• Kavat

Allergitråden

ELI 79 skrev 2011-01-14 10:08:39 följande:
    Fattar ni??? Han sov hela natten i natt igen. Eller han vaknade vid 01:30 och då tänkte jag att det var ju jävligt typiskt nu när man tror att han sover bra ochh jag hade min första lediga dag haha. La bara tillbaka honom i sängen och då somnade han om?!?!?!? Det har han inte gjort förut förutom sista veckan då han t o m somnat om vid 06 på morgonen.

vi kör sädesslagsfritt samt mjölkproteinfritt. Han får sojafritt på dagis för vi kände att vi inte vill hålla på att krångla fram och tillbaka om det är så att vi måste ta bort det också men hemma har han det än så länge. så länge han verkar må bra så har vi det kvar.

De röda kinderna är nästintill borta nu så det måsta varit nåt på dagis men det verkar ju inte påverka magen i alla fall...
    Underbart! Envis vinner! Solig
  • Kavat

Måste även berätta en lite knasig sak. Min man har inga allergier - som han vet om. Var allergisk mot ägg som liten och nu mår magen inte bra om han äter lök. Men har haft lite misstankar till och från att det är något som han onte mår bra om, fått lite nässelutslag, "finnar" och annat,
    Hemma äter han mycket sällan sädesslag eller ägg pga sonens kontaktallergi.

Igår när han lunchade ute så kom han hem och sa att han valde mellan pest eller kolera. Två rätter med mycket lök eller pasta pesto, så han tog pastan. ?? Han tål pasta pesto så jag fattade ingenting...

"Jag har inte ont i magen" sa han igår, "men kolla vad den är svullen." i natt hade han sovit jätte dåligt och såg ur som ett levande lik och höll på att somna här i morse. Så nu ligger HAN och sover (ledig i dag) men han klarade knappt att hålla sig vaken och fick diverse utbrott här i morse - tålamod noll.... Alltså sjukt trött. och nu har han fått munblåsor igen.. Dottern får också det av vad vi tror är sädesslag och jag fick det med när jag åt gluen. Nu har jag det aldrig!

Familjen gluten/vete?! Undrar lite om det är det och varför han med i så fall? Äter han för lite eller vad är det för gift egentligen? Spöke

• Kavat
    Tibell skrev 2011-01-14 11:49:50 följande:
    Låter ju precis som mina reaktioner på vete/gluten...Fast jag får ju magkramper med! Annars väldigt lika
    Miralicias svar låter ju väldigt troligt. För min del var det precis likadant nämligen... att det antagligen legat latent hela tiden

Och när vi ändå pratar vete/gluten har jag en fråga. Jag har reagerat på något men kan inte komma på vad. "finnar" på ryggen som kliar, morgonillamående, dålig i magen , samt nada matlust. Det enda jag kan komma på är Felix pytt i panna..men den ska väl vara okej ??
    www.procordia.se/eway/default.aspx&trg=Main_172&Main_172=448:0:2,127:1:0:0:::0:0&articlenumber=07539 Denna?

Stekt potatis (potatis, vegetabilisk olja), korv (nöt- och griskött, vatten, potatismjöl, bacon, köttprotein av nöt, potatisfibrer, salt, kryddor bl a paprika, svartpepparextrakt, antioxidationsmedel askorbinsyra, konserveringsmedel E250), stekt gul lök (lök, vegetabilisk olja), kokt griskött, kokt nötkött, worchestershiresås (vatten, socker, ättika, kryddor [bl a chilipeppar, vitlök, muskot, libbsticka], maltvinägerextrakt, lök, arom, salt), salt och kryddextrakt. Till Pytten har 21% köttråvara använts. Salthalt: 0,9%
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-01-14 11:54:41 följande:
    www.procordia.se/eway/default.aspx?pid=4&trg=...:0:2,127:1:0:0:::0:0&articlenumber=07539 Denna?

Stekt potatis (potatis, vegetabilisk olja), korv (nöt- och griskött, vatten, potatismjöl, bacon, köttprotein av nöt, potatisfibrer, salt, kryddor bl a paprika, svartpepparextrakt, antioxidationsmedel askorbinsyra, konserveringsmedel E250), stekt gul lök (lök, vegetabilisk olja), kokt griskött, kokt nötkött, worchestershiresås (vatten, socker, ättika, kryddor [bl a chilipeppar, vitlök, muskot, libbsticka], maltvinägerextrakt, lök, arom, salt), salt och kryddextrakt. Till Pytten har 21% köttråvara använts. Salthalt: 0,9%
    http://www.felix.se/wp-content/uploads/2010/11/75391.jpg
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-01-14 11:24:12 följande:
    Ja, du. Har tyvärr inget bra svar.
    Men sjukt trött, tålamod noll, nässelutslag, finnar och munblåsor är ju rätt bekant för egen del.
    (Men det kan inte vara så att det är något som legat latent ett tag (typ som ditt och mitt troligtvis har gjort) innan det nu kanske börjat ge symtom, och att det pga det har varit svårt med lök och att det kanske egentligen inte är lök som sådant - lök kan ju vara rätt skarpt för magen)
    Ja, man kanske börjar få förklaringar på varför barnen är så allergiska.... Drömmer
    Min tanke också, med löken. Det var efter en hemsk period för två år sedan då vi fick influensa, magsjuka, kraftig förkylning och var dåliga i en månad som min laktosintolerans kom och gluten då... Och maken har inte klarat lök sedan dess. Vad var det för skitbaciller vi fick? Död
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-01-14 12:26:52 följande:
    K kavat : ja den ska det nog vara! Den ska väl gå bra?
    maltvinägerextrakt i.

Malt kommer från korn och korn är det gluten i...

• Kavat
    Tibell skrev 2011-01-14 12:32:17 följande:
    Åt även ett par dumle kom jag på nu.. Men dem ska väl med gå bra!?
    glukossirap... från vete troligtvis.
    Men då är du lika känslig som oss övriga.
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-14 15:07:27 följande:
    Någon som har förslag på pizzadeg och pizzafyllning som är sädesslagsfritt och mjölkfritt?

Vi köper alltid pizza på fredagar och innan har sonen fått annat men nu börjar han förstå detta så jag tänkte vi kunde baka.
    Kolla min blogg!!! Finns recept på pizzza under sädesslags - bak? tråden (MÅSTE få tummen ur att ändra...) och i mjölktråden.
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-14 20:06:37 följande:
    just det det finns ju. är inte så bevandrad i sojavärlden för innan kunde han ju inte äta soja...

En annan fråga. kebab som man köper på en pizzeria (ni vet sån där de "skär" av...) innehåller det bara kebab??

Mannen köpte nämligen en kebabsallad i kväll och det var bra sallad i och sedan kebab utan sås eller något på, så vi hade inget som vi kunde se att sonen INTE kunde äta. Han hade egen mat (hade inte hunnit handla till pizza ) men ville smaka lite kebab och eftersom vi inte kunde se några hinder till det så fick han 2 små bitar.

nu är han röd på kinderna...vet inte om det var för att det t ex var starkt eller nåt för han har ju känsliga kinder men jag blir ändå lite konfunderad..
    Det kan vara vete i kryddorna. Sen om det är från pizzeria så yr det ju ofta mjöl lite hur som helst. Det är ju inte direkt allergianpassat...
Svar på tråden Allergitråden