• Kavat

Allergitråden

SmillaMilla skrev 2011-03-06 13:52:46 följande:
    De hade ätit en curry gryta, med chili i. Ärtor brukar det vara något som barn är allergiska mot?
    Om man har sojaallergi så kan man även vara allergisk mot ärtor.Och många brukar få ärtor på dagis, lätt för barnen att pilla i sig. Det var mest så jag tänkte. Efter mjölk pch ägg är soja den vanligaste allergin bland barn.

Curry är lite lurigt för det innehåller så många saker. Bl.a bockhornsklöver brukar det innehålla och det är också en sojasläkting som en sojaallergiker kan reagera på. Man behöver alltså inte reagera på båda sakerna bara för man är sojaallergiskt och ja, det kan ju vara precis vad som helst. Om det är curryn så innehåller den oftast minst ett tiptal kryddor så kolla gärna upp vilka kryddor som ingick i just den grytan hon åt.
    Sen behöver det ju inte vara en allergi. Det kanske bara blev för starkt med chili om huden redan var känslig från början..?

Men ni får väl hålla lite koll på om hon blir så igen och skriva upp exakt vad hon ätit. Man glömmer fort.. För fort
  • Kavat
    LadyM skrev 2011-03-04 21:11:16 följande:

Hej!

En liten fråga om fiskallergi......... min lille på snart 7 mån har visat på blodprov att han ev. kommer reagera på fisk. Vi har inte provat att ge honom än! Själv äter jag inte fisk eller skaldjur så han har aldrig fått i sig via bröstmjölken heller.

När och med vilken firre bör man börja? Hur brukar reaktionen på fisk vara för småttingar - hans pappa är starkt skaldjursallergisk och reagerar med att halsen svullnar igen. Känner mig lite nojjig inför just denna introduktionen!!!

Oj, jag som hört att de inte kan visa på tester om de inte fått i sig det?! Är det sant? Alltså har han aldrig fått i sig?

Har ni testat allt annat ni vill testa? För om det är allergier man misstänker så hade jag väntat så länge jag kunnat med just det. Finns ju ingen anledning att ge om det inte är för att dagis ska få reda på det i och med att ni inte äter det hemma? Och i annat fall så hade jag ändå väntat till minst han var ett år. Det var det rådet vi fick från allergologen.

Men lax sägs vara den fisk som de ofta klarar bäst liksom andra fetare fiskar. Men sen finns det ju de som är allergiska mot lax med... Men det är den jag hört man brukar börja med.

Vår kille som är 3,5 äter lax men har hittills reagerat med väldigt dålig mage på andra fiskar som makrill t.ex som ju också är en fet fisk. De vita fiskarna som torsk mm har vi inte vågat prova, men äter det inte hemma heller.
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-03-06 21:58:47 följande:
    Fast det kan ju räcka med att de får i sig via amningen för att kunna utveckla antikroppar, dvs att mamman ätit under amningen (och ev även grav också)
    Fast hon skrev ju att hon inte åt fisk eller skaldjur så att han inte fått i sig under amning...
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-03-06 22:09:46 följande:
    Mina ögon som går i kors över skolböckerna
    Hjärta
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-03-07 14:42:38 följande:
    Ja han lär ju inte vara så känslig som S men tänkte om det är därför han blir så röd om kinderna, att han är kylkänslig?!
    Nästan alltid när jag säger på dagis att han är så röd (ingen av de andra barnen är så röda utan en del kan möjligtvis vara lite rosiga om kinderna) så säger de att han blev så när de var ute. Jag har ju typ trott att de "hittar på" eller att de härleder det till det för att de inte vet bättre typ men han har nästan aldrig fått något han inte tål eller ha lekt med nåt han inte får (som vi vet om) när han får dessa kinder...
    Min son får heller inget han inte tål att äta eller leka med på dagis, men han reagerar ju med kontakt. Nu tror vi att senaste orsaken är att de matar fåglarna...Kan inte tänka mig att de tvättar vantar och händer emellan på alla barn och vuxna... Och sen hjälper de ju sonen med hans kläder...

Vad händer om ni tar vete på hans kind?
    Och vad händer när ni är ute och leker på helgerna när ni är hemma och får mat han tål? Det bör ju inte vara så svårt att kolla?
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-07 20:23:11 följande:
    Nej, fick rådet om neocate (hette den så?) men det blev blankt nej.
    BVCs läkare får inte skriva recept på annat än nutramigen och althera, vilka inte funkade för oss alls och barnmott säger att vi inte får något recept förrens hon har fått diagnosen. Om ens då, eftersom hon är såpass gammal att hon kan klara sig utan ersättning nu. Konstigt eftersom det finns rekomendationer om att fortsätta ge tills barnet är 1år.

BVC sköterskan sa att hon tyckte att det nästan var avgjort, dels för hur mycket symtom som försvunnit under uteslutandet + att hon inte kunde se annan orsak till att hon plötsligt börjar växa igen. dessutom så mycket.
    Båda blev helt förvirrade och sprang in till nästa våg för att se så det verklgien stämde. Har amanda ökat något sen hon var bara några mån så har det varit ungefär 100-200g på en mån och nu nästan 500g på inte ens en vecka.

Skönt med lite ökning! Hoppas det fortsätter för er med så att det inte vänder tillbaka igen.
    *Svär lite*

Jag tycker att du borde stå på dig om du vill ha en annan ersättning. Gå till en annan läkare. Du har liksom alla andra med allergiska barn rätt till ersättning som funkar. Vad krävs för att de ska sätta diagnosen? Helt plötsligt mår hon bra och går upp i vikt. I mina ögon är det tillräckligt för att du inte ska behöva provocera innan hon är 1 år... Ni har väl haft nog med problem redan...

Om de tycker att du ska ge enbart välling istället så är det ju sjukt, speciellt eftersom hon haft stora problem med tillväxten. Ökar man snabbt intaget av vete/gluten och även havre så ökar ju riskerna för glutenintolerans. Nu finns ju även Sempers också om de nu kommer fortsätta med den denna gång... Det har varit rätt mycket strul fram och tillbaks med alla mjölkfria produkter under senaste 3 åren...
    Så jag tycker nog att du ska trycka på det med glutenintolerans kanske (om du vill ha Neocate). Gluten ska introduceras sakta! Och jag tycker kanske att man bör vara väl försiktig om barnet redan haft dålig viktuppgång och dessutom är allergisk..
    Så nu har jag tjatat klart. Blir bara så arg när de är så obotligt korkade!.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-07 20:50:00 följande:
    Haha.. ingen fara. Jag blir själv irriterad på att de hela tiden ska gå emot allt man säger och ber om.
    Jag kanske ska ta mig till nån privat vård iaf. är ju inte ett dugg nöjd med varberg ändå och privat kanske är enklare att få hjälp ifrån.

precis som du skriver så ser ju jag också den plötsliga tillväxten som ett klart tecken på att det är mjölkfri kost som gör det, men de säger att det är förtidigt att säga. först efter 2mån från mjölkfri start kan man se om det gjort någon skillnad. Vi har ju fått tid för ny mätning 2 mån efter, men om jag ska hålla på och provocera och så under den tiden så kanske det ger missvisande resultat ändå.

och ja, de tycker jag ska ge välling eller gröt.. precis som de sa från början. Men nu har hon ändå enbart ätit välling när hon varit sjuk så jag vill inte spä på med ännu mer välling. Kanske ska ringa samma dr igen och säga att jag SKA ha och trycka på extra om glutenintolerans.
    Ärligt talat brukar doktorerna vara otroligt dåligt insatta om vad som finns på marknaden i form av välling och gröt och mat överhuvudtaget. Det är inte det som de ska kunna. De frågorna överlåter de till en dietist.

Säg även att om du inte får Neocate så vill du ha en omedelbar tid till en dietist för att diskutera gluten och näringsintag för du är orolig för att provocera nu när hon blivit så bra. Ligg på och var bestämd. Bråkar man brukar man få som man vill för de orkar inte. Vill de ändå inte hjälpa så säger man att jaha, då får jag väl byta läkare för jag vet att jag har rätt till det här..
    Vet man vad man talar om och är påläst så brukar det vara lättare att stå på sig.

Som när jag sa till läkaren att jag tyckte mellansonen reagerade på vete (makaron och smörgåskex). Då sa läkaren "nej, han är inte allergisk mot smörgåskex, det finns ingenting där i som han kan reagera på".
    Nähä, sa jag och såg ut som ett fån och gick hem och tog bort vete och havre ur hans kost... Mot läkarens inrådan för jag var så säker och sonen mådde så dåligt, men en månad senare hade vi bytt läkare och fått diagnos vete och havreallergi... (patchtest/lapptest)

I efterhand, så innehåller bl.a smörgåskex vete och sojalecetin. Sonen är krafitgt allergisk mot vete, men tål faktisk  sojalecetin, men inga andra sojaprodukter, men det visste vi inte då...
  • Kavat
    trållmor skrev 2011-03-07 21:47:44 följande:
    Blev någon konstig citering nu, men det är till tOva: när vi bodde i Göteborg så gick vi på nåt som hette Spädbarnsgruppen och där så decifinerade de leksakerna efter varje gång, och våra barn reagerade aldrig. Vi har väldigt känsliga barn! Om jag vore du, så skulle jag ha letat andra orsaker till att han blir dålig när ni är där.
    Funderar... Min lille reagerar ju också varenda gång vi är borta eller något okänd/utom familjen (mormor ) håller honom typ. Han pillar gärna på hennes knappar, halsband osv. Men väldigt sällan här hemma numera.

Men vad gör de när de decifinerar? De kanske gör på olika sätt på olika ställen? Och sen tar de i dem när de lägger dem på plats så är de ju inte längre "rena".

Tova, jag tycker att du ska fråga exakt hur de gör? Har de ett medel på, kan han reagera på det t.ex?

Om det är allergener så måste de väl tvätta mekaniskt bort?
  • Kavat
    trållmor skrev 2011-03-08 09:56:28 följande:
    Där gjorde de som så att de tog de leksaker som gick att skölja under vatten, vilket var de flesta eftersom det handlade om barn under 1 år som gick där, la i badbalja och sköljde av med såpa. Efteråt torkde de med desinfiktionsmedel (stavning??? ). Madrasserna som låg på golvet sprutade de med desinfiktionsmedel och torkade av. Så deras händer blev ju rena under reningens gång, så att säga, och jag skulle nog anse att leksakerna var "rena" när de lades på plats.

OM det är liknande som Spädbarnsgruppen, vilket jag tycker att det låter som, så skulle jag nog snarare tippa på mattillfällena där. Vi åt alltid när vi kom dit, och bordet torkades ju bara av och tallrikar odyl diskades i maskinen. Så jag skulle nog hellre tro att det är därifrån reaktioner kommer.
    Det låter ju toppen!

Jag tänkte dock mer när de plockar rena leksaker till där leksakerna är (okej, jag är misstänksam.. ) eller då medlet i sig.
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-03-08 16:38:46 följande:
    Måste fråga lite snabbt. Hoppas någon kan svara fort

Svea svällde nu upp i ansiktet nu efter maten. kinderna ser svullna ut, samt ögonen som blev alldeles röda runt och svullna. Hon får bra med luft så inget akut. Men är det farligt? 
    Har ni akutmedicin hemma?
    Om inte annat kanske det vore idé att åka in för att då det dokumenterat och medicin osv...

Men ring och kolla kanske? Ingen idé att åka in kanske om ni blir sittande i kö i flera timmar tänker jag... Om det inte är "akutaktut".

Risken finns dock att det blir värre för varje gång så det är bra att ha läkarkontakt så ni vet vad ni ska göra nästa gång om det blir värre.
Svar på tråden Allergitråden