• Kavat

Allergitråden

tes 75 skrev 2011-02-23 07:13:29 följande:
    haft napp ute i kylan?

så där ser vår son ständigt ut under veckorna när han är på dagis, & på helgerna mildras det. vi har ännu inte kommit på varför, men misstänker ricedream som han bara dricker på dagis, eller att de är ute mer där än hemma & att han blir eksemig av kylan.
    tes 75 skrev 2011-02-24 07:23:00 följande:
    det var nog jag, om du menar apropå röda eksem runt munnen?
    tes 75 skrev 2011-02-23 07:13:29 följande:
    haft napp ute i kylan?

så där ser vår son ständigt ut under veckorna när han är på dagis, & på helgerna mildras det. vi har ännu inte kommit på varför, men misstänker ricedream som han bara dricker på dagis, eller att de är ute mer där än hemma & att han blir eksemig av kylan.
    Tack!

Tål han inte sädesslag så ta bort Ricedream! Det är många nu i tråden vars barn inte klarar av Ricedream. Eftersom ni har märkt att han reagerar där och inte hemma så skulle jag absolut börjat med en sådan "lätt" sak att ta bort och se om det gör skillnad.

Vi fick själva köpa in Carlshamns risdryck, lämna kvitto. Men i och med att den håller i en mindre evighet utan kylförvaring så funkar det ju att köpa mycket när vi köpte.
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-02-24 12:45:00 följande:
    Det märks tydligt att det är allergi som gör E röd om kinderna och svullen om magen för nu när han bara druckit och ätit typ lite yoghurt och rån så är han jättefin! Soja lär det ju inte vara med andra ord för han har ju ätit små mängder yoghurt.
    Undrar? Kanske är så att han plockar i sig lite grejer med vete i emellanåt vilket vi då inte vet om?
    Jadu, våra verkar ju följas åt.. Är du säker på att han inte reagerar på kontakt.. Eller att han är så känslig att det räcker att han tar i något som någon annan tagit i och sen stoppar sina fingrar i munnen...?

Min lille såg fruktansvärd ut i går. Men vet inte om det var kombo dagis och hemma. De andra fick hamburgare på dagis - bröd till lunch. Han verkar bli sämre varje gång de äter bröd där.. Trots extra personal vid matbordet och städ direkt efteråt.
    Vi åt "ny" skinka oå bit hemma och ja, enligt innehåll såg den ok ut, men både jag och sonen reagerade... Hm. Han blev röd i ansiktet. Jag fick klåda i ansiktet efter en kvart och sen vaknade sonen på natten och kunde absolut inte sova.. Och var superilsk jätte ledsen och kliade och så kom eksemen igår så maken fick knappt lämna honom på dagis för han var ledsen. I går kliade han massa när han kom hem och efter sedvanliga tvätt och insmorningar och byte av kläder så la klådan sig, men han var inte sig lik. Somnade tidigt och sov länge... Stackars liten...
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-02-24 13:33:58 följande:

Fått en liten bättre bild på hönans fläck. Såhär ser den alltså ut. Hon har väl kanske 5-6 st totalt .
    Försvinner som sagt inte med kortison utan bleknar av sig självt efter ett tag. Ibland är de borta i flera veckor isträck. Men när de väl blossat upp tar det evigheter innan de försvinner...
    Hennes eksem ser något bättre ut idag. Har fortarande ingen aning om vad det berodde på...
    Jag tycker fortfarande att det ser exakt ut som barnens äggfläckar...

Hur gick det med ditt pricktestande?
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-02-24 13:34:51 följande:
    förresten, någon som vet om det finns någon endaste smörgåsskinka som inte innehåller druvsocker? jag (& mina barn) är allergiska mot både vete & majs, så inget druvsocker funkar. jag åt en färdigrätt med druvsocker i häromkvällen, & svällde upp så mycket om magen att jag såg gravid ut. lade tom ut en bild på facebook & lurade halva vännerlistan att #3  var på gång Skrattande
    Maken kom igår och sa att Johanssons släppt nya produkter "utan allt konstigt". med sirap i som enda "konstiga". Men har inte kollat själv. Kolla upp deras nya skinka med andra ord!
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-02-24 14:55:50 följande:
    Kavat: ja det verkar som om de gör det. Ska se till att skriva ner lite och prata med dem på dagis igen nästa vecka. Det måste ju vara nåt. Nu har han sovit klockrent i 1 veckas tid (i o för sig sjuk men generellt sätt brukar de ju sova sämre vid sjukdom men han har sovit mkt bättre)
    Bara torr om kinderna men den där elefanthuden är borta
    Här har ju han varit skitkass hela veckan i ansiktet och surprise - not. De har haft vanligt bröd till lunch alla dagar denna veckan... Suck!
    Vad f-n gör man? Han brukar se ok ut när de inte äter bröd till lunch. Och han har personal till honom enbart vid bordet och efteråt och som städar...
    De kan inte göra mer känns det som och ändå ser han brännskadad ut när han kommer därifrån när de andra ätit bröd till lunch. Gråter

Usch, vad ledsen jag blir... Kan ju inte förbjuda dem att äta bröd...
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-02-24 15:26:47 följande:
    blir det någon skillnad om han får aerius? 
    Han hade aerius idag i kroppen men ser värre ut än igår.. Men så var det ju bröd till maten idag också...
    Det hade väl varit "ok" om det sällan hände och det bara var på kinderna men när sömnen blir störd, magen blir kass, klåda i hela kroppen och eksem överallt så påverkar det hans humör väldigt mycket dessutom...

Och det är vårat bröd och han har eget smör/leverpastej osv...  Vet liksom inte vad de ska göra mer. Det enda vore att helt ta bort brödet, men det funkar ju inte. Han sitter redan i "eget" rum med två personal (en till "bara" honom) vid bordet och några barn.
    Städ av golv direkt efter men det är ju ändå 16? barn och vuxna som går genom lokalen och tvättar sig osv och de andra får på kläder osv.
  • Kavat
    t0va skrev 2011-02-24 15:26:18 följande:
    Han kan inte sitta i ett eget rum och äta när det serveras bröd. Inte så kul men då kanske ni ser ifall det blir bättre om han inte är superkänslig, har inte koll. 

Vet bara att på en förskola som jag jobbade på så satt ett allergiskt barn i eget rum med 2 kompisar och personal för att han inte skulle få i sig något han inte tål. Minns inte vad det var för allergier.  
    Han gör redan det...
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-02-24 16:25:58 följande:
    Jag lär nog aldrig få reda på vad dotters fläckar beror på, men ni får gärna meddela vad pricktesten visar. Är det ägg de inte tål kanske det är likadant för min höna.
    Vi har ju iofs såser i kylen som innehåller ägg. Och de hade ätit ägg på barnens dagis i tisdags. Men hon är ju hemma pga av astman men har ju varit med upp och hämtat stora..
    Aja, det är bara att smörja på och hoppas det ger med sig så småningom :)
    Tål hon fisk? Kan hon reagera luftburet på det? Eller är det nötter, men det finns ju inte på dagis..
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-02-24 18:21:45 följande:
    Fy vad tråkigt

Idag har vi konstaterat att W reagerar på luftburet ägg 30 min efter avslutad middag så börjar han kräkas och har nog kräkts upp hela portionen gröt.
    Nej, vad jobbigt med luftburet.
    Men skönt att VETA ändå på ett sätt gissar jag.
  • Kavat

Jag hade gett mjölkfritt margarin till mina utan tvekan.
    Risdryck får man ju också ge i välling osv och där är ju också pyttelite salt tillsatt, men inte mer än vad som finns i kroppen har jag för mig Miralicia skrev en gång för länge sedan.

Svar på tråden Allergitråden