• Kavat

Allergitråden

Lejon83 skrev 2010-12-28 10:49:38 följande:
    Hej!
    Blev så glad när jag hittade den här tråden då jag känt mig som den enda i världen med ett barn som har mjölkallergi!....

Har några frågor till er som jag hoppas kunna få hjälp med!

Mitt barn är 9 mån nu...

Fråga 1: Jag vill att han ska dricka Enago mjölkfri välling morgon och kväll... problemet är då vad jag ska ge honom till frukost? Gröt får han idag, men det känns dubbelt upp när han dricker välling när han vaknar? Några tips på bra frukost? Turkisk yoghurt med frukt var min tanke innan jag fick veta att han hade allergi...

Fråga 2: Var hittar man bra recept på mat till en 9 mån? Vad ska jag spä med innan jag mixar? Får man använda havremjölk/grädde? 

Tack för att ni tog bort en stor sten från mina axlar... det har inte varit roligt de senaste 7 månaderna då jag kämpat på med amningen trots allt....

Kram till er.

Välkommen!
    Kolla även in här: www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
  • Kavat
    Nifelheim skrev 2010-12-28 17:51:00 följande:
    Det är mitt barn det gäller. Det största problemet är inte att förskolechefen inte vet sina skyldigheter, utan att hon hävdar att det inte är någon "stor grej" om han råkar få i sig havre.
    Nu har han gått på den nya förskolan i ett drygt halvår, och jag fick för ca två veckor sedan av misstag upp ögonen på varför han har mått så dåligt under hela den här tiden.
    Han har alltså under den tiden både fått i sig smulor/små bitar av bröd med havre, samt varit i kontakt med havresmulor varje dagisdag (han reagerar både på att få havre på huden och om hans bröd har legat emot annat bröd och i det här fallet har det varit smulor över hela borden samt att de har använt samma smör till alla barn och de har brett smörgåsarna själva så det har varit fullt med smulor och små bitar i smöret).

Dagischefen tycker att jag överdriver som är arg och besviken och hon tycker inte att de ska behöva garantera att detta inte händer igen för "det är ju inte så farligt eftersom både eksem och dålig mage går över".

Jag är ju självklart orolig för hur det här slarvet ska påverka honom i framtiden, om det kan förvärra hans allergi? Kan det "förstöra" tarmar och liknande? Eller är det som hon säger att det inte "spelar någon roll" eftersom det bara är obehagligt i ett par veckor max (det är tiden det brukar ta innan både hud och mage lugnat sig helt efter att han fått i sig något).
    Välkommen!
    Ser att du fick flera bra svar från Miralicia bl.a. Jag blir så arg och ledsen när jag hör att de bara skiter i det. Tycker absolut att du ska "ge svar på tal" så att han får må bra. Du har all rätt på din sida, som du ser. Bara så jäkla sjukt att man ska behöva "bevisa" det. Diskriminering i allra högsta grad. Varför ska inte han få må bra som alla andra...
    Det är för mig helt självklart att de måste göra något åt det. Precis som Miralicia skrev, vänd dig till hennes chef istället och skriv ut det Miralicia skrev så du har "svar på tal".

Angående hur påverkar i framtiden.. Ja, i värsta fall kan han ju få skador i tarm/mage som gör att han inte växer som han ska, men det brukar ju läka och bli bra efter ett par månader på rätt kost. Det värsta som jag tycker är att det kan bli ätstörningar, alltså att han blir rädd för mat och får svårt att lita på andra osv. Så visst kan det bli "bestående men" av det.
    Men oavsett så ska han inte behöva utsättas för det!!! Demon  Stå på dig!

Stor kram! Hjärta
  • Kavat
    ELI79 skrev 2010-12-28 15:09:50 följande:
    Gud vi går på knäna här hemma!! I natt var han vaken drygt 3 timmar igen! 7 timmars sömn totalt på natten! Fattar inte att han orkar. Jag börjar tro att han har adhd.. Han är ju aktiv hela tiden. Han "kan" t ex aldrig gå, han springer bara, är högt och lågt! På natten ligger han o försöker sova, det syns, men hans hjärna är på högvarv hela tiden!!

Ingen här som har väldigt aktiva barn? Vill inte bara "fastna" vid allergi utan se andra saker också. Han mår ju så bra i övrigt.
    Även personer med ADHD brukar bli bättre med mjölk, ägg, soja och sädesslagsfritt.

Jag tycker inte det låter konsigt alls. Han blir ju bra när ni tagit bort allt. Och det tar 2 veckor innan det är ur hans kropp, så ha lite is i magen och var strikt så ska du se att han blir bättre. Annars hade jag nog testat utan allt i 3 veckor och då även utan sojasläktingarna för att se om det gör skillnad. Sen hade jag vänt mig till läkaren och bett om ev. ADHD-utredning... Men det är jag det.
  • Kavat
    susieQ skrev 2010-12-28 12:25:42 följande:
    Hoppar in med en snabb fråga, håller på att härja med dottern på vc. Är det ngn här som upplevt svullna lymfkörtlar i samband med allergi?
    En tanke är att immunförsvaret blir påverkat vid allergi och då går immunförsvaret ner och ja, låter inte otroligt, även om jag inte direkt hört det...
  • Kavat

Nif
    Läs!

trållmor skrev 2010-11-15 18:08:26 följande:
    Ser att fler frågar om hur det går på förskolorna, och tänkte berätta hur det har gått för oss. Tyvärr ett ganska långt inlägg Obestämd Kavat, du känner nog igen det här inlägget

Våra barn blev jättedåliga efter de började på dagis här, och hon som var ansvarig för att kolla upp produkterna skötte inte sitt jobb. Hon hade en "allergilista" som var från år 2000, som hon utgick från. Hon sa att hon trodde på oss, men ifrågasatte allting som hade med barnens allergier att göra (men utåt lät allt jättebra). Hon ifrågasatte varför barnen inte tål sojalecitin, hon ifrågasatte varför de inte kan äta Oatlys produkter osv osv. Vi bad om nytt möte med rektorn, men fick inget gehör. Så när hon för sjuttioelfte gången gjorde fel, och jag hade svart på vitt om hennes misstag så ringde vi och gjorde en polisanmälan. Jag kan säga att den där polisanmälan vi gjorde var nog ta mig f-n det bästa vi har gjort. Vilken skillnad det har blivit!!! Hade vi vetat det här så hade vi gjort det för länge sen Klart, det är en drastisk sak att göra, men vi känner att nu har vi gjort vad vi kunnat för våra barn och det kommer vi aldrig att ångra (däremot ångrar vi ju att vi har väntat så länge med det).

Vårt dagis har flera inblandade i maten:
    1. Kostansvarig
    2. Kostinköpsansvarig
    3. Kokerska
    4. Personal som sitter vid bordet

Vi polisanmälde alltså nr 1 i listan och ingen av de andra, och det är bara nr 2 på listan som också vet om den här anmälan, så de har hållt övriga utanför (för rädsla att personalen ska bli rädda att handha våra barn). Nr 1 på listan hade på sitt ansvar att kolla vad produkterna innehöll, och se att de var säkra för våra barn, och det var där hon brast. Nr 2 på listan utgick alltså ifrån vad nr 1 hade godkänt.

Nr 1 på listan har numer inget med våra barn att göra, utan hennes chef och nr 2 på listan är de som vi har kontakt med efter detta. De använder BARA mat som vi använder hemma numer, samt LIVAS produkter (utom BBQ-biffarna, eftersom Mattis inte tål chili). Alla våra barn utgår från vad Timon tål (eftersom han har längsta allergilistan), och det är för att säkerhetsställa att personalen inte ger fel. Det finns ett undantag och det är kaviar på smörgåsen, som Timon inte får men de andra.

Vi har fått ta bort Sempers produkter pga sojasläktingarna, så allt bröd barnen äter bakar kokerskan på Lajlas gula, förutom Oldanas risbröd som de kan köpa in. Och tänk att vi inte ens behövde krångla för att få igenom detta, utan det räckte med att vi sa till så rättade de sig efter detta Så Sempers produkter kan vi ge hemma, eftersom de tål en viss mängd, men att få det dagligen på dagis blev för mycket för dem. Vi har haft ca 1-3 vakenperidoer/natt/barn sen de började, och numer är det bara Aliina som vaknar en gång per natt, men nu för tryggheten och inte av magsmärtor.

Två av personalen var med vid mötet vi hade sist och fick säga vad de tyckte. Så vi har fått en extra personal vid matbordet, nya bord, ny matservis i annan färg så personalen lättare ska känna igen allergiservisen och så kommer det komma en helt ny vagn till avdelningen också.

Det som har blivit merjobb för oss är att de ringer nästan varje dag för att kolla produkter som de kan ha vid utflyker odyl (tex grillkorv) eller vilka kakor barnen tål osv, men hellre det än att dras med onda magar, diarée osv 

Vi har även fått säga till om att barnen inte kan limma med makaroner, utan får använda sina specialmakaroner i så fall. Vi har gett recept på lekleran osv. Men äntligen ser vi ljuset i tunneln, och ännu skönare känns det här nu eftersom Neelah snart ska börja också. Ett orosmoment nu är jul med luciafirande och julbak och allt vad det innebär Obestämd

De har aldrig haft någon multiallergiskt barn överhuvudtaget i kommunen, och så kommer vi med fyra, så hela den här processen har varit en chock för dem. För oss också, för de lovade ju guld och gröna skogar innan barnen började och det lät ju som att de hade vanan inne redan med multiallergiska barn. Eftersom allergilistan de hade var över 10 år gammal, så de har börjat ett arbete nu för att säkerhetsställa att nya multiallergiska barn inte ska behöva drabbas så som våra barn har drabbats.

Förutom polisanmälan så skrev vi ett skrifligt klagomål på person nr 1 på listan, och tack vare det här så känner vi oss trygga med att de tar barnens allergier på allvar. Vi kunde få sådana konstiga kommentarer innan från personalen, bortförklaringar på varför barnen inte mådde bra, men icke att de kommer med nåt sånt nu utan nu förstår de att det är ingen lek för oss föräldrar att ha fyra multiallergiska barn och allt vad som det för med sig.

Polisen har även berättat att polisanmälan inte kommer att läggas ner, för även om de inte kan bevisa uppsåt från hennes sida, så går det under likgiltighetsprincipen att hon har underlåtit sig att utföra vad hon var åtlagd att göra
  • Kavat
    ELI79 skrev 2010-12-28 20:30:18 följande:
    Klart jag ska be om en utredning av en läkare. Det är ju bl a därför jag ska till läkare nästa vecka!

Det jag menar är inte att han inte blivit bra än det jag menar är att han ju var såhär när han var nyfödd ock-så och då kan ju knappast hans veteallergi ställt till det. Hur förklarar man då hans beteende? Kolik...tja kanske? men konstigt att han reagerar på samma sätt under sin koliktid som när han är allergisk.

jag utesluter ingenting och jag VET att han är allergisk mot vete! Ingen tvekan, kanske även andra saker MEN det jag menar är att jag iinte vill fastna bara vid EN sak och sedan strunta i allt annat utan jag vill uttömma alla möjliga orsaker till hans dåliga sömn så vi behöver stå ut med detta i ytterligare 2 år.

Han har ju inte mjölkfritt längre och inte sojafritt så nästa steg är väl att införa det igen...känns som ett stort steg tillbaka dock, men men
    Jag skrev nog lite knasigt, men vad jag menade var att jag tror att det bara är allergi, men jag är ju så insnöad på vad allergier kan åstadkomma. Har ju själv en liten kille som låter så lik din kille i både humör, sätt och ja allt.
    Men om han inte blev bättre utan de vanligaste allergenerna så hade jag därefter frågat läkaren om en ev. ADHD-utredning. Vad jag anser så är det bästa för barnet att få en diagnos (allergi eller annat) så att man kan få rätt hjälp till just det barnet. Men jag misstänker att det idag sätts många diagnoser som även är felaktiga för att allergier och annat går han i hand och då är det svårt att veta vad som orsakas av vad.
    Jag tycker faktiskt att det är rätt "spännande" att det är många barn med t.ex ADHD som blir behjälpta av mjölk, ägg, soja och sädesslagsfri kost. Innebär det att just de ämnena orsakar att barnen blir hyperaktiva mm eller att en del egentligen är allergiska?

Vad är det som säger att han inte var allergisk mot vete dag 1 i sitt liv föresten? Ammade du?
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-12-28 21:13:46 följande:
    Att växa rejält på längden gör ju att kilona fördelas ut på större yta, men de ska ju absolut inte gå ner i vikt för att de växer. Visst att de inte ökar i vikt i samma hastighet som de gjort som mindre. Att de planar lite på kurvorna kan man ju ta, men de ska ju absolut inte minska till en lägre vikt än vad de har haft tidigare. Så det att han har minskat i vikt kan absolut ha att göra med deras slarv på förskolan - i synnerhet när det har varit under så pass lång tid som det pågått.

Var finns du i landet? Samma krokar som Kavat eller på annat håll? Kan kanske finnas nån som har tips på någon annan bra läkare i de krokar som du finns.

Flyttade den gamla läkaren långt eller var det till en annan stad inom samma landsting - i så fall så kan det kanske vara värt att försöka följa med den gamla läkaren till nya orten även om det innebär längre resväg för er om ni nu kan få bättre hjälp av denne.
    Dina krokar.
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-12-28 21:19:40 följande:
    Helt eller delvis?
    Ni får inboxa varandra.
  • Kavat
    tes 75 skrev 2010-12-28 22:05:46 följande:
    tillägg; när jag var barn var jag allergisk mot ägg & havre. troligtvis var jag allergisk mot mjölkprotein då också, för jag kräktes massor som bebis, så mycket att jag gick ned i vikt. jag anar att havreallergin finns kvar fortfarande. så, jag har utsatt min kropp för allergener hela livet & kanske felaktigt fått två riktigt handikappande diagnoser pga det. om jag har tur är det allergier som gett mig alla kroppsliga problem, & så kan jag avskriva mig både IBS & fibromyalgi (som jag tom gått på sjukersättning pga).
    Det här är så himla intressant! Jag har kommit i kontakt med en massa människor, både på nätet och i "verkligheten" med bl.a. ledvärk och de som av en eller annan anledning börjat äta annorlunda, ofta lchf har kommit fram till att ledvärken försvunnit eller i alla fall blivit mycket bättre utan sädesslag.

Själv fick jag ju en glutendiagnos för knappt 2 år sedan. Jag hade sådan ledvärk att jag knappt kunde gå eller röra mig i perioder. Läkaren tyckte att jag har väl ibs. Men jag "tvingade" henne att ta allergiprover och då även gluten när det inte visade något på röntgen av höfterna. Då hade jag även klåda, stora sömnstörningar mm.
  • Kavat
    Tresmågrodor skrev 2011-01-01 19:47:20 följande:
    ok. detta är ju den i vätskeform, inte kapslar eftersom det handlar om en 2 åring. Det står nåt om nattolja i??? vad är det liksom??!
    Soja vet jag inte om det är nån allergi mot, vi har ju som sagt aldrig testat att ta bort något. bör man alltid ta bort soja samtidigt som mjölk??
    Tåls fisk?

För det är ju fiskleverolja.

Hur länge har det ätits mjölkfritt? Är du hundra på att det är EyeQ som ställer till det hade jag tagit bort och testat annan sort om det inte blir bättre. Jobbigt med fisar och rapar..
Svar på tråden Allergitråden