• Kavat

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-02-17 20:47:05 följande:
    Ja, jag kan tänka mig att det kommer bli enklare att hantera vad folk tycker sen när man är helt säker på att det verkligen är allergi det är frågan om. Nu känner jag mig bara löjlig och hypokondrisk när alla ska ifrågasätta mitt beslut om att utesluta mjölk utan läkares medgivande. Men ni i tråden hjälper mig mycket med att hålla fast vid min sak och det ska ni ha tack för! Hade jag inte kunnat bolla med er hade jag säkert gett upp mina funderingar precis som jag gjorde sist jag var in här och läste lite.

Jag får väl vara hur löjlig jag vill, jag vill mitt barns bästa, det är därför jag gör det här.
    Vet du vad det "roliga" är. Om du läser tillbaks långt och hittar gamla inlägg från de flesta här så har de flesta varit lika osäkra, kännt sig hypokondriska och bara fått höra att vi inbillar oss. Det är väl därför vi hänger kvar här och övertalar andra att faktiskt våga testa. Vad är det värsta som kan hända med att testa mjölkfritt. Du blir lite fattigare ett tag men du kan vinna en massa på det. Och skulle det i slutändan visa sig att det inte är allergi. Ja, då VET du det och slipper hålla på att gissa och inte veta.

Angående din son.. Det finns en hel del här i tråden som kommit på att deras äldre barn är allergiska när de yngres allergier uppdagats. När vi testade min son testade vi även min dotter, för hon hade ungefär samma beteende och utslag, och jajemensann, hon var också allergisk... Sen har inte allt visat på tester, men mina tål idag ungefär samma saker fast dottern reagerar mer på frukt och bär men är inte alls lika känslig mot sädesslag som sin lillebror. Hur minste är återstår att se. Han verkar känsligast av dem alla...
  • Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-02-17 20:46:24 följande:
    Det är verkligen jättesvårt att veta eftersom han mest verkar reagera med eksemen och det går ju upp och ner lite ändå. Kanske är bra ändå att göra som du skriver, med EnaGo's gröt. Dock står det att vetet och havret är dehyratiserat. Betyder det att veteproteinet är sönderslaget och inte kan utlösa allergiska reaktioner? Tänker att eftersom det är så med mjölkprotein kanske det även gäller för vete?

Ikväll såg Leo riktigt ful ut om kinderna. Blossigt röd och torr och eksemet på magen började flamma upp ordentligt igen. Han var supergnällig hela kvällen och inget är bra. Började fundera om han fått i sig något av det han är allergisk mot, men det enda han fått är majs, Nutramigen och potatis de senaste dagarna. Har gjort välling av Nutramigen igår och ikväll, genom att koka majsstärkelse och vatten och sedan blanda ner Nutrapulvret. Han har också ätit mycket majskrokar, vilket han älskar. Men inte borde väl majs utlösa någon reaktion, det sade ju läkaren inget om ifall han kunde vara allergisk mot.  
    Majs har nog läkaren inte ens testat... Hur länge har han ätit Nutramigen? Det finns ju de som är känsliga som inte tål den heller.
    Testa att göra välling med rismjöl istället och se om det gör skillnad. Och hoppa majskrokarna åtminstonde ett par dagar och se om det gör skillnad. Köp puffat ris från Vårgårda. Här funkar även Friggs osaltade riskakor (minns jag rätt är det mjölk i fabriken men de skyddar så gott det går från damm och i maskinen görs inget med mjölk, ring dem om du är osäker!)
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-02-17 21:00:17 följande:
    Majs har nog läkaren inte ens testat... Hur länge har han ätit Nutramigen? Det finns ju de som är känsliga som inte tål den heller.
    Testa att göra välling med rismjöl istället och se om det gör skillnad. Och hoppa majskrokarna åtminstonde ett par dagar och se om det gör skillnad. Köp puffat ris från Vårgårda. Här funkar även Friggs osaltade riskakor (minns jag rätt är det mjölk i fabriken men de skyddar så gott det går från damm och i maskinen görs inget med mjölk, ring dem om du är osäker!)
    Glömde ju ena frågan. Vete och havre i Enago reagerar du på om du är allergisk mot det. Vet inte exakta innebörden dock av ordet.
  • Kavat
    Mama Law skrev 2011-02-17 22:18:16 följande:
    Idag har jag varit i kontakt med lokaltidningen om allergianpassningen. Så i morron ska jag dit för att berätta om varför anpassningen måste till. Ett försök att minska okunskap och få en förståelse för de speciella behov som föreligger. Är nervös men det ska nog gå bra.
    Hejja dig! {#emotions_dlg.flower}
    Hoppas det går bra!
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2011-02-17 22:21:20 följande:
    Wow. Så bra resultat väntar inte jag mig. Främst vill jag kunna jobba med någon som har katthår i kläderna. Sen vill jag kunna vara hemma hos folk med katt i någon timme utan att bli dålig trots medicin. Och sen är drömmen att kunna vara hemma en kväll hos någon med västa sortens allergikatt - som hos Kavat t.ex. {#emotions_dlg.flower}  Mer än så tyckte inte mottagningen jag skulle hoppas på, om jag tollererar behandlingen. Visst rätt stor risk att inte göra det just mot katt.
    Äsch, vi kan grilla på vintern också!
  • Kavat

OLW har släppt nya chips Dill & Gräslök SUPERCHIPS utan mjölk i!!!! Jag ringde OLW och dubbelkollade för jag litade inte riktigt på att de tänkt till.

(Finns nog 2 andra dill & gräslök från OLW med mjölk, så läs noga)

• Kavat
    Tibell skrev 2011-02-18 08:20:28 följande:
    Går det mäta rast på olika skalor ? För när
    Läkaren ringde mig angående provsvar sa hon att efter 0.10 var det godkänt. Men när jag sedan googla verkar det inte stämma. Begriper nada
    ?
    Vad menade hon med godkänt? Visade det något eller inte?

Skalan när mina barn tagit RAST har varit från 0-6 eller 7.
    Över 0,10 går att mäta och över 0,12 så är det en "reaktion" men över 1 är det allergi.. OM jag minns rätt...? Men sen ska man ju alltid gå på reaktion och det är inte alltid testet motsvarar verkligheten.

Dottern som inte tål det minsta soja och blev dålig på många sätt hade 0,12 på soja, men hon har ju enbart sena reaktioner på soja (vad vi märkt) så hennes reaktioner syns ju inte på RAST. Men hon hade ändå reaktion, fast ingen egentlig allergi enligt RAST. Är du med?
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-02-18 18:51:25 följande:
    Allt under <0,35kU/l räknas till RAST-klass 0,
    För att räknas som positiv reaktion så ska det vara rastklass 1-6, dvs att själva värdet på mängden IgE-antikroppar ska vara mer än 0,35 kU/l
    Fördelningen mellan de olika RAST-klasserna finns tex på slutet av dokumentet här:
    www.transfusionsmedicin.se/upload/SU/omrade_m...
    Tack!
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-02-18 19:31:45 följande:
    Ni som har lite äldre barn som varit förstoppade, vad har det visat sig att de varit allergiska mot?
    Vuxen - gluten och majs.
  • Kavat
    Zvartaliljan skrev 2011-02-19 11:49:09 följande:
    Hej hej, fick tips om den här tråden efter en tjej sett bilder på min son och hört om hans magproblem och astmabesvär..
    Så här ser min son ut om kinderna väldigt ofta, och det är inte för att han är varm...

Han har sovit dåligt sen jag slutade amma, mycket gasbesvär och sover max 1-2 timmar i taget på natten.
    Astmabesvär började komma nu vid 1 års ålder. Får både pulmicort och airomir men verkar inte hjälpa...

Fick tips om veteallergi och att ni ska veta mer om det här? Googlade på det men hittade ju typ ingen information alls om det!
    Halloj!
    Låter som du har hamnat i rätt tråd.
    Ser onekligen ut som min kille också i kinderna när han var dålig...

Har han några allergier som ni vet om? Har ni utrett allergier alls?

Det vanligaste är ju att man misstänker mjölkproteinallergi när man har astma, men precis som du skriver så har faktiskt många av barnen här i tråden med veteallergi just de där ilsket röda kinderna.

Steg ett brukar vara att vända sig till en bra läkare, om ni inte redan har utrett allergierna. men de växer inte på träd, trots att de på pappret står att de är allergiläkaren, allergologer och allt vad det kan vara... Vart bor du?
    Steg 2 om de utrett att han inte är allergisk enligt RAST eller pricktest är att antingen göra lapp/patchtest eller utesluta det man misstänker ur kosten och se om han blir bättre då han verkar ha sena reaktioner som magont, eksem, sömnsvårigher ofta är.

Vanligaste allergierna bland barn är mjölkprotein, ägg, soja/baljväxter, vete (havre), fisk (torsk) och nötter.
Svar på tråden Allergitråden