• Kavat

Allergitråden

t0va skrev 2011-01-05 13:17:22 följande:
    japp, 3matskedar igår på förmiddagen. Men efter dess har han inte fått något mer än ersättning. 
    Just nu sitter han i sin matstol framför tvättmaskinen och är helt facinerad, är våran goa lilla kille som är tillbaka, han lekte i 1 timme medans jag städade och plockade förut. Så något var det, frågan är vad.

Får väl köra några dagar till och sen kanske testa päron som jag är mest inne på är problemet. Kom på att han i förrgår fick lite mer än vanligt eftersom katrinplommonen var slut och igår på förmiddagen fick han kall päronpure för vi trodde tänderna bråkade, eller det som ska bli tänder.

Är knappt några gaser alls nu sen han pruttat hela natten. Håller tummarna.

Jag rignde bvc också och frågade om de kan hjälpa oss med ett nytt recept på profylac, hoppas så vi kanske slipper gå via barnkliniken och dietisten.  
    Ta bort sinlac och päron och testa eventuellt om några månader igen. Bättre att ge sådant du tror att han tål så han mår bra. Han är fortfarande väldigt liten och behöver ingen mat alls mer än profylac...
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-01-05 13:11:03 följande:
    Kavat : fick du det av mjölk eller av gluten? Och kan du äter oatlys imat?
    Och kan man vara allergisk mot alla sädesslag utan havre eller låter det mer likt glutenintollerans då?
    Många frågor :)
    Gluten tror jag var orsaken, men blev mycket sämre av mjölk i perioder. Ibland tyckte jag mjölk gjorde det bättre för stunden. Men jag hade niog mer klassisk halsbränna - magkatarr - fast det var glutenintoleransen för nu har jag varit bra sedan det att jag slutade med gluten. Hade lite känningar på slutet av graviditeten, men  inget mot hur det var med de andra...
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-01-05 13:27:17 följande:
    Gluten tror jag var orsaken, men blev mycket sämre av mjölk i perioder. Ibland tyckte jag mjölk gjorde det bättre för stunden. Men jag hade niog mer klassisk halsbränna - magkatarr - fast det var glutenintoleransen för nu har jag varit bra sedan det att jag slutade med gluten. Hade lite känningar på slutet av graviditeten, men  inget mot hur det var med de andra...
    Tibell skrev 2011-01-05 13:11:03 följande:
    Kavat : fick du det av mjölk eller av gluten? Och kan du äter oatlys imat?
    Och kan man vara allergisk mot alla sädesslag utan havre eller låter det mer likt glutenintollerans då?
    Många frågor :)
    Imat får jag klåda av - gluten, men det brukar funka för vuxna glutenintolernta...
    Ja, man kan tåla havre men inte resten och tvärtom.
  • Kavat
    t0va skrev 2011-01-05 13:25:07 följande:
    Precis... om nu inte dietisten vägrar skriva ut mer profylac om 1.5månad som hon sa på telefon. Fast jag hoppas bvc kan skriva ut, de har varit trevliga över telefon, vi ska dit nästa vecka och prata mer. Fast nu har vi testat och han kanske är känslig så då får vi hoppas att dietisten fattar. 

Vi har ändå alltid föräldrastödet som sa nu när vi gick på ledighet att de hjälper oss och går över huvudet på dietisten OM det krävs. Helt sjukt att säga så utan att få info om hur man ska gå tillväga.  
    Alltså jag blir så jäkla arg. Dietisten bör väl också gå efter WHOs råd om helamning till 6 månader. Amma eller ersättning, ja det är "detsamma". Vem f-n slutar tvärt med ersättning vid 6 månader innan de kan äta. Du kommer ju att förstöra hans mage helt om han ska äta enbart vanlig mat vid 6 månader. Blir så arg!!!

Blir det snack för att dietisten inte vill skriva ut mer så fråga varför hon inte går efter WHOs regler... Ärligt, tror jag du kan "sätta dit henne för det". Inte det man vill, bråka i onödan, men hon går emot "reglerna".
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-05 14:53:01 följande:
    Håller på att diktera ihop ett brev som jag ska ge dagispersonalen när han börjar igen på måndag. Jag har då en frågan. KAN han äta t ex havrebaserade mjölkersättningsprodukter som t ex havremjölk eller havreyoghurt? Hur stor risk är det att det är vetekontamination där?
    Nej, säger jag. Ta bort havre också.
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-05 14:57:51 följande:
    ok det var så jag tänkte också...då var jag inte ute och seglade. läkaren sa att  havre inte kan innehålla vete men de andra kan det, men det är väl bara den glutenfria havren som är garanterat helt ren eller?
    Jag som "bara" är glutenintolerant, men ektremt känslig reagerar på den minimala mängden i ren havre i t.ex imat när jag testade ...
    Och hur vet ni att det inte är havren som ställer till det...?

(från Blå Myran)

Råg får innehålla 0,1% andra spannmål, vete får innehålla 2% av andra spannmål, havre får innehålla 3% av andra spannmål. Korn är svårt att hitta i ren form" Vid veteintroduktion ska man testa vetestärkelseinnehållande produkter först. Det är mer vete i råg än i vetestärkelse i glutenfria produkter. Och mer vete i vetestärkelse än i glukossirap."
  • Kavat
    t0va skrev 2011-01-07 12:49:44 följande:
    Jaha, kvällen var hemsk, sonen gallskrek men efter 2 timmar och 3dl ersättning som var mest vatten så somnade han i babyskyddet. Vaknade varanann timme istället för varje och skrek inte hystersiskt i alla fall. Så jag hoppas det är påväg att bli bättre nu. 

Men jag vet inte om han fick i sig något igår, vi var borta och han satt i knät på en släkting som hävdar att den inte hade något på fingret som sonen fick tugga på men jag vet inte. I så fall är det antingen pulversås eller potatisgratäng. Jag tycker hans kinder är röda och lite läderaktiga igen så som de var när han åt mjölkmaten.

Just nu är han i full gång och pratar och leker.
    Jag pratade med bvc förut också som lovade att hjälpa oss med maten, de ska bara kolla vem som ska skriva ut mer profylac, sköterskan är ny så hon har inte koll på vad som gäller. Verkar vara ett bra bvc vi har nu, en bra början i alla fall. 
    Om han är jätte känslig räcker det ju att han suger på någon som inte medvetet fått fingrarna i mjölk, utan bara tagit i något "osynligt" som det legat mjölk på. Alltså det behöver inte vara en medveten handling.

Här räcker det ju att man inte tvättar händerna omedelbart före man tar i mellankillen för att han ska få eksem... Eller att han inte är ren när han stoppar t.ex en köttbulle med fingrarna i munnen...
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-01-08 12:30:21 följande:
    Vart kan man hitta teffmjöl? Vart runt överallt och inga känner till det...
    Jag fick Ica att ta in, men det var bra mycket dyrare än Coop. Coop Forum tror jag har det som ordinarie sortiment för när de öppnade här hade de teff, men de hade t.ex inte risentas bovetemjöl osv...

Märket ärJytte. Men det finns ett jyttemjöl också och några till och de tål inte vi här hemma. Utan det som du ska ha är rent teff-mjöl från Jytte. Kommer från Holmens Crisp.

www.allergimat.com/produkt.asp
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-01-08 09:49:57 följande:
    Vill också tipsa om ett recept läste tidningen mama och fick se ett recept på chicken nuggets där man har panerat med polenta. Kanske ett tips till er med barn som är allergiska mot sädesslag.
    Och jag har testat dem, de blev superbra!
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-01-08 10:04:25 följande:
    De senaste 2-3 har minstingen sovit oroligt :( hon har vaknat mycket och skrikigt helt hysteriskt. Hon drar upp benen mot magen och lugnar sig något när hon får fisa ett par ggr.
    Hon har dessutom matvägrat dessa dagar :( toppen med tanke på hur lite hon väger

Det enda vi ändrat dessa dagar är att hon fått rice dream till måltidsdryck och på sin gröt.
    Ta bort ricedream!!! Kornmalt i processen.

Fler här vars bar reagerat på Ricedream! Jag har inte vågat testa....
Svar på tråden Allergitråden