• winters

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Millans hustru skrev 2012-01-05 19:49:17 följande:
    tack för tips!! börjar redan nu, ett par månader i förväg att få lite spänd förväntan. lite rädsla för att åka själv med dottern o massor av glädje!
    är det restauranger nere vid stranden också elelr bara upp mot huvudgatan? nyfiken på så mycket  
    ni kommer att få det jättehärligt!

det är iaf nån ganska direkt nedanför hotellet, där åt vi lunch flera gånger, kan ha hetat något i stil med khao lak friends. sedan på hotellet är det ju flera olika. och till höger om hotellet på stranden vår favorit, nang thong bay resort. och sedan fanns det nog några till. sedan på vägen upp från hotellet mot nang thong supermarket ligger det några. och sedan på huvudgatan finns det massor. om ni bor högt upp i hotellområdet som vi gjorde nära mountain spa så är det närmare att gena vid mcdonalds så slipper man gå ner och upp igen så att säga. vi hade nog bara 2-300 m till mcdonalds från vårt rum. det är ett centrumbegrepp i khao lak, och om man gillar chokladdoppad mjukglass så är det ett hett tips för 25 baht! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    Halvblod skrev 2012-01-06 13:16:54 följande:
    Någon som varit i Ao Nang?

Vi har tidigare bott vid Mc Donalds ungeför men hotellen vi kikar på nu ligger på den andra vägen som går uppåt från vattnet. Någon som bott här och kan svara för hur jobbigt det är att promenera ner till centrum med barnvagn? Vi är inte rädda för att röra på oss men 20minuterspromenader flera gånger om dagen i värmen är kanske lite tråkigt för barnen.

Menar typ här... www.asienguiden.se/thailand/ao_nang_hotell/ om ni kollar typ Emerald garden.   
    det är ju en bit, särskilt om ni vill bada ibland, eller åka longtail ut i skärgården. vi bodde på ao nang villa resort sist, är bäst enligt oss, både vad gäller läge till stranden o centrum samt standard!
    Oscar 091001
  • winters
    MissKaos skrev 2012-01-06 19:54:47 följande:
    MEEEEEHHHH! Kolla långtidsprognoserna.. REGN REGN REGN på Phuket.. *deppar* Förra året regnade det hela december. Ihållande. Det slutade när vi kom ner i början av januari.. MEN vad deppigt om man har lagt över 50.000kr på en resa och den regnar bort.. Oftast kommer det ju en skur och sen är det bra, men det ser verkligen ut att bli ihållande regn
    kolla på windguru, dykfirmorna använder den och när vi var nere i december tyckte vi att det stämde bra. tyvärr ser det lite regnigt ut några dagar, får hoppas att det hinner bort innan ni kommer ner!

http://www.windguru.cz/se/index.php?sc=310
    Oscar 091001
  • winters
    Halvblod skrev 2012-01-07 21:59:19 följande:
    Tyvärr på tok för dyrt för oss :-/. På det stället vi funderar på får vi ett stort familjerum med våningssäng, barn-tv med playstation och en leksakshörna för mindre pengar än det billigaste rummet på Ao Nang villa resort.
    Hotellet är helt nybyggt och har både lekrum och lekplats och billigaste rummet kostar under 350:-/natt.

Äsch, det får bli att bo en bit ifrån och bo fint istället. Resten av resan bor vi mer eller mindre beachfront så vi får ta lite taxipengar sista dagarna. 
    Det blir säkert jättefint! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    Millans hustru skrev 2012-01-07 21:23:05 följande:
    chokladdoppad glass, var det på mc donals? vågar man äta där också om vi skulle råka någon gång elelr är det förenat med stora risker för magsjuka tro?

sparar alla dina tips  
    precis, jättegott, varför har de inte det här hemma?! Skrattande det brukar vara rent o fint, vi åt där en gång i år när vi var o shoppade i phuket och vi blev inte magsjuka, ingen blev det någonstans iofs, är lika glad varje gång man klarar en resa till thailand utan det!
    Oscar 091001
  • winters
    MissKaos skrev 2012-01-08 13:52:05 följande:
    Fattade inte så kmt av den sidan, men jag ska kolla ikväll. HAr en sjuk 3-åring som tjatar hål i huvet på mig just nu..
    hihi, välj något som passar er ganska bra, t ex phuket eller similan. om man klickar på knop så får man fram m/s i stället på vinden. och om du var intresserad av nederbörden så är det raden:
    *Precip. (mm/3h), alltså hur mycket nederbörd i mm det kommer under 3 timmar för varje intervall
    Oscar 091001
  • winters

Nu när vi var på Kantary Beach Villas & Suites i Khao Lak hade de tvättmaskin o torktumlare där, 80 baht har jag för mig att det kostade, så kunde man sköta det själv. Jag hade lite svårt med lukten på deras tvättmedel på tvätterierna, så jag hade gärna kört en maskin själv om vi skulle vara borta så länge som sist.

Oscar 091001
  • winters
    MissKaos skrev 2012-01-10 11:11:54 följande:
    Där var i förra året Superfint!  Synd att inte alla hotell har tvättmaskiner på samma vis som dom,det var verkligen smidigt..
    I know, kalasbra! Det hade även det hotellet vi var på i maj på Mallis, alla borde ha det, vilken service!
    Oscar 091001
  • winters
    MissKaos skrev 2012-01-10 11:29:56 följande:
    Ja, öht var det stället i K. Lak så fint! Maten i restaurangen (utom buffeerna) var ju helt fantastisk.. *drömmer* Vi bodde i en bungalow, och just nu önskar jag att vi skulle bo i bungalow nu med. Men det hade blivit FÖR dyrt. Och imorse när jag gick ut var det -2 tror jag. FRÖS ngt så... Och så tänkte jag: Nästa måndag... Och just NU tänker jag att nästa vecka vid den här tiden sitter jag instängd i ett flygplan.. Och är snart framme i ett VARMT Thailand! Förhoppningsvis inte regnigt utan bara fint..
    Åh vad härligt att snart vara där, fick lite små vårkänslor häromdagen men så kom jag på att vi inte ens haft någon riktig snö ännu...
    Oscar 091001
  • winters
    molnen skrev 2012-01-10 19:49:07 följande:
    Vi bor på Blue Village Exotic Khao Lak Seaview så det ska ligga ganska centralt men en bit att gå efter en mindre väg upp till huvdgatan/resturanggatan (kan ju alltid hänga en reflexväst på vagnen om det är för varmt att ha den på sig
    det är jättecentralt och vad som inte framgår på nätet är att om man bor långt upp i området så genar man snabbt via mcdonalds, vägarna på hotellet har gatubelysning o det sitter vakter och tjingsar på olika hörn! Skrattande
    skulle ni bo närmare stranden kan ni gå den lilla gatan upp till nang thong supermarket och där är det inga problem, restauranger o butiker hela vägen upp. vi har alltid en reflex på sulkyn, ett sånt där gult snäppband.
    Oscar 091001
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)