• Kavat

Allergitråden

JPL skrev 2011-02-09 12:15:24 följande:
    Ursäkta men det låter lite manipulativt tycker jag. 
    Du menar min mamma nu va? Drömmer
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-02-09 17:16:05 följande:
    Finns det prickikorv utan allt ?

http://www.scan.se/sitebase/default.aspx?page=sitebase/produkt.aspx?prodId=6308&cat=1&ref=1&pageId=1380

http://www.scan.se/sitebase/default.aspx?page=sitebase/produkt.aspx?prodId=6235&cat=1&ref=1&pageId=1380
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-02-07 18:21:40 följande:
    Idag fick vi lillhönans provsvar. Som väntat visade det inget på soja, sädesslagen eller ägg. Men läkaren var inte alls förvånad eftersom hon har sena reaktioner där. Dock INGA som helst tvivel om att hon inte tål det, reagerar super tydligt på väldigt små mängder. Men ägg vet vi ju inte riktigt eftersom vi aldrig kunnat provocera. Den enda gången hon fick testa fick hon massa massa prickar/eksem dagen efter och bajsade grön diarré i 2 veckor. Sedan dess har vi inte vågat prova. Däremot upptäcker vi att hon får röda torra runda fläckar som flagnar när vi andra äter ägg. Hur hade ni gjort..provocerat ?
    Tibell skrev 2011-02-09 20:36:40 följande:
    Jag har ju ingen aning om vilken de använder på dagis! De har nog bara gett henne den idag och igår tror jag! För innan har hon nog inte haft något pålägg ?
    Vi har aldrig prickigkorv hemma eftersom hav alltid trott att alla innehåller mjölk!
    Men något knas har hon ju fått i sig tyvärr :( de röda torra runda har hon haft ett par dagar.. Men all annan eksem är nya :( får fråga imorgon !
    Det låter som att hon reagerar luftburet på ägg. Äter de ägg på dagis? Äter de såser av ägg. På mina barns dagis är de så himla duktiga på att poängtera att de minsann tagit bort ägg nu och ingen äter kokt ägg.
    Men kokt ägg är ju inte alls lika "farligt" som de kalla majonäsbaserade såserna de brukar ha då och då...

(De har inte enbart tagit bort för vår skull, för det var en till som reagerade med astma när de ätit ägg. Jag tycker dock det låter konstigt att han reagerar mer (om han nu gör det) luftburet på kokt ägg än på majonässås?
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-02-10 14:26:47 följande:
    Nu har jag pratat med dagis och köket och vi har alla kommit fram till att det måste vara antingen äggen de andra barnen ätit eller smulorna hon fick här hemma! För all annan kost hon ätit är ok.
    Det kan ju mycket väl vara så att något barn som ätit ägg stoppat en leksak i munnen direkt efter och sedan delat med sig till dottern.
    Eller så är hon bara så känslig för sädesslagen att hon reagerade på smulorna.

Dagis skulle ha ägg nästa tisdag med och blir hon dålig igen ville de inte ha ägg där mer.

Hennes eksem ser redan bättre ut efter massa smörjning. De torra runda fläckarna kommer dock aldrig försvinna känns det som . De som suttit på benet har varit där sedan helgen och det enda som händer är att de blir torra och hudfärgade för att sedan blossa upp igen. Känns inte som att kortisonkrämerna hjälper !? Men hon lider inte av dem i allafall :)
    Men de beter sig väldigt ägglikt.. Eller vad säger ni ?
    Låter som ägg, iaf som mina barn hade. Men de kanske blossar upp av luftburet ägg och då kan ni inte kanske inte ens ha ägg i huset, dagis osv...

GÖR ABSOLUT INTE EN ÄGGPROVOCERING!
  • Kavat
    Findusfideli skrev 2011-02-10 08:56:59 följande:
    Hej alla! Jag måste bara börja med att säga att vilken kunskap ni besitter i den här tråden! Det är tack vare allt jag läst här som gjort att jag fortsatt hålla linjen om mjölkallergi, trots tveksamheter, för min mellangosse. Han var förstoppad i ett halvår och nu med mjölkfritt har vi kunnat halvera dosen medicin mot den.

Jag bara måste fråga om ni kan svara på om ägg kan ge dålig mage, sömnproblem och allmän gnällighet? Min pojke som snart är sex månader har sovit uselt, varit gnälligare än vanligt och magen har varit sämre nu när jag testat äta ägg i fyra dagar. Han helammas ännu. Samtidigt ser han ut som vanligt i huden. Det blossar upp lite i huvudet och kliar lite då. Jag har ingen att bolla mina tankar med, då det ofta bemöts med: men så reagerar man nog inte när man inte tål något. tror du att det kan bli så av så lite? Det är ju det jag inte vet..

Sedan undrar jag också över hur bebisar som ammas brukar bajsa, lite konstigt kanske, men jag har inte ammat mina två tidigare gossar helt. Frågan kanske inte riktigt hör hemma här.. Min lillpojke bajsar flera gånger per dag och det är oftast som färgat vatten, som sjunker in i blöjan på en gång. Åtminsone en gång om dagen får vi byta kläder då det liksom sprutat ut, då oftast i ryggen. Det luktar ofta riktigt konstigt tycker jag. Brukar det vara så vanligtvis? Om någon vet och vill svara..

Och ni som verkligen satte ner foten, packade ihop och drog: imponerande! Själv kanske man skulle testa det någon gång i stället för att bara le och försöka förklara.
    Håller med om att ägg kan ge dålig mage. Jag upplever att det är vanligare med klåda av äggallergi än mjölkallergi, eller vad säger ni andra?
    Och ja, det kan absolut bli stora reaktioner av "så lite" genom amning. Jag skulle föreslå att du tar bort minst en månad och sen kan du ju själv göra bedömningen om han blivit bra och det är värt att prova ägg igen. Annars så är ägg något som jag upplever rättså lätt att plocka bort ur kosten. Kolla gärna i äggtråden för lite mer tips.

Jag kan bara tala för mina 3 barn, men alla får racerbajs så löst att det ofta hamnar i nacken typ när de får i sig saker de inte tål. Denna lille jag har nu har bara haft "racerbajs" enstaka gånger. Och då har vi kunnat härleda till andra allergiska reaktioner, dvs på honom är det jätte tydligt att när jag äter viss mat så bajsar han därefter.

I vanliga fall luktar han bajs just ingenting, fräter inte och är rätt gult lite kornigt kesoaktigt ibland i, men inte jätte rinnande men heller inte fast.
    När han får i sig saker han inte tål så är det som mina andra barn (med oupptäckta allergier) som bebisar, luktar illa, fräter och bajset blev slemmigt och löst och ja, får raketfart.
  • Kavat
    crazy hannah skrev 2011-02-10 08:23:14 följande:
    Hej...

Nu när äntligen barnen blivit allergi fria så är det kanske min tur SUCK,,,

Lite frågor om glutenintolerans...  Skall på måndag göra en sigmoideoskopi för att utreda mina symptom=

diarre i över fyra veckor ca 3-5 gr per dag med något undantag
    viktnedgång utan anledning ca 7 kg på 3 månader och 13 på 9 månader
    nedstämdhet
    trötthet
    uppblåst mage sedan diarrerna startade
    magkramp
    ont i magen mer efter mat (med gluten i) tills jag gått på to eller till jag f¨tt pruttat klart

har säkert glömt nått men ändå--

Igår testade jag själv att äta helt glutenfritt och upplevde förbättring med en gång var det bara en slump d¨det kändes som att problemen snabbt gick över eller kan det faktiskt ha hjälpt så snabbt. Jag bajsade endast en gång i går och då var det n'stan normalt, hade bara lite ont i magen precis innan jag gick på toa på kjvällen. visserligen var det D imorse...

Nån som vet hur snabbt en glutenfri kost kan hjälpa samt utreds glutenintolerans vi sigmoidseoskopi? eller tror läkarna kasnke mer på ibs eller nått liknande.. ?

TAcksam för svar/förslag/råd/

//Hannah
    Välkommen till klubben!
    Jag mådde absolut bättre på enstaka dagar utan gluten. Ok, man blir inte helt bra, men en stor skillnad. Jag fick min glutendiagnos för 2 år sedan.

Sen är det bra att ha diagnos ur det hänseendet att man inte bör fuska vid glutenintolerans då det kan ge farliga sjukdomar i förlängningen. Fuskar man med en allergi så gör det inget förutom att du mår skit och då är det ju självvalt...

Så precis som Miralicia skriver så är det bra att äta om du vill kolla om du är glutenintolerant. I övrigt har jag nog inget direkt att tillägga i vad hon skrev, mer än att det är skönt när man äntligen kommer på vad det är som gör att man mår skit, så man kan undvika det!
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-02-10 17:00:42 följande:
    Hur vanligt är det att en som reagerar på ägg även reagerar på kyckling?
    Vet inte faktiskt... Min son gör det inte. Han hade 3 på rast när han kollades vid 7 månader och får nässelutslag vid kontakt. Reagerar inte luftburet vad vi har märkt, men har inte ägg hemma.
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-02-10 20:02:11 följande:
    Anledningen till att jag funderade är att W har fått barnmat med kyckling och kräkts mängder efter det. Den ena stod det att det kunde vara spår av ägg på men inte den andra. Kräkas på det sättet gör han bara när han fått ägg.  Jag har inte tillagat ägg hemma på länge. Familjen fick äta äggfria hemgjorda potatisplättar häromdagen.
    Den med spår av ägg låter ju inte så konstigt. Men vad var det mer i den andra. Tål han det andra i den?

Det är ju lite lurigt om han nu är så känslig. Men annars så får ni väl testa enbart kyckling som du gjort själv. Men sen är det olika från kyckling till kyckling om jag har förstått det rät. För det beror väl till viss del på vad kycklingarna matats med för foder, om jag har förstått det rätt.
    Miralicia? :?
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-02-10 19:58:15 följande:
    Nu känner vi oss ganska säkra på att sömnen inte har något med allergi att göra. Han är nog bara sån. Han påminner väldigt mycket om mig; duracellkanin och behöver inte så mycket sömn

Mage, eksem och humör = veteallergi (och känslig är han helt klart!)

Ikväll fick jag ett bevis på att OM han hade haft ont i magen på natten så hade han helt klart kunna uttrycka det för oss. Han pratar ju väldigt bra för att vara 2 år men man vet ju ändå inte om de kan uttrycka vissa saker.
    I kväll har han varit grinig och han har flera gånger sagt "aj mamma, ont vass tand" och jag har undrat lite, men till slut när han upprepade dessa massor av gånger så kände jag i munnen och nog sjutton är det en kindtand på g.

Känns ändå som om vi börjar reda i allt detta.
    han mår bra nu och verkar inte alls må dåligt på något vis och det känns bra!! trots att han inte sover så mkt så blir han inte grinig eller stökigare än vanligt osv. han verkar inte trött, han somnar inte när vi åker bil osv så han behöver nog helt enkelt inte mer sömn än så
    Skönt om ni vet vad som är vad.

(Men min son som nu är 3,5 år har pratat tydligt många år har som sagt aldrig klagat på magont när han fått i sig vete även om han är vaken på natten och inte kan sova och får diarrëer och därefter eksem... Så jag är inte helt säker på att han verkligen har ont i magen och att det är det som gör att han inte sover. Utan attt det är "allergi" i kroppen som gör att han inte kan sova av någon anledning. Så nu fick ni mer att fundera på. )
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-02-11 22:25:33 följande:
    Med tanke på hur lite kyckling det är i maten så vore det konstigt om han reagerat på dem. Men faktum är att han inte har kräkts i dag och somnade redan kl 20. 
    Dessa två är det som han har fått prova ca 1 tsk och båda gångerna kräktes han mängder från 1 tim efter maten tills han somnade vid 21. 

www.nestlebaby.com/se/baby_nutrition/products...

www.semperbarnmat.se/produkter/varmratter/fra...
    Morot? Det och kyckling var väl enda gemensamma nämnaren egentligen...
    Eller så är det ärtor och vete?
    Snillena speckulerar. Du får testa en sak i taget.
Svar på tråden Allergitråden