• winters

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Mitt livs lycka skrev 2012-03-17 21:04:24 följande:
    Tack snälla för era åsikter!

Har ni några konkreta tips på hotell i Khao Lak, Kamala och Bang Tao? Pool är ett måste, sen vill jag helst kunna sitta och titta ut över havet - kanske barfota med fötterna i sanden och höra vågorna vid frukost! Glad
    Sist bodde vi på Kantary Beach Villas & Suites som ligger på Ao thong, det tar cirkus 10 min att åka in till "stan", men det är ju lätt gjort de kvällarna man vill det. Rymliga sviter, nytt o fräscht, precis vid stranden och en gigantisk barnpool som vi nästan var själva i många gånger, vi var där under jul... Även på solstolarna på stranden var det lätt att få plats. Rent o fint o trevlig på alla sätt.

Året innan bodde vi på Seaview som vi oxå tyckte om. Där bor du vid stan och hotellet sträcker sig ända ner till stranden. Stora pooler, vi badade ofta uppe vid mountain spa-delen och där var vi själva eller hade besök av ett par andra! :) stora fina rum och bra läge, trevlig personal o god mat!

Oscar 091001
  • winters
    Angelica77 skrev 2012-03-19 10:11:36 följande:
    Idag har det varit igenmulet hela dagen här i Khao Lak. Gör mig inte ett dugg då jag är ett vrak med förmodad öroninflammation/hörselgångsinflammation. Ska till clinic längs gatan om en stund och träffa läkaren.
    Varmt o gott är det ändå så vi har legat vid poolen mest hela dagen.
    Sen några minuter hörs ordenliga åskknallar och det är alldeles mörkt över bergen så oväder lär komma.

Ni som lämnar in kläder på tvätt...gör ni det på Laudry ni ser ute på gatan?? Alltså, det står skyltat utanför vissa affärer. Vågar man det så kläderna kommer tillbaks??
    Vi lämnade in på hotellet men det vette 17 om det var så superbilligt. 329baht för nån t-shirt, två linnen, ett par strumpor och ett par shorts. Ca 80 sek.

ni bodde väl nära seaview? vi lämnade in på skönhetssalongen ungefär mitt över stora entrén nära havet, funkade fint och betydligt billigare än hotelltaxorna! :)
    Oscar 091001
  • winters
    Tant T skrev 2012-03-27 20:47:56 följande:
    Haha! Det blir absolut två dubbelrum, om inte annat för att varken jag, maken eller mamma skulle stå ut med att bo så nära inpå varann!

Klong Nin vore kanske nåt, kanske även Long beach...? Har tittat lite på Khao Lak, Kamala och Bangtao oxå (Khao Lak var vi till när dottern var 2,5 men kan tänka oss att åka till igen), hur är de ställena i förhållande till vad vi är ute efter?
    Älskar Khao lak, har varit där två år i rad nu! Första gången på Nang thong-stranden på Seaview och andra på Ao thong-stranden på Kantary, tyckte om båda delarna och att det fanns för- och nackdelar med båda stränderna. Åker gärna tebaks, men nu får det bli annat nästa resa!
    Oscar 091001
  • winters
    Tant T skrev 2012-03-28 21:52:22 följande:
    Hur tyckte ni Kantary var? Det ser helt underbart ut men mot bakgrund av våra "krav" så känns det som om det ligger lite för off... 1,5 mil utanför centrum känns som en sträcka man inte åker med songthaew utan måste åka taxi...? När vi var i Khao Lak så var dottern 2,5 år och vi bodde på Bang Niang-stranden, det var oxå toppen.
    Finns det några restauranger på Ao thong-stranden?
    Det är superhärligt, stora 2-rumssviter med stora balkonger o badrum, eller villor, jättefina pooler, särskilt den enorma barnpoolen med solskydd. Strandens enda minus är att det ofta är sådana där små brännisar som sticker ända till man går upp, men tvååringen var mest intresserad av att gräva när vi var nere vid stranden... Från hotellet går minibussar regelbundet, var inga problem för oss att passa in. De stannar både vid marknaden i Bang Niang och stan vid Nang thong. Vi betalade 200 baht per vuxen tor. Chaufförerna körde lugnt och vi kunde ha med sulkyn, tyckte det var toppen! Vi åkte nog in 4 gånger på två veckor.

Hotellet har tre bra restauranger och även prisvärd roomservice som vi tog en kväll när vi varit på utflykt ända till sex på kvällen och bara ville slappa på balkongen. Det är ju lite dyrare på hotellet, men dricks ingår och maten var mycket god. Sedan finns det ett hotell precis bredvid, men jag hade hört dåligt om den restaurangen så det testade vi aldrig. Efter det ligger det tre restauranger som nästan vuxit ihop som ligger på stranden, fantastiskt fint, den i mitten blev vår favorit, men alla är bra! Om man går åt andra hållet finns det en hyfsat nära som vi åt god lunch och sedan en som är en liten bit till att gå på stranden så den tog vi på kvällen, supergott. Boatyard heter den. De stänger ganska tidigt och erbjöd oss att skjutsa oss hem, men vi promenixade hem på stranden med vågornas brus i stället, ljuvligt! Bra att ha med någon form av ficklampa för det är mörkt åt alla håll! Vi har nåt i telefonen, men någon form av ljus känns bra.

Kan absolut rekommendera Kantary om man vill ha en okomplicerad semester!  
    Oscar 091001
  • winters
    Tant T skrev 2012-03-29 19:58:46 följande:
    Tack för bra info! Hur lång tid tog det att åka från hotellet in till själva centrum?
    Brännisar, menar du de genomskinliga små maneterna då?

Det är så himla svårt, jag känner att hur vi än tittar så hittar jag alltid nåt som inte passar, och nu har vi dessutom kommit fram till att vi nog vill ha ett hotell med nån typ av barnaktivitet trots allt, vi ska ju vara borta 3 veckor och jag vet att dottern uppskattar att kunna vara inne nån timme och bygga med pärlplattor eller gympa med kompisar och dylikt. Vi vuxna uppskattar det oxå, då alla får tid för komtemplation, promenader och böcker! Och wips, så blev vi ännu mer begränsade!
    Det kanske tog 10-15 minuter, Oscar tyckte att det var hur spännande som helst och ville gärna att vi skulle åka bussen varje gång vi var vid receptionen! :) Ja precis, de där som tack o lov försvinner när man går upp, men än dock lite irriterande.

Det är ju Lollo & Bernie där och vad nu Vings barnklubb heter, de såg ut att ha jätteskoj, men O var för liten förra året. Det finns även ett jättefint lekrum vid barnpoolen med en massa leksaker o pyssel. Och lekplats. Och på rummen finns det DVD när behovet av lite tecknat finns! Skrattande 

Även om det var fullbokat när vi var där känns det verkligen inte trångt och vi behövde aldrig trängas eller välja bort något. En kompis var på Kamala för några år sedan och sa att det inte gick att spruta på sollotion på stranden utan att spruta ner någon annan! Skrattande 
    Oscar 091001
  • winters
    Tant T skrev 2012-04-01 11:35:40 följande:
    Som det låter på er så blir det inte Kamala! Hua! Bangtao låter mer ok, men hur är det med restauranger längs stranden och enkel shopping? Finns det ett centrum/huvudgata med lite shopping, restauranger och sånt? Kan man vara där 3 veckor utan att få tuppjuck? Hur lång tid tog det in till Patong? Åker man taxi då eller tuk-tuk eller songthaew?

Eller så blir det Khao Lak, men ska man ha barnklubb så är det antingen de båda nya ställena (Kantary resp Mai Khao Lak, som båda ligger ca 1,5 mil utanför centrum utan några direkta restauranger i närheten, som jag förstått det) eller de två mer centrala Seaview resp Emerald, och båda dessa har fått en hel del kritik för mögel och sunkiga pooler osv. (när jag gogglat). Känns sådär...

Eller så blir det Koh Lanta (igen) men då måste det bli utan barnklubb, vi vill inte bo på Chada beach igen (det var jättebra, men vi vill ändå inte bo på samma hotell så snart igen) och Vings Lanta Beach Resort är ännu inte klart som Sunwing-hotell för vintern 2013 (enligt chat med Ving så är inte avtalet med hotellet för den perioden klart än...). För övrigt så funkar inte Vings lflygtider till Koh Lanta för oss heller, dit kl 23.15 fr Arlanda och landning på Arlanda vid hemkomst runt kl 00 på natten, särskilt 73-åringen som ska med kommer att protestera hejvilt om vi föreslår detta (vi har ca 15 mil enkel resa till Arlanda dessutom). Alternativet är att boka bara flyg med ex.vis Fritidsresor som har andra flygtider till Lanta och sen boka rum direkt med hotellet (kanske blir det billigare oxå...?), för om det sen blir ett Sunwing-hotell så får väl barnen vara med på aktiviteterna trots att man inte reser med Vingresor...?

Om nu nån orkat läsa detta ( ), har ni några tips/tankar?!
    Fast vi har bott på Seaview 2010 och det var absolut inget fel på det, såg varken mögel eller sunkiga pooler. Det jag funderar på är om de kan mena de privata pooler som tillhörde vissa bungalows, för de var ganska små.
    Oscar 091001
  • winters
    Angelica77 skrev 2012-04-03 09:54:49 följande:
    Plankade in på Seaview för ett par veckor sedan då vi bodde på närliggande hotell.
    Ville kolla in hotellet och låta barnen prova vattenrutchkanan.

Det saknades klinkerpannor i poolen lite här o där. Tyckte bara det var oerhört stökigt o skräpigt!
    Lämnade stället lättade att jag inte bokat där!
    oj så trist, vi var som sagt jättenöjda och kan defintivit tänka oss att åka tillbaka, synd om det har blivit så förstört på ett år!!
    Oscar 091001
  • winters
    Angelica77 skrev 2012-04-03 19:26:20 följande:
    Kom hem för 1½ vecka sedan och sitter o klurar på vart nästa resa ska bli.
    Lite sugen på Koh Samui.
    Nån som har koll på vilken strand som är riktigt barnvänlig, klart snorkelvatten, mindre turister. Vill inte åka till ett knökat ställe o ligga som packade sillar på stranden.   
    du måste ut en bit för att få riktigt fint snorkelvatten vill jag minnas, t ex koh tao
    Oscar 091001
  • winters
    Ville och Agnes skrev 2012-04-15 17:05:01 följande:
    Ni som rest med barn som är runt 1 år...hur har ni gjort med mat till de små?
    Första gången var O 13 ½-14 ½ månad, vi hade med välling som han drack kall på kvällen. Sedan hade vi gröt som vi gav 1-2 mål om dagen som varierades med frukost, lunch o middag och resten åt han maten där, t ex pannkakor, ägg, omelett, yoghurt, frukt, mackor, stekt ris, vårrullar, nudlar, kyckling m cashewnötter utan nötterna, pasta carbonara, pizza ett par gånger. Fungerade jättebra! Vi hade även med smoothie o fruktpuré att varva fruktmellisarna med, blir lite trist i en månad annars! Skrattande

Han drack massor, massor, så blöjor gick det åt några fler än beräknat! Skrattande Vi hade även med några matburkar i plast som reserv, men de lämnade vi kvar hos Fritidsresor på hotellet att dela ut till desperata föräldrar. Men det kan ju vara bra att ha med ett par sådana iaf som backup!
    Oscar 091001
  • winters

var det inte några här som var på si kao, blue village-hotellet där i år, hur var det?

Oscar 091001
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)