-
låter som en plan! själv känns det enorm skillnad att behöva vänta 7 månader mindre den här gången på avresa, är ju faktiskt befogat att börja med packningslistor o kolla utflykter nu när det bara är exakt 4 månader kvar i dag!Millans hustru skrev 2011-08-15 13:16:53 följande:fnular lite på att vi ska hinta på massa olika sätt under en hel dag, tills hon själv förstår... typ "tänk om vi var i thailand då kunde vi fått ännu godare vattenmelondrinkar..." "i thailand är klockan... nu". osv... mysigt att gå o planera, vi har hållit tyst så läääänge nu!!
-
jojo, sandaler inhandlades i helgen, tror att de där gräsväxande fötterna inte klarar sommarens sandaler! kläder köpte jag på sommaren till förra vinterns resa, men då kunde han nästan ha allt från sommaren och de fick läggas undan till den här sommaren, så i år har jag inte köpt så mycket, finns en del undanlagt till nästa sommar från rean nu, men jag tror att han nog kan ha samma sommarkläder. Har en massa linnen som inte har kommit till användning, så de ska bli skoj att få använda!Millans hustru skrev 2011-08-15 16:28:51 följande:bara fyra månader, då är det dags att börja kolla att det finns kläder i rätt storlek osv!! vi måste fixa pass i höst. allt som är "planering inför resa" känns inlindat i ett soligt skimmer!! jag söker just nu efter när de ska rea ut solskyddskläder till dottern!
Jag måste oxå ha nytt pass, mitt går ut 5 dagar innan 6-månadersgränsen... Har du kollat solskyddskläder på PoP? De har nu 50 % och dessutom 3f2 så det går att hitta billigt! -
ja precis, allt fixas där, vi gjorde till Oscar i höstas och det hämtas ut 2 dagar senare, ingen kö någon av gångerna!Millans hustru skrev 2011-08-16 14:08:40 följande:visst går man bara till en polisstation o fixar foto o alltihop när man ska göra pass? minns inte ens.... känns länge sen jag gjorde.
dottern hade så fint vuxit ur det mesta, upptäckte vi precis när vi skulle börja packa förra resan. men nu tror jag att vi har koll på det mesta. ööööh. observara tror! men nu vet jag ju lit emer om vilken typ av kläder som är aktuella att packa också, tog med för mycket förra gången helt klart. (vilket alla här påpekade så snällt o ändå fattade jag inte!)
hihi, ja man packar ju lätt lite för mycket, och som sagt, det går utmärkt att tvätta nedanför hotellet på den lilla skönhetssalongen, det var jättefint gjort! längtar efter att få plocka ihop kläder, förra året plockade jag och la på mitt kontor och sedan när det var dags tog jag bort hälften, så det blev nog faktiskt nästan lagom! vi tvättade två gånger när vi var där i en månad sist, men det var ju inte alla kläder som tvättades då. -
hihi, så tokigt det kan bli! hoppas det går bättre den här gången nu när ni inte behöver vaccinera er, slipper vi oxå, skönt och billigt!Millans hustru skrev 2011-08-16 21:08:52 följande:mileas mamma och winters: tack, ja men så klart jag ska googla o kolla!
vi ska bara berätta för fian först ATT vi ska resa i vinter. men vi väntar en vecka till, först ska en annan typ av resa göras, begravning av gammelmormor. det är fians första begravning o hon vill absolut vara med och ta avsked. så först den resan. sen landa. sen när balansen är tillbaka ska vi överraska, ÅH vad kul det ska bli! (förra gången, inför vår första thailandsresa blev våra förväntningar på överraskning dock helt tokitok! vi berättade att vi skulle till thailand o att nu, direkt skulel vi ta första sprutan i en vaccination inför resan. dottern bröt ihop o vrålade att hon inte ville åka till nåt himla thailand, bara hon slapp ta spruta! men den här gången är vi redan fullvaccienrade så vi ska nog lyckas bättre i vårt överraksande den här gången *skratt*)
jag ska nog snart påbörja min stora packlapp med saker som ska med och tips på bra restauranger, bra tvättställe, härliga utflykter osv. det är ju en del av upplevelsen att surfa, fråga er alla om tips o råd, leta bilder o utflyktstips!! -
Precis som millans hustru skriver så finns det gott om kopior, typ lacoste, billabong, ralph lauren, diesel och så har de varierat de märkena på olika små pojkkläder, t ex shorts, t-shirts, linnen. piké o skjortor. Funkar perfekt att komplettera med, men som sagt inget att bygga upp en hel garderob med!TigerlilyGbg skrev 2011-08-17 11:45:04 följande:Hej!
Apropå det här med kläder... Vi ska åka till Koh Lanta två veckor i början av december tillsammans med vår son som då kommer att vara knappt två år. Jag har också kollat lite efter sommarkläder i större storlekar nu när det är lite rea, men hur är det om man vill köpa kläder där nere? Det måste väl finnas kläder att köpa på plats också, eller?
De smås kläder tar ju ingen plats och tenderar ju att söla en del mer, men vi försöker ta med så lite som möjligt, att tvätta är superenkelt o billigt. Glöm inte av skor heller, det är svårt att få tag på vintern och de där fötterna växer ju som ogräs!
Kan rekommendera vakuumpåsar till alla kläder, så tar de mindre plats och är skyddade om det skulle råka läcka från nåt i necessären. Vi har både spacebags och de från Clas Ohlson. -
precis, sådana vacuumpåsar som man rullar ihop är smidigast, har inte märkt någon skillnad på spacebags o de från clas ohlson ännu, vi har nog 9 påsar eller nåt, dels är det smidigt att det tar mindre plats, dock inte 50 % tycker jag, sedan är det bra att det är skyddat mot annat.
-
åh, du får gärna tipsa allt du orkar om Kantary, vi ska bo där nu vid jul! Hur åkte ni in till Nang thong? Vart bokade ni utflykter till t ex Similan, Surin? Vart åt ni lunch o middag när ni var kvar på White sand beach?MissKaos skrev 2011-08-21 21:35:29 följande:Vi förr för Khao Lak. Reste då med VING och bodde på Kantary beach hotell. Antar att man kan bo där om man flyger reguljärt med? Nästa resa är bokat till Bangtao Beach. Ser fint ut på bilderna..
-
Aah, det är det jag kallar nang thong, själva stranden heter det nedanför. Dit måste vi för lite shopping och ett besök på favoritrestaurangen Nang thong bay resort! Där har de oxå gudomligt god friterad banan!
Ok, vad bra att veta, då får vi ta en taxi där! Vi har bara varit där och badat en gång och då åt vi lunch på White Sand Beach-restaurangen (en av de fyra åt andra hållet) och maten var jättegod o billig, men vi fick vänta länge, men de bad om ursäkt att en var sjuk och det var fullt med lunchgäster, men bra med restaurang åt andra hållet oxå. Och skönt att det är gott på hotellet om man vill ta det några gånger. Så var det där vi bodde på Nang thong oxå, gott, men dyrare än på de andra ställena!
Ingick det något vatten på rummet, eller fick ni köpa allt?
Vi var där förra året och då var Oscar ca 14 månader och var då till Similan med dykbåt i tre dagar och sedan skulle vi varit vid Surin, men det blåste för mycket så då åkte vi tillbaka till underbara Similan en gång till. Så vi hoppas kunna göra lite utflykter även i år, förhoppningsvis iaf till Tachai och Surin och sedan får vi väl se vad unge herrn säger, han älskar dock att bada och åka båt, så vi får hoppas att han inte blir svårövertalad!
-
Jag tipsar gärna om Khao lak! Och grattis till vinsten, sicken lyx att få en gratissemester!elektra1 skrev 2011-08-22 11:17:56 följande:
Hej. Är ny här i tråden. jag har aldrig kunnat tänka mig att åka till Thailand. Men nu ska jag dit ändå Vann en resa för ca 60 tusen kr som ska vara i thailand. Någon som har något bra tips på hotell? Måste vara fritidsresors utbud. Får kosta max 65 tusen kr för 4 personer. Barn på 4, och 11 år ska med. Stranden är viktigast, måste vara en underbar badstrand, sen kommer aktiviteter, något måste finnas att göra iallafall. Sen boende och mat.
Och inte för lång transfer från flygplatsen, max 4 timmar.
så kom gärna med tips. Har ju ingen aning om var man ska åka.
-
vår son kommer att vara 26 månader, men jag vill oxå ha lite paket, kommer nog att ta med något litet o lätt och köpa några grejer där nere. men jag har inte riktigt kommit fram till vad ännu! :) kanske något pussel iaf o nån bok o små bilar.N88 skrev 2011-08-22 20:50:55 följande:
Ni som är borta över julen, hur gör ni med julklappar?
Struntar ni i det, köper ni med er något litet hemifrån till era barn eller köper ni där borta?
Vår dotter är bara 1,5 år men jag känner att jag ändå vill ge något till henne. Med betoning på litet eftersom vi kommer ha nog med packning ändå
tessag, du får gärna kolla upp den där plåtasken sedan när du har möjlighet, det lät intressant!
rittavla om ni inte redan har det, köpte det inför vårens mallorcaresa när han var ca 1 ½ år, är ff en riktigt poppis sak på resa och även här hemma!