• Kavat

Allergitråden

ELI 79 skrev 2011-02-22 18:28:47 följande:
    nu har han kallskrikit i 30 minuter. han beter sig som han gjorde när han fick vete i sig förut. bara skriker, ligger på golvet och sparkar, inget är bra, han slåss och man får inte ta i honom. Det har man inte fått göra på hela dagen, så fort jag tagit i honom har han skrikit! :-S
    ELI 79 skrev 2011-02-22 18:31:55 följande:
    det konstiga är att han inte är speciellt magsjuk, missförstå mig rätt. kräkts 3 ggr sedan i går lunch (alla ggr i går) haft tre lösa avföringar i går, en i natt och en i dag...så sen i natt hra han bara haft EN lös avföriing. Han har inte ätit något men han har fått i sig ca 3 dl vätska och 3 isglassar i dag...
    Isglass utan vete????

Isglass med "vete" dextros, druvsocker? Om han inte fått i sig något annat att äta så blir ju koncentrationen rätt stor, så även om han klarar det annars kanske det inte funkar nu...?
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-02-22 18:52:14 följande:
    det är de där kalasglassarna...tror i o för sig att det är dextros i dem han har ju inte reagerat på dem förut...hmm får ge honom saft ist!
    De tål inte min lille... Men reagerar inte med kinderna på dem tidigare...

Frys in stark saft! Blåbärssoppa kan man också frysa in! Har du inga glassformar så frys i amal mugg och sätt i en sked som pinne?
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-02-22 20:08:26 följande:
    NU åker jag in med honom. Han somnade igen nu efter knappt 2 timmars vakenhet varav första 40 mintrarna var gallskrik och resterande tiden satt/låg han bara i sängen!
    Bra, hoppas det går bra! Kram!
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-22 19:55:23 följande:
    Idag var vi på bvc, lillan har gått ner ytterligare 100g på 6dagar, det är 300g på mindre än 3 veckor.
    Är det mycket? Jag som tyckt hon ätit så bra och var helt säker på att hon skulle ha ökat.
    Fick gluten svaren och de var negativa. Nu skulle vi utesluta mjölk och provocera. Fick en tid för återbesök om 2mån och har då inte vikten vänt med mjölkfrikost så skulle de ta något annat glutenprov så hon var absolut tvungen att fortsätta äta gluten. Stackarn har inte gjort annat än att skrika idag, jag överdriver inte om jag säger att hon skrikit 95% av all vaken tid. Hur mycket kan man skrika över en förkylning egentligen? hmm.. Är helt slut. blir nog sängen extremt tidigt ikväll.

K Kavat: Ingen fara!
    Hoppas det funkar bra nu med nya pumpen!

ELI: Stackars liten! Hoppas verkligen han är bättre tills imorn.
    Man ska inte vara snål med att åka till sjukhuset "för ingenting" Jag brukar också skämmas om jag skulle åka dit och inget är fel, men det har bara hänt någon gång. Funderar jag ens på att åka in brukar det vara något.
    Som ni redan påpekat, hellre en gång för mycket än en gång för lite.
    Känner mig helt knas, för många nya samtidigt. Men ni utesluter väl redan mjölk?

Lita på dig själv säger jag. VET du att det är gluten hon reagerar på?
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-22 20:15:37 följande:
    Just det.
    Läkaren ringde ju förut om lillans provsvar, men när hon sa hur vi skulle göra för att utesluta mjölk så sa hon att vi ska göra det i 14 dagar och på den 15e dagen skulle vi blanda en flaska med hälften mjölkbaserad välling med enago. eller allra helst 1/4 Nan med 3/4 Nutramigen. När jag läst här så ser jag ju att det är alldeles för kort tid att utesluta och alldeles för mycket att provocera in. eller har jag fel?
    Nej du har rätt.
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-02-22 20:52:03 följande:
    jahapp, där lärde jag mig nåt nytt. jag har inte ens tänkt på att bovete skulle kunna vara kontaminerat, men det är ju klart att det kan vara det. då får vi testa om vår bovetetolerans då, eftersom jag & sonen åt bröd bakat på just Saltå Kvarns bovetemjöl förra helgen då vi fick knasiga magar.
    ELI 79 skrev 2011-02-21 08:59:40 följande:
    Tes 75: jag menar pommes frites som man äter ute som de friterar i samma olja som annat.

Rätta mig om jag har fel men tror inte det behöver stå spår av vete om det är under gränsen för godkänt för gluten. Har iaf aldrig sett "spår av vete" på nåt för då skulle det ju t ex stå på havreflingor, rågmjöl etc för det finns ju spår av vete i allt sånt som inte är naturligt glutenfritt...
    det har du rätt i.. fanken, vi äter ju massor med pommes frites, chips & potatisbullar hemma. sonen ratar kokt potatis & hemmagjorda potatisklyftor.
    Min kille reagerade på Saltå Kvarns majsmjöl medans Risentas och GoGreen funkade bra. Jag kontaktade dem och de sa att de inte har någon märkning än och kan inte därför garantera att det är fritt från andra sädesslag, även om hon sa att det borde vara det typ..? Men i och med att vi testade flera gånger och det sammanföll varje gång så har inte jag vågat använda det. Varför riskera något i onödan liksom..?
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-22 20:20:13 följande:
    Nä, jag tror ju att det är mjölk eftersom hon var dåligt redan när hon åt enbart ersättning.
    Vi utesluter ju mjölk redan men gjorde det trots att de sagt att vi absolut inte skulle göra det.
    Hon blev ganska paff när jag sa att vi redan uteslutit men argumenterade inte att vi gått emot vad de sagt.
    Mer olja i maten?

Har ni vågat testa Nutra igen. Annars testa Pepticate eller Althéra är mit råd. Då har ni testat vassle. Eller då Profylac, men den smakar inte lika gott.

Men har hon skrikit hela dagen idag ändå? Trots mjölkfritt och ingen Nutra?
    mithrandil skrev 2011-02-22 19:55:23 följande:
    Idag var vi på bvc, lillan har gått ner ytterligare 100g på 6dagar, det är 300g på mindre än 3 veckor.
    Är det mycket? Jag som tyckt hon ätit så bra och var helt säker på att hon skulle ha ökat.
    Fick gluten svaren och de var negativa. Nu skulle vi utesluta mjölk och provocera. Fick en tid för återbesök om 2mån och har då inte vikten vänt med mjölkfrikost så skulle de ta något annat glutenprov så hon var absolut tvungen att fortsätta äta gluten. Stackarn har inte gjort annat än att skrika idag, jag överdriver inte om jag säger att hon skrikit 95% av all vaken tid. Hur mycket kan man skrika över en förkylning egentligen? hmm.. Är helt slut. blir nog sängen extremt tidigt ikväll.

K Kavat: Ingen fara!
    Hoppas det funkar bra nu med nya pumpen!

ELI: Stackars liten! Hoppas verkligen han är bättre tills imorn.
    Man ska inte vara snål med att åka till sjukhuset "för ingenting" Jag brukar också skämmas om jag skulle åka dit och inget är fel, men det har bara hänt någon gång. Funderar jag ens på att åka in brukar det vara något.
    Som ni redan påpekat, hellre en gång för mycket än en gång för lite.
  • Kavat
    saffe skrev 2011-02-23 08:28:55 följande:
    Det verkar som att det dykt upp ett nytt allergi-symtom på yngsta tjejen: röda, varma, kliande fotsulor.. Någon som varit med om det? Jag trodde hon hade fått fotsvamp, men bvc säger att det borde vara vitt och fjälligt då. Hon är vaken om nätterna för att hon ligger och gnor fötterna mot varandra. Jag tyckte det blev lite bättre när jag smort med hydrokortison och gett Aerius till natten, men inatt var det värre igen.
    Det får jag! Vet dock inte om det är samma och vad det beror på.
    Vet dock inte varför. Men vissa dagar om jag varit väldigt kall om fötterna och sen lägger mig under täcket så tar det en timme innan jag blir varm typ och sen blir de överhettade och kokar riktigt och kliar och sticker och gör ont. Men i mitt fall så räcker det med att jag lägger mig utan täcke en stund, alltså "kyler" fötterna, så försvinner även klådan. Men håller jag dem "överhettade" fortsätter det att klia.

Så alltså för mig är det för kalla fötter på dagen (kvällen) och för varma på natten...?
  • Kavat
    Mela78 skrev 2011-02-23 11:48:34 följande:
    Gillar han chips så kan det stimulera aptiten och så får han i sig salt.
    Toppentips! Och blåbärssoppa! Och choklad och allt vad du kan hitta på för gott som han gillar!
    Frys gärna in "glass" också. Det är alltid poppis. Hm, visst borde han väl tåla Sias hallonsorbé!! (guar bara vill jag minnas..?)
Svar på tråden Allergitråden