mithrandil skrev 2011-03-12 19:32:30 följande:
Förlåt tjejer men jag bara måste få gnälla av mig. Jag orkar verkligen itne med det här längre!
Blir så frustrerad, trodde att magproblemen och likande var löst. att vi hittat källan till allt det onda.
Men varför är hon då som hon är? Idag har hon inte kunnat äta något utan att få sådana plågor i magen att hela hon vrider sig och blir högröd i ansiktet. Tillslut gav jag henne microlax och hon fick ut en hel del, efter det fick hon en flaska välling som hon åt lugnt utan att varken vrida sig eller sparka med benen men nu så ligger hon därinne och vaknar stup i kvarten istället. Allt känns så hopplöst och allt är om möjligt ännu rörigare och mer förvirrande än det var när vi började med det här.
Inte går det att få tag på en hygglig läkare som faktiskt anstränger sig lite. Inte går det att hitta semper välling, inte får man något recept på ersättning, inte kan hon äta annat som mellanmål heller. Är det inte ersättning, gröt elelr välling så äter hon som en mus och hon kommer aldrig få i sig den näring hon behöver. Idag har hon ätit 1 flaska välling, 1dl yogurt och en pyttebit smörgås, inte ens 1 dl mat + 1dl fruktpure, lite glass, inte ens ½dl mat + 1dl fruktpure,1 flaska välling.
har jag fått i henne någorlunda av vad en 8½ mån borde äta?
Nojar mig så otroligt att vikten ska vända igen och att hon börjar gå ner i vikt.
usch och fy fan säger jag bara.. (ursätka)
hur står ni ut?!
Du borde typ gå ner på baskost, alltså ta bort allt allergent ur kosten och "börja om". Men då är frågan, har de gjort gluten-test på henne?
Egentligen så får/ska man inte ta bort gluten ur kosten innan man har testat gluten, för det testet kommer aldrig visa på glutenintolerans om hon inte äter gluten. Däremot så låter det tyvärr rätt likt många andra här i tråden och väldigt likt min mellanson när han var 8-10 månader... Och han är allergisk mot vete och havre. Men oavsett så tror jag du borde ta bort det ur kosten för att få en ok bas att stå på så att hon får må bra. Känns inte alls bra att hon blir sämre och sämre....
Och inte för att ställa till det mer, men är hon allergisk och får i sig saker hon inte tål så har det ofta negativ effekt på tillväxten för tarmarna är skadade och tar inte upp näringen som de ska. Så du behöver få bort allt hon inte tål ur kosten så hon får må bra.
Angående mängden. Ingen aning. Min kille som är 7 månader äter just nu 3 flaskor "välling" (neocate ca 100-150 ml), en istärningskub potatispuré och ammar ca 4 gånger per dygn. Han går upp och växer som han ska och ligger på normal-kurvorna. Spelar ingen roll hur mycket vi försöker ge honom i flaska, han äter inte mer ändå, får han för mycket så spyr han bara upp det och lite till.
Med mellansonen när vi tillslut blev övertygade om att han inte tålde vete, havre och tog bort det ur kosten var han 10 månader. Då levde han på Profylac, risdryck, rapsolja, potatis, majsstärkelse och banan (enda sättet att få honom ta vällingen) och sen införde nötkött och kalkon och därefter en sak i taget sakta och tog allt de som vi faktiskt trodde han tålde. Han åt länge väldigt ensidigt. Tror han levde på ovanstående i 2 månader tills han slutade spy och magen hade läkt och sen började vi försöka med nya saker.
Tyvärr missade läkarna att ta ett glutenprov på honom men han fick aldrig i sig speciellt stora mängder så det hade nog aldrig visat något oavsett. Och alternativet att fortsätta plåga honom med det vi tydligt såg att han inte tålde var aldrig aktuellt.
Kram!