• winters

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

mattispadd skrev 2011-01-13 12:32:27 följande:
    Någon som varit på koh Lipe???
    vågar man chansa på att hitta boende i mars eller ska man förboka??

alla tips emotages...==)
    vi träffade på några som varit där innan de kom till ao nang och tydligen är det bara 1-2 hotell som har pool, vet inte om det är viktigt för er, eller om det stämmer, men så sa de! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    Nicke Nyfiken skrev 2011-01-13 12:44:21 följande:
    Hur är vädret runt Phuket nu? Om man tittar på prognosen ser det ju ut som en hel del regn. Är inte det ganska ovanligt vid den här perioden på året?
    var samma när vi var där nov-dec, 1 regnfri dag på 1 månad... var ovanligt och thailändarna visste inte vad det var. men det var korta regnskurar som inte ställde till för mycket besvär, och varmt är det ändå!
    Oscar 091001
  • winters
    Thegran skrev 2011-01-16 09:23:22 följande:
    ja, Lantamart, inne i Saladan, på Koh Lanta hade Huggies little swimmers nu i nov/dec iaf.
    fanns både i ao nang o khao lak oxå nu i nov/dec
    Oscar 091001
  • winters
    Smilla75 skrev 2011-01-18 14:29:58 följande:
    Nej, men Mamy poko är bra.
    Vi köpte de när våra tog slut de sista dagarna, men de var galet osmidiga och Oscar blev röd, antagligen för att de skavde mellan benen. Men det är säkert olika hur de sitter på olika barn och vilken storlek man har, kanske borde tagit för mindre antal kilon än vad han väger! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    Frosk skrev 2011-01-18 15:33:21 följande:
    ok tack alla för blöjinfo...hade ju inte varit så noga om det inte var för att hon inte tål vissa sorter. Fast huggies har hon nog kunnat ha nån gång så omde finns är det ju lugnt. Tar ju rätt mkt plats att släpa med en massa blöjor.
    Ni ska inte ha med en vagnväska till sulkyn då? Vi hade tre paket under sulkyn i den väskan.
    Oscar 091001
  • winters
    MrsMuffin skrev 2011-01-18 15:22:47 följande:
    Undrar också över pengaväxling - vad är bäst?? Har inte rest alls särskilt mkt och ej varit iväg sedan 2005...så behöver alla tips jag kan få.

Skall man växla en större summa pengar på Forex här hemma att ta med..? Eller hur gör ni andra?
    Vi hade med 20 000 baht först från Forex och sedan tog vi ut i bankomat. De vi stötte på fick man ta ut 20000 baht så det gjorde vi några gånger.
    Oscar 091001
  • winters
    Tullemi skrev 2011-01-19 16:36:45 följande:

Här äter vi middag (för några timmer sen). Bilden lägger jag in för att tipsa alla om att ta med ett bälte eller liknande. Man kan även knyta fast med sarong men det blir mycket tyg över. I alla fall: fixa nåt, det behövs. Lucas sitter ju inte snällt stilla i sin "barnstol".
    Japp, så ser ju nästan alla "barnstolar" ut där! :) Vi hade en sådan här gåsele till det, den helt klart mest användbara prylen där nere:
    http://www.amazon.co.uk/Sunshine-Kids-Steps-Security-Harness/dp/B00081L4YW/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1295462670&sr=1-1
    Oscar 091001
  • winters
    MissKaos skrev 2011-01-21 11:00:53 följande:
    Hemma från Khao Lak! Vi har haft en underbar semester
    Vädret som var den stora frågan: Decemeber har inte varit så kass på FEM ÅR! Som i år enl uppg därnere. Men vår januariveckor bjöd på sol och kankse 3h regn (kan ha regnat på natten med då utan att vi märkte det) och sol sol sol. Underbar resa. Som slutade lite trist: Vi fick en 5h delay hem OCH magsjuka på planet. ALLA från vårt hotell verkar det som. Vi var såpass dåliga att vi blev erbjudna att åka rullstol in på terminalen. Vi klarade det ändå, men då är man bra sjuk. Ska till vårdcentralen nu har varit dålig sedan i måndags. Kräktes tills gallan tog slut och spudde sedan utan att ngt kom.. I tisdags tog kräkset slut men jag mår illa om jag äter ngt och har idag fårr lösmage. Ja, så kan det med gå. Ett snabbt sätt att få bort extrkilona på kanske?
    Långärmad badtröjja och hatt som gick ner i nacken till sonen var en hit, såg barn som hade bränt sig rätt bra. Det går så fort även om man smörjer. Han låg ju i blöt hela tiden mer el mindre... Vacker strand, superfint poolområde jättebra bungalow. Kall öl, god mat och lilla familjen som sällskap. vad kan man mer begära? Kankse en shoppingtur utan barn och det fick vi med till! JAg åkte en gång, gubben en gång. Ihop med 1/2 av ett annat par med barn i samma ålder som vår son. Då stannade resterande + barnen på hotellet och man fick shoppa lite i lugn och ro. Perefkt!
    Nämen fy vilken avslutning, kan tänka mig bättre ställen att bli magsjuk på än på planet... Har en kompis som bor på det hotellet nu och kommer hem nästa vecka, får höra hur det gick för dem!

Vad tyckte ni annars om stället och stranden och hur var det att ta sig till olika restauranger och kan ni tipsa om något?
    Oscar 091001
  • winters
    Millans hustru skrev 2011-01-22 14:09:35 följande:
    ska man ha med någon aloe vera gel tro? blir inte så glad då jag hör att det är mycket maneter vid koh lanta nu, vilken strand? usch! då kommer det kanske bli än värre till feb/mars?!
    Xylocain är bra annars, lätt att ha med och är både bra till småmaneterna o myggbett.
    Oscar 091001
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)