• Kavat

Allergitråden

ELI79 skrev 2010-12-04 09:24:05 följande:
    Hej allihop!
    Jag har varit här tidigare under ett annat nick. Avreggade mig men inser nu att jag behöver lite mer stöd angående min son.

Uppdatering: min son är nu 2 år. Han har alltid varit väldigt skrikig och vi har uteslutit mjölkprotein och soja sedan han var bara några veckor men när han var 1.5 år provocerade vi och han reagerade INTE på dessa saker.
    Vi upptäckte dock när han var 15 månader att han är veteallergisk (tack vare er här på FL annars hade jag aldrig haft en aning)

Han får utslag på kinderna, uppspänd buk och blir på allmänt dåligt humör. (La in rätt mycket bilder på hans röda clownkinder i början, så kanske ni vet vem jag är...)
    Vi har nu kört vetefritt sedan i mars och fick rådet av dietist och läkare att testa vetefritt i 6 månader. Nu har vi provocerat i ca 3 veckors tid.

Jag och min make har lite skilda åsikter angående hur det går, därför vill jag konsultera er

Hans kinder är röda till och från men det är inget han verkar reagera nämnvärt på. Han är torr på hela kroppen men inte röd någon annanstans. Han reagerar även på torrt väder ute med röda kinder så ibland svårt att veta.

Det vi däremot har skilda åsikter om är hans mage och hans dåliga humör. Han har sedan han var liten varit väldigt skrikig, vilket ändrat karaktär efter hur gammal han är och hur mycket han kan uttrycka sig. JAG kopplar HELT hans humör till veteintag. Han är världens goaste, gladaste och charmigaste unge men får utbrott som varar i ca 45-60 minuter. Då är det galna utbrott!!! Han skriker, kastar saker, slänger igen dörrarm, vi får inte ta i honom, han vill inte ha kläder på sig, vägrar äta, lkigger på golvet o krälar mm mm. Det är ALLTID i samband med mat (någon gång vid påklädning men då tror jag mer på den vanliga 2 årstrotsen )
    JAG tolkar det som om han kopplar mat till att det gör ont och blir därför förbannad och inte vill äta.
    När vi haft vetefritt har jag inte sett några såna här tendenser.

Det som vi har olika åsikter om är att sonen sällan får dessa LÅNGA utbrott när sambon har honom. Han kan få utbrott i kanske 10 minuter då och sedan är det över, för mig är det ALLTID vid varje måltid i ca 45-60 minuter och han äter väldigt lite. Han har alltid varit stor i maten, men nu äter han minimalt.
    Grejen vi tvistar om är varför han får utbrott när JAG har honom men inte när sambon har honom. Sambon anser att då kan det inte vara pga vetet för då skulle han ju skrika jämt, medan jag hävdar att eftersom jag har sonen 9 av 10 ggr så är det kanske mer troligt att han visar det för mig eftersom sambon då blir "nyhetens behag" och att han kanske  känner sig tryggare när jag är hemma eftersom han känner mig mer (sambon har t ex inte varit pappaledig). Sambon tycker bara jag är fånig!
    På dagis har vi inte heller hört något om dessa utbrott, men han har alltid funkat väldigt bra "borta".

Vad tror ni??? Är jag helt ute och seglar eller KAN det vara så att han "bara" är arg när jag är hemma (han får även dessa utbrott när sambon är hemma men då bara om jag är hemma också). Hur har era barn betett sig??

Vi kör på vetefritt nu igen så klart men jag blir ändå förvirrad. Ursäkta det långa inlägget!
    Hej!
    Ja, du enda rätta är ju att ta bort och försöka igen. Att han beter sig annorlunda med dig än med din man är inte konstigt alls tycker jag. Så är det här hemma med och ännu "värre" med dagispersonalen. Alltså på dagis uppför sig barnen, äter med bestick och tar på sig sina kläder utan utbrott osv. Hemma är det helt andra barn för där skärper de inte till sig på samma sätt.
    Låter ju dock väldigt misstänkt med att utbrotten alltid är vid maten.
    Ni får väl se hur han blir på vetefritt och göra om provoceringen om ni inte vet då.
  • Kavat
    ELI79 skrev 2010-12-06 11:12:45 följande:
    Jag börjar bli lite blind...men kolla i mitt allergi...sonen är alltså 2 år och väger ca 14 kg så han är ganska så rund rent allmänt, ska magen se ut såhär??
    Han ser ut att ha en väldigt svullen mage. Det var väl ett av symptomen sist också om jag minns rätt.
  • Kavat
    ELI79 skrev 2010-12-06 10:19:13 följande:
    Jag hade kontakt med dietist i våras/somras och skulle kontakta henne för utskrivning av livsmedelsanvisning. Jag kontaktade henne men hon hade inte tid då och skulle ringa upp mig veckan efter, detta var i augusti. Hon har fortfarande inte ringt upp...känner mig väldigt ignorerad vilket jag gjort hela tiden med sonens problem.
    Ska ringa upp henne igen nu när vi testat och jag känner mig säker på hans allergi. Han verkar ju inte superkänslig men det sätter sig helt klart på hans mage.

Nu är min fråga, vad tycker ni jag ska kräva för nåt på livsmedelsanvisning. Det vi använt hittills är lailas gula, sempers pasta, lite bröd med vetestärkelse i, glutenfria smörgåskex, pofiber hmm ja det är väl det som vi kontinuerligt använder. Kan man "kräva" dessa saker eller ska man gå med på bara det de skriver ut? FÅR man utskrivet vid veteallergi??

En annan fråga. Har era barn sovit dåligt? Isf hur har det varit när ni tagit bort det de inte tålt har det blivit bättre med en gång eller har de fått in någon slags vana?
    Vår son har ju alltid sovit dåligt men senaste året har det varit hemskt, han har varit vaken 3 timmar i sträck VARJE natt...han kanske haft 1-2 nätter/månad som han inte varit vaken. Vi har testat ALLT! Han verkar inte ha ont utan han verkar mest pigg men jag kan inte utesluta att det har med hans mage att göra i alla fall eftersom han inte är så tydlig med sina symtom.

Han har blivit väldigt mammig igen och vill gärna bli buren, lätt för att ta till gråten och sen får han ju sina utbrott då, 99% av tiden är det vid måltid. Detta händer dock nästan uteslutande när jag har honom ensam.
    Kan hans dåliga sömn bero på allergin trots att han var vetefri i 6 månader (förutom en vecka med vete i juli när vi var på semester).  Kan det vara så att det tar lång tid för hans  mage att ställa om sig?!
    Du bör få det du vill ha till din son. Kolla min lista. Bla. fiber husk finns med. I mina bröd har jag fiber husk för att få det att hålla ihop.

I och med att han sover så himla dåligt så misstänker ju jag att han får i sig mer vete/stärkelse/annat som han inte tål. Det är så klockrent hur min son beter sig när han får i sig sädesslag. Han vaknar stup i kvarten och har skitsvårt att somna om. Är liksom helt rastlös och "pigg" och glad (oftast) men kan inte sova. Han sover i normalfallet hela nätter sedan länge. Men får han i sig minsta lilla vete/havre så sover han kasst och sen får ju han eksem dagen efter, så vi ser ju även på annat sätt att han fått i sig något han inte borde.
  • Kavat

EIi, min son vill också bli buren och blir ledsen på dagarna när han har fått i sig sädesslag... Och får utbrott...

• Kavat
    ELI79 skrev 2010-12-06 13:26:04 följande:
    Har precis ätit lunch här hemma och jag får såååån ångest . Han blir verkligen helt GALEN!! Det är inte vettigt och det handlar INTE om trots. Han hade precis sovit 1 timme så han var inte trött, det handlade inte om det.

Han gallskriker, han skriker nästan så han kräks. Han springer in på rummet och smäller igen dörren. Han står där inne och skriker efter mig, men när jag kommer får jag inte vara där. Han vet inte alls vad han vill, han är bara helt hysterisk! Det spelar ingen roll vad vi gör. Han kan helt plötsligt bli tyst och börja prata om nåt och om vi då svarar så fortsätter hans hysteriska utbrott.

Får så ont i magen!!! stackarn!!! Nu har han ju vetefritt men hur länge ska det här behöva vara såhär. Vi orkar ju inte och vi får dåligt samvete...man blir irriterad på honom fast det inte är hans fel, usch usch!!
    BARA vid maten alltså, BARA! Måste ju vara att han på nåt sätt sätter maten i system med att han får ont. Eller vad tror ni andra? Han kan ju inte få ont eftersom han oftast inte ens hinner äta något. Fattar inte...
    Har du gått tillbaks och läst vad du skrev när ni kom på allergierna? *tips*
  • Kavat
    25April2010 skrev 2010-12-06 13:25:26 följande:
    Hej, Hoppar inte här!

Vår son fick för några månader sedan torra fläckar på kinder, nån på bröstet och på händerna. Vi har bara trott att han varit torr eftersom han har sugit mycket och dregglat. Men efter att ha provat flera olika krämer så var vi idag till läkaren och fick två olika kortisonsalvor utskrivna. Elocon när det är som värst och sen Mildison och Minidern. Ska även hämta Dermasilk att sätta på händerna.

Men efter att ha googlat lite börjat jag undra om det kan vara födesämnesallergi? Läkaren sa att de tidigast kollar sånt vid 1,5års ålder? Han är idag 7mån.

Vi får väl testa med kortisonkrämerna och se om det blir bättre och hur ofta det kommer tillbaka.

Han har även sovit extremt dåligt på slutet, vaknar säkert mer än 10ggr per natt. Jag har trott att han bara har velat snutta, men kanske är det klåda som väcker honom!?
    Hej och välkommen!

Låter i mina öron som trolig allergi. Vaddå inte gör något innan 1,5 år! Vissa läkare är ju helt korkade. Skrikandes

Är det runda fläckar som en 5-krona som "fjällar" vitt och kan bli ilsket röda ibland? Ägg är i så fall min första misstanke...
  • Kavat
    ELI79 skrev 2010-12-06 15:31:35 följande:
    nä det har jag inte gjort. kanske ska göra det...känner du igen det eller??

Nu fick han världens utspel när vi skulle fika på pepparkakor (naturligt glutenfria) ALLTID vid mat som sagt...
    Jooo. Om han vet att han får ont när ha äter är det väl inte så konstigt beteende alls..? Och man kan få ont av att äta saker man egentligen tål pga magen pajjat...
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-12-06 15:00:46 följande:
    Lite allergirelaterad info för er med soja- och/eller jordnötsallergi om det skulle bli aktuellt med narkos, fick reda på det nu i förmiddags då jag var på sjukhuset med lilla tjejen i fm då hon sövdes:

Många av de läkemedel som de använder som "standardvarianterna" (i varje fall på vårt sjukhus) vid narkos innehåller soja, i varje fall de narkosmedel som används för att söva genom att spruta läkemedel i en PVK ("nål" i armen).

(Med dottern gjorde de därför så att de sövde henne med mask och satte sen PVK när hon sov för att slippa EMLA (eftersom hon får utslag av den), och sen gjorde narkosen vidare med lite andra alternativa och lite "äldre" läkemedel än de som de vanligtvis brukar använda för att låta bli preparat med soja i.)

Det är ju narkospersonalen som har koll på detta, men det kan ju vara bra att vara medveten om ifall det skulle bli aktuellt, och se till att det verkligen finns medskrivet som varning i journalpapprena till narkos om allergin ifall det skulle bli aktuellt med sövning. Bättre att "vara besvärlig" och dubbelkolla en gång för mycket att infon om soja-/jordnötsallergi kommit fram till de som ska sköta narkosen om de inte själva tar upp det. 
    Varför sövas. Hoppas hon mår bra! Hjärta
Svar på tråden Allergitråden