• winters

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Coors skrev 2011-02-16 13:26:59 följande:
    Vatten har jag inte tänkt på, men de kan ju vara ett alternativ om de kan bli lite bökit och börja att blanda ersättning och så just då....
    hag7 skrev 2011-02-16 12:41:29 följande:
    Menar alltså vällingen sen är det bara att säga till om varmt vatten men tänk på att det brukar vara super varmt , selen brukar ligga på sätet när man går ombord o det kan dom säkert hjälpa till med om det behövs.Men jag tror att det är svårt att få varmt vatten precis vid starten.
    typ te vatten borde väl finnas att ta av hela resan med undantag vid start och nergång?
    Tänkte ta med en termos och be om att få vatten i den och då kan man ju hälla upp lite i förväg?!
    Ersättning har jag aldrig gett, men om det är som välling är det ju inget problem att blanda i förväg. Vi gjorde den lite varmare så att den var lagom när han väl drack den, men sedan drack han kall i en månad i Thailand så temperaturen var nog inte så viktig för honom! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    annica26 skrev 2011-02-18 07:05:29 följande:
    levisgirl: Vi ska till khao lak i jan..vart bodde ni nånstans?? vi funderar på tatt på på nang thong stranden...hur var similian island?? vill oxå åka dit och snorkla...=) hur lång tid tog turen dit? vad betalde ni?
    Till similan tar det ca 1 h 15 min med speedboat. Vi betalade 3500 baht för en dagsutflykt med Medsye för två vuxna och en 1-åring. Vi var även där flera dagar och bodde på en svensk dyk- o snorkelbåt, M/V Oktavia.

Vi bodde på Khao Lak seaview på Nang Thong och var jättenöjda. Vår favvorestaurang var Nang Thong Bay resort precis bredvid Seaview.
    Oscar 091001
  • winters
    annica26 skrev 2011-02-18 09:17:49 följande:
    winters: Var det hotell eller bungalowresort? vi vill gärna på i bungalow..inte på n¨s tora hotell områden liksom, har kikat på nang thong bay resort, hur var stranden och havet där då??
    Det fanns både hotell o bungalows/minivillor, men hotellområdet är stort, så då pasar det nog inte er. Nang Thong-stranden är inte den allra finaste och vattnet blir inte så klart som det är ute på Similan t ex där det är 30 meter sikt! Men det duger fint att sola o bada där. White Sand Beach var lite finare men ligger väldigt off, men inte heller där är vattnet klart och det var mycket småbrännisar iaf när vi var där och sanden är ju inte vit som man kan tro av namnet, bara lite mer ljusbeige. Fast när man har varit på Similan blir man lite skadad och har svårt att jämföra! Skrattande Vi velar lite vilken strand vi vill bo på nästa gång, båda har sina för- och nackdelar.
    Oscar 091001
  • winters
    molnen skrev 2011-02-23 10:19:49 följande:
    Vad är det för bärsele ni har ?
    Vi har en Beco Butterfly och är jättenöjda med den!
    Oscar 091001
  • winters

Vi ska åka till mallis i slutet av maj, men jag frågar här ändå eftersom det finns så mycket resvana här! Skrattande Det verkar som att det kan diffa mellan sådär 15-30 grader under dygnet, vad 17 har de på sig när det är såpass kallt, räcker tunna byxor o en tunn swettisjacka? Har bl a beställt Me&I, NS & Villervalla. Eller ska man ha med fleece? Jag har problem att relatera till 15 grader när det är tio minus ute! Skrattande

Och visst känns det lika bra att han får havrix dos 2 när han kan få det i slutet av april då det har gått 6 mån sedan dos 1?

Oscar 091001
  • winters
    Tullemi skrev 2011-02-23 14:06:57 följande:
    Just nu så skulle det väl vara underbart med 15 grader och man skulle slänga av sig sin jacka men jag tror dock att det är läge med nåt långärmat mysig/gosigt, typ fleece
    Ja det är nog vettigt och den kan ju användas på det kalla planet om inte annat! :)
    Oscar 091001
  • winters
    Oleanna skrev 2011-02-23 16:02:34 följande:
    Hur är det att resa till Krabi med ett barn på 1 år?
    Vad ska man tänka på mer än vaccinationer? 
    Pass, solskydd, simihjälpmedel, flytväst. Och att du planerar vaccinationerna i god tid.

Vi var där i november när Oscar var ca 14 månader. Enkelt för barn att bada, många utflykter nära med båt. Vi bodde på Ao nang villa resort som är toppen, bara att hoppa i plurret eller någon av poolerna och nära till olika restauranger.
    Oscar 091001
  • winters
    Hanakana skrev 2011-02-27 14:38:57 följande:

Undrar lite om det där med hur man gör med mobilsamtalen när man är i Thailand. Hur har ni gjort? Har inte tittat bakåt så mkt i denna tråd... Önskar bara lite enkla svar... Man ska väl koppla bort mobilsvaret iaf har jag hört.

Vi använde land 'n call eftersom vi behövde kunna bli nådda från Sverige på våra vanliga mobilnummer. Funkade fint och var skönt att inte behöva tänka på att det var dyrt att ringa utan kunde smala på som att man var kvar i Sverige! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    Hanakana skrev 2011-02-27 15:05:40 följande:

Tack för svaret! Vad är land´n call? Hur beställer man det? Köper man det här hemma eller i Thailand? Är det ett SIM-kort som man sätter i? Kan man skicka sms från det? Tacksam för lite mer information...

Det gör du via deras hemsida så kommer sim-korten hem på posten. Vi beställde via Fritidsresor.
    http://www.landncall.com/butik/thailand

Det är thailändska sim-kort, men det finurliga med det är att man kan nås via sitt vanliga mobilnummer. Man kan även vidarekoppla sin hemtelefon. Men det är ju om man har något behov av det. Ska man bara ringa mellan varandra i Thailand är det billigare att köpa sim-kort där. De använder dtac som är thailändska Telenor.
    Oscar 091001
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)