• winters

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Spökmamman skrev 2012-06-09 10:14:27 följande:

Hej! Är ny i tråden och hoppas på att få lite råd och hjälp. Vi skall förhoppningsvis åka i feb 2013 med tre små barn: 6,snart 5 och snart 2 år. Skall till Khao Lak. Har försökt läsa mig till så mycket som möjligt om resmålet men vill gärna ha tips härinne. Har hört att Khao Lak är väldigt barnvänligt, vi skall bo på ett av Vings hotell därnere.

Några andra barnvänliga resmål i Thailand???

Det är jättekäckt där, vi har varit där två år i rad med vår lilleman, vilken strand ska ni bo på?
    Oscar 091001
  • winters
    bengke skrev 2012-06-17 22:26:02 följande:

Vilket område ska man välja som förstagångsbesökare tycke ni? Vill inte ha brötiga städer utan mer fin natur (lite bilsafari kanske) och såklart fina stränder. Phuket, Krabi, Kata, Koh Lanta, Koh Samui? Nu bara slänger jag ur mig ställen som jag vet finns. Vad skulle ni satsa på (eller undvika)?

Är det okej att åka i februari eller skulle ni rekommendera någon annan månad?

Khao lak!
    Oscar 091001
  • winters

Ha det jättehärligt TomMon och lycka till på nästa resa, ta gärna med er lite sol hem! Skrattande

Oscar 091001
  • winters
    bengke skrev 2012-06-23 22:56:21 följande:
    Tack för dina tankar :)

Vi tänkte två-tre veckors charter med sol och bad och lite utflykter. Vi vill inte bo på hotell med Bamseklubb el dyl för barnen vill inte vara med och då är det roligare med hotellen utan klubbarna, annars lär klubbarnen känna varandra och det är svårt för dem som inte är med att hitta kompisar.

Kao Lak och Ko Lanta har vi funderat på, Ko Lanta verkar vara lite bökigt att ta sig till. Flygtiden är redan i längsta laget för oss och sen en lång transfer på det känns jobbigt. Men även Kao Lak verkar det ta 2-3 timmar till eller?
    Jag har för mig att det tar ca 1 ½ timme till Khao Lak från Phuket, vi har även flygit från Krabi när vi kombinerade det med Ao Nang, vill minnas att det var max 2 ½ timme, kanske mindre därifrån. Men det beror lite på, det brukar gå fortare om det är minibuss än större turistbuss. Men hur som helst ingen transfer som är avskräckande, vi har sovit gott allihopa!
    Oscar 091001
  • winters
    älskarlivet81 skrev 2012-06-25 23:04:38 följande:

Vart ska man åka om det inte ska vara exploaterat? Vi vill inte sitta i bil flera timmar från Bangkok
    om ni inte nödvändigtvis måste flyga till bangkok så kan jag rekommendera khao lak, närmaste flygplatsen är phuket. om ni väljer att bo på nang thong-stranden och inte gör några utflykter så kan ni klara er med att promenixa. på de flesta ställen jag varit på i thailand är trottoarer inget man ser mycket av och eftersom det blir svart tidigt och gatubelysning är lika sällsynt så känns det oftast bättre att åka med trafiken eftersom alla moppar kör bredvid bilarna där man normalt sett vill gå. när vi bodde i chaweng för flera år sedan utan barn tänkte vi på att man inte hade velat köra en barnvagn mellan hotellet o stan. ni kan ju ta med bilbarnstolen, men det är inte alla bilar utomlands där det går att fästa en stol bakåtvänd, men bättre framåtvänd än ingen alls så klart! Skrattande har ni varit någonstans i thailand innan så att ni vet vad ni letar efter?
    Oscar 091001
  • winters
    älskarlivet81 skrev 2012-06-26 09:07:19 följande:

Vi har aldrig varit i Thailand tidigare. Har dock vänner som varit där och det var de som rekommenderade ko samui då de var där 2010 och,stortrivdes. Är inte kao lak väldigt svenskt?

det var rätt så exploaterat i chaweng när vi var där 2007 och inget jag skulle åka tillbaka till med barn, men det finns ju fler orter, de har jag ingen direkt koll på, men flera här inne har varit på koh samui det senaste!

det finns gott om olika nationaliteter i khao lak, det stannade av rejält vid tsunamin och har inte helt hämtat sig ännu så det är absolut inte så turistigt som phuket t ex och du kommer inte hitta menyer med svenska köttbullar eller thailändare som försöker prata svenska överallt! Skrattande säljare är inte så på som många andra orter vi varit på och solstolar och strandförsäljning, bananbåtar mm är förbjudet = ljuvligt! om man vill åka på utflykter är det dessutom fantastiskt läge med närhet till similan, tachai, khao sok och annat som är väl värt ett besök! 
    Oscar 091001
  • winters
    älskarlivet81 skrev 2012-06-26 14:53:33 följande:
    Vad behöver man ta för vaccinationer inför resan och då tänker jag främst på vår dotter..
    hur gammal är hon och hur gammal är hon när ni reser? om ni själva inte varit i asien innan behöver ni nog vaccineras en del själva oxå.
    Oscar 091001
  • winters
    älskarlivet81 skrev 2012-06-26 15:10:01 följande:

Hon kommer vara 2,5 år när viåker. Själv var jag i Gambia för några år sedan,och bodde i en liten ny, så jag är vaccinerad mot det mesta. Även,min man är,vaccinerad mot en del som tex hepatit A och B. De vaccinationerna tog han,innan vår Egyptenresa för något år sedan..
    om ni alla är vaccinerade enl programmet så behöver ni ju inte difteri, stelkramp, mässling, röda hund och påssjuka, annars behövs ju det skyddet ses över, annars är det hepatit A som är viktigast och hon är ju så gammal att hon hinner få twinrix eller havrix, så det borde bli bra om ni bara planerar in det i tid! första gången vi åkte var Oscar 13 ½ månad och alla vaccinationer som skulle hinnas tas fick planeras in i detalj eftersom han fick tidigarelägga 18 månaders-vaccinationen och ha tillräckligt med tid mellan 1-årssprutorna och havrix! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    älskarlivet81 skrev 2012-06-26 18:56:02 följande:
    Kommer med fler frågor nu. Har hittat biljetter till Phuket för 17500 kr för oss tre, men då med Qatar Airways och mellanlandning både i Qatar och Kuala Lumpur.. Känns så där skoj eller? Blir misstänksam bara det är ett bolag jag inte känner till :D
    Själv föredrar jag att flyga non-stop, särskilt med kids, Thai Airways börjar flyga till Phuket i november var det väl från Arlanda. Annars har ju alla charterbolag den rutten, behöver inte nödvändigtvis bli dyrare om man hittar ett bra hotellpaket och lyxen att komma ner utan stopp kan ju lätt vara värt några tusen...
    Oscar 091001
  • winters
    älskarlivet81 skrev 2012-06-26 21:26:09 följande:

Det skulle bli runt 19-20 timmar för oss..

Vi skulle spara 7-8000 kr minst om vi bokar själv.. Dock verkar inte hotellen så billiga i Khao Lak som på andra ställen.. 

Det låter rimligare, då har du 10 timmar extra per väg mot chartern. Oftast tycker jag att charterbolagen brukar kunna ha ganska bra priser på de finare hotellen vid stranden, det är väl kanske inte lika bra prutmån på de, men det beror ju så klar på hur man vill bo. Sist bodde vi på ett 4+ hotell i Khao Lak vid stranden i en svit för ca 30000 med samma familjekonstellation som er och då var det ändå över jul. Jag tror precis som många andra säger att man kan spara mer pengar om man ska vara borta länge, men för två veckor är det tveksamt och med den dubbelt så långa restiden. Vilka hotell är det ni har jämfört med på charterbolagen? Sist fick vi dessutom tillbaka ett par tusen eftersom vår resa gick ner efter vi bokat den, härlig bonus! Skrattande
    Oscar 091001
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)