• winters

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Nu rapporterade de även på P3 nyheter om översvämningarna och det finns mycket på gp.se, lågtrycket som orsakar det är ff aktivt, men det verkar lätta lite.

På vissa ställen har det regnat 1 m under veckan. Normalt för mars är under 1 dm...

Hoppas att ni är i säkerhet som är där nu. Tydligen ryktas det om evakuering av vissa delar av Phuket med tanke på rasrisk, men det är mycket motstridiga uppgifter. Evakuering av Similan o Surin är gjord, nu skulle de nog börja med Koh Tao. Hoppas verkligen på lättninng snart, ta hand om er ni som är där!

Oscar 091001
  • winters
    Martha skrev 2011-04-03 22:57:20 följande:

Hej Hej

Tänkte höra med er här.. Vi planerar att åka till thailand med våra 3 barn, 4,6 och 13 år.  Har varit i Phuket/Kata tidigare men nu funderar vi på om vi ska prova nått nytt ställe? Vad rekomnerderar ni? Vi vill gärna att det ska finnas barnaktiviteter (gärna rolig pool) Bra shopping och bra strand för barnen.

tackar på förhand...

Khao Lak!
    Oscar 091001
  • winters

Usch, hoppas inte att det var någon här inne som avled i Krabi i helgen... Verkade som att det var något med duschen o elen, tycker alltid att deras innovativa eldragningar känns läskiga!

Hur har det gått för er som är där nu med översvämningarna, verkar som att det har lugnat ner sig nu?!

Oscar 091001
  • winters
    Thegran skrev 2011-04-04 12:19:00 följande:
    läste om det jag med, otäckt. Stackars vänner som var med på resan!
    Var ett hotell i Ao Nang va?
    Ja det verkade som det. Usch ja, verkligen tragiskt!
    Oscar 091001
  • winters
    obelix skrev 2011-04-04 14:12:05 följande:

Är det bara jag som tycker det känns lite så där, men phuket området eller koh lak.... jag är lite rädd för en ny tsunami, särskillt nu efter den i japan...    Nu när vi va iväg så tänkte man på det några gånger sen berättade ett par för oss att det inte kunde bli tsunamis uppe i den bukten vid hua hin/bangkok.....  Jag vet att man inte ska gå runt och tänka på sånt, då kan man ju inte göra nånting...  och risken att det sker på samma ställe 2 gånger är kanske minimal...  har hört så mycket positivt om koh lak och är lite sugen på det men vet inte om jag vågar....

Klart att ni ska åka till Khao Lak! Risken är otroligt mycket större att det händer något i trafiken, och den är lika galen överallt! Skrattande Och det har hänt mycket med varningssystemet sedan sist, tycker inte att ni ska låta det sätta stopp för resandet!
    Oscar 091001
  • winters
    Emelie80 skrev 2011-04-18 08:02:51 följande:
    Nu närmar det sig med stormsteg!!!!
    Imorgon åker vi!!! Whiii!!!! =)

Förra gången vi reste packade vi in barnvagnen (Babytravel Amsterdam) med bubbelplast. Funkade strålande o vagnen var hel o fin när vi kom hem!
    Nu var bubbelplasten SLUT där jag köpte sist, och jag hinner inte åka iväg o leta upp nytt!!

Hur har ni packat in era vagnar??? Räcker det verkligen med den här påsen man kan köpa på flygplatsen?? (Kan man köpa den på Kastrup??)
    Känns som att jag vill ha något lindat runt vagnen inuti plastpåsen....

Några bra o snabba tips???
    Vi hade en väska till vår vagn och hade lagt blöjor under och wellpapp runtom, funkade prima. Plasten på flygplatsen är bara ett smutsskydd. Hoppas du hittar något, kanske några blöjor o plastpåsar på de känsliga delarna om du inte hinner handla något.

Ha en trevlig resa!
    Oscar 091001
  • winters
    Majomajo skrev 2011-04-22 11:25:50 följande:
    Nu har vi bokat 3 veckor på Koh Lanta och har ca 3 veckor kvar att bestämma oss för. Vi lutar åt Khao Lak. Har ni tips på strand/hotell? Vi är 2 vuxna samt ett barn nästan 3 år och ett barn 9 mån, så det ska vara barnvänligt och finnas en del restauranger nära. Prisnivå Max 800 sek/natt.
    Vet inte vad de tar eftersom vi åkte charter, men vi var väldigt nöjda med Khao Lak Seaview Resort & Spa på Nang Thong!
    Oscar 091001
  • winters
    Majomajo skrev 2011-04-22 22:47:23 följande:
    Men det är Koh Lanta ni menar då? Där har vi bokat på Klong Dao. Jag menade tips för Khao Lak (men skrev lite otydligt).

@winters: var stranden bra? Fanns det en del restauranger?
    stranden är helt ok, inte den bästa vi varit på, men funkar för ändamålet! :) restauranger finns det massor, hotellet ligger både nära "stan" och stranden. Dels finns det att välja på vid stranden och uppe vid huvudvägen.
    Oscar 091001
  • winters
    Emelie80 skrev 2011-04-25 04:05:16 följande:
    Nu är vi i khao lak. Supeefint väder o allt bra. Hotellet ligger en bit utanför centrum så det blir lite taxiresor tyvärr. Vi är två vuxna o ett spädbarn o snittar ca 3000 baht per dag. Blir lika dyrt att åka taxi för att äta billigare som att äta på hotellet. Vi ska vara borta fyra veckor o hotell är redan betalt så 3000 är bara fickpengar. Verkar det mycket? Hur såg era budgetar ut? Kan tillägga att frukost ingår på hotellet.
    Ja, därifrån måste man ju åka taxi in till Nang Thong. Vi gjorde nog av med lika mycket per dag, då inkluderade det allt förutom resa o hotell. Så mat förutom frukost, shopping, utflykter, inklusive dykresor till Similan osv. Vi var i Ao nang först och upplevde Khao Lak som billigare.

Vår favorit vid Nang Thong-stranden var Nang Thong Bay resort, väldigt gott, billigt och fantastiskt läge. Om du vill köpa billiga Converse, ca 170 kr, så har de äkta på Sport Dome ungefär vid Nang Thong Supermarket.

Längtar tillbaka till Khao Lak, men nu har vi över 20 grader och strålande sol och så har det varit i nästan en vecka nu, så vi ska väl inte klaga här hemma! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    DecemberBebis skrev 2011-04-28 14:22:34 följande:
    där bodde vi sist vi var i ao nang 05 , har kollat runt på en massa andra hotell och har beslutsångest
    har ni bott där innan ? tyckte det var lite slitet då.. men det var ju en massa år sen
    kan tipsa om ao nang villa resort annars, kalas på alla sätt med perfekta läget i ao nang!
    Oscar 091001
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)