• Kavat

Allergitråden

Tibell skrev 2011-02-10 21:29:10 följande:
    Det verkar inte bättre än att jag börjat reagera på vetestärkelse :( känner igen magontet som "allergiont" och det kom ganska direkt efter jag ätit 3 glutenfria smörgåsar men som innehåller vetestärkelse. Det eller så berodde det på att jag drabbades av dumhet och använde den vanliga brödrosten :(
    Ska göra pricktest om 2 veckor.. Spännande spännande !!
    Usch då...

Visst är man helt sjuk som tycker det är spännande!
  • Kavat

tes, det verkar inte bättre än att jag också får ledvärk från majs...
    Majsstärkelse verkar funka, men det innehåller väl lite proteiner... Garbos quinoabröd funkar bättre än Moillas flatbröd t.ex Majsmjöl ger mig klåda och förstoppning och ledvärk vad det verkar..   Men funkar i mindre mängder.

• Kavat

Här funkar inte Althéra alls. Testat 4 gånger nu och sista gången var maken hemma för att han själv skulle få se och komma till samma slutsats som mig...  Drömmer Vilket han gjorde.

Har dock lite beslutsångest om vad som är bäst att testa härnäst då det är fiskolja i Pepticate och fisk är jag hundra att han inte tål även den vasslebaserad som Althéran), Profylac är vassle om det nu är vasslen han reagerar på. Nutran är det sojaolja i och soja finns väl en stor risk också med tanke på hans syskon så nu blir det Neocate. Men den innehåller majs... Eller ja, det är ju glukossirap av majs som ju både jag och sonen inte fixar helt. Men, men någonstans måste vi börja...

Han är nu 6 månader fyllda och vi har inte börjat med smakisar och hade väl tänkt att försöka lite med gröt men vill ha någon ersättning som funkar först så vi kan berika gröten... Han verkar vara betydligt mer känslig än sina syskon om man säger så, så vart det här slutar får vi se... I den här takten så kommer vi väl inte veta det innan han är några år..

• Kavat
    2små2stora skrev 2011-02-11 22:34:44 följande:
    Han har inga problem med att äta ren morotspuré.

Vete är det i gröten och den funkar den med. 

Skulle vara ärtor då. Baljväxter äts det inte mycket här i huset. 

Att hitta vad de reagerar på kan göra en galen. Nu ska jag gå och köra lite dreamfeed för annars kommer jag att sprängas i natt. 
    Spår av ägg och ärtor eller citron då? Ja, du lär ju märka det...
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-02-12 08:59:28 följande:
    Kavat: sojaoljan ska vara fri från proteiner i nutran. Den rekommenderas till barn som är allergiska mot mjölk och soja.

fortsätter med kalops några dagar för den funkade bra sedan ska jag testa med Hipps potatis majs och kalkon.
    Jag vet. Och Althéran ska de heller inte reagera på... Alltså ingen av de mjölkfria ska de ju reagera på och fiskoljan ska de inte reagera på osv... Men med tanke på storebror och hans känslighet mot allt som han inte "ska" reagera på (tänker då främst på det runt vete...) hur liten reagerar på några teskedar Althéra och på något varenda gång vi är utanför dörren typ, så vet jag inte om jag har lust att chansa mer.. Börjar bli trött på att aldrig få sova och han behöver få något i sig mer än min mjölk.
    Så jag vill få någon ersättning att funka nu, eller ja, helst för några veckor sedan...

Trållmor, jo, det är dig och SusieQ och några till jag minns som haft det besvärligt som fått byta ersättning x antal gånger. SusieQ gick byta 5 gånger. Inte ens Nutramigen AA funkade men hon vet inte om det är sojan eller majsen (troligtvis sojan kanske?), men tydligen funkade Neocate trots majs.
     Neocate funkar även till Angels C trots majs, så jag tror det får bli första chansningen. Jag orkar verkligen inte hålla på och testa mer, veckorna bara går utan att vi kommer någon vart och nu känns det verkligen som att han behöver en ersättning som funkar.

Fast jag är lite ledsen att Althéran inte funkade för vad den smakar gott jämfört med Profylac!
  • Kavat
    trållmor skrev 2011-02-12 09:41:54 följande:

Jag kom på en följdfråga Hur lång tid efter ett allergenintag har era barn fått nässelutslag? Och då menar jag med säkerhet på vilken allergen det handlar om (inga gissningar på allergen, men det gör inget om ni gissar tid).

Efter händelsen igår med sellerin, så finns det ett osäkert kort med i leken. Dock låter det väldigt långsökt att reagera så starkt så långt efteråt. Det är därför jag vill höra hur lång tid det har gått för era barn att få nässelutslag från att de blivit utsatta för en allergen.

Fem minuter ungefär. Kanske lite längre... Både med ägg och havregrynsgröt.

Men ägg hann han ta i ägget, in på toa och tvätta av honom, tillbaks 5 meter och ta i ägget och så kom klådan. Jag tror klådan kom från första ägg-hälsningen...

Men då har han bara tagit i det, inte fått det i sig.
  • Kavat
    trållmor skrev 2011-02-12 11:08:22 följande:
    Det är bara nässelutslag jag undrar om. För mig känns det ganska självklart att det är selleri, för det kom under tiden hon åt och sen bara fortsatte det. Som värst ca 30 min efteråt, och då gav vi medicin och smörjde direkt. Kinderna var kanonröda (ej nässelutslag) och det var det som kom först, nästan som efter veteintag. Nässelutslagen kom allteftersom efter ca 5 min, värst på armarna.

Är det "jokern" så har hon alltså reagerat tre timmar efter hon har hållt i ett bröd med sojasläktingar. Låter det inte mer som en reaktion på sellerin då, och inte sojasläkting? För att bara hålla i ett bröd, vi såg att hon inte fick i sig nåt, kan det ge en sån kraftig reaktion efter så lång tid?
    Tror på selleri. Men brödet kan ni ju testa vid seare tillfälle. Bra att veta.
    Min erfarenhet av kontakt är att sonen reagerar mer på blöt havregrynsgröt än torrt (lapptest funkar ju också så med gröt), inte så konstigt. Men då borde väl risken att det var brödet vara ännu mindre...?

Har ni inte Heinz ketshup hemma? Selleri finns ju ibland i kryddblandningar.

Fördel, selleri måste vara märkt enligt livsmedelsverket!
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-02-12 09:51:01 följande:
    Kavat: Har du tittat på sempers nya mjölkfria välling från 6 mån? De har inte lagt ut den på hemsidan men den ska tydligen finnas i butik. 

Ni får be om att få en burk av varje sorts ersättning och prova er fram.  Han kanske tål något som ni inte alls väntar er att han ska tåla.
    Nepp, än har han inte ens fått smakis på potatis eller ris. Så någon färdig gröt även om det "bara" är ris, sojalectin och lite annat ? får vänta.
    Funkar ersättningen så är det ju lätt att göra egen risgröt. Om ris funkar, men det tror jag eftersom jag äter en del.

Han får  reaktioner av det mesta så jag är nog ytterst försiktig, men vi fixar inte mer stora allergiska reaktioner. Sen äter han medicin för refluxen och ätit pc för urinvägsinfektionen och i dag ska han byta den medicinen så det är en massa andra saker som kan ställa till det och jag vill vara säker på vad som orsakar vad. Sen hade jag mått bra om jag hade kunnat variera min kost lite mer.

Föresten vet du eller någon annan varför man ska ge Trimetoprin på kvällen?
  • Kavat

Läkaren hade skrivit "ges på kvällen". Eftersom det kan uppstå en del biverkningar så tycker jag det låter knasigt att ge det på kvällen, men men. Vi får väl testa och se.

Dessvärre har lillskiten återigen fått i sig något. Eller jag fått i mig något. Nu när maken tog och bytte till pjamas så har han utslag av kisset igen. Han är även högröd i ansiktet. Suck!
    Vilket betyder att det är något nytt/annat också som ställer till det. Nu börjar han ju bli lite mobil också och stoppar ALLT i munnen. Är så less på det här.

Angel, vad hette de där klubborna med täckande "kräm". Måste be om de för han blir riktigt kass överallt där kisset kommer, och då har han inte bajsat än, så det lär bli värre...

Tur i oturen att man har totalkoll på vad jag stoppar i mig. Bara lite för mycket felmarginal med allt han suger på själv...

• Kavat

Kan väl tillägga att han precis får den nya medicinen, så det är inte den som är orsaken...

Svar på tråden Allergitråden