• winters

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Hanakana skrev 2011-02-27 15:53:24 följande:
    Vi åker inte med Fritidsresor. Åker med Thai airways. Kan man beställa därifrån iallafall? Går det att skicka och ta emot sms?
    Ja, det gör det, de hade bara något specialerbjudande med dem. Det går inte att ta emot SMS till ditt vanliga mobilnummer, men till det thailändska. Vi skickade aldrig några sms för det var så billigt att ringa. Från Sverige hade vi gratis. Och till Sverige var det väl 2 kr till mobil och 1 kr till fastnät per minut. Inom Thailand var det nog 1 baht. Men kolla deras sida, där står allt, kan ha ändrats oxå sedan vi var där i nov/dec.
    Oscar 091001
  • winters
    mady skrev 2011-03-07 08:10:47 följande:

Härligt att höra.

Jagvill veta allt från tips på bra boenden till ressturanger och bra att ha tips.

Vi vill ha pool

vi vill ha gångavstånd till resturanger, tycker det är så tråkigt om man behöveråka bil för att ¨å flera matställen att välja på.

Vi har tonårsbarn så det är väl kul om det finns några människor att tittapå.

Hur var stranden vid er? KOmmer nog på fler frågor om jag får svar=) Jag vet att barnen är lite shoppiingsugna vilket vi ska avsluta semestern med men finns det någon shopping där? Typ enkla sommarkläder och badkläder?

Då kanske de är intresserade av Converse? Finns äkta på Sportdome vid Nang Thong Supermarket för ca 700 baht!
    Oscar 091001
  • winters
    molnen skrev 2011-03-07 18:38:17 följande:
    Vi funderar på att åka till Khaolak nästa vår någon som har tips på utflykter som passar när man har barn med (8st. barn mellan 3- 11år)
    Similan, Tachai, Surin. Finns en djungelminigolfbana vid Biang Niang. Även vattenfall o kvällsmarknad vid Biang Niang.
    Oscar 091001
  • winters
    JohannaL skrev 2011-03-08 19:30:27 följande:
    Bang niang stranden i khao lak, tips råd och åsikter?
    Ska ni bo där? Tyckte att det kändes lite smutsigt på vägen ner till stranden, kändes inte så Thailandsmysigt för mig, men jag vet inte något om själva stranden, där var vi aldrig. Och det kanske finns flera vägar! Skrattande

Missa inte kvällsmarknaden som är några gånger i veckan. Finns även djungelminigolf o vattenfall i närheten. En titt på polisbåten som ligger uppspolad vid huvudvägen är värd en titt för att försöka förstå vilka otroliga krafter tsunamin hade...
    Oscar 091001
  • winters
    Zvartaliljan skrev 2011-03-09 10:16:50 följande:
    oj, ligger den fortfarande kvar?
    Jag måste nog ta en tripp till Khao Lak ändå känner jag...var ju där precis efter katastrofen och då fanns bara husgrunder och "skräp" (ja en del var väl personliga tillgångar som inte plockats upp än...) överallt. Likadant på Phi Phi. Jag vill inte åka dit o semestra nu för jag skulle bara ha dessa minnen hela tiden o inte riktigt kunna njuta av semestern men jag skulle nog vilja besöka. Hur lång tid tar det att ta sig från Koh Lanta till Khao Lak? Någon som vet??
    Ja den ligger nästan mittöver marknaden på andra sidan stora vägen. Vi hade aldrig varit där innan så vi har inga minnen därifrån, men det kändes viktigt att dra tillbaka turismen dit, det är ju så fint, kommer definitivt att åka tillbaka dit på nästa resa, plus att det ligger så nära älskade Similan!
    Oscar 091001
  • winters
    Hanakana skrev 2011-03-09 14:25:48 följande:
    Tack för svaren Ulligulli! Ska fundera på om vi ska skaffa ett sådant eller bara låta det vara som det är med våra svenska abonnemang. Vi kommer inte att ringa något alls på plats, isåfall bara om vi kommer bort från varandra. Kanske skickar vi 8 sms totalt under vistelsen, inget mer. Men vi vill ju kunna vara nåbara för de där hemma (släkt och vänner och ifall jobbet hör av sig med eventuella frågor).
    Det finns t ex thailändska Telenor, dtac. Det kostade 10 baht/minut att ringa hem till mobil och 5 till fasta nätet har jag för mig, SMS:a vet jag inte, det gjorde vi aldrig. Men jag vet inte vad det kostar att ringa och sms:a till thailändskt nr, det beror nog lite på oxå vilket svensk abonnemang man har. Kom ihåg bara att om du behåller ditt svenska mobilabonnemang så betalar du även när du tar emot samtal från Sverige, de i Sverige betalar bara som vanligt i Sverige, du står för resten. Så tror jag iaf att de flesta svenska abonnemang funkar.
    Oscar 091001
  • winters
    Zvartaliljan skrev 2011-03-09 12:47:41 följande:
    Ja när vi var där såg vi den båten från stranden...fanns ju liksom inget emellan som skymde sikten...bara ett par kala huskroppar kvar på ett fåtal ställen.

Jag hoppas jag har bättre tur med denna resan då...när jag åkte förra gången (som volontär) så fick jag varningar från alla håll och alla tyckte jag var galen som reste 3 månader efter katastrofen, och jag sa "men vad vore chansen att det händer igen just när jag reser?". och vad händer?!? jo ett efterskalv på 8,7 så man flyger ur sängen mitt i natten o får klättra över hustaken upp i bergen tillsammans med skräckslagna människor...kom ju ingen tsunami som tur är men minnet av paniken lever kvar...och resten av "semestern" vågade jag inte tillbringa nära stranden...

Så denna gången vill jag se hur de byggt upp allt, uppleva det "äkta" Thailand och bo vid stranden, ut o dyka o bara ha det mysigt med familjen. men med min maximala otur så lär det väl bli en jordävning eller nåt...ja jag är negativ men det händer alltid NÅGOT när jag ser fram emot nåt roligt!
    Usch då, ja man förstod att förödelsen måste varit stor i Khao Lak med tanke på hur flackt det var. Fanns tsunamiskyltar överallt och det var stor skillnad på höjdangivelserna mot t ex Ao nang som vi var i först. Men jag kan garantera att du inte ser båten från stranden längre, finns gott om bebyggelse och livet verkar lunka på som vanligt igen, skönt att kunna hjälpa till så att de kommer igång igen!

Det kommer säkert att gå fint, ha en jättehärlig resa!
    Oscar 091001
  • winters
    Zvartaliljan skrev 2011-03-09 15:18:22 följande:
    ja jag försöker verkligen intala mig att det kommer gå bra denna gången...men med min resehistorik så kommer jag vara nervös tills resan är slut...måste försöka slå bort tankarna så jag kommer kunna slappna av när vi är där, har ju länge på mig så det är bra! typ 9 månaders förberedelse inför att det SKA GÅ BRA

resa 1 - thailand - jordbävning med tjutande sirener o tsunamivarning
    resa 2 - Cypern - får prematura värkar - ilfart till akuten med ambulans och resten av semestern får spenderas med bricanyldropp i en sjukhussäng och specialflyg hem, 5 veckor på sjukhus hemma innan hon föds prematurt.
    resa 3 - Italien - Maia 1½år får ett kruppanfall på natten och kan inte andas - ilfart till akuten där hon får en adrenalinspruta - på flyget hem får hon sitta med en inhalator och kräks och hostar om vartannat
    resa 4 - Argentina - Maia 2½år och jag får magsjukan samma dag som vi reser, kräkningar och diarré hela resan och en hel vecka efter vi kommit fram.
    resa 5 - Köpenhamn - Punka på vägen hem, byter däck, reservdäcket EXPLODERAR mitt på E22 utanför malmö med 25 mil hem och kolsvart iskall vinterkväll. Blev en dyyyyr historia!

Ja förstår du varför jag är liiiiite nervös? Tyst Jag kan inte resa någonstans utan att det händer något! Inte ens till Danmark!! Jag lider av någon slags reseförbannelse!!
    Nämen fy, men nu kan det ju bara bli bättre, tror att förbannelsen bryts i år! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    Hanakana skrev 2011-03-09 14:27:36 följande:
    Nu dök en till fråga upp - kan man växla till småmynt på Forex? Har i minnet att vid förra Thailandsresan för typ 8 år sedan så ville hotellkillen som bar upp babaget på rummet ha en slant. Och likaså chauffören. Vad är brukligt att ge i baht till dem?
    Vi brukar ge sedlar, den minsta är väl 20 baht, det brukar vi ge per väska, det är ju ingenting för oss och det ger jag gärna till de som släpar på våra tunga väskor! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    Zvartaliljan skrev 2011-03-09 15:26:17 följande:
    lika bra o vara förberedd på det värsta med dessa två ungar...fick en provanställning i Februari, och vad händer? Jo på en månads provanställning hinner jag jobba 2 veckor, sen blev ungarna astmasjuka och behövde inhalera på sjukhus flera gånger varje dag i två veckor så så gick det med den anställningen....*suck*

näää jag är inte aaaaalls bitter på att mina ungar är sjuka hela tiden....så det är lika bra att jag är inställd på att de säkert kommer vara både magsjuka och astmasjuka hela resan nere i Thailand...lika bra jag packar ner deras inhalationsmaskin och massor med ombyten till flyget då de lär kräka ner sig ett dussin gånger...
    usch, usch, hoppas att de klarar sig, vi hade turen att klara sig hela familjen i en månad, det är verkligen semester det! Skrattande
    Oscar 091001
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)