mithrandil skrev 2011-03-08 20:09:43 följande:
Jag börjar tro att jag inbillat mig allt det här om amandas såkallade mjölkallergi.
Idag har hon varit helt makalös. Skrikit och grinat nästan hela tiden. från och till har hon kunnat leka glatt på golvet men bara korta stunder och sen sätter hon igång igen. Man får bära henne i princip hela tiden för annars så skriker hon bara och det klarar jag inte av att lyssna på.
Dagen började med att hon vaknade kl 5 och totalt vägrade somna om. vid 9.30 somnade hon tillslut efter lite bråk men vaknade redan efter 15min. Jättetjurig. Strax innan 12 lyckades jag efter 1timmes bråk få henne att somna igen men hon vaknar även då efter en kvar. Helt förtvivlad.
Har tyckt att det verkat lite som om hon fått i sig mjölk. Hon har spytt några gånger, fast bara lite litegrann. är gasig, man hör hur det kör runt i magen på henne och och hon får uppstötningar konstant. (iaf tror jag det är uppstötningar, det låter som om hon får upp något iaf) och sen det där jäkla humöret!
Fast sen vid 15 går vi bort till en kompis och hennes son, då leker hon friskt och glatt i 3 tim även att hon inte sovit mer än 30minuter sen kl 5 på morgonen. Hon gråter knappt ens när hon ramlar och slår sig.
Hon blev såklart jättetrött så jag trodde hon skulle somna gott när hon fick sin välling, men inte. Hon bara skriker och skriker. lugnar sig såfort jag ligger brevid henne, vaknar när jag lägger ner henne i sin egen säng och lugnar sig när jag tar upp henne. Hon har redan vaknat flera gånger och gråtit rent förtvivlat.
Hade det berott på mjölk skulle hon knappast kunnat leka och vara så glad när vi är borta och hon borde inte heller bli lugn såfort hon är i min famn.
Något är ju fel, såhär kan väl inte barn bete sig bara för skojs skull? Kan bara inte förstå vad det kan vara. Jag förstår ingenting. Jag som trodde vi äntligen hade hittat orsaken till allt det här och att det äntligen skulle ta slut.
Precis så som Eli skriver hade vi det med lilleman. Glad på bortaplan, ledsen och grinig hemma men ok när vi bar honom.
Vad äter hon nu? Vilka ersättningar/vällingar och mat?
Kan ju berätta hur det var för oss.
Ofta om man tar bort något ur kosten så ersätter man det med något annat, nytt. Vi tog bort ägg, mjölk och soja samtidigt och ersatte med havre. Det var havregrädde i såser och havre hit och dit. Mackor till lunch och lättlagad pasta med havreoch baconsås och annat lätt till middag. Det var ingen som orkade och hann laga "riktig" mat utan det blev lätta och snabba måltider... Vad hände. Han blev bättre först men sen blev han sämre och sämre och sämre... Tillslut visade det ju sig att han inte tålde vare sig havre eller vete. Inte så konsigt att han blev sämre. Vad som orsakade det vet jag inte. Om han var allergisk innan jag började "överkonsumera" sädesslag vet jag inte. Om min glutenintolerans (som jag inte visste jag hade då) var orsak eller har med det hela att göra vet jag inte heller. Men risken med att ta bort något ur kosten är att man ersätter det med något annan allergent.
Förr ersatte man mjölk med soja och då var det många som blev allergiska mot soja och risken är stor, mellan 30-50 % av alla mjölkallergiker utvecklar sojaallergi. Numera ersätter man inte mjölken med soja till barn under ett år, men däremot så har det kommit en massa bra havreprodukter. Vad händer? Jo, havreallergin ökar..
Sen tycker jag det "ploppar" upp fler och fler veteallergiker och barn med glutenintolerans. Nu ser jag väl dem på ett annat sätt då man söker sig till samma forum, informationsställe osv, men jag skulle nästan våga sätta något på att det också ökar...
Och för att undvika ovanstående ska man försöka äta så varierat man kan för att minska riskerna....
Det blev en lite utsvävning, men därav att jag undrar vad hon äter nu?