• Kavat

Allergitråden

ELI 79 skrev 2011-03-11 21:43:01 följande:
    Älsklingen: det är väldigt vanligt med smärtor i leder vid t ex mb crohn och tillsammans med dina symtom på smärtor så.. Tycker du ska kräva utredning!
    Håller med att man måste utesluta INNAN man sätter ibs-diagnos, men samtidigt så räcker ju inte ens det om det är allergier (vilket jag tycker är rätt troligt, har inboxat en hel del med älsklingen)

Samtidigt så fick jag ju enorma smärtor av glutenintolerans och tes får ju jätte ont när hon äter majs, om du (älsklingen) har läst de inläggen...

Försök att vara superstrikt ett tag och hjälper inte det så sök på nytt. Kanske är det fler allergier än "bara" vete..?
  • Kavat
    trållmor skrev 2011-03-12 20:23:58 följande:
    Förlåt, men det ger mig bara känslan av ett oseriöst företag Att de ger olika svar, men det beror ju på när du mailade med dem? HAR de ändrat så stämmer det säkert, men vi bojkottade Nestlé efter vårat svar vilket vi fick per telefon. Mattis är ju praktiskt taget uppväxt på Nestlés produkter, så ibörjan av detta allergiträsket så hade vi absolut ingenting emot dem.
    Jag pratade med dem angående hm, biff stroganoff? (potatis, kött, lök, stärkelse) från 1 år när de ändrade alla sina burkar och bara skrev stärkelse. Då sa de att de hade olika stärkelse i olika burkar, men de hade risstärkelse i den jag frågade om.

Jag bad också dem att skriva ut vilken sorts stärkelse de använder!

Men de måste skriva om det är vete! Det är det väl katten "lag" på?
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-12 19:32:30 följande:
    Förlåt tjejer men jag bara måste få gnälla av mig. Jag orkar verkligen itne med det här längre!
    Blir så frustrerad, trodde att magproblemen och likande var löst. att vi hittat källan till allt det onda.
    Men varför är hon då som hon är? Idag har hon inte kunnat äta något utan att få sådana plågor i magen att hela hon vrider sig och blir högröd i ansiktet. Tillslut gav jag henne microlax och hon fick ut en hel del, efter det fick hon en flaska välling som hon åt lugnt utan att varken vrida sig eller sparka med benen men nu så ligger hon därinne och vaknar stup i kvarten istället. Allt känns så hopplöst och allt är om möjligt ännu rörigare och mer förvirrande än det var när vi började med det här.

Inte går det att få tag på en hygglig läkare som faktiskt anstränger sig lite. Inte går det att hitta semper välling, inte får man något recept på ersättning, inte kan hon äta annat som mellanmål heller. Är det inte ersättning, gröt elelr välling så äter hon som en mus och hon kommer aldrig få i sig den näring hon behöver. Idag har hon ätit 1 flaska välling, 1dl yogurt och en pyttebit smörgås, inte ens 1 dl mat + 1dl fruktpure, lite glass, inte ens ½dl mat + 1dl fruktpure,1 flaska välling.

har jag fått i henne någorlunda av vad en 8½ mån borde äta?
    Nojar mig så otroligt att vikten ska vända igen och att hon börjar gå ner i vikt.

usch och fy fan säger jag bara.. (ursätka)
    hur står ni ut?!
    Hjärta

Du borde typ gå ner på baskost, alltså ta bort allt allergent ur kosten och "börja om". Men då är frågan, har de gjort gluten-test på henne?
    Egentligen så får/ska man inte ta bort gluten ur kosten innan man har testat gluten, för det testet kommer aldrig visa på glutenintolerans om hon inte äter gluten. Däremot så låter det tyvärr rätt likt många andra här i tråden och väldigt likt min mellanson när han var 8-10 månader... Och han är allergisk mot vete och havre. Men oavsett så tror jag du borde ta bort det ur kosten för att få en ok bas att stå på så att hon får må bra. Känns inte alls bra att hon blir sämre och sämre.... Gråter

Och inte för att ställa till det mer, men är hon allergisk och får i sig saker hon inte tål så har det ofta negativ effekt på tillväxten för tarmarna är skadade och tar inte upp näringen som de ska. Så du behöver få bort allt hon inte tål ur kosten så hon får må bra.

Angående mängden. Ingen aning. Min kille som är 7 månader äter just nu 3 flaskor "välling" (neocate ca 100-150 ml), en istärningskub potatispuré och ammar ca 4 gånger per dygn. Han går upp och växer som han ska och ligger på normal-kurvorna. Spelar ingen roll hur mycket vi försöker ge honom i flaska, han äter inte mer ändå, får han för mycket så spyr han bara upp det och lite till.

Med mellansonen när vi tillslut blev övertygade om att han inte tålde vete, havre och tog bort det ur kosten var han 10 månader. Då levde han på Profylac, risdryck, rapsolja, potatis, majsstärkelse  och banan  (enda sättet att få honom ta vällingen) och sen införde nötkött och kalkon och därefter en sak i taget sakta och tog allt de som vi faktiskt trodde han tålde. Han åt länge väldigt ensidigt. Tror han levde på ovanstående i 2 månader tills han slutade spy och magen hade läkt och sen började vi försöka med nya saker.

Tyvärr missade läkarna att ta ett glutenprov på honom men han fick aldrig i sig speciellt stora mängder så det hade nog aldrig visat något oavsett. Och alternativet att fortsätta plåga honom med det vi tydligt såg att han inte tålde var aldrig aktuellt.

Kram!
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-03-06 20:15:57 följande:
    Läkarna säger ju ofta att det är atopisk hud. Men atopisk hud betyder egentligen bara att den har benägenhet att lätt får eksem. Jag tror ärligt talat det är många som inte orkar, vill eller har kunskap att forska i vad eksemen beror på och ger aerius/tavegyl och smörjer och smörjer när det kan vara så enkelt att det är något de äter som orsakar problemen.
    Speciellt om läkaren säger att nej, ditt barn har inga allergier... För att det inte visar på tester. Men sena reaktioner som eksem är visar sällan på tester... Men då är det ingen allergi enligt vissa läkare.
    Kalla det då överkänslighet, för mig spelar det ingen roll, men tror det är många barn som mår dåligt helt i onödan för att läkare har dålig kunskap om sena reaktioner...

Men det är min teori, efter hur mina barn fungerar.
    Nu får de ju fler problem än bara "lite eksem". Alltså det sätter sig på humör, sömn, mage, klåda som inte hjälper med aerius och smörjningar osv så jag har varit tvungen att hitta vad som är orsaken eller låta barnen må dåligt och väcka oss nätterna igenom..
    Så i mitt fall har valet varit lätt.

Men har de bara lite prickar någon gång som kommer och går och inte besväras av dem så hade jag nog inte orkat efterforska vad som var orsaken.

Sen kan eksemen bli sämre av vinter - torr luft osv. Men jag tror faktiskt att det finns en orsak till alla eksem, sen om det är djur, kvalster eller mat, tvättmedel eller annat som påverkar.

Det är min eksem-teori. Vet att den delas av en del här med eksembarn så jag är inte ensam om min teori.
    Men många läkare hade nog tyckt jag var knasig (men då har de inte levt med extrem sömnbrist och ledsna barn som kliar sönder sig och mår dåligt) . Men sen är det som sagt upp till var och en om man vill ta reda på vad de orsakas av eller förvärras av.
    SmillaMilla skrev detta förra veckan.. Angående eksem och allergier...
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-03-12 22:23:03 följande:
    SmillaMilla skrev detta förra veckan.. Angående eksem och allergier...
    Äsch, skulle ju stå JAG skrev detta förra veckan..
  • Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-03-12 22:16:44 följande:
    Jag har aldrig gjort risgrynsgröt, och när mamma gjort så har hon alltid använt vanligt grötris. Kollade länken och det verkar ju väldigt smidigt att använda det där minutriset. Hur pass stora korn är det? är det kanske något man kan koka gröt på till Leo redan nu? Testade att göra risifruttin jag fick recept av dig på, men han gillade den inte. Spottade ut riskornen....försökte mixa den lite, men det blev fortfarande lite kornigt och han ville inte ha.
    Vill du ha den slät koka med rismjöl så slipper du mixa!
  • Kavat
    trållmor skrev 2011-03-12 22:35:00 följande:
    Inga frågor är för dumma i det här forumet, här är vi ju alla hypokondriker ju
    Drömmer
    Så sant så sant! Man tvivlar alltid mest på ens egna barn, medans alla andras symptom är solklara.
    Och ja, du har så rätt, inga frågor är dumma frågor. Det är bara att fråga på!
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-03-12 22:37:32 följande:
    Herregud vad Bella varit dålig i magen dessa dagar :( har nog varit bajs i varje blöja..
    Hon sov dock bättre i natt efter att ha fått aerius! Eksemen ser också nästan helt bra ut efter mycket smörjning. Bara "äggfläckarna" som inte blir bättre trots mildison.
    Det tråkiga i allt detta är att jag inte har en aning vad reaktionen beror på. Och det tycker jag nästan är jobbigare än själva reaktionen i sig. Symtomen pekar mot ägg så ska försöka luska vidare..

Mithrandil : usch vad jobbigt det låter :( eftersom det släppte med microlaxen låter det som att magsmärtorna beror på förstoppning. Och det får dem ju lätt vid för mycket fibrer.
    Tycker det är för djävligt att ni inte kan få en bra ersättning utskrivet så ni kan göra välling på den... Hoppas det blir bättre !
    Mår hon bättre i sig andning nu ??
    Och jag reagerar på HAR NI BARA MILDISON???

Se till att få lite starkare grejer som biter. Mildison funkar ju typ inte på något, eller så får man smörja miljoner gånger... Hör med läkaren om ni inte kan få något som funkar på eksem. Tipsar om Protopic som är dyr motsvarande klass3 kortison, fast utan kortison. Svindyr, men går ju tillsist på högkostnad...
    Jätte skönt att slippa kortisonet, men vi smörjer aldrig i ansiktet och får inte smörjas i solsken, men det får man ju inte med kortison heller väl?
  • Kavat
    trållmor skrev 2011-03-13 10:39:08 följande:
    Sist jag kollade så var den gjord på majs.
    Jag vill minnas potatis? Men är inte säker...
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-03-13 12:14:08 följande:
    Tack för ditt svar.

Fast jag vet ju inte vad detta är, tror mer på hudceliaki än eksem. Tänkte fota utslagen så kanske ni kan se vad jag menar.  
    Gör det!
    Har ni fått svar? Har ni fått tid till hudläkare?
Svar på tråden Allergitråden