• Kavat

Allergitråden

ViFrånLandet skrev 2011-01-19 17:22:33 följande:
    Yey, nu har jag lyckats laga två maträtter som vi alla kan äta här hemma, inte särskilt avancerade sådana men ändå Flört En fråga dock: kan man neutralisera kokossmaken på nåt vis? Idag stekte jag kött, lät det sedan koka i 80%ig kokosmjölk (santa Maria, den ni tipsade om, tack!) och kryddade med salt och peppar... Sambon och sonen åt gladeligen men jag var inte särskilt förtjust... När jag bara gör åt mig och sambon använder jag riktig vispgrädde, blandar i köttbuljong samt kryddar med kött&grillkrydda, går det att få någon liknande smak tror ni?
    Jag skulle nog föreslå att du testar att ha i risdryck och något mjöl (majs eller potatisstärkelse) också, så det inte bara blir kokos. Och gärna koka länge med kryddor, buljong tycker jag döljer rätt bra, men jag har nog vant mig. Vitlök och chilisås tar också bort vitlökssmaken. Vi har ren kokos i tex flygande jakob, men då är ju en stor del chilisås och grillkrydda.
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-01-20 21:29:34 följande:
    Hittar inte allergi-infon, har letat som en tok redan innan vi åkte. 
    Gå in på varuhuset du åt på och leta vidare därifrån.
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-01-20 20:48:21 följande:
    Håller på att somnar sittandes vid datorn typ just nu, så lite kortfattat. (Kommer inte ihåg hur  det är med majs för er)
    Buljong borde de som jag har med på bilden här (ekologisk köttbuljong, ekologisk kycklingbuljong + Biofoods grönsaksbuljong) fungera. Kött- & kycklingbuljongerna köper jag på Hemköp och grönsaksbuljongen finns även på Willys. (Knorrs kycklingbuljong innehåller stärkelse (tror det är majsstärkelse men vet inte), men jag klarar av att äta den utan problem
    utanallt.blogspot.com/2010/03/buljong.html

Kung Markatta har en kycklingbuljong (med majsstärkelse och selleri) och en köttbuljong med majsstärkelse och stärkelsesirap som jag mailat om vad den har för ursprung.

Vetestärkelse skulle jag inte ge oavsett om den är modifierad eller inte.

Grillkrydda går lätt att blanda ihop själv av olika rena kryddor, så kan man anpassa efter vad man tål eller inte och hur man vill ha den, men det finns grillkryddor att köpa som är utan vetestärkelse också. Finns en basgrillkrydda i bloggen också (leta i receptregistret).
    Fyller på...
    Vår son klarar grillkryddan vi köper på öb, men nu när liten inte tål vitlök så har vi inte den i matlagningen. nu. Akta för bockhornsklöver i curry, som också kan finnas.
    Använder rapunzel vegetable buillon ekologiska buljong (glasburk köper på ica) men den innehåller selleri.

Fast vi tål heinz ketschup och den innehåller selleri.

I övrigt är det  typ ekologiskt osv, så brukar hela innehållsförteckningen finnas med.

Jag skulle aldrig chansa på modifierad stärkelse heller.
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-01-20 21:34:09 följande:
    Gå in på varuhuset du åt på och leta vidare därifrån.
    De verkar ha ändrat och infon finns inte längre...
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-21 07:43:01 följande:
    föresten, måste fråga. såna där vårgårda rostade rispuffar utan salt eller socker är väl helt naturligt?? är väl ingen risk för kontaminering eller nåt annat?? Jag hittade de "flingorna" och det accepterar sonen och då tänkte jag att det vore bra om vi kan fortsätta använda dem.

Det står "rundkornigt ris rostat och puffat"
    Det ska vara ok om de inte ändrat nyligen.
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2011-01-20 22:00:17 följande:
    Idag är jag visst fylld med frågor, sorry att jag tar över tråden så här...

Denna fråga gäller inte sonen utan mig. Jag har alltid haft problem med magen och hade VIPkort på såväl vårdcentralen som akuten när jag var liten, utan att de hittade något fel... Problemen har dock kvarstått men kommer och går i vågor.

Jaja, nu till saken: Jag kan dricka litervis med mjölk och äta fil och ost och andra mejeriprodukter utan några bekymmen men när jag äter grädde, glass eller chips får jag otroligt orolig mage, blir gasig, får magknip och ibland diarré. Någon vänlig själ här inne som kan tänkas veta vad det beror på?

Jag har inga dokumenterade allergier. (Dock svällde läpparna upp och hakan domnade bort veckan före jul, fick äta antihistamin i några dagar för att få bort det, har aldrig hänt varken före eller efter det så det berodde troligtvis på färgen jag målade för tillfället)
    Och för att vara motvalls. Hur stor sannolikhet är det att du får multiallergiska barn och inte har några sådana anlag?! Jag var ju tydligen glutenintolerant, som jag inte visste om det...
    Ibs har jag aldrig hört om något barn som har...?

Jag tänkte lite kan det vara kombinationer som spökar alternativt sen reaktion som Blå Myran skriver?
    Alltså kombinationen med att när du äter grädde äter du något med vetemjöl t.ex.  Jag blev ju först dålig av vad jag märkte laktos när jag "blev"  glutenintolerant.
    Men jag har alltid mått extra dåligt av tårta t.ex, även innan jag visste om det. Har aldrig gillat semlor så mycket osv och blivit "uppkörd". Men inte fasen kopplade jag för det.

Chipsen, äter du samma sort, eller spelar inte chipssort någon roll? Det är inte alltid så att du dricker kolsyrat till chips eller liknande vanor, alltid äter chips på lördagar när ni alltid äter/dricker något annat?

Sena reaktioner är superluriga att lista ut.
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-21 10:10:33 följande:
    Hade ett samtal med sambon nu på  morgonen. Han har alltid blivit väldigt dålig i magen av t ex bröd och pasta, han kan inte äta mer än typ 1 macka annars får han uppblåst mage och jättegasig.
    Han börjar själv fundera på  nu om han inte heller tål vete??!
    Stora sonen har ju varit förstoppad sedan han var bebis och sist vi var titll läkaren med lilla sonen (han som är allergisk mot vete och mjölk) så trodde han att även stora sonen kunde vara allergisk eller i alla fall överkänslig mot vete...kanske är så att det kommer från deras pappa då???

Han vill dock inte testa sonens glutenfria pasta och bröd för han gillar inte det, men jag måste hitta ett bra vetefritt brödrecept för då kanske alla kan äta det?
    Stora sonen försöker jag byta ut till lilla sonens pasta mm men bröd o så gillar han inte heller.
    Funderar på om stora sonen är som lilla. Han tål inte vete men magen blir sämre av att han också dricker mjölk eftesom han totalt ratar mjölk! Han dricker knappt mjölk när han får o'boy i och det har blivit sämre och sämre med den saken.
    Vad tror ni?

En annan sak, visst är det mjölkprotein i mjölksocker??? fick totalt hjärnsläpp!!
    Se till att din man testar sig för gluten innan han tar bort det helt, om han nu vill testa utan. Det är rättså skönt att veta och är det glutenintolerans så är det ju viktigt att inte fuska eftersom t.ex cancerrisken ökar om man äter gluten. Sådana saker är ju inte lika "viktiga" vid en allergi. även om jag tror att man ogärna äter när man väl tagit bort något man inte tål.

Varför vill han inte testa glutenfri pasta? Glutis-pastan är den absolut godaste och mest lik vanlig pasta tyckte jag när vi började äta glutenfritt hemma. Vissa pastor är bättre än andra. Vanliga spagetti är de som vi köper i affären bäst, minns inte namn men grönt paket som finns på ica och coop.

Vad jag tror vet du. Det är "bara" att testa och se, om ni redan har läkaren med på noterna så är det ju inga problem med ev. intyg till dagis osv.
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2011-01-21 11:29:52 följande:
    Att sonen är så allergisk skyller jag på hans pappa Flört Men visst kan det väl vara så att jag också har någon allergi/intolerans/överkänslighet även om jag inte tror det. Mina föräldrar och syskon har inga allergier men annars är det tyvärr vanligt förekommande i släkten, minst 1 medlem/familj har allergi, så det kanske inte är så otroligt trots allt...

Jag gör oftast sås på vispgrädde (som jag häller ner i stekpannan tillsammans med köttet/baconet etc) och jag är inte helt säker men jag tror att jag får ondare när jag äter pasta än potatis/ris till. Annars är det mest i tårtor och liknande som jag får i mig grädde, vilket inte händer alls ofta då jag mår mycket bättre utan. Potatisgratäng tex går bra, fast den svämmar över av grädde. Kanske är en kombination av grädde + gluten/vete som gör mig dålig då? Ska försöka tänka på det framöver, kanske ska skriva matdagbok åt oss alla tre? Haha!

Ja, det är skillnad på chips och chips. Sådana i påse (estrella, olw) blir jag mycket sämre av än pringles och så har det alltid varit. Vi är så där tråkiga här hemma så vi har alltid samma smak, men sour cream i påse klarar jag alltså inte av lika bra som i rör. Olika innehåll kanske? Aldrig kollat... Vi äter mycket sällan chips men de gånger det inträffar brukar vi dricka någon form av läsk, alternativt juice.

Blir ni nå klokare? Flört
    Ha lite koll på när du blir dålig av grädde, kan ju vara så "enkelt" att det är kombinationen vete och mjölk..

Chipsen har jag dock ingen teori om. Har inte koll på Pringels innehållsförteckningar, men olw och estrellas innehåller väl natriumglutamat.
    Ingredienser : Pringels... innehåller vetestärkelse... det gör inte olws eller estrellas... Obestämd Ingen aning.

Vakuumtorkad potatis, vegetabilisk olja, vegetabiliskt fett, rismjöl, vetestärkelse, Gräddfil- och löksmak, (smakförstärkare: mononatriumglutamat, dinatriumguanylat och dinatriuminosinat, lökpulver och -granulat, druvsocker, socker, sött vasslepulver, laktos, syra: citronsyra, mjölksyra och äppelsyra, gräddfilspulver, aroma, mjölkprotein, maltodextrin, emulgeringsmedel: E471, salt.
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-01-22 13:10:21 följande:
    Ni vet de där Pez godisarna! Tror ni de skulle funka här hemma ? De står stärkelsesirap på, vad är det?
    Vete gissar jag. Obestämd

Även om ekologiskt godis är dyrt, så är det ju så mycket godare. Sen äter våra i stort sett bara på lördagar och då är det inga mängder utan några colanappar, ett par chokladbitar, några marschmallows (little beckys eller hospitality).

Sen har vi ofta chokladbollar i kylen/frysen nu som lyx ibland efter maten, men de är ju relativt nyttiga med bovete och kokos.
  • Kavat
    trållmor skrev 2011-01-22 13:22:09 följande:
    Kavat: Har du recept att delge på chokladbollar? Vi har ju gjort ett recept som ungarna gillar, som är utan allt, men som vuxen och uppväxt på vanliga så är de oätbara hur många gånger vi än försöker...
    Chokladbollar

200g margarin
    2 dl socker
    2 dl kokos
    4 dl boveteflingor
    4 msk kakao (MINST)
    ca 1 msk vaniljsocker
    vatten (eller kallt kaffe) i lagom mängd.

Rör samma allt och så tillsätt en matsked vatten och rör runt. Provsmaka, tillsätt ev mer vatten och så gör man till man hittar en bra konsistens. Jag gillar inte när de är stenhårda och torra (dvs utan vatten). Vattnet gör ju att de blir lite mer degiga i konsistensen.

Min erfarenhet är att trots att jag mäter samma så blir det olika smak varje gång. Tror att det beror på att boveten ibland är mjöligare och ibland mer flinging, men provsmaka och tillsätt mer av det som saknas så det blir gott.

Till oss vuxna tipsar jag om lite arrak i, jag tog bara några droppar (står på flaskan). Arrak finns ofta bland tårt och baksakerna i affären.  Bland strössel och annat. Dr oetker tror jag märket var.
Svar på tråden Allergitråden