• winters

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

brommamaria skrev 2011-11-28 20:09:54 följande:
    Winters, tack för tips lär nog uppdatera er som vill, trådlöst på rummet.
    Har varit i Patong två gånger tidigare o även åkt runt lite. Men bara åkt förbi Khao Lak, ska bli spännande. Hoppas på ok shopping där.
    Nu nattar jag sonen för sista gången här hemma på ett tag... Undrar vad han tycker om att komma hem sen
    Shoppingen tyckte jag var det gamla vanliga där, i Bang Niang är det kvällsmarknad några gånger i veckan oxå, annars var det väl mest shopping vid Nang thong som räknas som "centrum". Om du är ute efter Converse sålde de original på Sportoutleten ungefär vid Nang Thong supermarket förra året iaf för ca 700 baht. Hoppas de gör det ff!
    Oscar 091001
  • winters
    Tili skrev 2011-11-29 08:56:11 följande:
    Jag är precis tvärt emot er! Vi åker nästa vecka och jag har inte ens skrivit en packlista.

Jag tar med mediciner som behövs, flyväst, välling, kläder och skor. Om det är något som behövs så kan man alltid köpa det där nere. Jag är jätte van att resa och har varit i Thailand i över ett år tidigare och vet att allt finns där.

Får lite dåligt samvete att jag inte skrivit en lista nu när jag läser era fantastiska listor.
    Det är nog högst personligt, för mig är själva förberedelserna en viktig och rolig del i resan, så jag pysslar gärna med listor, inköp, framplockning och läser på om stället, semestern känns så mycket längre då! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    Avvin skrev 2011-11-29 12:00:34 följande:

Det blev inga direkta frågor till dig Winters. Tycker din packlisa ser ut ungefär så jag tänker. Förutom dykutrustning t.ex. Känner mig dock inte övertygad att allt får plats i våra 2 ryggsäckar. Återstår att se!!

Det där plastpåsarna med dragkedja du nämner. Var hittar du dom? Jag är på jakt efter något liknande men lyckas inte hitta någonstans.

Näe, vi åker till en resort så vi tar resväskor, dock bara två och packar lite mer i dem i stället.

Ja just det, är väl inte riktigt plastbag, utan mer nylon, köpte några på Lindex förra året när de sålde för 10 kr i stället för 99 kr och de var toppen att ha med om man ville packa ihop t ex sladdar eller barnsaker eller ha en extra påse till necessärerna. Tyvärr finns de nog inte i år, men har du kollat på t ex Stadium, de brukar kunna ha käcka små väskor o påsar. Köpte svarta tunna nätkassar på rean i somras som var toppen till badkläder.
    Oscar 091001
  • winters
    Majomajo skrev 2011-11-29 17:31:57 följande:
    Vi har just kommit till Khao Lak efter drygt tre veckor på Koh Lanta. Har du några bra tips, winters? Vi bor på Nang Thong Bay Resort i ett superfint familjerum (två stora rum, skönt att sova utan barnen!)
    Åh så härligt, hur är vädret?

Då tror jag att ni bor där vi älskade att äta, om det ligger bredvid Seaview Resort. Så äta där rekommenderar jag! Skrattande Vi åt gott överallt och vi upplevde det billigare än i Ao nang.

Annars tyckte vi om Similan, vi var där några dagar. Tachai o Surin ska vara fint, står på listan i år eftersom det gick för höga vågor förra året. Kvällsmarknaden i Biang nang, kommer inte ihåg dagarna, men kanske onsdag o lördag. Djungelminigolfen där ska vara lite kul med, ska försöka få in det i år när O kan vara med lite mer.
    En dagstur till Ao thong (White sand beach) om ni vill testa på annat strandhäng.

Och Sportoutleten vid Nang thong supermarket om ni var ute efter Converse för en billig penning.

Hur länge stannar ni, vi kommer ner om två veckor, längtar!
    Oscar 091001
  • winters
    Martha skrev 2011-11-29 19:58:59 följande:
    Ha de så jätte kul :)  Själv har jag precis lagt barnen i varsin soffa, bägge är jätte uppspelta inför morgon dagen. 11 senast rullar bilen mot Arlanda.
    Ha en jättehärlig resa Martha!
    Oscar 091001
  • winters
    winters skrev 2011-11-30 08:51:06 följande:
    Åh så härligt, hur är vädret?

Då tror jag att ni bor där vi älskade att äta, om det ligger bredvid Seaview Resort. Så äta där rekommenderar jag! Skrattande Vi åt gott överallt och vi upplevde det billigare än i Ao nang.

Annars tyckte vi om Similan, vi var där några dagar. Tachai o Surin ska vara fint, står på listan i år eftersom det gick för höga vågor förra året. Kvällsmarknaden i Biang nang, kommer inte ihåg dagarna, men kanske onsdag o lördag. Djungelminigolfen där ska vara lite kul med, ska försöka få in det i år när O kan vara med lite mer.
    En dagstur till Ao thong (White sand beach) om ni vill testa på annat strandhäng.

Och Sportoutleten vid Nang thong supermarket om ni var ute efter Converse för en billig penning.

Hur länge stannar ni, vi kommer ner om två veckor, längtar!
    Och just det, Khao sok om ni vill uppleva en fin nationalpark!
    Oscar 091001
  • winters

Glöm inte att ge honom Otrivin innan ni går på planet för att minska öronobehag. Någon vanlig pipmugg för vatten o juice?
    Om ni flyger på natten kommer han säkert att sova en hel del, lycka till!

Oscar 091001
  • winters
    Majomajo skrev 2011-11-30 16:20:22 följande:
    Tack för tipsen! Vädret är fantastiskt! Vi stannar till 21 dec. Vårt hotell ligger bredvid Seaview, och jag tror att du har nämnt det förut, att ni gillade restaurangen alltså. Conversen kostar nu 900 (vanliga höga). Det är väldigt fint här, men saknar från Koh Lanta att man inte äter på mysiga hak på stranden. Och så känns det liksom mer turistigt på något sätt , fler inkastade och skräddare och så. Och fler "gamlingar". På Lanta var det ju mest barnfamiljer.
    Härligt! Ja det ska bli spännande hur vi upplever det i år, och nu åker vi ner när vi kom hem förra året. Vi tyckte att det var väldigt lite inkastare och att de inte var så på, men vi hade ju precis kommit från Ao nang, så det kanske berodde på det! Skrattande Tyckte att det var skönt att det var lite blandat, både vad gäller ålder och nationalitet så att inte alla är svenskar...

På White sand beach åt vi på stranden, men det var ju bara en lunch, nu ska vi ju bo där så vi får se vad vi tycker, tyckte överlag att det var väldigt fin mat, men vi åt oftast nere vid stranden så att man kommer ifrån trafiken lite. Och där ni bor tyckte vi var toppen, där kunde man ju välja om man ville ha sand i tårna eller ej! Skrattande
    Spara lite sol till oss, om två veckor åker vi!
    Oscar 091001
  • winters
    Majomajo skrev 2011-12-01 15:57:29 följande:
    Winters - det är säkert superlite inkastare här mot många andra ställen! Vi ska testa lite mer strandställen på kvällarna helt enkelt. Kan inte riktigt sätta fingret på vad som inte känns helt "rätt", men tror att det är avsaknaden av små bambuhydds-restauranger. Men vi har det toppen! Och ikväll köpte jag light-Converse för 755 på sport dome. Svarta röda vita fanns det.
    Då kan jag rekommendera Ao thong, White sand beach både för bad o mat! Skrattande Så här ser det ut på ett av ställena:
    White Sands

Just det, sport dome heter den, då ska det bli mitt första shoppingstopp!
    Oscar 091001
  • winters
    Thegran skrev 2011-12-01 16:10:11 följande:
    köp med nå småsnacks att ha medan ni väntar på maten, tex russin eller majs eller nå annat småplock?
    det räddade vår dotter när maten dröjde :)
    vi hade rispuffar eller vad det nu heter, sånt man köper i en säck, suveränt, småpill, inte särskilt mättande och en evig sysselsättning! Skrattande
    Oscar 091001
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)