• Kavat

Allergitråden

SmillaMilla skrev 2011-03-13 12:26:41 följande:
    Allt är en karusell. Har fått prata med en läkare efter blodprovet men hon sa att det inte var något. På tisdag skall vi få prata med den första läkaren som sa att det var hudceliaki. Men vad gör man tills dess? Det blir bara värre och värre, nu även en början i ansiktet
    Kontakta hudläkare och be dem ta en biopsi av huden (frisk hud brevid blåsor) som de skickar till USA för att kolla om det är hudcelikai. Säger läkaren ok så ta bort sädesslag helt. (Om de inte måste göra gastro, men i så fall måste ni få en supersnabb tid.)
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-03-13 12:32:41 följande:
    Kavat: glukosfruktossirapen i eldorados lingonsylt.. Är det från vete ?
    Du brukar ha koll ;)
    Troligt, Eldorado jordgubbsylt ÄR det vete i. Min mamma testade för säkerhets skull på sonen för något år sedan (det stod tom. vete i parentes)...
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-03-13 14:24:37 följande:
    Så här ser det ut på stora delar av kroppen. Vad tror ni? 

Är det bara på utsidan av lederna? Eller mest där? Alltså inte på insidan som "vanliga" böjveckseksem?
    Alltså har han något i nacken/hårbotten, höfter, knän, (armbågar såg vi ju) osv.

Lite typiskt för allergi är tydligen eksem på insidan lederna medans med DH så får man utsidan lederna.

Tycker faktiskt det liknar de bilder jag sett på DH...

Ni kan utesluta sädesslag för att se om det hjälper, men det underlättar massor att få en korrekt diagnos. Så ring till hudläkare i morgon bitti och be att få komma.

Enda sättet att fastställa DH, alltså säkerhetsställa diagnosen, vad hudläkaren sa till mig är att ta en hudbit och lägga i ett provrör och skicka till något ställe i USA! Svaret tar ungefär en månad, men de är enda stället som testar. Så vet inte hudläkaren det så kanske ni ska ringa en annan hudläkare.
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-03-13 18:02:06 följande:
    Så vi borde alltså få en remiss till en hudläkare? Det räcker inte med en vanlig läkare?
    Vet inte. Skulle inte tro det. Men du behöver ju en "vanlig" läkare också. Ring och hör med dem. Men kräv att få veta om de kan göra ett sådant hudtest. (De tog en bit hud och la i ett provrör med vätska)
    Det är mig veterligen ENDA sättet att få en korrekt diagnos på DH. Visst kan man gå på glutentest mm, men det säger ju bara att man har glutenintolerans. Och har man även de "berömda" blåsorna precis som han har så kan man ju gissa sig till att det är DH. Men i och med att det inte visade på blovprovet och magen inte brukar bli lika påverkad vid DH som vid "vanlig" celiaki så är det inte säkert att det visar om man gör en gastro heller. Därav att ett hudtest är det säkraste sättet att få diagnos.

Men hudläkare är ju duktiga på hud och borde veta vad som ska göras för test om det är hudceliaki. Jag kan tänka mig att en vanlig läkare inte har en susning för det är så "special". Så även om ni får tid till en vanlig läkare så kommer de nog remittera er vidare till en hudläkare som är expert på hud. Och då har ni slösat ännu mer tid på att vänta.
    Det finns inget som hindrar att man gör båda sakerna samtidigt.

Så kolla upp närmaste hudläkare är mitt tips och ring till dem och be att få komma. Tror inte att ni ens behöver remiss, så funkade det inte här i alla fall. Jag var på en privat hudklinik. Och vård av barn är väl alltid gratis mig veterligen så ring och kolla upp själv är mitt råd.

Jag vände ju mig till en hudläkare på en hudmottagning för min läkare hade ju ingen susning knappt om vad glutenintolerans var för hon verkade tro att ibs gav klåda och ledvärk..
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-12 12:21:24 följande:
    Helt otroligt. Har så svårt att förstå att vissa barn kan vara SÅ otroligt känsliga så de skulle reagera på lite pussar. Men för er del är det ju säkerligen så, eftersom du sett att han var bra då du var sjuk.
    Får testa mig fram, jag dricker OFTA kaffe numera, sen amanda var sjuk och jag får sova ungefär 4tim varje natt.
    det får väl vara värt det, för jag vill inte sluta vara kärleksfull mot mina barn. Låt då hellre kaffet smaka illa ett litet tag, sen kommer jag säkert ha vant mig.

Kavat: Jag håller verkligen med dig om att denna tråd är till stor hjälp. Allergi är verkligen en hel vetenskap och hade jag inte hittat hit hade jag säkerligen gett upp för länge sen. Som jag skrivit innan så är det ganska ofta man tvivlar, intalar sig att man inbillat sig allting och utan den här tråden så hade jag snart släppt iden om mjölkallergi, framförallt som nu när hon äter mjölkfritt men ändå har symtom.

Kanske var samma sak med sonen. Ju mer jag är här i tråden ju mer säker blir jag på att även han är allergisk mot något. funderar lite på ägg, kan man få eksem av äggallergi? sådana där fläckar som någon visat (var det älsklingen?) har alexander också haft  och en gång när han åt cheesecake svullnade hans ögon upp och hela ansiktet var rödflammigt. Trodde då att det var digestivekexen som gjorde det och förbjöd alla äta nötter runt honom men digestivekex han han ätit hos en kompis till mig och då reagerar han aldrig.

Han är ju två år nu, han vägrar förvisso äta ägg, men är det "säkert" att ge honom lite för att se om han reagerar? 
    Nu minns inte jag, men har de tagit RAST eller pricktest på Alexander? Som jag sa i dag, det låter som min dotter, hon slutade självmant att äta allt som innehöll ägg. Alla barn älskar ju tårta, pannkaka mm, men inte hon. Slump, nej, inte i hennes fall.
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-03-13 19:16:08 följande:
    Nu när ni ändå diskuterar eksem kan även jag slänga in en fråga :)
    Vanliga bökveckseksem.. De har väl inget med allergi att göra ?
    Minstingen ( multiallergisk) har nu börjat utveckla det i framförallt knävecken. Det är inga mängder än och jag hoppas det håller sig så.. Kan tycka alla andra av hennes besvär är tillräckliga;)
    Dessutom hade jag väldigt mycket besvär med det som liten och vet hur jobbigt det kan vara. Minns att jag alltid skämdes för att gå med kortärmat eftersom armvecken var fulla med sönder kliade eksem..
    Så det hoppas jag såklart hon ska slippa
    Allergi ligger väl oftast bakom alla slags eksem skulle jag säga... Sen är det som sagt inte det läkarna säger... Men konstigt nog så är mina eksemfria när vi är hemma längre tider och lagar all mat själva till dem. Så fort de kommer till dagis så blir lilleman sämre.  Och så fort vi provocerar dottern så blir hon sämre och kliar sig ofta blodig. Men ser/märker ju på humör, magont, avföring, sömn mm på dem nu också.

Men behöver ju inte vara i maten utan kan vara tvättmedel osv eller kvalster som är svårt att "åtgärda" helt. Djur... Eller "damm" som de inte tål.
    Alltså man kan väl egentligen inte vara dammallergiker men kommer sonen hem till ett hus där de har bakat nyligen med vetemjöl och inte dammsugit så reagerar han på "dammet".

Dottern reagerade ju t.ex med jätte klåda av Tavegyl och hennes kalciumtabletter. Det visade sig att hon var allergisk mot sorbitol..  Så det måste ju inte nödvändigtvis vara i maten heller...

När mina barn får eksem så får de ofta i knäveck och armveck. Båda får även på låren och baksidan av överarmarna.
    Dottern får på på mage och rygg/skuldror, rumpa och även runt munnen.
    Lilleman får mer hela benen, armarna och i ansiktet. '
    Liten får hals, bakom öronen, nacken, under hakan och på kinderna, i rumpan/blöjan.
    De båda killarna påminner väldigt av varandra i ansiktet, hur de får eksem på kinderna. Men liten har än inte fått så utbrett på resten av kroppen som de övriga fått. Men det har dröjt till de varit runt 2 år innan de har fått eksem så tydligt på hela kroppen.
  • Kavat

Allergi mot ingefära???? Någon?

Liten är alldeles rödprickig igen, på hals, bakom öronen och  nu på kvällen i rumpan.. Han var vaken och knorrade och hade ont i natt och det är värre idag med prickarna...

Kollade matdagboken och han reagerade så på mina hembakta pepparkakor som det var ingefära i. Även när jag åt "thaimat" för länge sedan (hemmagjord med ingefära men även med vitlök som jag vet att det inte funkar så trodde det var vitlöken).. Så är rätt säker på att det är ingefära som ställer till det, men har aldrig hört om någon som reagerat så på det?

Tål era barn det?

• Kavat
    2små2stora skrev 2011-03-13 20:43:52 följande:
    Ingefära tillhör samma familj gurkmeja och kardemumma och arrowrot tål han det?
    Kardemumma vet jag inte... För jag har inte orkat baka..
     Gurkmeja tror jag funkar liksom arrowrot (ätit beasås med det). Hm, tack! Ska ha lite koll på det med.
  • Kavat

Ska jag göra en ny tråd och lägga länk i ts? Eller är det bättre att jag lägger i en blogg så får ni inboxa mig så ändrar jag.. Hum. Vad tycker ni?

• Kavat
    Miralicia skrev 2011-03-13 21:40:25 följande:
    Ingefära hör till de "snällaste" kryddorna, de som mest sällan orsakar reaktioner.

Men visst, bara för att det funkar för nästan alla så finns det ju som alltid enstaka undantag från den "regeln"
    Precis.. Varför ska jag få ett barn som tål det vi övriga i familjen tål liksom... Obestämd

Ja, vi får väl se. Känns bara så jäkla trist när han precis börjat må ok.

Men du, vanilj är väl inte speciellt vanligt heller? Visst tål väl inte din lilla det? Misstänker ju det med...
Svar på tråden Allergitråden