• Kavat

Allergitråden

SmillaMilla skrev 2011-03-08 17:37:07 följande:
    På henne har vi inte fått någon mer diagnos än köldallergin. Det är vi andra som är allergiska. Havremjölk skulle hon inte behöva dricka, men hon väljer den själv om hon får. Och ja är man tre år så får man sin vilja igenom i bland
    SmillaMilla skrev 2011-03-08 17:29:30 följande:
    Kavat skrev 2011-03-08 17:21:45 följande:
    Har ni akutmedicin hemma?
    Om inte annat kanske det vore idé att åka in för att då det dokumenterat och medicin osv...

Men ring och kolla kanske? Ingen idé att åka in kanske om ni blir sittande i kö i flera timmar tänker jag... Om det inte är "akutaktut".

Risken finns dock att det blir värre för varje gång så det är bra att ha läkarkontakt så ni vet vad ni ska göra nästa gång om det blir värre.
    Akut medicin?

Vi gav henne Aerius (kan heta något annat i sverige). Nu efter en stund så gick det värsta ner, men hon är fortfaranade röd om kinderna. samt lite prickig runt munnen. Vi har telefon tid med hennes läkare i morgon. Och eftersom det värsta gick ner så åker vi inte in.

Hon åt fisk, potatismos, majs och skirat smör (mjölkfritt). Sedan semla med grädde (laktos fritt) och hallonsylt. Drack havremjölk.  
    Beroende på hur hon reagerar så kanske ni bör ha något mer än Aerius hemma. Men prata med läkaren imorgon.

Om hon själv väljer havredryck så kan det ju vara så att hon inte tål mjölkprotein, ibland är barnen smartare än man tror. Men ni får väl göra en ordentlig allergiutredning hoppas jag.

Tål hon mandel?
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-03-08 17:44:04 följande:
    Hon har gjort många blodprover, men visar inget. 

Vad brukar man ha som akutmedicin? 
    Miralicias text:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b99066p1292489.html

Sen vad som behövs avgör läkaren.

Jo, då är mitt tips att skriva matdagbok, alltså exakt vad hon ätit när reaktionerna uppstår. Man glömmer fort och ibland missar man det mest uppenbara som t.ex paprikakrydda eller som jag tyckte sonen alltid reagerade på köttfärssås.. Han är allergisk mot vete... Och vad äter man till köttfärssås...
    Så skriv noggrannt!
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-08 20:09:43 följande:
    Jag börjar tro att jag inbillat mig allt det här om amandas såkallade mjölkallergi.
    Idag har hon varit helt makalös. Skrikit och grinat nästan hela tiden. från och till har hon kunnat leka glatt på golvet men bara korta stunder och sen sätter hon igång igen. Man får bära henne i princip hela tiden för annars så skriker hon bara och det klarar jag inte av att lyssna på.

Dagen började med att hon vaknade kl 5 och totalt vägrade somna om. vid 9.30 somnade hon tillslut efter lite bråk men vaknade redan efter 15min. Jättetjurig. Strax innan 12 lyckades jag efter 1timmes bråk få henne att somna igen men hon vaknar även då efter en kvar. Helt förtvivlad.

Har tyckt att det verkat lite som om hon fått i sig mjölk. Hon har spytt några gånger, fast bara lite litegrann. är gasig, man hör hur det kör runt i magen på henne och och hon får uppstötningar konstant. (iaf tror jag det är uppstötningar, det låter som om hon får upp något iaf) och sen det där jäkla humöret!

Fast sen vid 15 går vi bort till en kompis och hennes son, då leker hon friskt och glatt i 3 tim även att hon inte sovit mer än 30minuter sen kl 5 på morgonen. Hon gråter knappt ens när hon ramlar och slår sig.
    Hon blev såklart jättetrött så jag trodde hon skulle somna gott när hon fick sin välling, men inte. Hon bara skriker och skriker. lugnar sig såfort jag ligger brevid henne, vaknar när jag lägger ner henne i sin egen säng och lugnar sig när jag tar upp henne. Hon har redan vaknat flera gånger och gråtit rent förtvivlat.

Hade det berott på mjölk skulle hon knappast kunnat leka och vara så glad när vi är borta och hon borde inte heller bli lugn såfort hon är i min famn. Något är ju fel, såhär kan väl inte barn bete sig bara för skojs skull? Kan bara inte förstå vad det kan vara. Jag förstår ingenting. Jag som trodde vi äntligen hade hittat orsaken till allt det här och att det äntligen skulle ta slut.
    Precis så som Eli skriver hade vi det med lilleman. Glad på bortaplan, ledsen och grinig hemma men ok när vi bar honom.

Vad äter hon nu? Vilka ersättningar/vällingar och mat?

Kan ju berätta hur det var för oss.
    Ofta om man tar bort något ur kosten så ersätter man det med något annat, nytt. Vi tog bort ägg, mjölk och soja samtidigt och ersatte med havre. Det var havregrädde i såser och havre hit och dit. Mackor till lunch och lättlagad pasta med havreoch baconsås och annat lätt till middag. Det var ingen som orkade och hann laga "riktig" mat utan det blev lätta och snabba måltider... Vad hände. Han blev bättre först men sen blev han sämre och sämre och sämre... Tillslut visade det ju sig att han inte tålde vare sig havre eller vete. Inte så konsigt att han blev sämre. Vad som orsakade det vet jag inte. Om han var allergisk innan jag började "överkonsumera" sädesslag vet jag inte. Om min glutenintolerans (som jag inte visste jag hade då) var orsak eller har med det hela att göra vet jag inte heller. Men risken med att ta bort något ur kosten är att man ersätter det med något annan allergent.

Förr ersatte man mjölk med soja och då var det många som blev allergiska mot soja och risken är stor, mellan 30-50 % av alla mjölkallergiker utvecklar sojaallergi. Numera ersätter man inte mjölken med soja till barn under ett år, men däremot så har det kommit en massa bra havreprodukter. Vad händer? Jo, havreallergin ökar..

Sen tycker jag det "ploppar" upp fler och fler veteallergiker och barn med glutenintolerans. Nu ser jag väl dem på ett annat sätt då man söker sig till samma forum, informationsställe osv, men jag skulle nästan våga sätta något på att det också ökar...

Och för att undvika ovanstående ska man försöka äta så varierat man kan för att minska riskerna....

Det blev en lite utsvävning, men därav att jag undrar vad hon äter nu?
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-08 20:48:40 följande:
    hon äter ingenting hon inte alltid brukar äta, inget mer än alldeles för mycket välling.
    Uppskattningsvis har hon fått välling/gröt 5 gånger per dygn nu ett par dagar. Men hon åt enbart välling i några dagar när hon var sjuk.

än så länge äter hon bara barnmatsburkar, hon vägrar äta min hemmalagade mat men jag är väldigt noga med att läsa innehållsförteckningen och jag har med mig en lapp som jag skrev ut från allergisidan med massa roliga namn som man kanske aldrig hade misstänkt varit mjölk.

Sen äter hon, fruktpure - mango/banan och päron, mildra culinesse, rapsolja, enago välling och ena go gröt. men det är allt. eftersom hon så ofta blir dålig när man ger henne nya saker har jag inte vågat ge något nytt för att jag vill vara helt säker på att det inte är något annat som ställer till det för henne.

men usch.. nu blir jag nervös!!
    Måste se till att få neocate utskrivet, kan inte hålla på och överdosera gluten såhär.
    Kan man fråga barnakuten tro? eller de kanske inte tar sånt som inte är akut.
    Vi ska ändå dit imorn och lämna masken och de ska lyssna på amanda för att se hur hon låter nu.
    Det är faktiskt rättså mycket vete/havre/gluten hon får i sig om hon ätit så mycket välling. Det kan ställa till det även om det inte är allergi/intolerans.

Om ni ändå ska dit så prata med dem och be om hjälp!
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-09 09:46:59 följande:
    Pratade med sköterska på barnmott igen. Hon säger som du, att hon tycker det är konstigt att vi ska provocera mjölk när hon reagerar på både nutramigen och althera + att hon börjat öka i vikt men eftersom dr säger att vi ska göra det så ska vi provocera den 16/3 och så ska läkaren ringa oss den 21/3.

Men någon neocate kan vi inte få, de är visst väldigt snåla på den så de skriver nästan bara ut den till allvarligt sjuka barn eller barn som är väldigt tidigt födda. Skulle få tid till dietist istället så får vi se.

3Busfrön: har bara gett ena go hittills men ska börja varva den med semper.
    Men, nu när jag pratade med barnmott så sa hon att ena go inte heller är helt ren från mjölk utan att nutramigenen var "renare"? stämmer verkligen det för jag hittar då inget som jag ser är mjölk i enago?

Kerly: Ja, jag kanske skulle ta och plocka in bärselen ifrån bilen. kanske blir lite enklare då. men amanda är inte jätteförtjust i att sitta i den. tror hon känner sig fastbunden eller något.

Idag mår amanda iaf bättre. Har bara gnällt ett par gånger och hon somnade gott när hon åt sin välling.
    Så skönt! Nu får jag försöka vara noggrannare så jag inte "ger henne mjölk" genom att pussa på henne precis efter jag druckit kaffe och liknande så får vi se om det håller i sig.
    Suck! Varför ska ni provocera om ni ändå inte kommer få Neocate på livsmedelshänvisning? Demon
    För läkarens roll spelar det absolut ingen roll, för får ni inte Neocate så får ni ju ändå köpa alla gröter och ersättning själva.

Och i och med att ni till och med får reaktion på de mjölkfria så nej, varför utsätta henne för en provocering nu när hon mår så mycket bättre?
    Det är du som är mamma och det är du som bestämmer över ditt barn..

Men vad tycker de att ni ska göra då om hon inte tål ersättningarna? Det är väl skit samma om de inte brukar skriva ut, det är inte jätte vanligt med  barn som inte tål de mjölkfria ersättningarna, men det finns!!! Ska inte de barnen äta alls då menar de?
    Enago innehåller inte mjölk (hon har gett fel info). Men om hon nu reagerar på Enago så är det ännu större anledning att få ersättning. Och i och med att hon inte gått upp i vikt så är det ännu viktigare att ni får något hon tål så ni kan berika maten.

Fasen jag blir så arg. Det låter helt absurbt och felaktigt. Fasen ibland har man lust att åka och skälla ut "folk".

Dietisttiden får ni inte denna veckan gissar jag...? Och vad ska hon leva på fram tills dess om nu det även är så att Enago är orent tyckte sköterskan...?

Ja, om jag får råda så ska ni ha Neocate NU, helst igår. Punkt slut.
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-03-09 10:52:51 följande:
    Suck! Varför ska ni provocera om ni ändå inte kommer få Neocate på livsmedelshänvisning? Demon
    För läkarens roll spelar det absolut ingen roll, för får ni inte Neocate så får ni ju ändå köpa alla gröter och ersättning själva.

Och i och med att ni till och med får reaktion på de mjölkfria så nej, varför utsätta henne för en provocering nu när hon mår så mycket bättre?
    Det är du som är mamma och det är du som bestämmer över ditt barn..

Men vad tycker de att ni ska göra då om hon inte tål ersättningarna? Det är väl skit samma om de inte brukar skriva ut, det är inte jätte vanligt med  barn som inte tål de mjölkfria ersättningarna, men det finns!!! Ska inte de barnen äta alls då menar de?
    Enago innehåller inte mjölk (hon har gett fel info). Men om hon nu reagerar på Enago så är det ännu större anledning att få ersättning. Och i och med att hon inte gått upp i vikt så är det ännu viktigare att ni får något hon tål så ni kan berika maten.

Fasen jag blir så arg. Det låter helt absurbt och felaktigt. Fasen ibland har man lust att åka och skälla ut "folk".

Dietisttiden får ni inte denna veckan gissar jag...? Och vad ska hon leva på fram tills dess om nu det även är så att Enago är orent tyckte sköterskan...?

Ja, om jag får råda så ska ni ha Neocate NU, helst igår. Punkt slut.
    Hoppas du fattar att jag inte är arg på dig, bara på vården som ibland ger helt felaktiga råd och sparar in på helt fel saker.. Idioti! Så stå på dig är mitt råd! Våga "bråka" om det du har rätt till, det är faktiskt ditt barn det handlar om!

Sen vet jag själv att det är så himla lätt att bli "överkörd". Man får råd och så blir man helt tyst och vet inte vad man ska säga för man tror att de har koll. Men tyvärr så har de inte alltid det.

Skönt att hon mår bättre idag! Hjärta
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-03-09 11:18:07 följande:
    Måste komma med ett litet glädjeinlägg  Natten har varit lugnt trots mjölken i förrgår. Förut när hon har fått i sig mjölk har hon ju sovit extremt dåligt och som sämst natt 2 efter mjölkintag. Men inatt sov hon som en ängel Det här känns ju helt underbart! Vi behöver alltså inte vara speciellt oroliga för misstag med mjölk längre och troligen är ju äggallergin också på väg bort. Hon har ju reagerat med lite halvlöst bajs på både ägg och mjölk sensaste veckorna men verkar inte ha ont så då måste det ju vara på väg att växa bort? Då har vi i så fall "bara" soja inkl. alla släktingar kvar, det är hon ju extremt känslig mot så det lär vi få leva med ett tag. Men det känns ju som väldigt enkelt SkrattandeKyssHjärta
    Härligt!
  • Kavat
    t0va skrev 2011-03-09 12:50:24 följande:
    HJÄLP!! Vi var på bvc nu och träffade läkaren, var inga problem alls och när jag tog upp att receptet på profylac inte hade kommit så gick de och hämtade en papperskopia. Eftersom sambon ändå hade ledig på förmiddagen för att följa med så åkte vi till sjukhuset för att hämta maten i deras kök. Det gjordes en beställning i fredags. Men sambon var inne jättelänge den här gången också... och han kom ut lika tomhänt som sist. 

Dels fick vi veta att datasystemet cosmic har strulat så det är därför receptet inte kommit fram, sen är profylac restnoterat, och kommer tidigast v.11, dvs. nästa vecka om nu solen skiner och gud är på våran sida osv. Verkade jätteosäkert...

Däremot finns maten på endel apotek, bla. där vi köper andra saker. Men sen nyår har landstinget nytt system så vi får inte hämta på apotek utan allt ska gå genom sjukhusköket och de har sämre avtal än apoteken.

Väntar på att bvc ska ringa och antingen skriva ut livsmedelshänvisning vi kan hämta på apotek eller fixa något annat.

Nutran blir han förstoppad av, althera reagerar han på laktosen och blev jättedålig, pepticate har vi en burk men inte provat. Någon som har tips på vad vi kan be om ifall det inte går att få recept?  
    Jag har 6 burkar Profylac kvar tror jag. Vill du att jag ska skicka dem? Inboxa!!!
  • Kavat
    t0va skrev 2011-03-09 21:57:12 följande:
    Tack K Kavat, hör av mig om de inte kan lösa det imorgon. Svärmor ska kolla med sina leverantörer om det är slut, hon jobbar på sjukhusapoteket. :) 

Funderade på detta med röda kinder och ägg. Idag på bvc när vi tog upp hans röda kinder så frågade de ifall det kan vara ägg. Vi äter sällan ägg hemma men det finns ju i vissa livsmedel, men jag har inte sett något samband men har inte haft stenkoll på vad vi äter heller.

Idag fick han röda kinder efter läkarbesöket men det lugnade ner sig, var inte knallrött. Ikväll åt hans pappa ägg och räksmörgås och nu är kinderna knallröda. Kanske kan vara ägg i alla fall, för han satt i pappans knä direkt efter att pappan gjort sin smörgås.

Eftersom han fick i sig laktos idag så har han varit extra gnällig och vi har fått växla mellan oss 2 att bära och ha honom i knät. Verkar lugna ner sig lite nu, han sover inte än men gnyr inte heller. Så jag hoppas det var så lite han fick i sig att det inte blir mer utbrott.

Men hur kan man testa mer med ägg, ska jag prova att koka ägg en dag när han inte har några röda kinder och se om något händer? De verkar ju inte ta några prover alls i mitt landsting.   
    Eller vete... Eller skaldjur...

Du kan prova att koka ägg, men misstänker att han kan reagera när de skalas i så fall. Om han nu reagagerar luftburet. Men annars så är det ju svårt att undvika vetespill om man ätit smörgås tänker jag.
    Fast hur var det med det. Han får inte Enago längre eller? Reagerade han?
Svar på tråden Allergitråden