Allergitråden
Miralicia skrev 2011-01-23 21:17:59 följande:
Jo, små barn ska ju visserligen ha fett - ca 1 tsk extra per måltid, men mängden blir ju bra mycket större om hon serveras grädde som fil 2 ggr/dag - i kombination med smaksatt socker och sen övriga måltider fettberikas "normalt" (Räknar man med ca 1 dl/mål*8/vecka så ger ju ändå gräddalternativet nästan 100 g mer fett/vecka till Lalalongs dotter än till de andra barnen, så knappt ett margarinpaket/månad enbart för henne i extra fett enbart till frukost och mellanmål.)
Dessutom så är ju inte havregrädden så värst mycket tjockare än havredryck, det är ju i vare fall inte filkonsistens på det (undantaget icas matlagningsbas när den kommer direkt från kallt paket) om de inte ändrat väldigt mycket på den senaste tiden.
Vi håller väl inte så hårt på socker här hemma heller erkänner jag villigt, men för att få bort fsk-dagiset från kräm-gräddeidéen så får man kanske framstå som mer strikt än man egentligen kanske är hemma och att verkligen hålla på att den mängd socker som ändå är beräknad att få ingå i helt näringsriktig kost att man vill kunna ha kvar en del av det för att kunna fika hemma också så att inte hela veckans "sockerkvot" går åt på förskolans frukostmål. Dvs att man får ibland överdriva lite för att lyckas få fram poängen.
Sonen hade dock gärna ätit smör med sked om han fått Lägger man upp en smörklick till potatisen så kan han äta den hel. Men sen äter han ju inte lika bra alla måltider, han är dock lite rundare, men det beror nog mer på för mycket socker nu under julperioden och alla ledigheter och att jag inte riktigt orkar aktivera dem när jag inte får sova (för mycket stillasittande film och annat)... Men han har alltid gått upp vintertid och ner sommartid.
Äter de dessutom inga mjölkprodukter så går de ju miste om fett där också. Men, men ska inte diskutera det mer. Det är mina tankar om fett, hur mina barn reagerar. Dock jag är HELT enig med att det känns fel att ha havregrädde som fil/yoghurt.
Men Alrros förslag om Pama är faktiskt bra! Sonen äter den kall som den är, alltså omixad med mosad banan, hallon osv.