• Kavat

Allergitråden

Miralicia skrev 2011-02-21 20:58:24 följande:
    Experimenterade lite med "grädde" och gjorde fusksemlor (dvs utgick från muffins istället för släta bullar) tidigare idag. Grädden blev riktigt bra och kändes helt ok även om man inte måste äta mjölkfritt.
    I stora drag ris, socker och lite fett utöver lite jäsmedel och ev smaksättning, så även majsfria om man inte medvetet väljer majsstärkelse när man ska göra "grädden".

Lyckas inte ladda upp bild här i tråden just nu så ni får gå till bloggen och kika:
    utanallt.blogspot.com/2011/02/fusksemlor-och-...
    Och jag fattar fortffarande inte varför du inte bor granne med mig???
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-20 21:34:33 följande:

När jag läser allas inlägg om veteallergi börjar jag fundera på om inte sonen har nån allergi ändå. även att vi gjort både mjölk och glutenprov när han var några mån.
    Han har också sådana där röda kinder. Har alltid trott att de berott på kyla, värme eller att han busat för länge.
    Sen magen, den är alltid lite putig men ibland upplever jag den som väldigt putig och stenhård för att dagen efter kunna bli mindre och mjuk igen.
    Han har ju eksem, läkaren sa att det var böjveckseksem, men hans eksem sitter över hela kroppen ibland, även på andra ställen än böjvecken men det fick vi sagt var normalt på barn mindre än 2år.
    Ibland är hela han rödflammig och knottrig, framförallt på magen och låren och så har han haft nässelutslag 2 gånger. Hans avföring är konstig och luktar hemskt! Ibland förstoppad och hård och ibland är det liksom kletigt och slemmigt. ursäkta detaljerna.

Skrikit och sovit dåligt har han gjort i hela sitt liv, de första 9mån kallade de det för kolik. nu skriker han ju inte hela tiden längre men han kan få hysteriska utbrott som varar i timmar av (vad vi vet) ingenting alls.

Ska man kanske be om ett nytt glutenprov? Har läst om de som testat negativt men som senare testat positivt?
    Eller ska man bara ge han produkter med vete i för att se om han reagerar eller helt utesluta?

Nu kommer jag ju inte ens ihåg vilka jag svarat... Sängdags igen...

Låter som allergi i mina öron! Be om nytt glutenprov och nya tester. Skriv matdagbok och uteslut sedan när ni fått svar på glutenprovet, det är mitt tips.
  • Kavat
    Jaramla skrev 2011-02-20 21:38:49 följande:
    mithrandil: någon av de mer kunniga får rätta mig om jag har fel men när jag frågade vår läkare om vi skulle testa lillasyster för gluten efter att storebror fått diagnosen så sade hon att vi gärna kunde ta blodprov (eftersom hon haft mycket ont i magen) men att eftersom hon är så liten (1 år) så skulle vi inte vara säkra på att ett negativt prov betydde att hon inte är glutenintolerant utan vår läkare menade att man måste ha utsatts för tillräckligt mycket gluten för att det skall ge utslag på prover och det är inte säkert att hon har det ännu. så om ni tog prov när han bara var några månader gammal (om jag förstod rätt) så borde det ju kunna finnas goda skäl att ta nya tänker jag
    Det stämmer. Gluten måste intagas själv (ej via bröstmjölk) för att man ska kunna utveckla glutenintolerans. Sen kan det komma när man är 32 också , så det är aldrig fel att testa en extra gång för att utesluta.
  • Kavat
    saffe skrev 2011-02-21 07:43:21 följande:
    Usch, nu får jag dåligt samvete för att det inte är taget något gluten-prov på någon av tjejerna... Men det var aldrig något tal om med stora tjejen, eftersom det visade på patch-test, då ansågs det vara allergi. När lill-tjejen fick samma symtom så antogs det oxå vara allergi, trots att det inte visade tillräckligt mycket på patch-testet.. Nu är det ju försent, finns ingen möjlighet att få i dom tillräckligt mycket för ett gluten-prov. Blir så förbannad över att man ska behöva ligga två steg före hela tiden, det är ju för 17 inte jag som är läkare!
    Kan inte göra annat än att hålla med. Och sur över att det missades.. Dock tror jag sonen "bara" är allergisk, eller ja, allergin är så "allvarlig" så den är mycket värre än glutenintolerans.. Dottern däremot vet jag ju inte. Men de har ju kollat henne fast med tanke på hur kass jag var och jag hade låga värden men klart förhöjda så borde väl kanske hon inte heller ha så höga värden, om det nu är det. Jaja... Huvudsaken är att hon får må bra.
  • Kavat
    trållmor skrev 2011-02-22 11:05:46 följande:
    Förlåt att det kommer ett helt egoinlägg, men det känns som ett jättebakslag igen Vi hade äntligen fått tid hos psykologer för att börja Timons utredning, men så ringer de och vill att han ska göra MR istället den dagen.

Idag lämnade han koncentrationsprover och fick påsatt Embla-plåster. Han fick en väldigt kraftig reaktion på dem, vi satte dem i armvecket och han fick utslag långt åt överarmen och långt åt underarmen.

Han har ju blivit sövd förut, när han var ca 6 månader, men då hade han ju inga allergier heller. Mammahjärtat är jätteoroligt nu för hur det ska gå. Erfarenheter och tankar härifrån om detta?
    Nu är inte jag med i förkortningarna, MR? Magnetröntgen va? Varför?

Emblaplåstrena  eller plåster överhuvudtaget kan inget av barnen eller jag ha en längre tid på känsliga ställen utan att få eksem. Barnen får lämna blod genom stick i fingret..
    På fingret kan vi ha plåster ett tag utan klåda, men när jag hade på magen höll på jag klia ihjäl mig...
    Fler som inte tål plåster här så frågan är egentligen vad det är för skit i plåstrena? Vete?

Sövda barn har vi bara haft mellankillen när han bröt benet när han var 2 år. De sövde honom med mask och det blev panik till tusen. Det var ingen som hade förklarat något så han kämpade för sitt liv- riktigt jobbigt för mig som höll honom och sedan efteråt för honom. Om de bara hade gett oss ett par minuter att titta på masken och "öva" istället för att smyga på den och hålla skithårt medans han slogs för livet...
    De trodde väl de gjorde rätt men han drömde mardrömmar i en månad efter... Han hade lätt kunnat "förstå" om man hade förklarat ordentligt även om han "bara" var 2 år.

Så det rekomenderas att öva/förklara innan med masken och ha lite syrgas och göra det lugnt och sansat...
    Själva sövningen i övrigt tror funkar fint, den tror jag inte du behöver vara orolig för alls.

Angels C sövdes väl också här för ett tag sedan utan problem vill jag minnas.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-21 21:12:31 följande:
    den hade du redan svarat på.
    Men däremot inte min fråga om hurvida jag ska våga ge nutramigen igen.

sov gott!!
    Sorry.
    Ja, jag såg att du fått svar nu.
    Men ja, det enda man kan göra är att testa fler gånger. Tills man är överbevisad att det funkar eller inte funkar...
    Sen mängden, ja, det är hur fort man vill/behöver gå fram och hur mycket man får i dem.

Vi testade ju 3 teskedar Althéra i fyra dagar, men samma reaktioner varje dag.
    Men nu med Neocaten så har vi testat varje dag i en vecka, men vet fortfarande inte säkert. Vi tror den funkar men han har spytt och sover skitkassarre än vanligt.. Men både han och jag har varit sjuka och käkat (jag äter fortfarande) penicillin så det är mycket annat som kan ställa till det.

Nu har han fått i upp till 0.3 dl bara (+ 0,5 bröstmjölk och socker....)
    . Han vägrar ju äta den från flaska eller ja, han vill inte ha flaska alls. Och än får vi inte blanda in något annat om vi ska följa dietistens råd. Men skam den som ger sig...
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-02-22 12:08:33 följande:
    Kavat: Funkar det med pipmugg?

trållmor: Det som är viktigt när de söver inför MR är att de vet om barnet är allergiskt mot soja. De använder oftast ett preparat som heteer propofol och det är soja i den. Det ser ut som mjölk.
    Inte försökt, men när vi har tagit napp med förstort hål så har han bara hostat och satt i halsen.. Men nu kanske det är på väg att vända hoppas vi. Maken fick i honom flaska i för middags. Enda problemet nu är att jag skulle behöva en pump. Har så svårt att handmjölka eller handpumpa (har en apotekets pump = misshandel)..

TIPS någon? Elektrisk?
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-22 13:55:27 följande:
    Elektrisk tror jag är bäst fast de kan väl vara ganska dyra?
    Meddela har också en handpump som ser precis ut som en elektrisk. den är ganska billig och den tycker jag funkade bra ifall man inte vill lägga ut jättemycket pengar på en dyr elektrisk.

Har en här hemma som bara är använd 1 gång (köpte ny när jag fick dottern men det funkade aldrig med amning och tid för att pumpa fanns inte) om du vill ha den.
    Åh, vad gulligt! Tack! {#emotions_dlg.flower}
    Jag hittade en Meleda electrisk på Blocket som min snälla pappa fick åka och hämta. Hoppas att den funkar bra, annars hör jag av mig.

Jag har 3 barn men heller aldrig lyckats pumpa ut. Finns ingen tid över och sen har jag haft svamp i mjölkgångarna och då har det absolut inte varit aktuellt direkt...
    Men nu tar ju den lille inte flaskan utan bröstmjölk.

Ropar dock ett litet hurra för vi har fått honom att äta två gånger ur flaskan idag utan protester! Men nu får han nog amma resten av dagen för mina bröst mår inte bra av att handmjölkas.. Obestämd Och någon mjölkstockning är det sista vi behöver nu.
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-02-22 16:02:07 följande:
    Hej,

Celiaki är ju egentligen ingen allergi, men någon som har kunskap?

Vi blev snabbt skickade på blodprov för celiaki i dag. Men när jag läser på celiaki.se så skall man ju ta ett prov från tunntarmen. Men räcker det med blodprov?
    Hej!
    Här står lite kort om hur det brukar gå till. Man kollar alltid först med blodprov och sen ev gastro. Jag har även länk till celiakitråden i min pres.

www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b125148.html
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-02-22 17:50:56 följande:
    Kavat: För mig funkar det bäst när jag pumpar ena bröstet samtidigt som jag ammar på det andra. Då kan jag utan problem få ut 70ml men pumpar jag utan att amma så får jag kanske ut 40 ml.
    Ah, smart! Tack!
Svar på tråden Allergitråden