Allergitråden
ELI79 skrev 2010-12-04 09:24:05 följande:
Hej allihop!Jag har varit här tidigare under ett annat nick. Avreggade mig men inser nu att jag behöver lite mer stöd angående min son.
Uppdatering: min son är nu 2 år. Han har alltid varit väldigt skrikig och vi har uteslutit mjölkprotein och soja sedan han var bara några veckor men när han var 1.5 år provocerade vi och han reagerade INTE på dessa saker.
Vi upptäckte dock när han var 15 månader att han är veteallergisk (tack vare er här på FL annars hade jag aldrig haft en aning)
Han får utslag på kinderna, uppspänd buk och blir på allmänt dåligt humör. (La in rätt mycket bilder på hans röda clownkinder i början, så kanske ni vet vem jag är...)
Vi har nu kört vetefritt sedan i mars och fick rådet av dietist och läkare att testa vetefritt i 6 månader. Nu har vi provocerat i ca 3 veckors tid.
Jag och min make har lite skilda åsikter angående hur det går, därför vill jag konsultera er
Hans kinder är röda till och från men det är inget han verkar reagera nämnvärt på. Han är torr på hela kroppen men inte röd någon annanstans. Han reagerar även på torrt väder ute med röda kinder så ibland svårt att veta.
Det vi däremot har skilda åsikter om är hans mage och hans dåliga humör. Han har sedan han var liten varit väldigt skrikig, vilket ändrat karaktär efter hur gammal han är och hur mycket han kan uttrycka sig. JAG kopplar HELT hans humör till veteintag. Han är världens goaste, gladaste och charmigaste unge men får utbrott som varar i ca 45-60 minuter. Då är det galna utbrott!!! Han skriker, kastar saker, slänger igen dörrarm, vi får inte ta i honom, han vill inte ha kläder på sig, vägrar äta, lkigger på golvet o krälar mm mm. Det är ALLTID i samband med mat (någon gång vid påklädning men då tror jag mer på den vanliga 2 årstrotsen )
JAG tolkar det som om han kopplar mat till att det gör ont och blir därför förbannad och inte vill äta.
När vi haft vetefritt har jag inte sett några såna här tendenser.
Det som vi har olika åsikter om är att sonen sällan får dessa LÅNGA utbrott när sambon har honom. Han kan få utbrott i kanske 10 minuter då och sedan är det över, för mig är det ALLTID vid varje måltid i ca 45-60 minuter och han äter väldigt lite. Han har alltid varit stor i maten, men nu äter han minimalt.
Grejen vi tvistar om är varför han får utbrott när JAG har honom men inte när sambon har honom. Sambon anser att då kan det inte vara pga vetet för då skulle han ju skrika jämt, medan jag hävdar att eftersom jag har sonen 9 av 10 ggr så är det kanske mer troligt att han visar det för mig eftersom sambon då blir "nyhetens behag" och att han kanske känner sig tryggare när jag är hemma eftersom han känner mig mer (sambon har t ex inte varit pappaledig). Sambon tycker bara jag är fånig!
På dagis har vi inte heller hört något om dessa utbrott, men han har alltid funkat väldigt bra "borta".
Vad tror ni??? Är jag helt ute och seglar eller KAN det vara så att han "bara" är arg när jag är hemma (han får även dessa utbrott när sambon är hemma men då bara om jag är hemma också). Hur har era barn betett sig??
Vi kör på vetefritt nu igen så klart men jag blir ändå förvirrad. Ursäkta det långa inlägget!
Ja, du enda rätta är ju att ta bort och försöka igen. Att han beter sig annorlunda med dig än med din man är inte konstigt alls tycker jag. Så är det här hemma med och ännu "värre" med dagispersonalen. Alltså på dagis uppför sig barnen, äter med bestick och tar på sig sina kläder utan utbrott osv. Hemma är det helt andra barn för där skärper de inte till sig på samma sätt.
Låter ju dock väldigt misstänkt med att utbrotten alltid är vid maten.
Ni får väl se hur han blir på vetefritt och göra om provoceringen om ni inte vet då.