• Kavat

Allergitråden

ELI 79 skrev 2011-02-26 22:03:52 följande:
    I går blev jag så less på sambon som vill väl men det blir så fel, när det gäller sonen. Han tycker synd om sonens begränsade meny så ibland "sticker han till" honom saker som typ havreflingor mm och jag blir lika arg varje gång.
    Jag har försökt säga att ju fler ggr du gör så desto mer van blir han ju att han får "andra" saker än det han ska ha. OM han bara får "sin" mat så kommer han ju vara van vid det och inte fråga efter något annat...

I går hade han gett honom 3-5 st havreflingor som t o m var vetekli i!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Sonen var givetvis röd om kinderna i går och lite svullen om magen (eftersom han fortfarande är lös i magen efter magsjukan så lär det väl inte sätta sig som förstoppninng denna gång ändå). Försökte prata med honom och han förstod väl men jag blev så less på att aldrig få ett ordentligt "ja jag ska vara jättenoga"

I dag gjorde jag då en sak som eg är sonen som råkar ut för men samtidigt så är det ju sonen som råkar ut för det gång på gång ändå. I dag när vi skulle köpa lördagsgodis ås brukar vi köpa utan glukossirap, finns på en affär i närheten men vi brukar köpa hem så vi har några paket som han får några st av varje lördag.

Denna gång köpte jag vanligt godis med glukossirap i...sonen åt bara 3-4 bitar, sedan ville han inte ha mer, utan ville ha sitt vanliga godis (utan glukossirap) som han givetvis fick. I kväll var han ILLRÖD på kinderna.  Sambon var inte hemma när han åt godiset...

När sambon kom hem så bar jag dit E och sa "kolla så han ser ut, han åt 3 BITAR godis, sen ville han inte ha mer och ändå ser han ut såhär!!! Vi FÅR Inte ge honom nåt med vete i..."
    Tror och hoppas att han fattar nu!! Jag sa att han är ju jättekänslig..."jo det är nog så" var hans svar då

Tänkte att om  han verkligen får svart på vitt så kanske det går in bättre, vet inte annat vad man kan göra?!?
    Ursäkta, nu är jag kanske hård. Men tänker inte din man alls? Fattar han inte att han lider mer av att han får ont i magen mm än att inte äta vissa saker...  Hur kan han ge honom saker som ni VET att han inte tål medvetet....? Tycker synd om din son... Gråter
    Inte nog med att det är synd om honom, det är ju i förlängningen ni som drabbats dessutom. Det är ni som får ta hans humör, kassa kinder, magen, sömnproblemen. Förstår inte hur någon vill ge sig själv de problemen och "misshandla" sitt barn så som han gör. Sorry, om jag låter hård, men jag undrar hur din man tänker när han ger honom havreflingor med vetekli för att det är synd om honom som inte får som alla andra?!?!?! Demon

Kan du inte sticka till din man lite korv spetsad med tabasco och klipulver ett par gånger i veckan och se hur han mår?
  • Kavat

tes75

Hallonstängerna från goodstore.se borde väl funka!? Tror det bara är hallon och pektin???

Ser att webshoppen var stängd nu. Men kolla in i morgon!

• Kavat

Passar även på att varna för andra ekologiska colaflaskor som innehåller malt (minns inte märket) så läs noga! (som vanligt... )

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-27 22:39:14 följande:
    Jodå, vi tycker det har gått bra. Hon har inte varit förstoppad eller spytt sen nån dag efter att vi slutade ge henne mjölk. Humöret har vi inte sett någon skillnad på eftersom hon blev sjuk så snart efter men däremot så märkte vi att hon började somna om efter nattmålet vid kl 5. vilket hon inte velat göra tidigare.

Anledningen till att de vill att vi ska testa föra in mjölken är för att se om det är den som är "boven" till allt ont. Vi skulle provocera med hälften mjölkfri välling, hälften mjölkbaserad välling. De sa att det räcker med ett uppehåll om 14 dagar för att se resultat när man provocerar in mjölken igen.
    Åh. nej, inte så mycket!
    Och jag hade väntat... Specielllt nu är hon är dålig i astman!!!
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-02-28 20:32:25 följande:
    Usch då :( hoppas verkligen lillstumpan börjar äta!
    Här hemma är det också en evig kamp mot matvägran som kommer ibland. Att hon dessutom är väldigt liten för sin ålder och att vi kämpat med hennes vikt sen hon var liten gör ju inte saken bättre :(
    Så jag kan verkligen relatera till oron
    Hoppas det vänder.. Kram !

Kan någon förklara för mig hur man kan bli illröd och blåsig i rumpan när man inte ens bajsat?
    KISS!
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-02-28 20:46:45 följande:
    K kavat : kan man reagera på det?? Tja något knas är det i allafall. Men fråga mig inte vad det kan vara hon fått i sig :( hon verkar må bra iallafall
    ! Imorgon är det ägg på dagis, ska bli spännande att se hur det kommer att gå. Hennes fläck gick från gul till illröd efter att jag kokat äggpasta.. Hmm. Känns ju som att vi kommit fläckarna på spåren, eller vad tror du?

Mithrandil : fy så jobbigt ni har det :( håller tummarna att allt vänder. Kram

Jo tack hon är mycket bättre . Blir fortfarande anfådd av minsta lilla lek men verkar inte ha ont utav det. Hon knastrar inget utan rosslar lite istället, men det är vi vana vid :)
    Japp, absolut!
    Vi har haft jätte tydliga reaktioner på det med liten. I och med att han är kille så kommer ju oftast kisset högre upp och han är illröd runt snoppen och ovansidan pungen typ. Sen är det inget alls i rumpa osv fram till att han har bajsat, då blir det även i rumpan.  Tjejer kissar ju neråt så då blir det väl oftast i rumpregionen också..
    Men tjockt lager med inotyol varje blöjbyte så att det skyddar mot kisset och bajset och så tipsar ju Angel om cavilon-klubbor. Ska se om jag kan få det utskrivet..

Ja, då är det kanske äggfläckar ändå.
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-03-01 09:29:48 följande:
    har ni provat dem? jag käkade en handfull igår kväll, & fick supersvullen & bökig mage. jag misstänker glutamaten..

Japp, även lilleman som är känsligast. Så inget vete i vår påse. Men inga problem här. Vet dock inte om det var därför liten inte sov så gott i lördags, men skulle inte tro det för han sover aldrig bra. Och så är jag och Trållmor annat på spåren. Det var dessutom supergoda så jag moffsade i mig mycket! :-8
  • Kavat
    Zvartaliljan skrev 2011-03-01 13:21:40 följande:
    Hej,

Idag fick vi svaren på allergiproverna...ingen gluten eller veteallergi, känslorna är delade över det beskedet....
    Lille Mattis är prickig idag runt munnen och på bröstet, som många andra gånger. Han har dock sovit jättebra de senaste nätterna, men då har han sovit hemma hos mormor o morfar...och vi vet att detta huset påverkar hans astma (mögelproblem) så kanske hans sömnproblem mest beror på det. Men det förklarar väl fortfarande inte hans utslag och de väldigt röda kinderna och hans gasiga mage...suck...jag vill bara ha ett svar på vad som är fel!
    Skönt på ett sätt, men då är det som för många andra av barnen här i trådarna med allergier.

Då säger jag att det är fritt fram att utesluta sädesslag! Vad sa läkaren?

Kan du få remiss till patchtest/lapptest? Göra eget lappetst (finns länkar om hur man gör i trådstaren i sädesslagsallergitråden).
    Bra att ha med sig läkaren på vad man gör, men visar det inget på proverna (vilket det sällan gör vid sena reaktioner) så får man sätta diagnos på uteslutning och provocering.
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-03-01 05:41:15 följande:
    Kavat: kom bara ihåg att cavilon sitter i 72 timmar så ta inte på nytt varje gång.

Tack!
Svar på tråden Allergitråden