• Kavat

Allergitråden

Vi var hos dietisten igår.
    Hon hade lite tänkvärda ord och det var riktigt skönt att få prata lite med henne. {#emotions_dlg.flower}

Hon undrade t.ex hur det fungerar med släkt och vänner och när vi berättade om de smärre "katastroferna" så sa hon att det är jätte vanligt att man inte får acceptansen och förståelsen.

När jag berättade om att vissa hela tiden ifrågasätter om vi faktiskt är dåliga, om vi faktiskt är så känsliga osv. Då avbröt hon mig och sa "men överdriva massor måste man ju faktiskt göra för att det åtminstonde närma sig den nivå man bör hålla för att han ska må bra."
    Det finns ingen (jag möjligtvis en del av er) som kan förstå hur känslig han är och min mamma kan det absolut inte. Men det kändes såååå skönt att höra.
    Inte för att jag överdriver, men tjatar/påminner mamma kanske lite väl mycket. Men hon slarvar ju så mycket, glömmer av sig och så blir han ju dålig...

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-16 20:10:18 följande:
    Ja, det är ju lite det där som gör allt så förvirrande.
    Som du skriver, varför införa ännu mer gluten om de tänker att det kanske kan vara det?
    Och varför inte bara testa utesluta all mjölk för att se om det kanske hjälper?
    Varför skulle hon inte tåla ersättningen om det är gluten hon inte tål? Den innehåller väl ingen gluten?
    Vilken ersättning får hon?

Låter helt sjukt i mina öron. Jätte bra att de kollar upp gluten givetvis (bör alltid göras) men håller med dig. Jag tror inte de har tänkt överhuvudtaget.
    Mjölk är inte alls svårt att utesluta och det brukar de råda till om man misstänker mjölkproteinallergi.
    Gissar att de pricktestad. Kan du kolla hur pricken ser ut, om den är svullen och röd nu efteråt eller imorgon? Prickade de något annat? Vet du vilken som är mjölk i så fall?
  • Kavat

Kan ju tillägga att om man tar bort mjölkprotein ur kosten påverkar de inga prover negativt den närmsta tiden. Alltså alla prover kommer visa samma som om ni hade fortsatt med mjölk. Men tar man bort gluten ur kosten kommer "glutenvärdet" minskas allt eftersom och sen om det nu skulle visa på glutenintolerans så är det viktigt att äta gluten ända fram till en gastroskopi för annars så läker magen.

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-16 20:34:25 följande:
    Ja, hon sa att vi inte fick ta bort gluten innan det var fastställt, men hon förklarade inte så utförligt som du.
    Nu förstår jag varför, men samtidigt är det ju sjukt att tillsätta ännu mer.

Hon äter nan 2.

Vi har ju tidigare uteslutit mjölk från sonens kost när han var i ungefär samma ålder och då behövde vi ingen dietist och jag tyckte inte det var speciellt krångligt. det svåra var att få i honom mat för han tyckte inte om mjölkfri mat förutom nutramigen och det kunde han ju inte enbart äta.

De gjorde 3 prickar, 1 för mjölk, 1 positiv och 1 neg eller hur hon sa.
    en prick skulle ha reaktion, en skulle inte ha det och så var det ju mjölken då.
    Sista pricken fick hon en jättestor reaktion på precis som hon skulle men de andra var bara lite röda men utan svullnad.
    Sist jag tittade så hade hon en liten röd prick, typ som ett litet utslag eller så och det var vid 18 ungefär. testet gjorde de strax innan 12.

2busfrön: Okej tack!

t0va: Tack så mycket! Hoppas också det kommer hända något och det snart för annars kommer jag att på eget bevåg utesluta mjölk. det är det min egen känsla säger mig att det är, även om läkarna vi träffade tyckte det var osannolikt. de sa att reagerar man på en produkt med mjölk reagerar man på alla.
    Vad tror du själv?
    Jag sökte tillbaks (tog visa endast dig) och läste vad du skrivit tidigare här och ja, "på den tiden" fick hon enbart ersättning (alltså inget gluten alls) och då tyckte du att hon var dålig så det talar ju helt klart för mjölkprotein. Sen visst det skulle kunna vara gluten också, men skulle nästan kunna sätta något på att det åtminstonde är mjölkprotein som hon är allergisk mot.

Hon reagerar ju uppenbarligen på mjölk överhuvudtaget och din beskrivning att hon reagerade mer på kvällen (välling) med att vara gnälligare än under dagen när ni inte hade ersättning. Ja, det förklaras ju av att hon inte tål mjölk.
    Det brukar vara så att det är först när man tar bort något och sen tillsätter som man märker skillnaderna.

Det är hur många som helst som tagit bort mjölkprotein ur kosten. Inte bra att hon inte går upp i vikt, men det hjälper ju inte att ge det hon inte tål.

Sen OM det skulle vara gluten också så brukar det bli bättre utan mjölk, så visst finns risken att att det är både ock. Men oavsett så kommer hon att må bättre utan mjölkprotein, det är jag helt övertygad om.

Och nej, du behöver nog inte ge mer gluten än vad du ger om det nu skulle vara gluten. Enligt Miralicia så ska det räcka med någon macka i veckan för att hålla uppe skadorna i magen vid glutenintolerans, så jag skulle inte ökat intaget av gluten åtminstonde..
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-16 21:08:48 följande:

Alrro: Tack!
    ja, jag hade bestämt mig för att vänta och se vad som sägs imorgon när vi ska tillbaka. Blir jag inte klokare så kommer jag utesluta mjölk med eller utan deras hjälp.

K kavat: Ja, det är som du skriver, jag har ju redan misstänkt komjölk tidigare så det är den inriktningen jag är inne på. Mycket problem hon haft sen födseln skulle mycket väl kunna vara symtom på det.
    Det enda som förvirrar mig är just det som läkarna hakar upp sig på. varför jag inte ser någon reaktion på vällingen. Kan det vara så att hon först efter flera timmar bli grinig eller liknande som gör att man inte hittar något direkt samband? Med ersättningen var det ju omedelbara reaktioner, kräkningar och diarre som kom bara nån timme efter, men vällingen kanske bara ger ökad tjurighet eller liknande?

Brukar barn bli kallsvettiga av att dricka välling/ersättning? Kanske det också är ett tecken på att hon inte tål, hon brukar ofta bli svettig så att det i princip rinner om henne och hon kan nästan aldrig ligga still när hon äter sin välling heller för den delen. vrider sig och sparkar med benen och gråter ibland. Min mamma brukar säga att hon måste ha myrkryp i benen för att hon aldrig kan vara still.

Jag blir bara mer och mer övertygad.
    Men du skrev ju att hon blev mycket gnälligare.
    Precis som de andra redan skrivit tidigare så är det ju mer "annat" i vällingen och "blandningen" är säkert inte samma. Det finns ca 20 olika sorters mjölkproteiner och oftast är man allergisk mot några stycken vilket kan förklara att hon reagerar mer på ersättning. Sen om det var gluten hon inte tål enbart så borde hon med deras sätt att resonera spy upp glutenmaten och inte mjölkmaten....
    Fråga dem imorgon hur de tänker!!!

Mina barn har dessutom inte spytt av de som de inte tålde utan de har spytt upp det som är lättast att spy upp... Det tunnaste alltså... Så den förklaringen från dem köper jag inte alls.
    2små2stora skrev 2011-02-16 20:41:01 följande:
    Men ersättning har extra tillsatt mjölksocker utöver skummjölkspulver. 
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-16 21:12:19 följande:
    Vi bor i varberg.. vet inte om privata barnläkare men det är ju alltid något att kolla upp.
    När min dotter hade rosslig och pipig andning varje dag i två mån och de i varberg vägrade ta oss på allvar så krävde jag remiss till halmstad, men de var inte mycket bättre där heller. Kanske privat läkare är bättre än landsting. Tack för ditt råd.
    Miralicia skrev 2011-02-16 21:46:07 följande:
    Vänd dig till Kungsbacka istället.
    Finns flera här i trådarna (t.ex. Kavat) som vet om bra allergiläkare där som kan tipsa vart du kan vända dig. Du behöver inte ha en remiss från där du går just nu, utan du har rätt att göra en egenremiss.
    Dessutom kortare avstånd till K-ba från Varberg än till Halmstad  Flört
    www.regionhalland.se/sv/vard-halsa/hitta-din-vard/allergimottagningen-for-barn-och-ungdomar-kungsbacka/

Finns fler ställen, varav jag testat ett med några olika läkare. Men på länken ovan finns en duktig allergolog som även gör patchtest/lappetest om det skulle behövas. Dessutom kan det de här de med astma. (Eller visst skrev du väl att hon hostade en del?)
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-16 22:46:26 följande:
    Tack! Ja, det enklaste hade kanske varit att testa köpa mjölkfri ersättning och se om hon äter den, men jag känner mig lite snål, den är ju oerhört dyr vill jag minnas? Men kanske inte blir lika kostsamt nu som då eftersom tjejen är bara ska ha ersättning 2 gånger om dagen. de lär ju inte gå med på att ge mig recept eftersom de inte vill att jag ska utesluta något i dagsläget.

tack iaf för dina tips, ungefär så ser mitt egna nya schema ut. bara det att jag tagit bort ett mellanmål och bytt ut till nattmål.h hämta
    Du kan komma hit och hämta en burk om du vill. Ibland har Bvc, ibland barnmottagningar så man kan få en burk också..

Min lille visade ju sig inte tåla Althéra..
  • Kavat

Annars kostar de strax över 200:- om man köper själv. Får man på livsmedelshänvisning är det 2 månaders ersättning för 120:-

• Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-02-17 11:16:20 följande:
    Hej!
    Fick tipset om den här tråden då jag tidigare hållt till i mjölkallergitråden, men idag fick veta att sonen är allergisk mot vete, jordnöt, mjölk och ägg. Står lite handfallen för stunden och undrar vad det egentligen kommer innebära framöver och hur vi hanterar detta. Ska kika i div bloggar här och andra länkar för att se om jag kan få lite klarheter.
    Dock är jag nyfiken på om dessa allergier kan växa bort. Har hört att mjölk och äggallergi kan växa bort med åren, men hur är det med vete och jordnöt??Jag är också sjuksköterska och kan säga att vi inte läst ett jota om allergier under utbildningen. Antar att man kommer att bli ganska insatt i allergier efter att ha behövt tampas med en del av dem nu med sonen.
    Alla allergier kan växa bort, men vilka som gör det eller inte är osäkert. Vad jag har hört är att ju fler allergier man har och ju känsligare man är desto större risk att de kvarstår.. Alltså har man bara ägg och mjölk är det vanligt att de växer bort.
    Jordnöt är väl vanligare att det finns kvar eller att man får som äldre. Vete, ja, vad jag har fattat så växer väl det också bort på vissa men inte på andra. Vad som gör vad vet jag inte. Men ofta kvarstår vete åtminstonde till skolåldern 6-8 år innan det växer bort.
    Har jag fel så får ni andra rätta mig!

Kom in i sädesslagsallergitråden också och kolla, där är väl mer preciserat till vete/havre-frågor.
    Spontant med din son allergi så skulle jag avråda helt från allt vad soja och sojasläktingar heter ett tag framöver åtminstonde...
    Risken att utveckla sojaallergi när man har mjölkproteinallergi är stor. Har man även äggallergi så är det en vanlig kombination. Dessutom är jordnöt en baljväxt - sojasläkting så riskerna är nog rätt stora för att han är allergisk eller utvecklar allergi även mot det. Och tänk lite extra på guarkärnmjöl mm som finns i många glutenfria produkter, läs mer här: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html

Sen veteallergin, innan ni vet hur känslig han är så hade jag nog kört nolltolerans på råg, korn och havre också faktiskt... Vet inte om du varit i kontakt med dietist eller så men nästan alla här som är allergiska mot vete är väldigt allergiska mot vete och då varken råg eller korn finns utan risk att det är kontaminerat med vete så funkar inte det. Kolla in i sädesslagstråden, skrev just ett inlägg där om det.

Och du, även om det känns skit, så kommer det bli bra när man väl kommer in i det och ser att ens barn mår bra. Kram!
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-17 11:32:02 följande:
    Hemma igen. det blev väl egentligen inte alls som vi sagt igår.
    Vi gjorde 2 prover, ett urinprov för att kolla urinvägsinfektion (förstår inte varför?) och ett glutenprov.
    Men någon läkare fick vi inte träffa som de sa och inte heller pratade vi om ytterligare provtagningar som de också sa igår. efter båda proverna var klara så var det tack och hej, vi hör av oss.
    Jävla skit rent ut sagt att de säger en sak men gör tvärtemot, men nu struntar vi i detta och kommer köra mjölkfritt på eget bevåg för att se om lillan blir bättre eller inte. Det är ju egentligen vi som föräldrar, inte några läkare som träffar tösen några minuter som vet hur hon mår.

Behöver hon verkligen ersättning nu när hon är 8mån?
    Vet inte hur pigg jag är på att ge tex althera för den innehåller väl egentligen laktos? Har förstått att det är få som reagerar på laktos men är det lönt att testa?

Tack för erbjudandet iaf kavat!
    Och tack för alla lyckönskningar.
    Laktosen i Althéran gör att den är sötare och den är ren från mjölkprotein. Laktos finns det mer i vanlig bröstmjölk än i Althéran.
    Den smakar faktiskt helt ok. Pepticate ska vara ännu godare har jag hört. Profylac är det lite värre smak på. Alla de är gjorda på vassle.

Är man superkänslig (som min son verkar vara) så kan man reagera på vasslen som de är gjord av, men det sker tydligen ytterst sällan.
    Nutramigen är gjord av kasein (även det mjölk) men är lite stoppande istället.

Nej, du behöver inte ersättning, men det är rätt smidigt tycker jag att kunna göra egen gröt och välling och veta att de får i sig det de behöver. Du får hojta, finns även Nutra och Profylac här hemma tillfälligt.
Svar på tråden Allergitråden