• Kavat

Allergitråden

ELI 79 skrev 2011-01-08 09:52:24 följande:
    Nu är han stenhård i magen igen undrar om han är så känslig så det blev sådär av den där lilla biten han fick i sig i går?! har aldrig märkt det tidigare, men tja kanske märks mer när han är mer "ren" från annat som strular?!?

La in en bild på hans kinder igen. i går såg de lite annorlunda ut, knottriga på nåt sätt men inte alls lika röda som de brukar vara. Blir galen!
    Min son blir dålig av att bara äta med händerna utan att tvätta händerna innan... Var på Ikea och universeum igår och hade med mat till honom, men slarvade med handtvätten och han blev dålig och vaknade i natt och har mer eksem och superkass i magen... Så ja, han är superkänslig, men det låter ju onekligen som din lille är det med. Vågar inte ens tänka på vad som skulle hända om han ätit en bit macka.
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-08 17:46:38 följande:
    ja det var ingen stor bit och jag bad honom spotta ut och det var kanske 1x1 cm som han åt, men i alla fall.
    Han är nog känsligare än vad vi tror i och med att han reagerar på ett sätt som inte är "så tydligt". I dag har han haft ett mkt sämre humör t ex än vad han haft senaste tiden, så det var säkert det där han fick i sig. Får försöka sanera lite bättre efter måltid...såg du kinderna?
    Jag ser inga bilder hos dig alls...?
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-01-08 19:23:24 följande:
    Får se om det var rice dreamen som är boven i dramat för hönans del..
    Igår fick hon endast några få droppar på sin morgongröt hon bara tog några skedar av.
    Hon sov mycket bättre inatt och vaknade bara en gång på kvällen och det tog en stund innan hon somnade om,. Men inga skrik attacker som de andra kvällarna bjudit på.
    Idag har hon inte fått någon rice dream alls har haft mycket bättre aptit idag :)
    Beror det inte på mjölken måste det vara förstoppningen som orsakat dessa kvällar och nätter. Hon har nämligen varit väldigt hård i magen och magen har stått som en ballong. Idag var det dock normalt igen :)
    Men kan det inte ha varit Ricedream som gjort henne hård? Alltså att det är samma orsak till allt?
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-01-08 19:32:46 följande:
    Kavat : ja det kan det ju faktiskt vara! Inte haft en tanke på det ! Vi har ju aldrig provocerat henne med korn så vi vet ju inte hur hon reagerar på det! Det hände en gång att hon stoppade en bit macka i munnen bakad på råg och korn men fick ut den nästan omedelbart ( handlade om några sekunder ) och hon fick direkt eksemfläck på kind och under hakan, kinden såg även lite svullen ut. Kan dock inte minnas hur magen eller sömnen bar sig åt
    Men det kan väl skilja sig från gång till gång antar jag? För hon har inga eksemfläckar nu .. Tror jag i allafall :)
    Ja, det kan skilja sig. Mackan innehöll säkert mer än korn också gissar jag....

Tyckte också hon såg lite svullen ut på bilden... Men svårt att fånga på kort. Sist kanske hon fick det på sig också...?
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-08 19:56:00 följande:
    aha ok hade råkat kryssa ur bildgalleriikonen när jag grejade häromdagen. nu ska det gå att se. det är den bilden när han sover som jag menar...ser inte riktigt ut  som det brukar. är mer "knottrigt" nu...
    Ja, eksemkinder.
    Sådär blir min kille också, lite beroende på hur mycket han får i sig/på sig.. Tror jag... Och vad. Tror också att det skiljer på spår av/kontakt vete, glukossirap, druvsocker osv
  • Kavat
    t0va skrev 2011-01-10 14:16:42 följande:
    Jaha, nu har den tröga magen bytts mot diaree. Blir inte klok på det här, funderar på om hans mage inte är beredd att äta riktig mat än, eller om det kan vara något i gröten. 

Han skriker inte hysteriskt som av smärta i alla fall men nätterna är otroligt oroliga, inatt tog det 4 timmar att natta honom och då vaknade han efter 30min. Kanske är utvecklingssprång i kombination med allergi. På dagarna är han "normal" i alla fall. Tänk om de kunde berätta vad som är fel. ;)

Han får fortfarande bara ersättning, kör på några dagar till så får vi se om vi ska testa med lite potatis eller något sånt igen. För det klarade han förut när vi testade.  
    Har du gett gröt igen? *glömsk*
    Jag har fortfarande inte börjat med smakisar till min kille och han är nu 5 månader. Ta det lugt!!!! Vid 6 månader rekomenderas der att starta med smakisar - inte tidigare... Hur går det med Profylac, får ni til det?
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-10 17:51:17 följande:
    Borde vi inte märka någon skillnad på sonens mage snart om vi tagit bort mjölk. Han verkar ju inte superallergisk på nåt sätt för då borde vi ju sett stor skillnad när vi började med mjölk igen.
    Vi har varit utan i en dryg vecka. Borde vi inte se någon som helst skillnad nu då??
    Sonen sover lika jävligt som förut. Ingen skillnad i övrigt heller på varken humör eller mage.
    Men du skrev ju i går att han sov hela nätter nu, med undantag av en natt senaste veckan?
  • Kavat

Någon vars barn med veteallergi som ätit Sempers  Flakes & Fibre??? De innehåller fruktos... Men vet inte från vad, än.. Mailat.

Både jag och sonen har reagerat på något i alla fall. Jag med magen som är kaputt och även lite klåda och sonen hade jätte mycket eksem idag, stackarn...

• Kavat

ELI, det tar tid om det är sömnen som påverkas. Kan nog ta flera månader om man har otur. Som sagt, här märker vi det omedelbums om han fått i sig på att han vaknar och sen kommer eksemen som ett brev på posten...

Jag tror också att det lättaste för er är att ta bort allt. Risken är att man ersätter en allergen med en annan. Som jag misstänker att ni gör med sojan litegrann. Oavsett, det går alldeles ypperligt att ersätta soja med kokos och risdryck. Bara man orkar och vill... Fattar att det är tufft när man är i det, har ju haft/har grova sömnproblem här med... När sonen blev ok så var det ju min glutenintolerans som ställde till det så jag inte kunde sova. Och sen blev det bebis, och med bebis får man inte sova, iaf inte en med reflux och förmodligen allergier... Men det är självförvållat, bebis alltså. Men sååå mysigt. Så det får det vara värt.

Sen måste jag även fråga hur det var med din store son och hans förstoppningar... Det låter också jätte tufft för er, men främst för honom. Kan det inte vara så att han är allergisk, det är väl inte helt normalt att vara förstoppad jämt i flera år?! Känns ju som att han har anlag, men tanke på lillebrors allergier...

• Kavat
    t0va skrev 2011-01-10 14:59:01 följande:
    Och bara för att jag skrev så då ringde BVC, de hade jobbat stenhårt på att få ordning på vad som gäller, det bvc vi går på nu har precis startat och den sköterskan vi har är helt ny i komunen.  Tydligen är det så att de också ska faxa till sjukhusköket och så får vi åka och hämta där. Men då kan svärmor hämta eftersom hon ändå jobbar på sjukhuset om vi inte har fått lagat bilen. 

Glömde fråga hur mycket de skriver ut blev så paff över att det inte var några problem, så ska vi dit nästa vecka så om det är för lite mat löser vi det på plats. Så skönt att detta verkar vara löst nu för ett tag. Tänk så lätt det kan bli om man hittar rätt personer.  
    Skönt att ni fått hjälp!
Svar på tråden Allergitråden