• Kavat

Allergitråden

Miralicia skrev 2011-01-22 14:12:05 följande:
    Jag har som lite underlag för en idé/litet projekt jag börjat pula lite smått med, roat mig med att med hjälp av lite bibliotekslån inventera lite hur utbudet av kokböcker med allergianpassade recept ser ut och vad de recepten i de olika böckerna innehåller. Utifrån det resultat jag kom fram till så känns det som att det finns rätt hyfsat underlag för mitt lilla projekt.

Resultatet:
    Totalt 15 olika kokböcker inriktade mot specialkost har jag gått igenom. 6 var enbart för glutenfritt, 1 äggfritt, 1 gluten & mjölkfritt, 1 mjölk- & äggfritt, 2 mjölk- & sojafritt och 4 böcker där recepten var anpassade för flera olika saker (i böckerna sammantaget, inte alla recept i alla böcker som var anpassade till allt).

Jag gjorde en väldigt snäll bedömning av vilka recept som kunde räknas till "utan allt"-recept, tex så räknades alla recept som "utan allt" om de som allergener enbart innehöll:
    - smör (dvs lätt utbytbart mot mjölkfritt margarin),
    - "mjölk eller vatten" som degspad,
    - pasta (där det är lätt att bara byta till en annan pastasort),
    - ägg att penslatex bröd med innan gräddning (lätt utbytbart mot ngt annat)
    - ngn tsk-msk med sojasås/teriyakisås (som innehåller sojasås)/worchestersås
    - bröd som skulle serveras som tillbehör räknades inte med (såvida det inte var hamburgerbröd, pitabröd, tortillabröd etc som var en nödvändig del för resten av rätten vilket då medförde att rätten som sådan oftast räknades bort)
    - glutenfri mjölmix så länge som den inte specificerades till att det skulle vara grov gf mjölmix eller gf mix med fibrer eftersom det inte finns någon grov som inte innehåller sojasläktingar) -  (och all gf mix/gf finmix/lågproteinmix fick räknas med trots att det i vissa böcker angavs till att det de hade använt var gf mix med vetestärkelse och mjölk Obestämd och det inte är alls samma sak att baka med tex Lailas blå som med Lailas gula - så extremt snäll bedömning på den fronten).

I dessa 15 böcker (som utgör merparten av de böcker som faktiskt finns på svenska) som jag inventerat så innehåller de tillsammans ca 1850 olika recept. Av dessa 1850 olika recept så var det sammanlagt 580 recept som man med mina extremt givmilda kriterier kunde räkna till "utan allt"-recept. Dvs genomsnittet är att 31% av de recept som förekommer i allergianpassade kokböcker är med en väldigt snäll bedömning utan mjölkprotein, ägg, soja, baljväxter, nötter, mandel, gluten (och då ej specificerat till helt vetestärkelsefritt), havre, råg, men det varierar rätt kraftigt från kokbok till kokbok - allt mellan 8-61% av recepten kunde bedömas kunna räknas till "utan allt"-kategorin.

Men tittade man på vad det var för typ av recept så var det väl ca 1/3 av recepten som utgjordes av saft, sylt, etc samt recept av karaktären - skär frukt i bitar och blanda i en skål till fruktsallad, eller skär grönsaker i stavar och servera i glas, skär frukt/grönsaker i bitar och trä upp på ett spett, dela grönsaker i bitar och fräs i olja till en grönsaksfräs, blanda olika sorters sallad till en grönsallad, frys saft i ispinneformar till glass, stick hål i skalet på bakpotatisar och stek i ugnen tills de är mjuka, stek köttbit i stekpannan och krydda med salt och peppar osv osv av recept med likartad karaktär, dvs knappt att man vill kalla det recept i egentlig bemärkelse utan snarast lite generella beskrivningar.

Och sen var det alla recept som innehöll glutenfri mjölmix av olika slag (och då oftast med såväl vetestärkelse, sojasläktingar och i många fall även mjölk) som väl utgjorde närmare ytterligare sådär minsdt 1/3.

Så av rena direkta "recept" så var det väl kanske 1/3 som kunde ses som riktiga "utanallt"-recept (medräknat om man bytte ut vanlig pasta mot pasta "utan allt"), så ca 200 recept av 1850 st vilket blir ungefär 11% och som dessutom är fördelade på 15 olika kokböcker.
    Inte konstigt att folk tycker att det är jättekrångligt att kunna få till någon om de bara tar upp första bästa kokbok inritade på allergianpassad specialkost. eller att det lätt blir lite "tråkig" mat när de väl försöker.
    Mmm, jag har varit sugen på att göra kokbok rätt länge... Men, men, tid...
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2011-01-22 14:16:02 följande:
    Jag hade hoppats på något mer för det blir en aning bounty av det annars...
    Tål ni hirsflingor?

Blanda hirs och något mjöl, typ majs och ris, alltså 1/3 av varje?

Kompisen har kört med enbart sempers mjölmix (guar) i och de blev sådär så lite mer blandning är väl att rekomendera. Men testa!
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2011-01-22 14:17:23 följande:
    Hur mycket är för övrigt en påse kokos? Jag köper hos grossisten så min påse är på 1,7kg
    Haha! Det var ju en bra påsstorlek tycker jag. 200g tror jag är normal, vi gör nog av med 2 i veckan.
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-23 17:18:35 följande:
    ja du, jag har också börjat fråga mig. Läkaren börjar vackla nu och säga att han ev kan vara veteallergisk som lillebror. Det de sagt innan är dock att han har omogna tarmar och att eftersom han haft det så vet han inte riktigt hur han ska reglera sin tarm utan han måste lära sig det. Så jag vet inte...

en fråga. Vi har Felix tomatketchup och har alltid haft. Det står "stärkelse" i den, vad kan det tänkas vara för stärkelse???
    Vi har nämligen upptäckt attt sonen inte tål ketchup. Eller tål och tål, hans kinder blir illröda av den!!!
    Han blir inte röd av något annat "rött" så därför funderar jag på om det är stärkelsen eller om det är att det är mer "konstgjort" rött?!?! ingen aning...någon idé?
    Maila och fråga, vi vågar inte äta den och har inte orkat maila. Vi har Heinz här hemma. Selleri i, men det tål mina utan problem.
    Heinz sägs vara den renaste ketshupen om jag är rätt informerad. Oavsett funkar den vanliga orginal toppen!
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-01-23 17:44:11 följande:
    Maila och fråga, vi vågar inte äta den och har inte orkat maila. Vi har Heinz här hemma. Selleri i, men det tål mina utan problem.
    Heinz sägs vara den renaste ketshupen om jag är rätt informerad. Oavsett funkar den vanliga orginal toppen!
    Tillägger... När de har stärkelse, guarkärnmjöl och sånt i så är det för att de ska kunna ha mindre dyra råvaror och så ersätter de råvaran med vatten och stärkelse/guar för det är mycket billigare. Men kontentan är att man får i sig en massa annat som i fallet med ketschup inte är tomat. Kokosmjölk brukar ju också innehålla vatten och guar eller annat förtjockningsmedel.

Men det är den med mindre socker som innehåller stärkelse väl? Den vanliga Felix innehåller däremot kanel som min dotter inte tål.
  • Kavat

Jag har fortfarande inte fått svar från Semper!!! Visst är det dålgit. Inte ska det behöva ta över 2 veckor att få svar?

• Kavat
    Angel Gbg skrev 2011-01-23 18:58:42 följande:
    Idag tänkte jag köpa hem pommes strips och hittade bland annat Icas var med stabiliseringsmedel i....  i STRIPS!!! *suck* idiotin fortsätter
    Jag har hittat med vetestärkelse i. Minns dock inte vilken sort... Men pommes!
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-23 19:42:54 följande:
    testar att ha i linfrön i stället, bra för barnens magar...vinna eller försvinna  får se hur det blir
    Apropå det fiber husk är tydligen också jätte bra för hårda magar!
  • Kavat
    Lalalong skrev 2011-01-23 19:17:39 följande:
    Alva har ju börjat förskolan nu och det funkat helt ok. Men jag måste fråga en sak... 
    Dom har fått en 1 liters förpackning med Oatly iMat (havregrädden ni vet) från köket och köket säger att den kan dom blanda med krämpulver så blir det som yoghurt eller så kan dom ge den som den är, med flingor, för det är som fil.
    ??? Har ni testat detta?? Jag tycker det låter skitäckligt. Men något annat får dom inte.

Alva ska äta frukost där 3 dagar i veckan och mellanmål 5 dagar i veckan... Och  så klart kommer det vara fil och flingor/yoghurt till något av dessa målen ett par gånger. Hon får ju säkert macka istället, men hur roligt är det? Dessutom får hon inte i sig så mycket när hon äter macka för hon slänger mest bitarna på golvet. 

Jag har i alla fall köpt 2 st 2-pack Yosa som jag tänker sätta dit så dom kan ge henne. Men det är ju inte meningen att man ska behöva handla mat med sig till förskolan lixom.  
    Havregrädde till mellanmål...
    Kräks

Kan hon inte få "mjölk" och flingor, eller blir det inte tillräckligt mättande. Barn ska ha fett, så där tror jag inte det blir så knas, men precis som Miralicia skrev, göra kräm på det..? Men, men, barn har ju inte alltid samma smak som oss vuxna heller, men låter inte alls gott...

Mina barn kanske får lite för mycket socker ? som dagis inte vill ge?, men jag och sonen kan äta blåbärssoppa till flingor, musli osv.

Om du ska testa soja så gör det hemma ordentligt. Inför det inte på dagis innan du vet om det funkar där. Reagerar hon på något så har du ingen aning om vad det är. Så testa klart soja hemma först, så ni vet att det funkar innan det ges på dagis.
  • Kavat
    trållmor skrev 2011-01-23 20:47:09 följande:
    Kan man kräkas som enda symtom om man har luftburen allergi? Eller är det andra symtom då? Tänker på tex andningsvägarna. Någon som vet?

Sen undrar jag samma fråga gällande förstoppning, alltså kan man få förstoppning som enda symtom på luftburen allergi?

Vad har ni för tankar kring det?
    Jag undrar om man kan få diarré som luftburet på ägg för ett tag sedan, men tror aldrig jag fick något svar mer än att det nog var möjligt typ.

Sen kan man absolut få reaktioner om det är mjöldamm i rummet, det vet jag, men då syns ju nästan mjölpartiklarna..
Svar på tråden Allergitråden