• winters

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Johan 33 skrev 2011-10-11 08:31:51 följande:
    Har bara varit på Koh Pangan och Koh Tao innan så har inte koll p åde övriga. Dock känner vi att vi vill ha ett resmål som är lite enklare att ta sig till än Koh Pangan.

Khao Lak får ma nväl ta och kolla in, några andra rekomendationer. I och med att vi som vanligt är ute i god tid... så får man ha alternativ så man får någon prisvärd resa. Hur flyger man till Khao Lak på bästa sätt?
    Förra året flög vi till Krabi eftersom vi kombinerade 2 v där med 2 v i Ao nang, det tog väl 2 timmar till flygplatsen vill jag minnas. I år flyger vi till Phuket, det ska ta 1 h 15 min står det. Så egentligen tycker jag att det funkar med båda flygplatserna även om Phuket självklart är att föredra då.
    Oscar 091001
  • winters
    Dynah skrev 2011-10-11 17:09:46 följande:
    Måste fråga, barnstol på restaurang i Khao Lak, finns det? Har hört några säga att barnstolarna som finns är som höga barstolar, dvs utan byglar och inte ägnade för barn under 2 år. Andra har sagt tvärtom, att det finns bra barnstolar på alla restauranger, någon som vet hur det ser ut i Khao Laks restaurang-distrikt?
    jag vill minnas att vi hade en riktig barstol en gång och det var på mcdonalds när vi åt glass! Skrattande det är precis som du säger höga barstolar med karmar, vi använde gåselen att sätta fast, själva selen på kroppen och gåbandet runt stolsryggen och sedan bara att knäppa fast, jättesmidigt att ha med.
    http://www.amazon.co.uk/Sunshine-Kids-Steps-Security-Harness/dp/B00081L4YW/ref=sr_1_15?s=baby&ie=UTF8&qid=1318353011&sr=1-15
    Oscar 091001
  • winters
    Dynah skrev 2011-10-11 19:17:10 följande:
    Vilken bra sele! Finns den att köpa i Sverige?
    Vi köpte vår på Barnens hus, men det är väl många som har det märket, t ex Babyproffsen. Kostade under hundralappen vill jag minnas, värd alla kronor eftersom den användes flera gånger om dagen till alla måltider och vi kommer att få användning för den även i vinter!
    Oscar 091001
  • winters

Har nu varit några dagar på Island, vilket häftigt land!! Och flygen dit hade jag gärna haft till Thailand, gott om plats och egna skärmar med individuell stryrning. Kunde suttit mycket längre än de tre timmarna det tog! Skrattande

Millans hustru - usch vad tråkigt, men jag säger som många andra, åk! Ni kommer att kunna hitta sällskap till både dig och din dotter på Seaview, 7 år är ju ändå såpass stort att du kan resonera med henne, tror inte att det blir jobbigt, bara skönt för er att komma iväg, hoppas att ni klarar er utan sjukdomsproblem under resan oxå! Usch o fy igen, hoppas att ni får det jättebra trots allt!

Oscar 091001
  • winters
    Millans hustru skrev 2011-10-18 20:10:59 följande:
    tack. kanske messar dig igen när det närmar sig?
    vad härligt att du haft det fint på island!! 
    det får du gärna göra, jag ska hålla ögonen öppna om jag hittar fler tips i december! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    Dynah skrev 2011-10-24 13:38:20 följande:
    Ok, men har jag någon nytta av den i Khao Lak? Finns det maneter där?
    Kubmaneterna som det var mycket skriverier om förra året har aldrig setts längre norrut än Koh Lanta. Däremot finns det andra små sticksiga saker som jag har stött på överallt i Thailand. Oftast går det över med en gång man kommer upp, men en gång på Similan har jag varit med om att det stack till ordentligt och tog på Xylocain när jag kom upp och då gick det över på några sekunder, lånade även ut lite till en liten tjej som hade råkat ut för samma.
    Oscar 091001
  • winters
    Toppen9 skrev 2011-10-23 20:35:12 följande:
    Hur många vaccinationer har era 1,5 - 2 åringar fått just för resan? (och hur många sprutor blir det?)
    Hur lång tid innan resan måste de tas för att ha effekt?

Undrar då vi är sugna på att resa med sonen som just är i den åldern och jag inte blir klok av alla vaccinations-sidor och det inte finns nåt ställe man kan ringa en söndagkväll
    Förra året var Oscar 13 ½ månad när vi åkte och det fick planeras in i minsta detalj för att få till det! Skrattande Två veckor innan 1-årsdagen fick han de vanliga 1-årssprutorna, tre veckor senare MPR och ytterligare 3 veckor senare Havrix för att sedan ha 3 veckor kvar till avresa.

Påfyllnadsdosen av Havrix fick han nu i våras när vi skulle åka till Mallis.

Inför årets resa funderar vi på Dukoral till honom, har en tid till på måndag, men för det måste de ju vara 2 år vilket han precis har blivit.
    Oscar 091001
  • winters

Stackars alla som drabbas av översvämningarna nu, läste i går att det var de värsta i mannaminne och det väntas ju pågå någon månad till. Skönt ändå att UD avråder till resor in till Bangkok så att fler inte behöver hjälp i de översvämmade områdena, men trist så klart om man behöver boka om. Men ni som ska åka snart borde väl kunna hitta något nära flygplatsen, säsongen har ju inte riktigt dragit igång, så det kanske finns goda chanser om ni inte kan tidigarelägga transfern. Lycka till allesammans och hoppas att alla kommer fram ordentligt!

Oscar 091001
  • winters
    Tullemi skrev 2011-10-29 17:26:10 följande:
    Clas Ohlson och www.smartasaker.se. Finns säkert fler ställen
    Vi har både från Clas Ohlson och Mekonomen, funkar kanon och ganska likvärdigt vad jag kan se. Är väldigt smidigt att ha förvarat så även om jag inte skulle säga att det sparar 50 % plats så är det mindre och bra för ev läckage eller oreda! Skrattande
    Oscar 091001
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)