• Kavat

Allergitråden

Miralicia skrev 2011-01-23 21:17:59 följande:
    Jo, små barn ska ju visserligen ha fett - ca 1 tsk extra per måltid, men mängden blir ju bra mycket större om hon serveras grädde som fil 2 ggr/dag - i kombination med smaksatt socker och sen övriga måltider fettberikas "normalt"
    (Räknar man med ca 1 dl/mål*8/vecka så ger ju ändå gräddalternativet nästan 100 g mer fett/vecka till Lalalongs dotter än till de andra barnen, så knappt ett margarinpaket/månad enbart för henne i extra fett enbart till frukost och mellanmål.)

Dessutom så är ju inte havregrädden så värst mycket tjockare än havredryck, det är ju i vare fall inte filkonsistens på det (undantaget icas matlagningsbas när den kommer direkt från kallt paket) om de inte ändrat väldigt mycket på den senaste tiden.

Vi håller väl inte så hårt på socker här hemma heller erkänner jag villigt, men för att få bort fsk-dagiset från kräm-gräddeidéen så får man kanske framstå som mer strikt än man egentligen kanske är hemma och att verkligen hålla på att den mängd socker som ändå är beräknad att få ingå i helt näringsriktig kost att man vill kunna ha kvar en del av det för att kunna fika hemma också så att inte hela veckans "sockerkvot" går åt på förskolans frukostmål. Dvs att man får ibland överdriva lite för att lyckas få fram poängen.
    Min erfarenhet av mina barn är dock att de inte går att överdosera fett, för då drar de in det själva på annat håll. Fett mättar ju. Sen, visst normala mängder. Men det är inte direkt att mina barn går efter några listor när de äter. Speciellt inte dottern som vägrar massor och inte tål resten.. Hon tar själv stora mängder mjölkfritt flytande margarin på pasta och som sås till mat, men hon är normal i längd och vikt ändå.
    Sonen hade dock gärna ätit smör med sked om han fått Lägger man upp en smörklick till potatisen så kan han äta den hel. Men sen äter han ju inte lika bra alla måltider, han är dock lite rundare, men det beror nog mer på för mycket socker nu under julperioden och alla ledigheter och att jag inte riktigt orkar aktivera dem när jag inte får sova (för mycket stillasittande film och annat)... Men han har alltid gått upp vintertid och ner sommartid.

Äter de dessutom inga mjölkprodukter så går de ju miste om fett där också. Men, men ska inte diskutera det mer. Det är mina tankar om fett, hur mina barn reagerar. Dock jag är HELT enig med att det känns fel att ha havregrädde som fil/yoghurt. Kräks

Men Alrros förslag om Pama är faktiskt bra! Sonen äter den kall som den är, alltså omixad med mosad banan, hallon osv.
  • Kavat
    Snutten skrev 2011-01-23 22:50:03 följande:
    Vi fick tillbaka vb vi överklagade till länsrätten i veckan. Vi får inget, de avslår vår ansökan. Gissa motiveringen: dels har vi ingen merkostnad eftersom det finns nutra, de skiter i att jag har bifogat läkarintyg och konsumentverkets uträkning. Dessutom skriver de hör och häpna att om vi alla fyra äter samma mat så tar det inte längre tid att laga MEN vi får inte räkna merkostnader för mjölkersättningsprodukter för resten av familjen eftersom vi inte MÅSTE äta den maten. SUCK!!!

De har bestämt sig för att vi inte ska få något vb. Känns helt absurt men jag ger faktiskt upp, orkar inte driva det längre. De fattar ändå inte problematiken. 
    {#emotions_dlg.djavulsk} Gråter

Fy fasen. Men varför gäller inte samma regler för er som för alla andra?
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-01-24 15:28:18 följande:
    Hur får man ströbrödet att sitta kvar på rödspättan utan att använda ägg? Funkar det att bara vända dem?
    Jag tar ingenting istället för ägg. Är de lite halvblöta fäster det ändå tycker jag.
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-24 16:01:22 följande:
    Fick svar från Felix. Det är modifierad majsstärkelse i ketchupen.
    Trodde inte direkt på vete för då borde sömnen blivit påverkad. Frågan är om det bara är att det är starkt då? han får lite eksemiga kinder såg jag. Knottriga och röda.
    Tål han kanel?
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-24 18:06:48 följande:
    jo det fick han. Kan mycket väl vara så. Hans kinder är fortfarande röda, MYCKET MER röda än i går

det gör väl inte så mkt i sig, förutom att de tnite är så "snyggt" men jag är lite rädd för att det till slut sätter sig på magen. Ibland verkar vete sätta sig bara på kinderna men bara liiiiiten större mängd så sätter de sig även på magen och påverkar sömnen
    Funderar på om detta (som han nu blivit röd av) också kommer sätta sig på magen om han får i sig tillräckligt stor mängd.
    Mitt tips är att testa annan ketchup, t.ex Heinz och kolla om den funkar...
    Kanske troligare att det är någon specifik krydda han inte tål än att den är stark..? I och med att han får eksem så känns det mer troligt..

Men sonen får t.ex väldigt röda kinder om han får snö på dem, så nog har han känsliga kinder för annat också, men de blir inte eksemknottror och går ner rätt snabbt.
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-01-24 19:13:15 följande:
    EL I : Usch stackars plutt =/ Smörjer ni honom med något nu ?
    Börja skriv matdagbok och se om du kan se samband med något. Du sa ju att det alltid är när han äter ketchup. Vilka kryddor finns i den ? Unvik dessa isåfall. Kanske kanel som K kavat föreslog ?

Här gjordes en dum miss idag. Sambon hade köpt ny badtvål till flickorna. Jag tog för givet att han hade läst vad den innehöll. Lillan tvättar vi bara med vatten men storasyster badade samtidigt och henne tvättade vi håret på. Smörjer lillan så fort hon klivit upp bara för att hon inte ska hinna bli sandpappertorr. Nu när jag skulle byta blöja är hon eksemig igen =/ Både prickig och två stora eksemfläckar på rumpan ! Tittar såklart direkt på schampot och det innehåller givetvis vete. Suck. Undrar om det kan vara orsaken till att hon bara står och skriker och absolut INTE vill sova ??
    Duscha av henne igen och smörj in. Stackars liten... Gråter
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-24 18:47:30 följande:

Såhär ser han ut efter gårdagen....fortfarande... han skriker när man tvättar honom. MÅSTE svida
    Vad sjutton kan det vara? måste vara nån krydda!!
    Aj, ja, det där ser ut som det är mer än bara lite starkt.. Gråter
  • Kavat
    Agnes72 skrev 2011-01-24 19:49:42 följande:
    Hoppas det är ok att ställa min fråga här, vet inte om mjölktråden är aktuell.

Har en snart treårig son, mjölkprotein allergisk, som fortfarande vill ha sin välling till kvällen. Försökt ge gröt, men det blir ingen ordning.
    Vi ger EnaGo men jag tycker den är blaskig. Finns det något alternativ till fullkornsvälling?
    Hittar inte Sempers produkter längre.
    Har du någon modersmjölkersättning, Nutra eller Profylac osv? I så fall kan du ju blanda med hm, är det gyllenmust eller havremust som finns kvar?

Blanda Enago med risdryck/havredryck?
    Semper bör väl ha släppt sina nya saker i dagarna har jag läst. Åtminstonde risgröt... Men vet inte om de har ny fullkornsvariant också?
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-01-24 20:33:46 följande:
    Har du någon modersmjölkersättning, Nutra eller Profylac osv? I så fall kan du ju blanda med hm, är det gyllenmust eller havremust som finns kvar?

Blanda Enago med risdryck/havredryck?
    Semper bör väl ha släppt sina nya saker i dagarna har jag läst. Åtminstonde risgröt... Men vet inte om de har ny fullkornsvariant också?
    Och i med olja i vällingen så håller han sig mättare längre!!!
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2011-01-24 20:58:33 följande:
    Fast den funkar bra för det, man måste inte byta till fullkorn bara för att. Ju äldre barnen blir desto mer mat ska de äta och behovet av mättande välling borde ju då minska. Men ist har vällingtillverkarna riktat in sig på vad magarna tål (om de är som mest utvecklade för åldern). Vi har gett vår son som tål allt 6 månaders till ca 10 månader och sen bytt sort enbart för att hitta en smak han gillar bättre. Som råkar vara från 15 mån för att det är päronsmak på. Har man allergiska barn får man trixa lite mer själv. Blanda med havredryck för att få mer fibrer, blanda med pärondryck för att få sötare smak och mer fart på magen ...
    Precis!

Min kille slutade med välling när han var hm, 2,5 tror jag och den var gjord på risdryck och majsmjöl och banan, olja och profylac. Ingen fullkorn där inte.
    Huvudsaken är ju att han är nöjd.
Svar på tråden Allergitråden