mithrandil skrev 2011-02-16 20:34:25 följande:
Ja, hon sa att vi inte fick ta bort gluten innan det var fastställt, men hon förklarade inte så utförligt som du.
Nu förstår jag varför, men samtidigt är det ju sjukt att tillsätta ännu mer.
Hon äter nan 2.
Vi har ju tidigare uteslutit mjölk från sonens kost när han var i ungefär samma ålder och då behövde vi ingen dietist och jag tyckte inte det var speciellt krångligt. det svåra var att få i honom mat för han tyckte inte om mjölkfri mat förutom nutramigen och det kunde han ju inte enbart äta.
De gjorde 3 prickar, 1 för mjölk, 1 positiv och 1 neg eller hur hon sa.
en prick skulle ha reaktion, en skulle inte ha det och så var det ju mjölken då.
Sista pricken fick hon en jättestor reaktion på precis som hon skulle men de andra var bara lite röda men utan svullnad.
Sist jag tittade så hade hon en liten röd prick, typ som ett litet utslag eller så och det var vid 18 ungefär. testet gjorde de strax innan 12.
2busfrön: Okej tack!
t0va: Tack så mycket! Hoppas också det kommer hända något och det snart för annars kommer jag att på eget bevåg utesluta mjölk. det är det min egen känsla säger mig att det är, även om läkarna vi träffade tyckte det var osannolikt. de sa att reagerar man på en produkt med mjölk reagerar man på alla.
Vad tror du själv?
Jag sökte tillbaks (tog visa endast dig) och läste vad du skrivit tidigare här och ja, "på den tiden" fick hon enbart ersättning (alltså inget gluten alls) och då tyckte du att hon var dålig så det talar ju helt klart för mjölkprotein. Sen visst det skulle kunna vara gluten också, men skulle nästan kunna sätta något på att det åtminstonde är mjölkprotein som hon är allergisk mot.
Hon reagerar ju uppenbarligen på mjölk överhuvudtaget och din beskrivning att hon reagerade mer på kvällen (välling) med att vara gnälligare än under dagen när ni inte hade ersättning. Ja, det förklaras ju av att hon inte tål mjölk.
Det brukar vara så att det är först när man tar bort något och sen tillsätter som man märker skillnaderna.
Det är hur många som helst som tagit bort mjölkprotein ur kosten. Inte bra att hon inte går upp i vikt, men det hjälper ju inte att ge det hon inte tål.
Sen OM det skulle vara gluten också så brukar det bli bättre utan mjölk, så visst finns risken att att det är både ock. Men oavsett så kommer hon att må bättre utan mjölkprotein, det är jag helt övertygad om.
Och nej, du behöver nog inte ge mer gluten än vad du ger om det nu skulle vara gluten. Enligt Miralicia så ska det räcka med någon macka i veckan för att hålla uppe skadorna i magen vid glutenintolerans, så jag skulle inte ökat intaget av gluten åtminstonde..