embla, ja, det är det många som reagerar på.

Varken jag eller mina barn tål det eller plåsterhäfta. Sensitiveplåstren är dock de som funkar bäst, men det beror på vart man sätter dem också. Man har ju känsligare hud på magen än på fingret t.ex.
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-03-03 20:28:01 följande:
    en magfråga. jag har ju själv börjat äta mjölk-, sädesslags-, ägg-, baljväxt-, etc, -fritt sedan i julas, och behöver inte längre medicinera med massor av loperamid varje dag för att stävja min "IBS". mina magproblem har hela mitt liv endast & enbart bestått av kroniska diarréer & illamående, inget magont eller svullnad.

men, nu sedan jag uteslutit mjölkprotein har min mage börjat svullna upp så fort jag äter något med sädesslag i (inkl druvsocker & glukossirap) eller ägg. magen blir stor som om jag vore gravid, & den bökar & har sig & jag får gaser. några timmar senare får jag springa på toa med diarré. ja, det vanliga vid allergier av fördröjd art. MEN, jag får inte ont i magen, trots att den kan vara gigantisk, utan det känns bara lite obehagligt. hur vanligt upplever ni att det är att man inte har ont av sin svullna mage? jag tycker inte någon av mina barn verkar ha ont när de får svullna magar heller, utan bara bli på dåligt humör & sova dåligt.

efter ägg:
    Intressant! *nörd*
    Så där blir jag nu när jag äter majs.
    Dottern klagar ju mycket på magont, men vet ju bara att det var av vete och havre, men inte vad som är orsaken eftersom inga tester visar något.

Sonen har nog bara sagt 3 gånger i sitt liv att han har ont i magen och då vet jag inte ens om det har sammanfallit med att vi senare sett att han fått i sig vete.

Min mage känns mest. Jag har ju gått länge och haft magkatarr och "ibs" typ.. alltså kännt av magen, ofta lite ont i magen. Har även gått i perioder. Mycket sura uppstötningar och sånt, men på slutet fick jag jätte kramper. Senare så har jag ju insett att det sammaföll med vete/laktosintag...

Det komiska var att jag slutade äta sådandär färdig pasta att steka upp tillslut för jag fick så ont av den. Trodde det var moroten i som jag fick ont av! Tror det var både grädde och gluten. Fick hysteriskt ont sista gången jag åt pannakaka (riktig) hos mamma och semlan höll jag på att dö av.. Så där kom jag på att inte laktos funkade... Men det tog ett tag innan poletten trillade ner.

Dock får jag inte jätte ont nu när jag äter majs, utan jag känner mer av magen. Vet ju dock inte om jag är allergisk. Men så där svullen är den och så blir jag förstoppad... Och äter jag mycket får jag klåda på benen. Men innan har jag inte märkt att jag svullnar så av majs...

Men jag tror att man blir sämre när man utesluter och testar igen. Alltså kan man upprätt hålla någon sorts nivå så mår man dåligt, men man märker ju stor skillnad om man mått bra en tid och sen testar.
  • Kavat

Drömmer era mardrömmar när de fått i sig något de inte tål?

Jag hade rätt, lilleman hade fått i sig något... Men i natt klagade han på att han drömde hemskt och låg och kliade sig massor... Han är snart 4 och verkar drömma mer och mer...

• Kavat
    2små2stora skrev 2011-03-04 20:06:15 följande:
    Men om nu BVC skriver receptet så finns det ingen anledning till att det ska behöva gå via sjukhusköket. Framför allt inte när ni kan få nutra på apoteket. 
    Fattar heller inte poängen. Varför göra det så krångligt och dyrare för er när det kan bli så enkelt via posten? Måste ens apoteket bli inblandat undrar jag. Men det kanske är olika beroende på var man bor. Här ringer man ett telefonnummer och sen kör de hem det åt oss för 39:-!
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-03-06 08:49:58 följande:
    Hej,
    ja denna allergi är ju inte så vanlig. Det började med att hon blev otroligt trött i november, somnade överallt och hela tiden, de började misstänka sömnsjuka men uteslöt det. Kort efter började hon få hemska utslag över hela kroppen som kommer o går. Utslagen gjör fruktansvärt ont, Svea får fullkomligt panik, kissar på sig, spyr. Ansikte och händer svullnar upp och blir alldeles småprickiga. Vi har åkt in med henne mååånga gånger under vintern, hon har varit inlagd för observation etc. När vi började fundera och kartlägga när hon fick dessa attacker var det är hon det var kallt ute ohc hon hade varit ute. Denna vinter har temperaturen gått väldigt mycket upp och ner så det har varit ganska "lätt" att ställa diagnosen. Men vi hade nog aldrig kommit på tanken om inte min mamma hade ett barn på hennes jobb som har denna allergi.

Måste säga att denna allergi är hemsk, man blir så panikslagen över termometern. varje morgon tittar man på den det första man gör. Man kan liksom inte utesluta det hon är allergisk mot, som tex min mjölkallergi så tar jag "bara" bort mjölken, men kylan kan man ju inte ta bort.

Som tur är har svea världens bästa dagis som faktiskt har varit inne med henne när hon inte kunnat gå ut. Det har hjälpt med allergi medicinen nu i några veckor, men antagligen så är hon allergisk mot något mer. För det började i torsdags med att dagis reagerade över att hon var välldigt röd och svullen runt munnen efter maten. Sedna har hon reagerat på kylan två dagar efter det trots allergi medicinen. Blir väll att ringa till läkaren på måndag igen.
    Usch vad jobbigt...
    En allergi kommer väl sällan ensam... Vet du vad hon ät på dagis? Om hon inte får det jämt så borde det ju rimligtvis vara något annorlunda den dagen. Kan ju vara krydda eller vad som helst. Ärtor? Ja, ring och kolla med köket direkt, medans de kanske kommer ihåg.
  • Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-03-05 23:28:40 följande:
    Nej det låter ju alldeles galet. Samtidigt kan jag känna, så som det varit med Leo senaste dygnet, att jag nog hade behövt ge någon dos till eftersom jag inte märker någon skillnad efter inhalationen.  Men å andra sidan så ger det sig väl över tid. Tänker att hostan kanske beror på att han äntligen får upp något pga inhalationerna. Försöker vara positiv.

Ja, inte alltid kortison av de svagare varianterna hjälper. Med dottern fick vi tillslut recept på mild, medelstark och stark kortison, plus tavegyl för att dämpa klådan i huvudsak nattetid. Till Leo har vi bara mild kortison (mildison) men vi fick tillåtelse att smörja HELA kroppen morgon och kväll i 3 veckor i streck (ansiktet 1 vecka i streck) för att bryta inflammationen i huden. Han blev bättre (vad som nu var av kortisonet och vad som var av att vi uteslut allergenerna). Så nu varvar vi mildison och Locobase beroende på hur han ser ut och vart det är värst med eksem. 
    Om ni fått bort allt de inte tål så borde inte eksemen komma tillbaks (om du uteslutit några veckor, minst 4 om man ammar). Sen bör man alltid trappa ner kortisoninsmorningarna. Kommer eksem tillbaks så brukar det betyda att man är allergisk mot något mer.
  • Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-03-06 11:30:19 följande:
    Fast är det bara så? Kan man inte ha eksem i botten ändå, som inte är allergiberoende? Jag menar, de senaste dygnen har han bara ätit Nutramigen och hans eksem har blivit värre. I och för sig har han ju nu en virusinfektion också och det har ju en tendens att förvärra eksem.

Trodde inte det var möjligt att det kunde bli värre här hemma med sjukor, men jag hade fel.....nu har vi magsjuka också! Dottern kräktes på morgonen och maken mår illa. *suckar*  Dottern har ju varit nära sonen en hel del, så jag vet inte hur han ska ha klarat sig från eländet. Kan ju inte vara det bästa att på ett RS-virus med andningssvårigheter, få en magsjuka också. Tror snart jag blir galen!!! 
    Läkarna säger ju ofta att det är atopisk hud. Men atopisk hud betyder egentligen bara att den har benägenhet att lätt får eksem. Jag tror ärligt talat det är många som inte orkar, vill eller har kunskap att forska i vad eksemen beror på och ger aerius/tavegyl och smörjer och smörjer när det kan vara så enkelt att det är något de äter som orsakar problemen.
    Speciellt om läkaren säger att nej, ditt barn har inga allergier... För att det inte visar på tester. Men sena reaktioner som eksem är visar sällan på tester... Men då är det ingen allergi enligt vissa läkare.
    Kalla det då överkänslighet, för mig spelar det ingen roll, men tror det är många barn som mår dåligt helt i onödan för att läkare har dålig kunskap om sena reaktioner...

Men det är min teori, efter hur mina barn fungerar.
    Nu får de ju fler problem än bara "lite eksem". Alltså det sätter sig på humör, sömn, mage, klåda som inte hjälper med aerius och smörjningar osv så jag har varit tvungen att hitta vad som är orsaken eller låta barnen må dåligt och väcka oss nätterna igenom..
    Så i mitt fall har valet varit lätt.

Men har de bara lite prickar någon gång som kommer och går och inte besväras av dem så hade jag nog inte orkat efterforska vad som var orsaken.

Sen kan eksemen bli sämre av vinter - torr luft osv. Men jag tror faktiskt att det finns en orsak till alla eksem, sen om det är djur, kvalster eller mat, tvättmedel eller annat som påverkar.

Det är min eksem-teori. Vet att den delas av en del här med eksembarn så jag är inte ensam om min teori.
    Men många läkare hade nog tyckt jag var knasig (men då har de inte levt med extrem sömnbrist och ledsna barn som kliar sönder sig och mår dåligt) . Men sen är det som sagt upp till var och en om man vill ta reda på vad de orsakas av eller förvärras av.

Krya på er! {#emotions_dlg.flower} Hoppas ni andra inte blir sjuka...
Svar på tråden Allergitråden