• winters

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Camilla D skrev 2012-01-11 15:55:15 följande:
    Är det så illa med vin alltså? Tycker inte om öl, men drinkar funkar ju alltid Det är väl mest att det kan vara gott att ta ett glas vin till maten ibland. Vad är det för "fel" på vinet där? Surt/sött/äckligt? 
    Dessa fruktdrinkar låter ju underbara! Speciellt vattenmelon! Vad kostar en sån i Phuket (Kamala)? I Svenska pengar (har inte lärt mig valutan ännu, är ju ett tag kvar tills vi reser)
    vi drack vin på hotellet i khao lak i december som var toppen, vi testade bara det vita, 150 baht inkl dricks o allt för ett glas. sedan hade vi med en bag in box med rosé från flygplanet för kvällarna när O hade somnat!
    på vår bröllopsresa för några år sedan på koh samui blev vi kända på hotellet som de som drack vin, hahaha! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters

Sista dagen nu i december brände jag mig på någon tråd, var ca 7 cm på ena benet och 5 cm på andra. Gjorde väldans ont, men jag tog på xylocain som vi alltid har med så var det ganska snabbt borta. Ett tips att ha med i strandväskan alltså!

De där småbrännisarna som sticks men som går över så fort man kommer upp stötte vi ofta på utanför hotellet, hemskt irriterande o obehagligt men inget som behöver behandlas.

Ser lite regnigt ut i Phuket på windguru.com, men när det står några mm brukar det ju inte vara så farligt, däremot de dagarna där det är ca 4 cm borde det ju hålla i sig ett tag. Men bada brukar ju gå fint ändå, det är ju inget fel på värmen ändå! Skrattande

Oscar 091001
  • winters
    Camilla D skrev 2012-01-16 14:53:25 följande:
    Ha en underbar semester Miss Kaos!!! Åh vad jag är avis!!! Bor ni på Sumwing resort hotellet i bangtao då? Eftersom ni har 30 kg vikt. Det är så smidigt att åka med dom! Då har ni säkert "Easy travel" så ni checkar in på hotellet på hemresan, slipper man släpa väskorna dit och kan bara gå före köerna! DET är värt mycket då!
    Vi skall till andra Sumwing hotellet (Kamala) men det är ju 9 v kvar, läääääänge!

Måste fråga er angående flygningen. Vi lyfter från Landvetter 22.15, direkt flyg till Phuket. Finns det filtar, liten kudde och sånt på sätet när man kommer? Är det lite mer benplats än på vanligt flyg?
    Bävar lite för resan! Min man är 195 cm, jag 180 cm, reser med 4 barn varav en 21 månaders i knät (även han är lång) Hua, hur skall detta gå???
    om ni inte åker sunclass kanske ni skulle kolla på det, alternativt boka platser långt bak där det är extra bred gång så att man kan ha ut benen utan att vara ivägen för vagnarna. tycker inte att det är överdrivet mkt mer plats, men det är nog lite olika från plan till plan.
    filtar o kudde finns och ett litet resekit, och sedan finns det i några kuddar o filtar i utrymmen så att man kan hämta extra!
    Oscar 091001
  • winters

Hoppas att ni har kommit fram ordentligt miss Kaos! Nu är det bara max 7 mm regn på en dag på windguru.com så det ser mycket ljusare ut, njut lite för oss oxå och ta vara på semestern!

Oscar 091001
  • winters
    Halvblod skrev 2012-01-17 17:19:13 följande:
    Ska beställa från Apoteket och tittar på vätskeersättning. Resorb är från 3år och så finns det en annan från 2månader.
    Har för mig att vi gav resorb till Leia när hon var spädbarn men det har kanske funnits annat sortiment tidigare.
    Vilken brukar ni använda?
    vi har haft sempers med på alla resor, men har inte behövt använda den, snart går den väl ut! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    beccagranen skrev 2012-01-17 19:37:07 följande:
    Åh så roligt för er som närmar er avfärd!
    Efter snart ett års väntan så är det snart vår tur att åka (i mars).
    Första gången vi åker till Thailand (jag+man+4åring). Vi ska till khao lak, någon som vart där som kan dela med sig av tipps/erfarenheter och aktiviteter för barnfamilj? Skulle uppskattas :)
    kuligt! vilken strand o hotell ska ni bo på? vi har varit i khao lak två år i rad och kommer att återvända igen!
    tips på utflykter är similan, koh tachai, surin i båtväg. sedan finns det olika elefantgrejer, vi har inte varit på det när vi varit just där, men det ska tydligen finnas någon där man badar med dem som är poppis bland barn! nära nationalparken khao sok som vi varit i tidigare.
    finns en minigolfbana i djungeln nära bang niang som ska vara kul för barn. även ett vattenfall på vägen.
    marknaden i bang niang vid polisbåten som spolades upp vid tsunamin är värt ett besök, är på mån, ons, lör, men tydligen mest på lördagar.
    gillar man converse kan man köpa det för 700-900 baht på sport dome vid nang thong supermarket. annars är det mest vanlig turistshopping.
    beroende på var ni ska bo kan jag återkomma med lite restaurangtips!
    Oscar 091001
  • winters
    dripdrop skrev 2012-01-18 09:11:32 följande:
    Okej, tack för svar! Jag är också lite kinkig, smörjer bara dottern i olivolja typ ;) men förstår ju att det behövs något med lite mer stuns i nu, hon är 15 mån när vi åker så hon har aldrig smörjts med solkräm innan. UV-kläder har vi köpt ett par uppsättningar på POPs rea, vi blir 2v i Thailand och 2v i nya zeeland (där uv-strålningen ju är ännu värre).

Tänkte att man smörjer och har uv-kläder. Men finns det ännu högre solskyddsfaktor? Får kika på Apoteket till henne.
    hur har ni bokat den resan, är intresserad av en sådan kombo när O är äldre!
    Oscar 091001
  • winters
    dripdrop skrev 2012-01-18 20:45:04 följande:
    winters: vi mailade helt enkelt bara thai då de körde en kampanj med billiga flighter under mars månad, och frågade om man kunde boka de tillsammans med flighten till NZ. Det gick bra, så det blir ju egentligen att vi reser tur och retur NZ, men med en "mellanlandning" på två veckor i thailand
    Sen på vägen tillbaka kommer vi till Bangkok den 28 och stannar i stan till 31 då vi flyger hem. De första två veckorna i Thailand är vi på Phuket. Flyger inrikesflyg dit.

Mannens familj bor fortfarande kvar i nya Zeeland, där vi bodde innan. Han kommer därifrån så vi ska mest umgås med familj och vänner där. Åk säger jag bara, underbart land
    smidigt, en sådan resa vill jag gärna göra om några år! får man fråga vad ni fick betala för biljetterna?
    Oscar 091001
  • winters
    dripdrop skrev 2012-01-19 19:56:00 följande:
    winters: GÖR DET! :) det är första gången vi åker dit med dottern som är ett år, blir spännande...hehe. 28000 betalade vi, med thai.
    går säkert jättebra! efter flygresan till thailand sa vår tvååring "jaaa, flyyyga", vi andra var mest intresserade av att gå av planet då! Skrattande förra året gick det fint oxå, att öppna och stänga fönstergardinerna pch stoppa i och plocka ur saker ur en burk kan man tydligen göra huuuur många gånger som helst! Skrattande
    Oscar 091001
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)