• Kavat

Allergitråden

Bokhylla skrev 2011-02-28 22:39:40 följande:

Nu har det hänt, det jag har gruvat mig för. E fick en bit vetesmörgås med messmör på av storebror i ett obevakat tillfälle. Min man har nog inte insett vidden av E:s allergi. Inom 10 minuter var hela han täckt med nässelutslag och 10 till såg han ut som han hade gått boxningsmatch med Tyson och förlorat. Andningen bara rosslade och pep, så det blev en sväng till akuten igen.
    Idag har han varit seg, pirig, fisigt avlopp, ont i magen, klia och kräkts. Hostig och hes.

Det här är första gången har fått i sig det själv, reaktionen kan sitta i rätt länge va?

Trött, trött och ledsen. Hur orkar man?

Jobbigt...
    Man är tvungen... Tyvärr... Kram!
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-03-01 13:28:06 följande:
    Nyfiken
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com

Det verkar inte bättre än att liten reagerar på samma saker som Trållmors barn. Så jag tänkte inte göra om hennes "misstag". Skämt åsido, men liten reagerade på Oldas risgröt och nu tror vi att det var Icas chokladpudding.... Men vi får väl se. Jag har trott på andra saker men så har Trållmor skrivit att hennes inte tål Oldas och nu var det samma med chokladpuddingen. Jag har inte själv reagerat, men liten verkar ju vara rätt känslig minst sagt. Idag fick maken den osmarta idéen att ta vanlig tvål (palmolive tror jag en mintgrön) när liten bajsat ner sig... Och sen var han prickig på mage och rygg.. Suck!
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-01 20:36:17 följande:
    Inget prov, hon hörde på hostan att det var rs så prov behövdes inte.
    Om det bara var slem, borde det inte låta på inandning också då? för hon låter bara på utandning och så liksom pustar hon ut luften.

läkaren sa att vi kunde fortsätta med airomir, men inte som barnakuten sagt var 3e tim i några dagar utan vi skulle ge vid behov, bara om jag lyssnade på hennes lungor och hörde pip.

Jag ska nog ringa barnakuten imorn och fråga dom vad jag ska tänka och tro för det här går bara inte.
    Usch. tack för ditt svar iaf.
    kram!
    Hjäääälp.
    Sök läkare igen säger jag.
    Antingen så tar de prov och konstaterar att det är rs, eller så har den läkaren helt fel. Oavsett "diagnos" så mår hon ju dåligt och behöver hjälp. Lita på dig själv!!!
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-03-01 20:49:43 följande:
    men vad i Oldas risgröt skulle orsaka allergisk reaktion? riset, eller kan det vara kontaminerat?
    Trållmor tror på kontaminering, men jag vet inte... Det är ju enbart ris och vatten i. Vi har bara testat en gång, men själv hoppades jag på annan skit härifrån, typ inte helt ren sked osv..

Olda har ju även andra glutenfria grejer som sockerkakspulver osv. Det är ju gluten och laktosfritt, men det innebär ju inte att det är mjölkproteinfritt i lokalen, men har inte frågat dem.. Så jag vet inte. Vågar inte testa igen än i alla fall...
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-03-01 21:05:09 följande:
    Idag hade de ätit ägg på dagis..
    Sist de åt fick dottern massa eksem, diarré och allmänt orolig . Hon ätit ju inte ägg själv men kan ha hittat smulor eller fått spår i sig på något vänster
    Ikväll såg jag att det började komma eksem på magen och ryggen. Hon har fått fler runda röda torrfläckar och nattningen tog 2 h !! Brukar ta 2 minuter drygt..
    Hon var inte ledsen men hade väldig svårt att komma till ro..
    Det måste ju vara ägg hon reagerar på? Kan inte se något annat samband..
    Men hur ska vi göra nu ? Äggförbud pratade köket om men jag tycker det känns så drastiskt..
    Hon blir ju inte allvarligt sjuk.. Men såklart synd om henne ändå..
    Hur hade ni gjort ?
    På sonens dagis får de inte äta kokt ägg. Men det är han och en till som är allergiska. Den andre reagerar enligt dem varje gång de hade kokt ägg, men inte på majonässåserna (som är rått ägg). Men tydligen så kladdas det hejdlöst med kokt ägg och är svårt att få bort, så de sa att det var därför.
    Men mår hon dåligt av det tycker jag absolut att ni ska ta bort det. Eksem, diarré och allmänt orolig är inte ok tillstånd och jag tycker inte alls att det är drastiskt att ta bort ägg på dagis. Hon mår ju inte bra. Ni kan ju inte ha det så här en gång i veckan - minst?
    Sen är frågan om de också har majonässåser och ägg i maten och hur det funkar?

Hur var natten?
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-03-02 14:09:13 följande:
    Hur säkra är glutenproverna? Det har ju tagits blodprov för gluten 2 ggr på min dotter och de har inte visat ngt. Men hur säkra är de? Sitter och stressar över att hon inte går upp i vikt Skrikandes Finns ju för sjutton ingen info på nätet alls om att inte gå upp i vikt. Om barnfetma finns massor men inte för lite vikt. Allt jag hittar är olika sjukdomar som även har trötthet som symtom och min dotter är allt annat än trött, hon är väldigt pigg och aktiv!
    Är hon "överaktiv" låter det snarare som det kan vara allergier...
    Det vanligaste vid glutenintolerant är nog att de blir trötta... Ställ frågan i celiakitråden vetja, länk finns i min pres!
  • Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-03-02 19:22:54 följande:

Hrm....det där gick ju inge bra....

Provar igen:

Vet inte att han fått i sig något konstigt idag. Är ju jag som varit hemma med honom hela dagen. Han har dock ätit vete idag, han har fått både EnaGo's banangröt och lite smörgåsrån. Han är ju enl testet allergisk mot vete, men vi fick ju klartecken av läkaren att ge, och han har inte reagerat på det tidigare vad vi märkt av.
    Fattar ingenting. För visst ser det ut som en allergisk reaktion???

Fast har ni gett Tavegyl när han fått Enago och smörgåskex innan?

I mina öron skulle jag ju mer tro att han är allergisk mot vete eftersom det även visade på pricktest. Sen tycker såklart läkaren att man ska ge tills man ser en reaktion...
    Att det är en allergisk reaktion känns rätt solklart. Stackarn..
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-03-02 18:55:45 följande:
    Natten har gått bra..
    Dessvärre har hon bajsat flera gånger idag meddelade dagis, ungefär som vatten så vi fick hennes kläder i en påse med oss hem =/
    Så idag tog beslutet om att ägg tas omgående bort från dagis..
    Nu hoppas vi inte diarrén sitter i lika länge som sist..
    Stackars skruttan. Hjärta
  • Kavat
    trållmor skrev 2011-03-01 23:40:46 följande:
    Kavat skrev 2011-03-01 21:04:09 följande:
    Trållmor tror på kontaminering, men jag vet inte... Det är ju enbart ris och vatten i. Vi har bara testat en gång, men själv hoppades jag på annan skit härifrån, typ inte helt ren sked osv..

Olda har ju även andra glutenfria grejer som sockerkakspulver osv. Det är ju gluten och laktosfritt, men det innebär ju inte att det är mjölkproteinfritt i lokalen, men har inte frågat dem.. Så jag vet inte. Vågar inte testa igen än i alla fall...
    Mattis och Neelah får jättetydliga reaktioner på kontaminering, eller har gjort (eftersom det har blivit bättre för Mattis). Olda är vi helt och håller övertygade om att det är kontamineringen, för när vi ringde dit så hanterades alla pulverprodukter i samma lokal. Dock med samma snack "som alla andra" om rengöring osv. Våra barn kan äta risprodukter i övrigt, men inte Oldas.

ICAs produkter är lite luriga, ungefär som Ekströms. Nästan inga produkter fungerar pga kontamingering. Samma sak med Knorr och Blå band. Inga av deras produkter funkar här hemma. Eller rättare sagt, vi har slutat försöka efter för många allergireaktioner

Vi har sedan första stund fått ringa till företagen om kontamineringsfrågor, just pga Mattis reagerar med andningen på mjölk. Dock blev det ju något bättre efter operationen när de skrapade honom bakom näsan Men det har alltid varit våran ledtråd till att ringa till företagen och ha ett snack om kontaminering.

Timon och Aliina är lite lurigare i sina reaktioner på kontaminering. Timon får ju eksem, och det vet vi ju alla här hur lätt det är att upptäcka samband då Aliina blir förstoppad, och det är ju samma där Men när alla fyra får reaktioner, så är vårat svar givet om hur sambanden sitter ihop.

Det är även därför vi misstänker starkt att barnens mat är kontaminerad på förskolan
    Nu hittade jag äntligen detta.
    Ja, jag har ju märkt av det på lilleman just med Saltå Kvarns grejer. Men det är ju vete och havre som han verkar mest allergisk mot (och ägg då). Men jag har inte märkt att han reagerat så tydligt på vare sig mjölk eller soja kontaminering.
    Däremot med liten så tålde han ju inte Althéran och misstänker ju då naturligtvis att det var mjölken han inte tålde i den och att han reagerat på en massa saker hemma tidigare. Och alltid när vi är iväg.
    Hemma finns ju vare sig ägg eller sädesslag typ (hysterisk noggrann hantering om maken äter) men mjölk har vi ju inte varit så noggranna med tidigare. Sen vi börjat bli noggrannare har litens eksem blivit bättre... Så jag misstänker ju att det är mjölk han är så känslig för och då går ju säkert en massa saker bort pga mjölkdammskontaminering.. Vi får se. Men det är bra att ha dig.

Hur går det med förskolan. Är T hemma nu? Blir han bra då?
  • Kavat
    trållmor skrev 2011-03-03 08:34:09 följande:
    Åhh, jag skulle ju skriva om Timons MR igår!!! Shit, vilken pärs det var alltså.

Vi kommer dit, och de emlar honom på plats. Han blir jätteledsen för att det svider så hemskt (han har ju eksem där). Sen kommer hon och frågar om han behöver lugnande, och både jag och Fredrik anser att han behöver det, och det verkade som att hon också tyckte det. Vad händer? Timon snetänder och blir superspeedad och jätteaggressiv!!!! Hon sa att det var extremt ovanligt, och självklart så händer det honom. Herregud vad han skrek och slogs

DESSUTOM så var de 1 h 20 min sena, så vi fick dras med det extra länge. Sen när det väl var våran tur så fick jag tvångshålla Timon medans de tog masken och gasade honom. Jag har själv blivit opererad en si så där 6-7 gånger och varje gång så har det tagit en tre-fyra andetag så har jag somnat. Men Timon, neej, han andades ca 12-15 andetag innan han blev lugn ens, och då tog det 3-4 andetag till innan han somnade Förvånad Och ändå hade de full styrka på narkosen!!!

När han sen vaknade så hoppades jag ju att han skulle vara lika lugn som Mattis har varit när han vaknat efter sina nersövningar, men neej, inte då! Total panik över nålar och alla slangar. Sen fick han dessutom en allergireaktion på någonting (de använde inte propofol) så de kom och gav kortison intravenöst. Sen gick det jättesnabbt så var han pigg och kry, och ungfär 15 minuter efter kortisonet hade börjat verka så åkte vi hem
    Åh, usch vad jobbigt... Minns när lilleman blev sövd och kämpade "för livet", usch vad hemskt det var. Hoppas han inte minns. Vår lille drömde ju mardrömmar i en månad... Stor kram! Hjärta
Svar på tråden Allergitråden