ELI79 skrev 2010-12-16 15:16:44 följande:
vi har ju testat att ta bort mjölkprotein, soja, havre, råg och korn men jag vet int eom jag såg någon större skillnad.
Det vi kommit på är att han ofta är pigg men han vänder och vrider på sig och han vill ofta bajsa på natten. Funderar på om han är lite förstoppad och det gör ont i magen när han ligger stilla och därför blir "pigg" för han mår bättre när han rör på sig?
Han blir ju förstoppad av vete, men detta har ju även varit när han haft vetefritt
Stora sonen har problem med förstoppning och på honom har vi inte hittat någon orsak än. Enligt läkaren handlar det om omogen tarm bara...kanske är det på lilla sonen också?!
Ja, läkarna skylller ju alltid på något också... Har man inte testat att ta bort helt så vet man ju faktiskt inte. I och med att din lille är allergisk mot mycket, finns det ju faktiskt en stor risk att din store också är det, fast det inte märks förutom på förstoppningen då. Sen behöver det inte vara så, men ibland kanske man inte heller vill veta om det inte är större problem och man har hittat ett bra sätt att lösa det på?
Jag hade gärna haft oallergiska barn som mådde bra... Men mina blir ju superkassa och det sätter sig på sömnen i allra högsta grad. Känns som att något inte så allvarligt symtpom kan man leva med, men när man aldrig får sova så slutar hela familjen att fungera...
Angående din lille, jag vet inte vad jag ska råda till. Tog ni bort allt inklusive sojasläktingar?
Snabbaste sättet... Ta bort "allt" och ger honom enbart strikt baskost i 2 veckor (kolla miralicias blogg) och ser om det ger någon förändring gör det inte det så skulle det ju kunna vara majs eller något som ingår i baskosten, men det misstänker jag att ni kommer märka på köpet eftersom man ökar det intaget när man tar bort allt det andra och då blir det en stor försämring istället...
Sen ska ni nog inte exprementera för mycket med en sådan liten, alltså ta bort längre tid osv, för det är ju mycket saker de behöver ha i sig. Men då bör ni ju se om det gör skillnad...
Annars så är det matdagbok som brukar vara bra och då försöka att ta bort enstaka saker ur kosten i 3-4 dagar minst för att se om det gör skillnad. Alltså variera så mycket som möjligt men över flera dagar. Inte säkert att det ger något, men hittar man variationer så brukar man efter det kunna gå in och testa att dela upp den maten han åt när han blev sämre och sen tillslut hitta orsak. Men då gäller det att ni hittar någon mat som han blir bra på.
Sen är det lurigt med sömn, för till viss del är det vanor. Men här är ju vår son vaken om han får minsta lilla spår av vete... Och jag gissar att ni inte är så hysteriskt noggranna med det?
Ni skulle ju även kunna testa om t.ex tavegyl hjälper till natten. Både ur allergisympunkt och sövande effekten..
Eller så får ni helt enkelt leva med att han vaknar och kanske är allergisk...
Så nu fick du massa förslag, men det är skitsvårt att veta vad som är bästa sättet, det beror ju på vad det är som orsakar problemet.. Och det vet vi ju inte....