• Kavat

Allergitråden

tes 75 skrev 2011-01-02 20:41:19 följande:
    två frågor:

* varför vill många läkare inte göra lapptest? 

* vilken är det vanligaste symptomet på sädesslagsallergi, förutom magproblem? jag har sedan vi börjat allergiutreda vår 2-åriga son också själv börjat utesluta födoämnen för att se om min IBS kanske skulle bli bättre. och det blev den så snart jag uteslöt mjölk! jag misstänker dock att jag är känslig mot sädesslag också (jag fick diarré av havre som liten), & har märkt att det liksom kryper i kroppen, under huden & längs med ryggraden, när jag t ex dricker must eller öl, eller äter rena havrekex. låter det bekant för er andra?
    Vissa läkare tycker inte att det är vetenskapligt typ. Alltså de tror inte på testet... Och att det är godtyckligt, alltså att de behöver bedömma resultatet. Det är vad jag tro...
    Men nu har ju även Östa i Gbg börjat göra testet, så det kanske lossnar.Det görs ju trots allt på många av de stora sjukhusen, linköping/norrköping, näl och nu östra. Och det är ju ändå många här i tråden som fått hjälp av det.
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-03 10:15:12 följande:
    Jag börjar tro att sonen är väldigt känslig mot vete. Hans mage har ju varit jättefin och "liten" sedan i går blev den gigantisk igen och han pruttade som fasen! Fattade ingenting! Han som varit så "fin" sedan vi hade varit utan vete ca 1 vecka.

Då frågade jag mannen vad han hade gett honom på morgonen. Då hade han gett brödet som fanns i E.s låda i frysen (har ett fack som bara är till honom så vi inte blandar ihop) och det var ju bra, men då visade det sig ju att han hade gett tekakor med vetestärkelse i inte så lätt för honom att veta eftersom han trodde att han kunde ge allt i den lådan Jag hade kvar de tekakorna från att vi skulle testa vetestärkelse på sonen innan vi började att provocera med vete i höstas...
    Inte konstigt att han fick en gigantisk mage!!

Jag vet inte riktigt hur vi ska få bukt på det hela. vi måste få in någon rutin som gör at vi inte riskerar att kontaminera. Som det är nu så stoppar ju mannen ner hans bröd i VÅR brödrost eller lägger mackorna där vi haft våra innan. vi har egen smörbytta och så till sonen men det spelar ju ingen roll om mackan redan är kontaminerad av t ex brödrosten

hur har ni löst altl sånt här?
    Vi kör alla bröd, kex mm på assietter. Både det sädesslagsfria och det vanliga. Då smular inte det vanliga ner och skulle det göra det så hindrar tallriken med det sädesslagsfria det från kontamination.
    Vi har olika brösrostar. Men numera så äter vi rostat så rostar all samma då det är så gott! (Garbos quinoabröd)

Jag höll på att bli galen när jag åt gluten... Jag tvättade mig kanske 20 gånger under en måltid för det går inte från att ta i gluten och sen ta i sonen, hans grejer osv. Så alltid nytvättad. Det är tusen gånger lättare att äta samma bröd. Numera så bakar jag brödet och vi äter oftast samma. Maken och dottern som tål gluten äter ändå hellre vårt hemmabakade sädesslagsfria bröd. Man vänjer sig nog vid smaken, men hembakt är gott. Äter maken knäcke så äter han oftast glutenfritt osv. Så mycket enklare så. Fast dyrare... Obestämd Så gör vi.
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-01-02 22:30:46 följande:
    Är det vanligt med ägg i frallor? Åt en fralla med skinka på sjukhuset idag och sonen har kräkts enorma mängder i em/kväll och har svårt att komma till ro. Det verkar köra i magen på honom.
    Nej, möjligtvis som brödglans? Annars så är det nog kontamination kanske? Eller mjölk- smöret? Eller funkar det nu?
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-03 16:22:06 följande:
    Har varit hos läkaren nu och han var ganska säker på att E var även mjölkproteinallergisk och ev även soja precis som vi körde förut, men att symtomen var lite annorlunda än förut och att vi därför blev osäkra. Han sa att vi skulle ta bort mjölken först (som vi började med i dag redan innan vi åkte iväg) och om han inte blir helt bra även ta bort soja men han tyckte vi skulle ta bort en sak i taget och det är väl lämpligt, så man vet vad som är vad.

Ang sonens sömn så trodde han att det berodde på allergin på så sätt att han vaknar för att han har ont sedan kan han nite ligga still utan försöker röra sig för att få bort uppmärksamheten från det onda till "aktivitet" istället. Han trodde han var så pass liten att han inte kunde uttrycka smärta utan blev aktiv istället för att "ta bort"symtomen för stunden.

Han sa också att det inte var konstigt att sonen var lugnare borta än hemma, hemma orkar han säkert inte koncentrera sig på att "vara duktig", precis som vi diskuterat här i tråden.

Han tror ev sonen är förstoppad men att han inte vet om det beror på en allergi eller om han är det "ändå" precis som storebror. Han vill dock inte ge laxerande än för då vet vi inte vad som är vad då heller, utan mjölken bort nu i minst 5 veckor så får vi se.

Så nu blir det att prata med dagis igen

han sa även att han tyckte vi skulle  vara strikt strikt med sädesslagen  för att förhoppningsvis märka någon skillnad sa han.

så nu är vi tillbaka på ruta 1...
    Halleluja säger jag! Äntligen en läkare som håller med mig.

Skämt åsido, jobbigt att börja från ruta 1, men huvudsaken är ju att ni får sova och sonen må bra. Kram!
  • Kavat
    saffe skrev 2011-01-03 10:38:26 följande:
    Är dom här kapslarna det "bästa" man kan få tag på ur allergisynpunkt, om man vill ge barnen omega 3? Det finns inget som är helt "utan allt"?
    Enligt min vän som är hysterisk intresserad av mat, näring, tränar en del och äter veg och är allmänt duktig inom kost så ska EyeQ ha den bästa sammansättningen och förhållandet mellan de olika sakerna i är bäst. Nattljusolja ska tydligen vara bra.

Men enligt läkaren kunde man lika gärna äta lax 3 ggr i veckan som jag skrev...

Precis som redan är skrivet så skiljer sig priset och det efter innehållet. Vissa av de där kapslarna är väl mindre bra. MEN man ska ju tåla det man äter, annars så är det ju dumt att äta...

Testade att ge lilleman EyeQ med jordgubbssmak idag för att se om det funkar.
  • Kavat

Jag lovade att återkomma om svaret från Carlshamn, angående deras knäppa förpackningar som läcker och svaret jag fick var:
    Tack för ditt mejl. Vi är väl medvetna om förpackningen och förslutningen på Risdrycken, den har varit dålig och otät men ska nu ha förbättrats i produktionen. Nya förpackningar kommer ut inom kort. Jag är hemskt ledsen att ni råkat ut för det så många gånger.

• Kavat
    Kavat skrev 2011-01-03 10:49:34 följande:
    Vi kör alla bröd, kex mm på assietter. Både det sädesslagsfria och det vanliga. Då smular inte det vanliga ner och skulle det göra det så hindrar tallriken med det sädesslagsfria det från kontamination.
    Vi har olika brösrostar. Men numera så äter vi rostat så rostar all samma då det är så gott! (Garbos quinoabröd)

Jag höll på att bli galen när jag åt gluten... Jag tvättade mig kanske 20 gånger under en måltid för det går inte från att ta i gluten och sen ta i sonen, hans grejer osv. Så alltid nytvättad. Det är tusen gånger lättare att äta samma bröd. Numera så bakar jag brödet och vi äter oftast samma. Maken och dottern som tål gluten äter ändå hellre vårt hemmabakade sädesslagsfria bröd. Man vänjer sig nog vid smaken, men hembakt är gott. Äter maken knäcke så äter han oftast glutenfritt osv. Så mycket enklare så. Fast dyrare... Obestämd Så gör vi.
    (från Blå Myran)

Råg får innehålla 0,1% andra spannmål, vete får innehålla 2% av andra spannmål, havre får innehålla 3% av andra spannmål. Korn är svårt att hitta i ren form" Vid veteintroduktion ska man testa vetestärkelseinnehållande produkter först. Det är mer vete i råg än i vetestärkelse i glutenfria produkter. Och mer vete i vetestärkelse än i glukossirap."
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-03 19:33:25 följande:
    hihi jo innerst inne visste jag ju alla dessa saker innan tack vare er! Men det känns bra att ha läkaren i ryggen också.
    han sa att han inte TRODDE han var så allergisk så vi var tvungna att vara superstrikta med vetet men han sa samtidigt att jag VET faktiskt inte, så det är bara ni som kan upptäcka hur det är och genom att vara superstrikta så märker ni förhoppningsvis till slut!

ja det känns bra ändå att ha lite förståelse från fler håll än från "allergifolk", missförstå mig rätt

dietisten säger att jag bara kan få 6-8 produkter utskrivna på livsmedelsanvisning till E?!?! Hur många får ni???
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b99793p987442.html

Det är lite olika vad man får beroende på var man bor. Här gick det inte att få mina tilläggssaker, musli, spagetti och thickenup, medans det går 2 mil härifrån.... Men Lailas gula mjöl fick jag till sonen.
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-01-03 20:00:05 följande:
    ELI : Gud så skönt att höra att ni verkligen fått en toppen läkare. Jag håller tummarna så hårt att de blir blå att denna kost hjälper E nu! Och det tror jag den kommer göra!
    Men skulle det inte funka så måste du kräva mer hjälp..för det är ni värda efter alla års slitande helt på egen hand!! Stor kram till er

Här har hönan fortsatt vara kass i magen =( Hon bajsade till och med inatt. Och bajset fräter verkligen sönder hennes lilla rumpa och underliv =/
    Så nu vill maken ha det till att det är tandbajs. För han tror minsann inte att lite bett på en sockerärta kan orsaka dessa blöjor. Hon har en kindtand som syns genom tandköttet ( och har säkert gjort ett tag ) men den är absolut inte på väg igenom. Och om jag fattat det hela rätt så får barn "tandbajs" för att de producerar mer saliv som sedan åker ner i magen och ger diarré. Men hon dregglar inte det minsta. Dessutom tycker jag det är märkligt att tandbajset bara kom sådär. För på morgonen bajsade hon en korv och 2-3 timmar efter sockerärtan kom första diarren.
    Blir så trött att han alltid ska förklara bort hennes reaktioner med allt annat. Trodde vi kommit längre än så efter snart 1 år med allergier i familjen =( Förlåt för massa icke relevant info men ville bara spy ut lite.

Har även fixat en läkartid med pricktest och blodprov för egen del. Har redan märkt att jag reagerar starkt på sädesslag nu efter eliminering och även på mjölk.
    Men hur funkar det på vuxna ? Är det samma sak där att man kan få negativt på prick och rast men ändå vara allergisk ??
    Känner igen det där med bortförklaringar. Maken erkänner ju själv nu att han inte ville tro, det tog lång tid innan han insåg att jag hade haft rätt hela tiden. Men mig veterligen så fräter inte tandbajs....
    På gott och på ont, men tyvärr så låter det som att det var sockerärtans fel.

Angående prick och RAST! Så klart det funkar på samma sätt. Sen reaktion, eksem och magont visar ju sällan... Men håller tummarna att det visar något.
    GLÖM INTE ATT ANTECKNA HUR DE PRICKAR!!!! (alltså vilket ämne var) Och dokumentera, ta kort och kolla efter 3 timmar hur det ser ut och efter 6 och efter 12 och ett dygn. Om du får sen reaktion så är det bevis nog för dig (även om nu inte läkaren tycker det..)

Det kanske låter löjligt att skriva upp och ta kort, men är suberb hjälp då minnet brukar svika.
    Fast jag tror du redan vet, men ändå.
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-01-03 21:19:55 följande:
    Garbos quinoabröd - innehåller det majs? (står inga innehållsdeklarationer på deras hemsida..)
    Majsstärkelse som första ingrediens och majsfibrer...
Svar på tråden Allergitråden