• winters

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Jensa1973 skrev 2011-01-03 10:05:52 följande:
    Vem eller vilka var det som nyligen varit i Kao Lak?

Verkar inte bli så lång tid för oss på lanta då det helt plötsligt är fullbokat på Resorten vi tänkte bo på..

Så nu tror jag vi tar Phuket istället.
    Har dessutom hört att det kan vara riskabelt och ff dåligt väder ut till Pherentian i mars...
    Så vi tar nog Phukets västkust istället..

Så billiga och bra boenden tar jag gärna emot tips på..

Funderar på att börja i Ao Nang några nätter..

Vi vill helst inte betala mer än 350 - 400/natt då det är vad budgeten tål..

Är det billigare att "leva" i tex Kao Lak, Karon än på Lanta??
    Vi tyckte att det var billigare med mat i Khao Lak än Ao nang, men det var svårare att pruta där på shopping.
    Våra hotell var dyra, så de kan jag inte tipsa om! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    lillsussan skrev 2011-01-03 22:42:24 följande:
    Chicco för 500 kr! Vi köpte våran för typ 1300 kr i november...

Läste precis på Fritidsresors hemsida att man vid resor längre än tre veckor får ta med 30 kg/person över 2 år. Grymt bra för oss. Det konstiga är dock att det på biljetten står 20 kg, men jag har lagt ett mail till Thomas Cook för att kontrollera.

Vi vägde precis våra burkar - strax över 10 kg, så allt som allt med välling, gröt och ersättning, ca 17 kg!!!
    Vi hade samma, Fritidsresor sa åt oss att vi skulle skriva ut sidan på Thomas Cook så att det inte blev problem eftersom det står fel på biljetten. Vi behövde dock inte visa det utan det räckte att säga det på vägen hem.
    Oscar 091001
  • winters
    the lovelylady skrev 2011-01-05 23:29:13 följande:
    Förresten, var köper man äkta converse någonstans? nån som vet nåt bra ställe?
    I Khao Lak finns det på sportoutleten Sport Dome, ungefär vid Nang Thong Supermarket. Köpte light för 711 baht och light-kängorna för 765 baht.
    Oscar 091001
  • winters
    Nicke Nyfiken skrev 2011-01-07 13:08:44 följande:
    En fråga om Internet uppkoppling. Hur gör ni med det när ni är i Thailand? Köper ni nått mobilt bredband där nere? Kommer nog ta med en Ipad med 3G och WiFi. Hur gör jag enklast och billigast? Man kan ju skaffa kontantkort via tex LandCall hemifrån.

På vårt första hotell hade vi gratis trådlöst internet. På det andra kostade det så vi köpte 2 st 10-timmarskoder och de kostade 600 baht styck.

Vi hade telefonerna med LandNCall, jättesmidigt! Och skönt att ha gratis samtal från Sverige och billigt att ringa hem när det behövdes. Dock fick vi aldrig Internet att funka på telefonerna, det verkade inte finnas täckning där vi var. Vi var i Ao nang och Khao Lak. Tänkte ringt dem och kollat, men det blev aldrig av när det var så smidigt på hotellen vi bodde på.

Oscar 091001
  • winters
    Nicke Nyfiken skrev 2011-01-07 22:11:19 följande:
    Köpte ni koderna på hotellet eller i någon speciell affär? Man vill ju gärna veta att Internet funkar om man köper LandNCalls Surf paket. Hmm kanske lättast att köpa nått där nere, vi skall ju bo på Sunwing men dom tar 200 bath i timmer för trådlöst, tycker det lät lite dyrt...
    Koderna köpte vi på hotellet, Blue Village. De tog nog oxå 200 baht för en timme, men sedan blev det snabbt billigare. 10 timmar för 600 och obegränsat 1 vecka för 1500. Men för oss blev det bra med två 10-timmars för två veckor.
    På det första hotellet stod det att det skulle kosta innan vi åkte, men där var det gratis när vi väl kom dit.
    Oscar 091001
  • winters
    Mitt livs lycka skrev 2011-01-09 09:53:17 följande:
    Här är vi ytterligare en familj som inte gillar att åka charter  - dock har vi vid några tillfällen köpt enbart flygstolar med Fritidsresor eftersom det då inneburit att vi fått direktflyg. Men vi vill också undvika stora resorts utan vill gärna ordna med boende själv plus att man då har möjlighet att skräddarsy sin resa och åka mellan olika öar på egen hand och där man själv bestämmer hur länge man vill vara på varje ställe.

Vi har däremot bara varit i Thailand på vinterhalvåret men nu funderar jag på att åka dit på sommaren! Någon som varit där då? Hur är det? Förstår att det givetvis regnar mycket men är det hela dagarna eller är det mest som dagliga skurar?? Vill veta allt om att resa dit på sommaren så berätta gärna om du har erfarenhet av det!
    Vi var i Thailand en månad nu i nov-dec och då regnade det alla dagar utom en, när vi var på bröllopsresa i juli 2007 på Koh Samui regnade det två gånger totalt 40 minuter, så för oss regnade det betydligt mindre på sommaren, men den här vintern var väl extrem. Men ändå, har bara positivt att säga om att åka på sommaren, om man håller sig till östkusten då.
    Oscar 091001
  • winters
    kaosmaskinen skrev 2011-01-09 11:12:32 följande:
    Åh, tack för info. Ja det blir väl att packa en hel del barnmat då. Tänker att man får ta typ Hipp och dom som finns i såna plastförpackningar, annars blir det ju hiskeligt tungt med glasburkar...Eller hur har ni andra gjort? Sen får hon helt enkelt börja gilla banan:) Och mango funkar väl också.

Läste också nånstans att flaskvatten(mineralvatten) är för salt och att man helst ska använda vatten från apotek...det känns en smula överdrivet?

Var bodde ni på Lanta? Några utflykter att rekommendera? Både såna som lillan kan följa med på och inte:)

Tack igen! 
    Fast det finns ju vanligt vatten oxå som inte är mineralvatten.
    Oscar 091001
  • winters
    S och T Blir 3 skrev 2011-01-09 11:07:30 följande:
    Hejsan, vi planerar att fara till thailand 22 mars med våran då 5 månaders son. Men börjar nu tveka eftersom vi såg att det var rätt varmt då och är orolig att värmen ska påverka honom. Vi ska fara till phuket, patong i 2 veckor. Någon som varit där då med spädbarn behöver vi vara orolig över värmen? eller klarar han det? Vet någon hur det är med vaccinering för ett så litet barn? Är tacksam för snabba svar.

MVH Susann 
    Vi var i Ao nang 15 mars till 7 april en gång och det var varmt. Otroligt mycket varmare än när vi var där nu i nov-dec. Har även varit där på sommaren och då är det oxå mycket varmare. Om jag var er skulle jag boka till nov-dec i stället. Då är han ju även över 1 år och har hunnit få alla sina vacciner och även de extra som behövs för Thailand, mpr o hepatit, som han är för liten för att få om ni åker i mars.
    Det är ju svårt att säga om han kommer att bli påverkad av värmen eller inte, vissa vuxna mår ju sämre än andra av det oxå. Men det är så jag hade gjort iaf! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    S och T Blir 3 skrev 2011-01-09 11:43:00 följande:
    Tänker att det är mycket enklare att åka med en 5månaders än en som är ett år. Då är det ju så mycket mer att tänka på med hans mat och vad han stoppar i munnen och att få i honom vätska. men jag har kanske fel. Nån mer som varit i thailand i mars med små barn?
    Det är nog enklare på många vis, men jag tyckte att det var så kul att Oscar verkligen uppskattade resan, han var ungefär 14 månader när vi var där. Kunde gå omkring, leka och älskade att bada som vi gjorde 3-4 timmar om dagen, små barn är ju väldigt känsliga för vattentemp oxå. Men det är klart att ni kan åka, men om man kan välja hade jag valt att vänta pga många olika anledningar, men det är ju som sagt bara så jag hade gjort! Skrattande
    För oss var det inga problem med maten, han åt på restaurang + gröt o välling och vätska drack han som en tok utan att vi gjorde något, så det ska du inte oroa dig för.
    Oscar 091001
  • winters
    Jensa1973 skrev 2011-01-10 10:58:36 följande:
    Heloo alla som känner sig manad att svara på min fråga!!

Från Kao Lak.
    Hur lång tid tar det ex till Krabi Air port, och någon som vet hur lång tid det tar?

Funderar på om vi ska flyga från Phuket eller Krabi till Kuala Lumpur.
    Kanske är lika enkelt att ta sig landvägen till krabi??
    Det tar ca 2 timmar att åka till Krabi Airport från Nang Thong i Khao Lak.
    Oscar 091001
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)