• Kavat

Allergitråden

Liten har reagerat med att inte sova och bajsa löst och verka orolig och ont i magen varje gång jag har ätit kassler. Men enligt innehållsförteckningen så skiljer Scan pigghams kassler och den rökta skinkan, vilken jag kan äta utan problem, sig bara på två punkter. Animaliskt protein (gris) och vegetabiliskt fiber. (Borde väl vara fibrer? Men det står fiber på innehållsförteckningen)

Gissa vad det var i den vegetabilisk fiber? Jo, fibrer! från citrus och potatis. Vad fasen skriver de inte ut vad de har i maten för!!! ARG! 

Att liten verkade reagera på citrus märkte jag för länge sedan...

• Kavat
    Mela78 skrev 2010-12-15 09:13:49 följande:
    Hur skulle ni beskriva skillnaden mellan allergi bajs och kräkning jämfört med kräksjuka?

Dottern kräktes ett par gånger under förnatten, för att sedan sova lugnt tills morgonen. Lite lös i magen, men absolut inte diarre. Hade i lite soja i såsen, som hon bara fick lite av på läpparna och sedan ratade. Hon fick tag på sonens tallrik där han ätit tortellini (med ägg), men är nästan helt säker att hon inte fått i sig något från tallriken. Fick reda på nu på morgonen att det går magsjuka på dagis.

Vet inte riktigt vad jag ska tro om detta...
    Allergibajs luktar något enormt illa och brukar i den här familjen bli slemmigt och ja, konsig konsistens innan det blir hårt eller diarré. Men "kännetecknet" är att det är enormt illaluktande. Kräks
    Kräkningarna tycker jag är svårare att särskilja, men jag har ett kräkbarn och ett barn som aldrig kräks och nu en bebis som kräks massor.. Kräkbarnet märker jag om han är magsjuk på att han brukar ha feber och är allmänt kass och spyr stora mängder. Men han spyr om han får feber även fast han inte är magsjuk och han kan spy lite grann om han bara ätit för mycket för fort osv så han är mycket lurig att veta. Men i 1 fall av 100 är han magsjuk, i 5 fall av 10 har han bara ätit mycket/fort (vad vi tror)...

Avvakta och se är nog enda lösningen. Låter ju dock lite misstänkt med sojan...
  • Kavat
    ELI79 skrev 2010-12-15 18:04:26 följande:
    Ringde barn mott för nu är jag less på att vara vaken vareviga natt, ha en son som har en fotboll till mage samt ha en skrikig son! Det blir absolut MYCKET bättre när man tar bort vete men fortfarande inte helt bra. Humöret, ok, kan vara "vanligt" humör...men nätterna?! Han sover liiiiiite bättre nu utan vete, kanske varannan, var tredje natt, eller var fjärde bättre är det i alla fall..men fortfarande timslånga uppvak var och varannan natt.

Humöret tänker jag inte fråga så mkt om för det tror jag är hans "vanliga" humör som är när han nu INTE har vete, men sömnen?? visst, kan ju "vara sån han är" men jag vill i alla fall kolla upp det.

Först hade de ingen tid alls...typ i februari eller nåt.  Sedan när jag berättade om hans timlånga utbrott, hans timslånga uppvak trots ingen middagssömn (eller max 20 minuter)  och hans ballongmage som diffar 7-8 cm mellan morgon och kväll så fick jag snabbt en tid den 3 jan
    Hoppas ni får lite mer hjälp!
  • Kavat
    mithrandil skrev 2010-12-15 20:48:58 följande:
    hej på er! har en fråga.
    Hur kom ni på att era spädbarn led av komjölksallergi?

Min dotter är 5mån, hon var super rosslig i bröstet och hade svårt att andas + svå hosta i över 2mån, men sen gick det över, nu rosslar hon bara ibland. flera läkare tyckte hon var för bra för att undersökas och behandlas men nu så sover hon hemskt dåligt, är grinig, gnällig och klängig på dagarna och så tillråga på allt har hon börjat kasta sig fram och tillbaka när jag försöker mata henne. hon gråter och vrider sig och skriker något så hemskt. Äter aldrig upp maten längre heller för den delen men eftersom hon bara äter ersättning försöker jag få i henne så mycket som det bara går. Ibland lämnar hon bara 30ml men ofta så mycket som halva flaskan.

Kan det vara mjölkallergi?
    Ja, det låter faktiskt rätt troligt i mina öron. Allt du skriver kan vara symptom på det i alla fall.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2010-12-15 20:55:03 följande:
    tack.. ska prova köpa nutramigen och hoppas det blir bättre.
    OM det nu skulle bero på komjölk, kommer alla magproblem försvinna direkt eller kan de stanna ett tag?
    Vet att när de misstänkte komjölksallergi på sonen så skulle man utesluta mjölk i 2 veckor? Kanske så lång tid det tar att få ut all mjölk man redan har i sig ur systemet?
    Du ammade inte alls eller? I så fall tar det 2 veckor (amning 4 veckor) innan det är ur kroppen. Men man brukar se en förbättring snabbare.

Är hon hård i magen är det bättre med Althéra eller Pepticate som är baserat på vassle (eller Profylac, men enligt läkaren jag pratade med här nyligen så skrev de knappt ut det längre..?)
    Nutramigen är nämnligen baserat på kasein och kan vara stoppande så är det stopp från början är det bättre med de andra.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2010-12-15 23:25:47 följande:
    miralicia: Tack! inte för att jag förstod vad du skrev, men jag tror jag förstod poängen.
    Då ska vi testa nutramigen nu redan imorgon och hoppas att det gör nytta. Men summan av kardemumman så betyder det kanske att ni anser att man bör testa det i 2v och sen testa någon av de andra märkena med? tex althera?

Ska begära ett mjölktest också, vet att det inte behöver visa något men skönt att ha det gjort.

ni ska verkligen ha stort tack. Känns lite lättare nu när jag vet vad jag ska ta mig till härnäst.
    Bättre att testa Alhéra först eftersom hon ibland var hård. Funkar den bra så byter man inte sort.
  • Kavat

Funderar på om anledningen till att T0vas son inte tål Althéra är för att han varit utan laktos en längre tid.... Har för mig att jag hört att de ska tåla laktos som bebisar i vanliga fall. Men om de inte får modersmjölkersättning  utan så får de ju inte laktos i sig och då kanske förmågan försvinner att bryta ner laktos även på bebisar? Miralicia, har du koll?

För övrigt T0va, krisar det igen så hojta till i inboxen! Tomte 

• Kavat
    trållmor skrev 2010-12-16 08:56:49 följande:
    Bullar penslar vi oftast med kokt honungsvatten, vill vi ha mer färg så penslar vi med kaffevatten Annars så penslar vi bara med vatten
    Här blandar jag sirap och vatten, ung lika delar. Eller tar flytande margarin på bullarna och sen strör pärlsocker på
  • Kavat
    ELI79 skrev 2010-12-16 15:16:44 följande:
    vi har ju testat att ta bort mjölkprotein, soja, havre, råg och korn men jag vet int eom jag såg någon större skillnad.
    Det vi kommit på är att han ofta är pigg men han vänder och vrider på sig och han vill ofta bajsa på natten. Funderar på om han är lite förstoppad och det gör ont i magen när han ligger stilla och därför blir "pigg" för han mår bättre när han rör på sig?
    Han blir ju förstoppad av vete, men detta har ju även varit när han haft vetefritt

Stora sonen har problem med förstoppning och på honom har vi inte hittat någon orsak än. Enligt läkaren handlar det om omogen tarm bara...kanske är det på lilla sonen också?!
    Ja, läkarna skylller ju alltid på något också... Har man inte testat att ta bort helt så vet man ju faktiskt inte. I och med att din lille är allergisk mot mycket, finns det ju faktiskt en stor risk att din store också är det, fast det inte märks förutom på förstoppningen då. Sen behöver det inte vara så, men ibland kanske man inte heller vill veta om det inte är större problem och man har hittat ett bra sätt att lösa det på?

Jag hade gärna haft oallergiska barn som mådde bra... Men mina blir ju superkassa och det sätter sig på sömnen i allra högsta grad. Känns som att något inte så allvarligt symtpom kan man leva med, men när man aldrig får sova så slutar hela familjen att fungera...

Angående din lille, jag vet inte vad jag ska råda till. Tog ni bort allt inklusive sojasläktingar?

Snabbaste sättet... Ta bort "allt" och ger honom enbart strikt baskost i 2 veckor (kolla miralicias blogg) och ser om det ger någon förändring gör det inte det så skulle det ju kunna vara majs eller något som ingår i baskosten, men det misstänker jag att ni kommer märka på köpet eftersom man ökar det intaget när man tar bort allt det andra och då blir det en stor försämring istället...
    Sen ska ni nog inte exprementera för mycket med en sådan liten, alltså ta bort längre tid osv, för det är ju mycket saker de behöver ha i sig. Men då bör ni ju se om det gör skillnad...

Annars så är det matdagbok som brukar vara bra och då försöka att ta bort enstaka saker ur kosten i 3-4 dagar minst för att se om det gör skillnad. Alltså variera så mycket som möjligt men över flera dagar. Inte säkert att det ger något, men hittar man variationer så brukar man efter det kunna gå in och testa att dela upp den maten han åt när han blev sämre och sen tillslut hitta orsak. Men då gäller det att ni hittar någon mat som han blir bra på.

Sen är det lurigt med sömn, för till viss del är det vanor. Men här är ju vår son vaken om han får minsta lilla spår av vete... Och jag gissar att ni inte är så hysteriskt noggranna med det?

Ni skulle ju även kunna testa om t.ex tavegyl hjälper till natten. Både ur allergisympunkt och sövande effekten..
    Eller så får ni helt enkelt leva med att han vaknar och kanske är allergisk...

Så nu fick du massa förslag, men det är skitsvårt att veta vad som är bästa sättet, det beror ju på vad det är som orsakar problemet.. Och det vet vi ju inte....
  • Kavat
    ELI79 skrev 2010-12-16 17:42:11 följande:
    Det beror på vad man menar med strikta. Han får inte nåt som helst vete på så sätt att vi läser alla innehållsförteckningar, han har egen smörbytta så det inte kommer vanlig macka i hans smör. torkar av noga mm
    Däremot så får han ju råg och korn så ifall det är spår av vete där. Vi har inte heller tagit bort glukossirap från kosten...
    Nu har han ju bara varit utan vete i 1 v 1igen efter provoceringen så humöret och magen är han ju mer eller mindre helt bra i därför undrar jag över sömnen. Känns inte som om  det inte borde bero på vete  eftersom alla andra symtom är bra.

men som sagt, jag har fått många tips. ska ta dem till mig och fundera vilket som är smartast. tack!!
    Det är väl ingen av veteallergikerna här som tål glukossirap, förutom Blå Myrans, men hon äter väl även vetestärkelse och visar bara på allergi genom viktnedgång. Men å andra sidan, hur ofta äter han glukossirap? Godis., kräm?

Sonen åt ca en matsked sylt med fruktos-glukossirap och blev superdålig... Dextros funkar inte heller och inte druvsocker heller. Scans grejer funkar dock liksom Lithells.
Svar på tråden Allergitråden